Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 114
Offentligt
1057222_0001.png
1057222_0002.png
1057222_0003.png
1057222_0004.png
1057222_0005.png
1057222_0006.png
1057222_0007.png
1057222_0008.png
1057222_0009.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 14. december 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering skriftlig forelæggelse og samlenotat forrådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011 vedrørende dagsordenspunkt14: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse foranstaltninger overfor lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, med henblik på at sikre en bæredygtigforvaltning af fiskebestandene.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationerDen 14. december 2011FVM 976
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE AF RÅDSMØDE(LANDBRUG OGFISKERI)DEN15.-16.DE-CEMBER2011FOR SÅ VIDT ANGÅR FORSLAG TILEUROPA-PARLAMENTETS OGRÅDETSFORORDNING OM VISSE FORANSTALTNINGER OVER FOR LANDE,DER TILLADER IKKE-BÆREDYGTIGT FISKERI,MED HENBLIK PÅ AT SIKRE EN BÆREDYGTIG FORVALTNING AFFISKEBESTANDENE(TIL ORIENTERING).I forlængelse af mødet i Folketingets Europaudvalg den 9. december 2011 – dagsordenspunkt rådsmø-de (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011 – vedlægges Fødevareministeriets skriftlige fore-læggelse og samlenotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omvisse foranstaltninger over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, med henblik på at sikre enbæredygtig forvaltning af fiskebestandene (KOM (2011) 888).Formandskabet har med kort varsel besluttet at sætte ovennævnte forslag på dagsordenen for rådsmø-det (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011 under eventuelt. Kommissæren for maritime an-liggender og fiskeri forventes at præsentere forslaget. Der forventes ikke en drøftelse.Sagen forelægges til orientering. Der henvises til vedlagte samlenotat.Kommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til generelt sanktionsinstrument til brugoverfor tredjelande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri. Forslaget fremsættes med baggrund i den nu-værende konflikt mellem kyststaterne EU, Norge, Færøerne og Island om forvaltningen af makrelbe-standen i Nordøst-Atlanten.Kommissionens forslag er netop blevet fremlagt d.d., og der er behov for en nærmere analyse af for-slaget og dets konsekvenser, før end regeringens holdning kan fastlægges.Som udgangspunkt finder regeringen ikke anledning til at modsætte sig tilvejebringelsen af et genereltsanktionsinstrument på det fiskeripolitiske område.Regeringen finder, at den konkrete anvendelse af instrumentet i forbindelse med forvaltningsmæssigekonflikter med tredjelande må vurderes case-by-case, og generelt må anvendelsen af sanktioner sessom en absolut sidste udvej, når alle forsøg på en forhandlingsløsning er udtømte. Foranstaltningernemå i givet fald være i overensstemmelse med internationale forpligtelser, være fair og proportionale.
Det er et meget dramatisk skridt at introducere handelsrestriktioner over for gode samarbejdspartnere,og Danmark støtter Kommissionens indsats for at finde en forhandlingsløsning i den pågående ma-krelkonflikt.Såfremt der ikke findes en løsning på makrelsagen, vil en eventuel anvendelse af instrumentet i forholdtil Færøerne stille Danmark i en vanskelig situation i lyset af Rigsfællesskabet med Færøerne, der der-udover skal balanceres over for Danmarks medlemskab af EU og deltagelse i den fælles fiskeripolitik,herunder det nært forestående EU-formandskab.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer14. december 2011FVM 976____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTATRådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011____________________________________________________________________
14.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse foranstaltningerover for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, med henblik på at sikre enbæredygtig forvaltning af fiskebestandene- PræsentationKOM (2011) 888Side 2
1
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)den 15.-16. december 2011
14. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse foranstaltningerover for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, med henblik på at sikre enbæredygtig forvaltning af fiskebestandeneKOM (2011) 888Nyt notat.

