Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 125
Offentligt
1061582_0001.png
1061582_0002.png
1061582_0003.png
1061582_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 22. december 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af rådsmødet (landbrug og fiskeri)den 15.-16. december 2011.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer/CASADen 22. december 2011FVM 979

Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011

1. og 2. Fiskerimuligheder for 2012

Efter vanskelige forhandlinger særligt om indsatsbegrænsning i torskeforvaltningsplanen for Nord-søen blev man enige om fortolkningen for fiskerier med under 5 % torsk i blandet fiskeri. Endviderestillede Kommissionen i udsigt, at fiskere med over 5 % torsk i blandet fiskeri vil kunne undgå denplanlagte reduktion på 18 % i antallet af dage ved at have kameraovervågning om bord forudsat, atDen Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) giver en positiv udta-lelse herom. For en række arter blev kvoterne forhøjet; af dansk interesse kan nævnes blandt andetsild (132 %) og rødspætte (15 %) i Nordsøen og jomfruhummer (16 %) i Skagerrak og Kattegat.Kvoten for torsk i Kattegat blev reduceret med 30 % og må alene fiskes som bifangst.

3. Fiskerimuligheder for 2012 i Sortehavet

Der blev opnået politisk enighed om en roll-over for både brisling og pighvar på betingelse af, atmedlemsstaterne forpligtede sig til bedre kontrol, overvågning og videnskabelig rådgivning medhenblik på at mindske omfanget af IUU-fiskeri i området.

4. Den Europæiske Hav- og Fiskerifond

Kommissær Damanaki præsenterede kort forslaget til nyt finansieringsinstrument og betonede, atdet var lykkedes at øge konvolutten. Det blev fremhævet, at midlerne fra fonden skulle bidrage til atimplementere fiskerireformen, og at der ikke længere var afsat midler til ophugningsstøtte. Man øn-skede i stedet at anvende midlerne til fordel for kystsamfundene, innovation, modernisering af far-tøjer, mere selektive redskaber, havvands- og ferskvandsakvakultur samt kortlægning af havbundeni EU. Endelig understregede kommissæren, at der var knyttet konditionalitet til fonden – man kunnekun få udbetalt midler, såfremt man overholdt reglerne.

5., 6., 7. og 8. Godkendelse af 3 GMO majs og 1 GMO bomuld

Kommissær Dalli orienterede om de fire forslag til tilladelse til markedsføring af fire GMO-produkter. Tilladelsen dækker anvendelse til foder og fødevarer samt til anden industriel brug.Danmark støttede Kommissionens forslag, idet man hæftede sig ved, at Kommissionen har lovet atse på reglerne om restkoncentrationer af Bt-toksin i forhold til pesticidreglerne, og det blev endvi-dere påpeget, at dette kunne bidrage til en afklaring af et potentielt kontrolmæssigt problem. For-mandskabet kunne hverken konstatere kvalificeret flertal for eller imod de fire forslag. Kommissio-nen kan herefter vedtage forslagene.
1

9. Reform af den fælles landbrugspolitik – landdistriktspolitikken

Kommissær Ciolos præsenterede forslaget og lagde i forhold til de nye udfordringer vægt på, atlanddistriktspolitikken skulle øge landbrugets konkurrenceevne på en bæredygtig måde, herunderhensynet til biodiversitet og klimaforandringer. Mange medlemsstater efterspurgte fordelingsnøglenfor landdistriktsmidlerne i den næste flerårige finansielle ramme 2014-2020. Der var generel be-kymring over udsigten til øgede administrative byrder som følge af samordningen af landdistrikts-politikken med de øvrige strukturfonde under den fælles strategiske ramme. Mange medlemsstaterønskede at hæve EU-medfinansieringssatsen og fandt det bekymrende, at Kommissionen foreslår atfastsætte den til 50 %. Mange medlemsstater var imod oprettelsen af en performance-reserve ogfandt, at den skulle fjernes i forhold til landdistriktsfonden. Flere medlemsstater kritiserede skarptKommissionens forslag om at afgrænse ugunstigt stillede områder ved hjælp af Kommissionens fo-reslåede biofysiske kriterier, ligesom en række medlemsstater ønskede risikostyringsinstrumenterneudvidet. Flere medlemsstater fandt, at landdistriktspolitikken var et vigtigt instrument til at imødegåmiljøudfordringer og klimaudfordringer, og at dette skulle udbygges yderligere. Desuden var fleremedlemsstater optaget af bedre at kunne understøtte innovation, bæredygtighed og konkurrencedyg-tighed via landdistriktspolitikken.

10. Grønbogen om salgsfremme

Rådskonklusioner på baggrund af grønbogen om salgsfremme blev vedtaget som a-punkt.

11. Fødevarehjælp til socialt udsatte i EU

Forslaget blev vedtaget som a-punkt på baggrund af kompromiset mellem Tyskland og Frankrig,hvilket indebærer en fortsættelse af fødevareprogrammet i 2012 og 2013 samt en klar tilkendegivel-se af, at programmet ikke skal videreføres i den næste flerårige finansielle ramme 2014-2020.

12. Fiskeriprotokol Mozambique

Forslaget var ikke på dagsordenen.

13. Beskyttelse af dyr under transport

Kommissær Dalli præsenterede Kommissionens rapport om virkningen af Rådets forordning nr.1/2005 om beskyttelse af dyr under transport. Danmark oplyste, at rapporten vil være en prioriteretsag under det danske formandskab, og man håbede på at kunne finde fælles fodslag og vedtage fæl-les konklusioner om Rådets holdning til rapporten. En række medlemsstater betonede vigtighedenaf en ensartet fortolkning af reglerne, regler som fungerer i praksis samt bedre håndhævelse.

14. Forslag til foranstaltninger over for tredjelande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri

Kommissionen præsenterede sit forslag til et generelt handelsinstrument til anvendelse overfor tred-jelande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri af bestande med fælles forvaltning og understregede, atman ønskede så hurtig en vedtagelse som muligt. Et sidste forhandlingsmøde med kyststaterne, her-under Færøerne og Island, om forvaltningen af makrelbestanden i Nordøst-Atlanten, er aftalt til ja-nuar 2012. Flere medlemsstater støttede forslaget. Fra dansk side understregede man, at der stadigskulle fokuseres på at opnå en aftale i januar.
2

Eventuelt

Fiskeriprotokol med MarokkoKommissionen og medlemsstaterne anførte, at man måtte handle i overensstemmelse med Europa-Parlamentets beslutning om at afvise den etårige forlængelse af fiskeriprotokollen og stoppe fiskeri-et med det samme. Flere medlemsstater var ikke enige i Europa-Parlamentets holdning og ønskedeat få forhandlet en ny protokol på plads hurtigst muligt. Enkelte medlemsstater ønskede kompensa-tion for de økonomiske tab, som suspensionen medførte.
3