Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 116
Offentligt
Fiskerihavne medvokseværkInvestering i fiskeriudvikling 2012-2013
Fiskerihavne med vokseværkInvestering i fiskeriudvikling 2012-2013
Fiskerihavnenes rolle har ændret sig i takt med samfundets udvikling. Europæiskefiskerireformer har været medvirkende til en markedskonsolidering, som branchen ikkehar set enden af endnu. Fiskeriflåden er blevet mindre. Bådene er blevet større. Fiske-riproducenterne er blevet færre. Kvoterne er mindre. Landingen af fisk er koncentreretpå en håndfuld vestkysthavne.
Fiskerihavnenes forslag til EFF-støttede projekter udgør:•••9 modne udviklingsprojekterUdviklingsprojekter til en samlet pris af 126 mio. kr.50 pct. egenfinansiering og 50 pct. EFF-støtte
For yderligere oplysninger om de enkelte projekter kontakt venligst den enkelte havnAdgangen til fiskeriudviklingsmidler gennem den Europæiske Fiskeri Fond (EFF) harværet med til at holde hånden under branchen i takt med den øgede konkurrence.EFF-midlerne har overordnet set været med til at øge kvaliteten i hele fiskerikæden.Fra hav til spisebord. Havnene gør sig stor umage med at bidrage til en højere kvalitetaf industri- og spisefisk. Generelt set er der sket et fald i de landede mængder af fisk,og kvaliteten på fisk er blevet bedre.De danske fiskerihavne er en del af den samlede europæiske fiskerikæde. Fiskeriindu-strien er afhængig af havnene som infrastrukturudbyder. Ikke bare som landingssted,men i høj grad også som udbyder af overdækkede kajer, laste og losseudstyr, isvær-ker, gode arbejdsmiljøforhold, køleanlæg og pakhuse. De senere års værdistigningeri fiskeriet skyldes blandt andet fiskerihavnes faciliteter. Nye moderne faciliteter somsikrer, at fiskerne let kan lande, opbevare og distribuere deres fangster.Uffe Steiner JensenFormand, Danske HavneErhvervspolitisk konsulentBjarne Løf HenriksenTelefon 33 70 34 41[email protected]Med venlig hilseneller Danske Havnes sekretariat.
Fortsat behov for udviklingDet er typisk havnen, der stiller infrastrukturen til rådighed i form af overdækkedelandingskajer, sikre opbevarings-, auktions- og distributionshaller med køling samtgod vandkvalitet til isværk. Den teknologiske udvikling i fiskeriet skaber fortsat behovfor opgra-dering af infrastruktur. De stadigt voksende fiskerifartøjer skal kunne anløbehavnen og lande fangsten. Derfor har fiskerihavnene fortsat behov for finansiel EU-støtte til investeringer i anlægsprojekter som kajer, havnebassiner, tilstødende havne-arealer og udviklingsinvesteringer.Den betydelige finansielle støtte til fiskerierhvervet er med til at sikre udvikling i helesektoren. De midler, de danske fiskerihavne har indhentet gennem EU’s fiskerifond,har gjort betydelig forskel i de landdistrikter, hvor fiskeri fortsat har stor erhvervsmæs-sig betydning. Støttemidlerne har betydet, at man har kunnet opretholde en dynamiskfiskerisektor og et relateret erhvervsliv. Samtidig er fiskerihavnene blevet mindreafhængige af volumen af fiskeriet, da investeringerne har medført, at der er sket enværditilvækst.I programmet for 2011 besluttede NaturErhvervstyrelsen at dele EFF-puljen til fiske-rihavne op i to. Den anden pulje på 14,5 mio. kr. blev ikke udbudt på grund af forsin-kelser i NaturErhvervstyrelsen. Det vil sige, at midlerne i stedet lægges sammen medpuljen i 2012 evt. suppleret med midler fra 2013.I udspillet fra NaturErhvervstyrelsen er der afsat 432 mio. kr. i EFF midler for 2012-2013 under akse 3, der bl.a. indeholder midler til udviklingsprojekter i fiskerihavne.Fiskerihavnene har planlagte udviklingsprojekter for ca. 126 mio. kr. i 2012. Fiskeri-havnene finansierer selv de 50 pct. af selvfinansieringskravet fra EU i forbindelse medudviklingsmidler fra fiskerifonden. Der er dermed ikke tale om at afsætte midler påfinansloven. Med andre ord lægger de modne udviklingsprojekter op til, at regeringenreserverer godt 75 mio. kr. af EFF-midlerne under akse 3 til fiskerihavnene.Havnens betydning for lokal vækst
Havnenes erhvervsliv spiller i mange dele af landet en vigtig rolle for indtjeningen ogbeskæftigelsen. Af Danmarks 140 erhvervshavne har mange en specialiseret funktion,men de fleste havne har et bredt spektrum af aktiviteter og virksomheder. Havnenesstyrkeposition er især rollen som transportcenter. Men en overset funktion i blandtandre fiskerihavnene er også rollen som erhvervscenter.Gemba Seafood Consulting har i oktober i år udarbejdet oplandsanalyser for enrække mindre danske havne. Analyserne viser, at mange danskere har deres beskæf-tigelse direkte eller indirekte ved virksomheder, der er beliggende ved en havn. Dertilkommer den afledte beskæftigelse, som disse arbejdspladser skaber i lokalområdet.EFF-midler er med til at fastholde arbejdspladser og udvikle alternative arbejdspladserdecentralt i Danmark. De hjælper også med at styrke danske fiskerihavnes konkurren-cekraft i forhold til udenlandske havne. Men vigtigst af alt skaber udviklingsmidlerneværditilvækst og kvalitet i fiskeriet. Til gavn for det lokale erhvervsliv og for de danskeforbrugereDer er et stort behov for så tidligt som muligt at få overblik over godkendte EFF-pro-jekter, der ikke bliver realiseret. Det giver mulighed for at overføre midler fra en aksetil en anden og omfordele midler til andre projekter og derved undgå tilbagerulning afmidler til EU.På de følgende sider beskrives projekterne. Det tager tid at modne større infrastruk-turprojekter, hvorfor der forventes yderligere projekter i andre fiskerihavnene frem mod2013.