Resumé

Kommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til generelt sanktionsinstrument tilbrug overfor tredjelande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri. Forslaget fremsættes med bag-grund i den nuværende konflikt mellem kyststaterne EU, Norge, Færøerne og Island om for-valtningen af makrelbestanden i Nordøst-Atlanten.BaggrundKommissionen har i dag onsdag den 14. december 2011 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets ogRådets forordning om visse foranstaltninger over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, medhenblik på at sikre en bæredygtig forvaltning af fiskebestandene.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og artikel 207 og skal behandles efter pro-ceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.Forslaget præsenteres på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011 under punkteteventuelt.NærhedsprincippetForslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder an-vendelse.Formål og indholdEn række medlemsstater har igennem længere tid argumenteret for, at EU bør iværksætte sanktionermod Island og Færøerne, der efter Kommissionens opfattelse ikke medvirker konstruktivt til en ansvar-lig forvaltning af makrelbestanden. EU har for nuværende ikke et sanktionsinstrument, der kan bringestil hurtig anvendelse i sådanne situationer.Baggrunden for forslagets fremsættelse nu er den pågående konflikt om fordelingen af makrel mellemkyststaterne (Island, Færøerne, Norge og EU). Konflikten er opstået på baggrund af, at den nordøstat-lantiske makrelbestand har ændret sit vandringsmønster, så den i væsentligt større omfang end før be-finder sig i færøske og islandske farvande. Derfor anser Færøerne og Island sig for berettigede til en2
større andel af den samlede tilladte fangst (TAC) for denne bestand, hvilket samlet set har medført etbetydeligt overfiskeri.Kommissionen ønsker med forslaget at tilvejebringe et generelt sanktionsinstrument på det fiskeripoli-tiske område, som kan bringes i anvendelse i specifikke tilfælde over for de tredjelande, som ifølgeEU’s opfattelse ikke medvirker til en bæredygtig forvaltning1af fiskebestande under fælles forvaltningmed EU.Forslaget tager sigte på at tilvejebringe en effektiv mekanisme, der omfatter handelsmekanismer samtandre typer af tiltag, der kan aktiveres hurtigt.Forud for forslagets fremlæggelse har Kommissionen gennemført en konsekvensanalyse og konsultati-on af interessenter.Kommissionen understreger i forslaget, at tiltag fra EU’s side skal være i overensstemmelse med in-ternationale handelsregler, i særdeleshed WTO-aftalen. Tiltag skal endvidere være baseret på objektivekriterier, samt være retfærdige og omkostningseffektive. Endvidere må tiltagene ikke diskrimineremellem lande, hvor de samme forhold gør sig gældende.Før eventuelle sanktionstiltag iværksættes, lægger forslaget op til, at de tredjelande, som tiltaget er ret-tet imod, får anledning til at kommentere Kommissionens påstande, samt nå at korrigere deres agerenfør eventuelle tiltag iværksættes.Tiltagene kan omfatte:- identifikation af lande, som tillader ikke-bæredygtigt fiskeri,- identifikation, hvor påkrævet, af specifikke fartøjer eller flåder som skal være genstand for til-tag,- importrestriktioner for fisk og fiskeprodukter fra den specifikke bestand, som ikke forvaltesbæredygtigt af tredjelandet, fanget under ansvar af pågældende tredjeland,- importrestriktioner på associerede fiskearter og fiskeprodukter herfra, det vil sige fisk, der erfanget i forbindelse med udøvelse af fiskeri på den specifikke bestand, som ikke forvaltes bæ-redygtigt af tredjelandet,- begrænse adgang til havne, samt mulighed for servicering i havne for disse fiskerfartøjer,- forbud mod at EU-operatører kan købe eller sælge fartøjer, der er under flag af det pågældendetredjeland,- forbud mod at udflage et EU-fiskerfartøj til pågældende tredjeland,- forbud mod at medlemsstater tillader indgåelse af charteraftaler med økonomiske operatører fradet pågældende tredjeland samt leaser kvoter fra statsborgere i pågældende tredjeland,- forhindre at fartøjer (og redskaber) under flag af en EU-medlemsstat anvendes til det pågæl-dende ikke-bæredygtige fiskeri,- forbud mod at indgå i fælles fisketogter med fartøjer fra pågældende tredjeland.
