Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 129
Offentligt
1063809_0001.png
1063809_0002.png
1063809_0003.png
1063809_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Institution:NaturErhvervstyrelsenKontor/initialer:KLE/MERJEP/bikiDato:21. december 2011
Svar til spørgsmål 31 stillet af ULØSpørgsmål 31Vil ministrene redegøre for forskelle på tilskudsordningen under børne og ungeordningen, som rege-ringen med FFL12 vil nedlægge, og tilskud efter LAG puljen, som ministeren under samrådet 22/11 11oplyste, at man fremover kan søge om tilskud under fsva. faglige aktiviteter og tilbud til børn og unge ilanddistrikterne hidtil støttet af børne og ungeordningen? Redegørelsen bedes bl.a. belyse forskelleift.:FormålLovgrundlagHvem der kan søge tilskudHvad der kan søges tilskud tilBetingelser for tilskudTilskuddenes størrelseAdministration og sagsbehandling.
Svar på spørgsmål 31Lovgrundlag”Børne- og ungdomsaktiviteter i landdistrikter” og ”Nye arbejdspladser”/”Attraktive levevilkår”(LAG-ordningerne) er tilskudsordninger under Det Danske Landdistriktsprogram 2007-2013. Ordnin-gerne er således underlagt den samme overordnede juridiske ramme i form af:Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 af 20. september 2005 om støtte til udvikling af landdistrik-terne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL), ogLov nr. 316 af 31/03/2007 om udvikling af landdistrikterne (landdistriktsloven).Ordningerne er nærmere reguleret i tre bekendtgørelser, hvor formålet med ordningerne, støttemulig-hederne, støttemodtagere mv. er fastlagt:Bekendtgørelse nr. 35 af 23/01/2009 om tilskud til børne- og ungdomsaktiviteter i landdistrikterne.Bekendtgørelse nr. 254 af 31/03/2009 om tilskud til projekter vedrørende etablering af nye ar-bejdspladser i landdistrikterne.Bekendtgørelse nr. 255 af 31/03/2009 om tilskud til projekter vedrørende etablering af attraktivelevevilkår i landdistrikterne.
Side 1/4
Formål og tilskudsmulighederSom dele af Landdistriktsprogrammet har Børne- og ungdomsaktiviteter og LAG-ordningerne til for-mål at støtte op om udvikling i landdistrikter, herunder at skabe bedre levevilkår i landdistrikter.Børne- og ungdomsaktiviteter har fokus på børn og unge i landdistrikter, og projekter under ordningenskal rette sig imod børn og unge bosat i landdistrikter. Projekterne skal have til formål at øge kompe-tencer hos børn og unge i landdistrikterne. Eksempler på projekttyper er aktiviteter for børn og unge ilanddistrikter, der vedrørerkvalitet i fødevarer, smag og ernæring,bevægelse, motion og sundhed,erhverv knyttet til landdistrikterne, ogfriluftsliv, natur og miljø.LAG-ordningerne har et bredere fokus end Børne- og ungdomsaktiviteter, og projekttyperne spænderbredt. Eksempler på projekter kan være:Basale servicefaciliteter:Etablering af nye eller bevarelse af lukningstruede servicefaciliteter af betydning for livet ilanddistrikterne, herunder for erhvervs-, fritids- og kulturlivet i landdistrikterne.Etablering af adgang til ny informations- og kommunikationsteknologi for virksomheder ilanddistrikterne.Mikro-virksomheder (op til 10 medarbejdere + årlig omsætning under 2 mio. Euro):Nyetablering af mikro-virksomheder.Udvikling af eksisterende mikro-virksomheder.Natur- og kulturarv:Bevarelse, genopretning og forbedring af natur- og kulturarven.Rekreativ infrastruktur i forbindelse med naturarven.Turisme:Udvikling af mindre turismeaktiviteter.Rekreativ infrastruktur og overnatningsmuligheder i mindre målestok.Markedsføring af turismeprodukter for området.Se en samlet oversigt over tilskudsmulighederne under ordningerne via linkene:Børne- og ungdomsaktiviteter:http://www.landdistriktsprogram.dk/hvad_giver_vi_tilskud_til.aspx?ID=35882LAG-ordningerne:http://www.landdistriktsprogram.dk/hvad_giver_vi_tilskud_til.aspx?ID=39111
Side 2/4