Udviklingsprojekter i Hvide Sande HavnUdvidelse af Hvide Sande Havn - Vesthavnen
Hvide Sande Havn er i gang med detailprojekteringen af første etape af den nye Vest-havn. Havneafsnittet har betydning for havnens fortsatte udvikling som fiskerihavn ogtiltrækning af nye aktiviteter med ind- og udskibning af gods og varer.For etape 1 andrager den samlede investering ca. 22 mio. kr., hvoraf skønsmæssigt14 mio. kr. ventes at kunne danne grundlag for en ansøgning om 50 pct. EFF-støtte.
Overslagspris 14 mio. kr.
Havnens egen finansiering 7 mio. kr.
Finansiering ved EFF tilskud7 mio. kr.
Ny redskabsterminal på Hvide Sande Nordhavn
Hvide Sande Havn planlægger opførelsen af en ny kold redskabsterminal på ca.3.600 m2 på Hvide Sande Nordhavn, hvor aktive fiskefartøjer tilbydes plads til erstat-ning for utidssvarende redskabshuse. De eksisterende huse er placeret uhensigts-mæssigt på østsiden af landevejen gennem Hvide Sande by.Den nye løsning vil være både tidsbesparende og mere trafiksikker end de nuværendeforhold med mange krydsninger af den trafikerede vej. Der forventes opført ca. 3.600m2 såkaldt kold terminal.
Overslagspris 15 mio. kr.
Havnens egen finansiering 7,5 mio. kr.
Finansiering ved EFF tilskud7,5 mio. kr.
Ombygning af lastbilsluse og kølerum ved Auktionshal
Hvide Sande Havn ønsker at gennemføre en ombygning af lastbilslusen og 0-rummeti auktionshallens nordlige ende.Projektet går ud på at sikre den daglige drift, så udnyttelsen bliver mere rationel ogfrem for alt understøtter en ubrudt kølekæde ved at sammenbygge lastbilslusen ogkølerummet.
Overslagspris 800.000 kr.
Havnens egen finansiering 400.000 kr.
Finansiering ved EFF tilskud400.000 kr.
Udviklingsprojekter i Thyborøn HavnHovedistandsættelse og forstærkning af Nordsøkaj
Med landinger fra flere store fiskefartøjer er der pres på for at få kajen renoveret ogvanddybden øget. Projektet har til formål at sikre tilstrækkeligt med kajplads og envanddybde på 9 m til store fartøjer.Nordsøkaj er bygget i 1971 og 1975 til 5,0 m vanddybde, hvilket ikke er tidssvarendefor de store fartøjer med 7-8 m dybgang.Kajen fra 1971 er en traditionel kaj med en forankret spunsvæg.Kajen fra 1975 er en brokaj på betonpæle og med en skråning sikret med sten.Kajens tilladte belastning er reduceret til 300 kg/m�, idet pælene er i meget dårligforfatning, og kajen ikke må anvendes til nogen form for oplægning af grej eller andet.
Overslagspris 1975-kaj 15 mio. kr.1975-kaj 10 mio. kr.
Havnens egen finansiering 7,5 mio. kr.5 mio kr.
Finansiering ved EFF tilskud5 mio. kr.5 mio. kr.
Kapacitetsudbygning og reparationskaj til Værftshavn
Projektet har til formål at tilvejebringe gode forhold og tilstrækkeligt med kajplads medstor vanddybde på 9 m til reparation og montering af større fiskefartøjer.Der er øget behov for kajplads til reparation af flere store fiskefartøjer, som ikkenødvendigvis skal hales op på beddingen, og i Havnens Masterplan er indarbejdet enreparations- og monteringskaj beliggende i Værftshavnsområdet.
Overslagspris 20 mio. kr.
Havnens egen finansiering 10 mio. kr.
Finansiering ved EFF tilskud10 mio kr.
