Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 74
Offentligt
1059681_0001.png
1059681_0002.png
1059681_0003.png
1059681_0004.png
December 2011
Positionspapir fra ATV:Det værdiskabende universitet - mod til mere

Indsatsområder

Dette positionspapir fra Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV) omhandler, hvordan de danskeuniversiteters værdiskabelse kan øges – til gavn for samfundet som helhed og universiteterne selv. ATVpåpeger følgende fem indsatsområder, hvor der er behov for forandringer:ooooo

Fokus på bedre universitetsledelse

Kortsigtet, dansk budgetpolitik hæmmer forskning og uddannelse

Danmark mangler en overordnet talentstrategi

Alle dimittender skal være klar til arbejdsmarkedet

Der bør skabes mere værdi gennem videnudveksling mellem universiteter og samfund

Baggrund

Dette positionspapir analyserer universiteternes rolle i det danske samfund. Præmissen er, at universiteternehar en enestående mulighed for at bidrage endnu mere til værdiskabelsen i samfundet og præge udviklingen.Akademiet for de Tekniske Videnskaber har gennem udvalget ATV | Helios arbejdet på at definere univer-sitetets rolle som nøglespiller i det danske samfund. Derudover har ATV samarbejdet med Danmarks Forsk-ningspolitiske Råd om to netop afholdte konferencer.I kraft af sin uafhængighed har ATV et videnbaseret afsæt for at formulere pejlemærker for fremtidensprioriteringer for de danske universiteter. For ATV handler det om visioner og i mindre grad ominstitutionelle forhold. Det er nu, at indsatsområderne skal identificeres for at realisere universiteternespotentiale: Globaliseringspuljen ophører, og forarbejdet med finansloven for 2013 indledes snart.ATV ønsker med projektet ”Det værdiskabende universitet – mod til mere” at skabe en vision forsamfundets forventninger til universiteterne, større klarhed om, hvor stort universiteternes potentiale er, oghvilke behov universiteterne kan opfylde i det samfund, som de er en integreret del af.Universiteternes værdiskabelse baseres på tre værdistrømme:ooo

Uddannelse

- dimittenders kompetencer

Forskning

- produktion af og adgang til viden

Videnudveksling

- anvendelse og nyttiggørelse af viden, herunderomsætning af viden til innovation
Det værdiskabende universitet skal som udgangspunkt finde og skabe den rette balance mellem værdi-strømmene. Visionerne bag det værdiskabende universitet skal omsættes til konkrete politikker, hvilketforudsætter, at politikere og andre beslutningstagere engageres og begejstres for projektet. ATV vil bidragetil denne begejstring, men først skal indsatsområderne identificeres.
1
December 2011
Dette positionspapir identificerer fem områder, som man efter ATV’s opfattelse fremadrettet bør fokusere påfor at udnytte universiteternes potentiale fuldt ud.

Indsatsområde 1: Fokus på bedre universitetsledelse

Universiteterne er baseret på en ’samfundskontrakt’, hvor de ansatte for offentlige midler får lov til at dyrkederes interesser til samfundets bedste. Med et sådant ansvar følger krav til universitetsledelsen om at sikreåbenhed og transparens om, hvordan universitetet forvalter samfundets midler. Der er behov for, at fokusrettes mod den rolle og det ansvar, som universiteterne har påtaget sig.Det er universitetsledelsernes ansvar løbende at pleje samfundets investering, således at hele værdiskabelsenmonitoreres, synliggøres og maksimeres. Universiteterne skal stå til ansvar for det arbejde, som de udfører,og der skal være en tydelig kobling mellem mål og ansvar på alle niveauer.Samtidig skal der mere fokus på både gennemsigtighed og åbenhed indadtil og i forhold til omverdenen. Detskal fremadrettet være muligt at sammenligne universiteterne på tværs - den mulighed findes ikke i dag.Derfor bør universiteterne sørge for, at transparente data på output stilles til rådighed for samfundet.ATV ser den manglende enighed om ”organisationsopfattelsen” som en stor hindring for værdiskabelsen påuniversiteterne i dag. Det er ATVs holdning, at ledelsen skal arbejde for at skabe en fælles opfattelse af,hvilke værdier universiteterne skaber, og at disse værdier skal måles med en ekstern målestok - f.eks.opfyldelse af behovet for højtuddannet arbejdskraft, videngrundlag for produktion og serviceydelser. Udenen sådan bred opbakning er det umuligt at få støtte til investeringer i ”det værdiskabende universitet”.