Central og decentral administrationEn generel forskel på ordningerne er, at Børne- og ungdomsaktiviteter forvaltes centralt, hvor NaturEr-hvervstyrelsen modtager og prioriterer samtlige projektansøgninger under ordningen. Ansøgningernebehandles af et rådgivende udvalg. LAG-ordningerne derimod forvaltes primært decentralt. Det bety-der, at det her er den Lokale Aktionsgruppes (LAG’ens) bestyrelse, der modtager projektansøgninger-ne for det pågældende område og, ud fra aktionsgruppens udviklingsstrategi, foretager en prioriteringaf hvilke ansøgninger, der skal ydes tilskud til. NaturErhvervstyrelsen foretager herefter en legalitets-kontrol af ansøgningerne og gennemfører udbetalingen af tilskuddet. Ansøgninger under LAG-ordningerne kan således udelukkende modtage tilskud efter de respektive LAG-bestyrelsers indstillingherom.Hvem kan søge?Tilskud til Børne- og ungdomsaktiviteter og LAG-projekter kan søges af organisationer, foreninger ogalmennyttige sammenslutninger. LAG-ordningerne kan desuden søges af offentlige myndigheder, en-keltpersoner og virksomheder.For at kunne søge tilskud under LAG-ordningerne er det jf. bekendtgørelserne en forudsætning, at manbor i en kommune, hvor der findes en lokal aktionsgruppe, eller at det projekt, man søger tilskud til,kommer befolkningen i en kommune med en lokal aktionsgruppe til gode. I Danmark er der etableret51 lokale aktionsgrupper i landdistrikterne, der dækker ca. 88 procent af Danmarks areal.Samlet set kan man sige, at LAG-bekendtgørelserne giver mulighed for et bredere ansøgerfelt end be-kendtgørelsen vedr. børne- og ungdomsaktiviteter. Derimod findes der i rammerne for LAG-ordningerne en geografisk afgrænsning, der ikke er aktuel under Børne- og ungdomsaktiviteter.Tilskuddets størrelse og betingelser for tilskudTilskudsstørrelsen er den samme under Børne- og ungdomsaktiviteter og LAG-ordningerne, og til-skuddet kan udgøre op til 50 pct. af de samlede tilskudsberettigede udgifter (under en enkelt LAG-foranstaltning ”investeringstilskud til små og mellemstore forarbejdningsvirksomheder” kan tilskuddetdog maksimalt være 40 pct.).De fleste betingelser for tilskud i LAG-ordningerne genfindes i Børne- og ungdomsaktiviteter, og ud-gør krav til ansøger om administrative forhold, herunder at ansøgning og dokumentation sendes retti-digt til forvaltningsmyndigheden, at projektholder skal opbevare bilag tilgængeligt i fem år, at de nød-vendige tilladelser fra offentlige myndigheder er opnået til projektet mv.Udover administrative krav stilles der i Børne- og ungdomsordningen betingelser til projekternes ind-hold:at de samlede tilskudsberettigede udgifter til projektet beløber sig til mindst 20.000 kr.,Side 3/4
at projektet vedrører mindst 25 børn og unge hovedsageligt fra landdistrikterne,at projektet indeholder faglighed og læring,at aktiviteter, der gennemføres i tilknytning til de støttede arrangementer, har en naturlig sammen-hæng, ogat projektet er åbent for alle uden krav om medlemskab eller organisatorisk tilhørsforhold.
Betingelser til projekternes indhold under LAG-ordningerne er,at ansøger i ansøgningen kan godtgøre, hvordan projektet bidrager til opfyldelse af de kvantificere-de målsætninger i den lokale aktionsgruppes godkendte udviklingsstrategi, ogat ansøger sandsynliggør, at projektet skaber et antal nye arbejdspladser (kun i ordningen ”Nye ar-bejdspladser” og ikke ”Attraktive levevilkår”).Ordningernes betingelser adskiller sig desuden ved, at projekter under Børne- og ungdomsordningenskal være afsluttet inden for et år efter tilsagnsdatoen. Under LAG-ordningerne er kravet to år efter til-sagnsdatoen.Se en samlet oversigt over betingelserne for tilskud i ordningerne via linkene:Børne- og ungdomsaktiviteter:http://www.landdistriktsprogram.dk/betingelser_for_tilskud.aspx?ID=35883LAG-ordningerne: (se kapitel 4 i bekendtgørelserne)http://www.landdistriktsprogram.dk/lovgrundlag.aspx?ID=39117
Side 4/4