Thyborøn Fiskeauktion Center – Kapacitetsudbygning
Thyborøn Fiskeauktion Center blev indviet den 25. april 2005. Konsumcenteret harværet en kæmpe succes.For landinger til Konsumcenteret har der været en fremgang i perioden på 15 pct. iværdi og på hele 20 pct. i mængde.Udviklingen af sortering og salg af konsumfisk i Thyborøn er siden bygningen afKonsumcenteret ændret på både håndtering og logistik i sorterings- og salgshallerne.Bl.a. er megen fisk nu søpakket fisk, som kræver mere plads til opstilling i kølehallerne.Med andre ord skaber fremgangen et behov for en udvidelse.
Overslagspris 20 mio. kr.
Havnens egen finansiering 10 mio. kr.
Finansiering ved EFF tilskud10 mio kr.
Hovedoprensning af havnebassiner
Formålet med projektet er at genoprette de oprindelige vanddybder i havnens gamlebassiner. Det drejer sig om hovedoprensning i Forhavn, Vestre Inderhavn, Beddings-havn, Søndre Inderhavn, Bådehavn og Nordre Inderhavn.Bassinerne i den gamle del af havnen er etableret med relativ lille vanddybde, og debenyttes af mindre fiskefartøjer og joller. Vanddybden er efterhånden reduceret mærk-bart, og der er behov for en genetablering af de oprindelige dybder.
Overslagspris 20 mio. kr.
Havnens egen finansiering 10 mio. kr.
Finansiering ved EFF tilskud10 mio kr.
Udviklingsprojekter i Hirtshals Havn
Udvidelse af Fiske Terminal Hirtshals
Hirtshals Havn planlægger inden for den resterende del af EFF-programmet for 2012og 2013 at gennemføre ét projekt, der vil være omfattet af programmet.Havnen planlægger udvidelse af FiskeTerminal Hirtshals, således at fiskekasser hånd-teres i direkte forbindelse med landing og førstegangsomsætning af fisken. Projektetomfatter etableringer af rammerne for en kasseterminal i FiskeTerminal Hirtshals. Yder-ligere vil udbygningen omfatte rammerne for en fremtidig flytning af kontorfaciliteterrelateret til fiskeriet til FiskeTerminal Hirtshals.Gennemførelsen af projektet vil betyde effektivisering og optimering af en rækkearbejdsgange omkring kassehåndtering og forsyning af fiskefartøjer med fiskekas-ser. Effektiviseringerne vil være af et omfang, så en konsekvens kan være reduktionaf landingsomkostningerne, idet der vil blive mulighed for en bedre udnyttelse af deressourcer, der er til rådighed.Gennemførelse af projektet vil betyde en forbedring af arbejdsforholdene, ligesom deledelsesmæssige forhold og samarbejdsrelationerne vil kunne gennemgå en synligopgradering.Gennemførelse af projektet vil tillige åbne mulighed for andre udviklingstiltag inden forfiskerisektoren.Projektet planlægges gennemført primo 2013.
Overslagspris 14 mio. kr.
Havnens egen finansiering 7 mio. kr.
Finansiering ved EFF tilskud7 mio kr.
Udviklingsprojekter i Hanstholm HavnOptimering af trawl faciliteter
Pladsbehovet til træk og reparation af trawl har været stigende i de seneste år. For eteffektivt og bæredygtigt fiskeri er det vigtigt, at der er de nødvendige faciliteter hertilpå land, så tiden, hvor der ikke kan produceres, nedsættes mest muligt. For at få enforbedret logistik og adskillelse af de forskellige aktiviteter, har Hanstholm Havn plan-lagt etablering af en trawl trækkeplads og en udvidelse af en eksisterende trawlkaj.På pladsen ved kaj 35 repareres trawlene i dag på en åben plads. Etablering af enoverdækning vil give en forbedring både mht. kvaliteten og arbejdsmiljøet.I takt med, at fiskerifartøjerne er blevet større, så er teknologien i fiskeriudstyret fulgtmed. Muligheden for opbevaring af trawl indendørs vil bl.a. give en længere levetid påtrawlet og andet grej. Et kajnært oplag af trawl er derfor et stort ønske. Etablering af etlagerhotel (trawlhaller) er derfor et forestående projekt.Etablering af en container (skur) plads ved kaj 34/35 skal øge effektiviteten hos ser-vicevirksomhederne, der får mulighed for at opstille mandskabs- og servicefaciliteter.Hermed vil en del spildtid kunne undgås.I 2013 planlægges et projekt for optimering af logistikken og infrastruktur i forbindelsemed håndtering og omsætning af fisk til ca. 60 mio. kr.. Der foreligger endnu ingenskitser.
Overslagspris Trawlkaj/pladsKaj 35 5,9 mio. kr.Trawlkaj Kaj 241 mio. kr.Trawl reparations-hal 4,9 mio. kr.Trawl/redskabs-lager 7,6 mio. kr.Service plads500.000 kr.
Havnens egen finansiering 2,95 mio. kr.500.000 kr.2,45 mio. kr.3,8 mio. kr.250.000 kr.
Finansiering ved EFF tilskud2,95 mio kr.500.000 kr.2,45 mio. kr.3,8 mio. kr.250.000 kr.