Tredjelande, der via deres forvaltning – eller mangel på samme – er ansvarlig for, at en bestand fiskes ned under MSY-niveau (Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY), som er den fiskeriintensitet, der giver det størsteudbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på kort sigt).3
1
Det bemærkes i forslaget, at de foranstaltninger, der iværksættes som følge af forslaget, skal understøt-tes af et passende håndhævelsessystem hos de kompetente myndigheder.Kommissionen lægger op til, at sanktionstiltag med baggrund i forslaget kan vedtages/implementeressamt bringes til ophør af Kommissionen som gennemførelsesretsakter (jf. TEUF artikel 291) ved an-vendelse af undersøgelsesprocedure2. Beslutning om at bringe tiltag til ophør, skal dog kunne gøresgældende umiddelbart efter, at Kommissionen har fremsat disse, hvis særlige økonomiske eller socialehensyn taler herfor.3UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse til forslaget foreligger endnu ikke.Det Økonomiske og Sociale Udvalgs (ØSU) og Regionsudvalgets udtalelser foreligger endnu ikke.KonsekvenserForslaget er et generelt instrument, rettet mod ikke-samarbejdende tredjelande.Ved en vedtagelse af instrumentet vil problemerne vedrørende makrelkonflikten, såfremt der ikke fin-des en løsning i forbindelse med de pågående forhandlinger, kunne indebære, at instrumentet førstegang vil kunne blive bragt i anvendelse over for Færøerne og Island. Makrelforhandlingerne genopta-ges i januar 2012.Det kan ikke afvises, at forslaget kan medføre begrænsede statsfinansielle og administrative omkost-ninger for det offentlige i forbindelse med den nationale håndhævelse og kontrol med overholdelse afiværksatte handelssanktioner, men en nærmere vurdering heraf udestår. Ifølge Kommissionen har for-slaget ikke finansielle konsekvenser for EU’s budget.Den danske fiskeforarbejdningsindustri har en høj grad af import fra tredjelande, herunder særligtNorge, samt Grønland, Færøerne og Island. Ved iværksættelse af handelspolitiske sanktioner modtredjelande, vil det således kunne få konsekvenser for den danske fiskeforarbejdningsindustri, særligt idet tilfælde at de handelspolitiske instrumenter bliver bragt til anvendelse overfor de nævnte lande. Iden nuværende strid om forvaltningen af makrel i Nordøst-Atlanten vil instrumentet, ved en eventueliværksættelse, være rettet mod Island og Færøerne.Såfremt instrumentet bringes til anvendelse i den nuværende strid om forvaltningen af makrel overforFærøerne og Island, vil det kunne få negative økonomiske konsekvenser for de to lande, og dermed foren del af rigsfællesskabet.
Jf. art. 2, stk. 2, samt art. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de ge-nerelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbe-føjelser.3Jf. art. 8 i ovennævnte forordning.4
2
EU har de seneste år importeret fersk og frossen makrel fra Færøerne svarende til følgende værdier:2007: 1,4 mio. € (10,4 mio. kr.), 2008: 1,1 mio. € (8,2 mio. kr.), 2009: 1,9 mio. € (14,2 mio. kr.) og2010: 13,3 mio. € (99,1 mio. kr.)4.EU har de seneste år importeret fersk og frossen makrel fra Island svarende til følgende værdier: 2007:0,08 mio. € (0,6 mio. kr.), 2008: 0,3 mio. € (2,2 mio. kr.), 2009: 0,2 mio. € (1,5 mio. kr.) og 2010: 2,7mio. € (20,1 mio. kr.).Der har ikke været import ind i EU af forarbejdede/konserverede makrelprodukter fra nogen af de tolande5.Der forekommer ganske få direkte landinger i danske havne fra færøske fartøjer, og ingen fra islandskefartøjer.Høring§5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt.Regeringens foreløbige generelle holdningKommissionens forslag er netop blevet fremlagt d.d., og der er behov for en nærmere analyse af for-slaget og dets konsekvenser, før end regeringens holdning kan fastlægges.Som udgangspunkt finder regeringen ikke anledning til at modsætte sig tilvejebringelsen af et genereltsanktionsinstrument på det fiskeripolitiske område.Den konkrete anvendelse af instrumentet i forbindelse med forvaltningsmæssige konflikter med tredje-lande må vurderes case-by-case, og generelt må anvendelsen af sanktioner ses som en absolut sidsteudvej, når alle forsøg på en forhandlingsløsning er udtømte. Foranstaltningerne må i givet fald være ioverensstemmelse med internationale forpligtelser, være fair og proportionale.Det er et meget dramatisk skridt at introducere handelsrestriktioner over for gode samarbejdspartnere,og Danmark støtter Kommissionens indsats for at finde en forhandlingsløsning i den pågående ma-krelkonflikt.Såfremt der ikke findes en løsning på makrelsagen, vil en eventuel anvendelse af instrumentet i forholdtil Færøerne stille Danmark i en vanskelig situation i lyset af Rigsfællesskabet med Færøerne, der der-udover skal balanceres over for Danmarks medlemskab af EU og deltagelse i den fælles fiskeripolitik,herunder det nært forestående EU-formandskab.Generelle forventninger til andre landes holdningerEn række medlemsstater med interesser i makrelfiskeriet har i længere tid efterlyst sanktioner fra EU’sside.På den baggrund må der forventes bred opbakning fra øvrige medlemsstater til forslaget.45
Udtræk fra Eurostat.Udtræk fra Eurostat.5
Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6