Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del Bilag 102
Offentligt
1052424_0001.png
1052424_0002.png
1052424_0003.png
1052424_0004.png
Nordensvej 3, Taulov7000 FredericiaTlf. +45 70 10 40 40Fax. +45 75 45 19 28H. C. Andersens Boulevard 371553 København VTlf. +45 70 10 40 40Fax +45 33 32 32 38[email protected]www.dkfisk.dk
28. november 2011
Notat om Regulering af fiskeriindsatsen i Nordsøen, Skagerrak ogKattegat i 2012 (kW-dage)Med virkning fra 1. januar 2009 har EU vedtaget en revideret flerårig forvaltningsplan for torsk iNordsøen, Skagerrak og Kattegat. Formålet med planen er at sikre en bæredygtig udnyttelse aftorskebestandene på basis af MSY ud fra et mål for fiskeridødeligheden på F= 0,40. For at nådette mål, er der i planen fastsat forsigtighedsniveauer for gydebiomasse m.m. og regler forkvotefastsættelse og regulering af fiskeriindsatsen.Som det fremgår af bilagstabel 1 og 2, er der i Danmark igennem de senere år sket en voldsomreduktion i tildelingen af kW-dage i de centrale segmenter TR1 og TR2 – reduktionerne følger aftorskeforvaltningsplanen. På grund af en meget kraftig strukturudvikling i den danske fiskerisektorhar Danmark indtil videre kunnet tilpasse sig reduktionerne i kW-dage i Nordsøen og Skagerrakuden at enkeltfartøjer er blevet pålagt begrænsninger. I Kattegat blev fartøjer pålagtbegrænsninger i antal dage på havet i 2010, ligesom der er udarbejdet en Cod Avoidance plan forat sikre fiskeriet, uden at torskebestandene belastes.Danmarks Fiskeriforening har gentagne gange påpeget, at regulering af fiskeriindsats ikkefungerer sammen med kvoteregulering. Regulering af fiskeriindsatsen har ikke den tilsigtedevirkning på fiskeridødeligheden, men skaber derimod utilsigtede skævvridninger inden for fiskeriet.Mekanismerne for reduktion i kW-dagene risikerer nu at få store økonomiske konsekvenser forerhvervet. Konsekvenser, som ikke står mål med indvirkningen på torskebestandene.De danske myndigheders svar på disse indvindinger har hidtil været, at eventuelle utilsigtedevirkninger må der tages højde for i forbindelse med den i 2011 fastlagte revision af torskeplanen.Kommissionens videnskabelige komité (STECF) og Det Internationale Havforskningsråd (ICES)har i 2011 evalueret torskeplanen og har draget den konklusion, at torskeplanen ikke opfylder sineformål. Men torskebestanden har fået det bedre. Gydebiomassen er voksende, og der er sketmindre reduktioner i fiskeridødeligheden, men ikke i et omfang der sikrer, at man når de fastsattemål mht. fiskeridødelighed. Det er særligt forudsætningen om en lineær sammenhæng mellemreduktion i fiskeridødelighed og fiskeriindsatsen, som ikke kan dokumenteres. STECF konkluderer,at torskeplanen bør revideres og at det i øvrigt er en væsentlig forudsætning for at få en torskeplantil at virke, at planen indeholder incitamenter for erhvervet til at påtage sig et ansvar forgennemførelsen.
