Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 91
Offentligt
1066404_0001.png
1066404_0002.png
1066404_0003.png
1066404_0004.png
1066404_0005.png
Foretræde,tirsdagd.17.januar2012‐vedFondenforEntreprenørskab–YoungEnterprise
”Innovations‐ogentreprenørskabsundervisningpådevideregåendeuddannelser”
Side1af5
FondenforEntreprenørskab–YoungEnterpriseSikre, at entreprenørskabsundervisning når ud til elever og studerende på alleuddannelsesniveauer.‐Entreprenørskabskalværeennaturligdelafvoresuddannelsessystem.Vores arbejde har vist sig effektivt; dette er en udvikling, vi gerne vil forstærkesammenmeddennyeregeringogdermedfremadrettetgivearbejdetendnumereenergi.‐ÅrligtStudentertopmødetiuge46underGlobalEntrepreneurshipWeek.Elever og studerende fra alle uddannelsesniveauer inviteres til at diskutere,hvorledes rammerne for entreprenørskab og innovation i undervisningen kanforbedres.De følgende konklusioner af Studentertopmødet 2011 er på vegne af 1,2 mio.eleverogstuderendeiDanmark.
Side2af5
KonklusionerfraStudentertopmødet2011

Merefleksibilitetistudieopbygningen

Der er behov for større fleksibilitet i uddannelsesinstitutionernes studieopbygning.Meritsystemerbørrenoveresmedhenblikpåatsænkebarrierenmellemfakulteterog institutioner således at man nemmere kan tage kurser på andreuddannelsesinstitutionerogfakulteterendsiteget.Det skal være lettere at få godkendt praktik – samt at bruge praktikophold til atarbejdepåegenvirksomhed/ienopstartsvirksomhed.

Størresamarbejdepåtværsafuddannelserogfag

Dererbehovforstørresamarbejdepåtværsafuddannelsesinstitutionerogfagforat facilitere videndeling og inspiration samt drage fordel af de synergieffekter, deropstår ved tværfagligt gruppearbejde. Der bør derfor skabes flereworkshopbaseredekurserpåtværsaffakulteterogfag.

Størrepraksiskoblingogmeresamarbejdemederhvervslivet

Der skal bygges bro mellem teori og praksis, og der skal større fokus på at bringeerhvervslivetindsomaktivdelafundervisningen–foreksempelgennemkonkretevirksomhedscasesellergæsteforelæsningerfraiværksættere.Derskalsættesfokuspårollemodelleroggodeeksemplerfraiværksætterverdenen.

Fysiskemødestederogarbejdspladserforiværksætterstuderende

Der er behov for flere fysiske mødesteder og arbejdspladser for studerede, dergerne vil starte virksomheder. Uddannelsesinstitutionerne skal i højere grad støtteopomstudenterforeningerog‐initiativer.
Side3af5
Side4af5
Foretrædedeltagere‐AnnetteLendal,[email protected]StuderendevedKøbenhavnsUniversitetDeltagervedStudentertopmødet2011‐ChristianVintergaard,christian@ffe‐ye.dkAdm.Direktør.,FondenforEntreprenørskab–YoungEnterprise‐CathrineOldenburg,[email protected]ManagingDirector,GatetoCreateogstuderendevedCopenhagenBusinessSchoolArrangørafogdeltagervedStudentertopmødet2011‐AnneKirstineEllegaard,annekirstine@ffe‐ye.dkProjektleder,FondenforEntreprenørskab–YoungEnterpriseArrangørafStudentertopmødet2011‐JohnTordurKviltSevdal,[email protected]StuderendevedHTXSkjernDeltagervedStudentertopmødet2011Kontakt:ChristianVintergaard,Ph.D.,Adm.direktør,FondenforEntreprenørskab–YoungEnterprisechristian@ffe‐ye.dkTelefon:28754191
Side5af5