På trods af disse konklusioner lægger Kommissionen op til, at den nuværende torskeplan skalvidereføres. Det skyldes dels arbejdet med reformen af den fælles fiskeripolitik, dels pga. juridiskeforhold omkring hvorvidt en revision af planen skal ske ved fælles beslutningstagen mellem Rådetog EU-Parlamentet og dels, at der måske over de kommende år i højere grad skal arbejdes medflerarts-kvoter, hvor torsk forvaltes sammen med fx kuller og hvilling.Danmarks Fiskeriforening finder denne tilgang aldeles uacceptabel. Måske der ikke er mulighed foren revision af torskeplanen her og nu, men regulering af havdage bør sættes på pause. Yderligerereduktioner i kW-dage bør suspenderes. Der bør ikke ske yderligere reduktioner i kW-dagene udover dem, som allerede er gennemført over de senere år som følge af torskeplanen.Kommissionens forslag om en reduktion i kW-dagene for 2011 med 18,2 pct. i Nordsøen ogSkagerrak bør derfor ikke gennemføres.Yderligere skævvridninger inden for fiskeriet?Når Danmarks Fiskeriforening finder, at yderligere reduktioner i kW-dage bør suspenderes, såhænger det også sammen med den tolkning af de fastsatte kW-dage regler, som Kommissionenlægger til grund for kW-dage beregningerne. En tolkning, som risikerer at ødelægge og lukkedansk fiskeri efter spisefisk.Kommissionens tolkning indebærer, at kW-dagene årligt skal nedskrives med 10 pct.-point i forholdtil baseline 2008. Denne meget stramme tolkning er illustreret i nedenstående tabel og indebærer,at fortsætter torskeplanen uforandret, vil der i 2016 ikke være nogen kW-dage tilbage til fiskeriet!Allerede i 2014 vil kW-dagene kun udgøre 25 pct. af baseline 2008 – hvilket vil få meget storeøkonomiske konsekvenser for dansk fiskeri, og det må forventes at presse især mange småfartøjer ud af fiskeriet. Det skal samtidig ses i lyset af, at STECF har konkluderet, at der ikke ernogen dokumenteret effekt af indsatsreguleringen.Kommissionens fortolkning (reduktion i kW-dage i forhold til baseline 2008)Baseline2008100%kW-dagei % afbaselineReduktionift. åretfør200975%201065%201110%201210%201310%201410%201510%201610%201710%
100%
75%
65%
55%
45%
35%
25%
15%
5%
-5%
25
13,3
15,4
18,2
22,2
28,6
40,0
66,7
200
Danmarks Fiskeriforening har fra starten påpeget, at Kommissionens tolkning er forkert.Reduktionen med 10 pct.-point bør være i forhold til året før – det er den normale fremgangsmåde.Det vil give en udvikling i kW-dagene, som ser ud på følgende måde:
2
Danmarks Fiskeriforenings fortolkning (reduktion i kW-dage i forhold til året før)Baseline2008200920102011201220132014201520162017
100%kW-kvotei % afbaselineReduktionift. åretfør
75%
65%
10%
10%
10%
10%
10%
10%
10%
100%
75%
65%
58,5%
52,7%
47,4%
42,6%
38,4%
34,5%
31,1%
25
13,3
10
10
10
10
10
10
10
Danmarks Fiskeriforening finder, at såfremt der ikke kan opnås enighed om en suspension af kW-dage reduktionerne, så bør der i det mindste kunne opnås enighed om en rimelig og normalfortolkning af reglerne for kW-dage regulering, som sikrer at der også i de kommende år kan findeet fiskeri efter spisefisk sted. Regulering af kW-dage bør ske i forhold til året før.Bilag 1: Storbritanniens forslag til indsatsregulering 2012
The UK has serious concerns about the way the Cod Recovery Plan is operating. We agree withICES and STECF that the Plan is not achieving its objectives in terms of fishing mortality (F) andstock recovery (SSB), and needs to be reviewed. Meanwhile for a number of fishing effort groupsthey have suffered three successive annual reductions. Given that a review of the Cod RecoveryPlan is now under way, the UK considers that further effort reductions under the plan should besuspended until the review is completed and its conclusions can be considered. The UK thereforeconsiders that proposals for effort ceilings in Annex IIA should not involve further reductions inaddition to those already implemented under the Cod Recovery Plan (1342/2008).
3
Bilag 2: kW-dage til rådighed i Danmark – 2008 til 2012
Basistildeling 2008TR1TR2TR3BT1BT2GN1GT1LL17.524.4296.315.4682.545.0091.157.26593.8532.307.977224.12456.312
Kvote 20096.911.1446.061.6612.545.0091.316.589106.6581.962.340198.78344.283
Kvote 20104.892.7614.106.6342.545.0091.157.26588.6452.307.977224.12456.312
Kvote 20114.139.2763.474.2122.545.0091.157.26588.6452.307.977224.12456.312
Kvote 20123.394.206*2.848.854*2.545.0091.157.26588.6452.307.977224.12456.312
Bilag 3: Kw-dage til rådighed i forhold til forbrug af kW-dageBasistildeling 2008TR1TR2TR3BT1BT2GN1GT1LL17.524.4296.315.4682.545.0091.157.26593.8532.307.977224.12456.312Kvote 2011Kvote 2012*Forbrug i2011/12*4.727.0103.464.822280.355422.8552871.405.552227.98935.262Forbrug iforhold til kvote2012-28-188081743081064-260
4.139.2763.474.2122.545.0091.157.26588.6452.307.977224.12456.312
3.394.206*2.848.854*2.545.0091.157.26588.6452.307.977224.12456.312
4