Indsatsområde 2: Kortsigtet dansk budgetpolitik hæmmer forskning og uddannelse

Universiteternes finansiering, herunder basismidler og eksterne midler, aftales politisk med relativt kortvarsel under bl.a. finanslovsforhandlingerne. Dette er udtryk for en kortsigtet politik, hvor der ikke tænkestilpas strategisk i fordelingen af midler, og hvor man betragter pengene som forbrug snarere end eninvestering i fremtiden.En ny økonomisk model for universiteterne bør være langsigtet og værdiskabende. Derfor bør detfremadrettet tydeliggøres for universiteterne, at potentiale og ansvar hænger sammen. Universiteterne haransvaret for den investering, der foretages, og skal kunne dokumentere værdien af den foretagne investering.ATV er af den opfattelse, at der er behov for at udarbejde et offentligt investeringsbudget og en langsigtetstrategi for investeringer i universiteter. Videnkapital skal være en del af investeringsbudgettet.En mulig løsning kan være et flerårigt – mindst 5-årigt - politisk forlig om universiteterne svarende tilmetoden omkring forsvarsforlig. Det vil skabe mulighed for at arbejde langsigtet for og med universiteternemed deraf følgende høje forventninger og krav til deres værdiskabelse.

Indsatsområde 3: Danmark mangler en overordnet talentstrategi

Danmark har ikke en samlet og koordineret talentstrategi, og vi har svært ved at vinde kampen om nationaleog internationale talenter. Dette påvirker Danmarks globale konkurrenceevne negativt, fordi de danskevirksomheder og universiteter derved taber kampen om verdens bedste medarbejdere og studerende.
2
December 2011
Verdens førende universiteter rekrutterer fra og samarbejder med hele verden. Hvis Danmark skal klare sigsom vidensamfund i den internationale konkurrence, er det afgørende, at vi – sideløbende med udvikling afvore egne talenter – har en klar strategi for at tiltrække og fastholde udenlandske talenter.Universiteterne kan få en nøglerolle i talentkampen ved at gøre sig til omdrejningspunkter for at tiltrækkeforskere, undervisere og studerende fra hele verden.Men kampen om talenterne skal også foregå med udgangspunkt i den danske talentmasse. Derfor er derbehov for formaliserede strukturer, der kan skabe incitamenter for udvikling af de danske studerende - gernemed fokus på at identificere talentet tidligere end i dag. Derudover er der behov for, at studerende væsentligttidligere end i dag kommer til at møde erhvervslivets forventninger, muligheder og udfordringer.Ligeledes er der et behov for at tiltrække og fastholde talenterne i virksomhederne. En mulighed kunne være,at der åbnes mere op for at samarbejde med universitetsmiljøer, der er globalt profilerede, positionerede ogperspektiverede. En ny, dansk talentstrategi kan virkeliggøres, hvis universiteter og virksomheder sam-arbejder, samtidig med at myndighederne sikrer smidig og hurtig sagsbehandling. En anden indstilling vilkunne sikre lettere adgang her til landet for talentet selv og vedkommendes familie, jobmuligheder forægtefællen og mulighed for skolegang på internationale skoler.

Indsatsområde 4: Alle dimittender skal være klar til arbejdsmarkedet

Praksis viser, at de nyuddannede dimittender er vidende og motiverede, men ofte ikke er klar over, hvad derventer dem efter universitetet. Derfor bør de færdiguddannede dimittender forberedes til at være mere klar tilarbejdsmarkedet, end de er nu.Det kan for eksempel ske ved, at der samarbejdes mere mellem universiteter og virksomheder ved etableringaf studiejob, praktikophold og jobformidling ved endt uddannelse; herunder favorable muligheder for intern-ships, postdoc fellowships eller lignende i danske virksomheder efter afsluttet og bestået eksamen. Det ervæsentligt, at alle uddannelser udformes, så de imødekommer de langsigtede behov på arbejdsmarkedet.En del af denne opgave består i at hjælpe de studerende med overgangen fra studie- til arbejdsliv, såkarrierevejene tydeliggøres. Der skal fokus på muligheder og klare mål for karriereudvikling. Da fremtidensarbejdsmarked er internationalt, vil der også være behov for dimittender med international horisont ogdannelse.

Indsatsområde 5: Der bør skabes mere værdi gennem videnudveksling mellem universiteter

og samfund

Universiteterne har et stort potentiale for sammen med erhvervsliv, offentlige myndigheder og organisa-tioner at skabe værdi gennem videnudveksling og dermed en god mulighed for at repositionere sig sombidragydere til at løse komplekse samfundsmæssige udfordringer. Berøringsangsten mellem universiteterog erhvervsliv skal væk.Både virksomheder og universiteter kan være skyld i, at samarbejder ikke lykkes i fuldt omfang. Det kanvære vanskeligt for erhvervsvirksomheder (der nogle gange tænker kortsigtet) og universiteter (der kan følederes uafhængighed antastet) at finde fælles fodslag. Der er et behov for, at man er bevidst om disseforskelle og at man i stedet for at se dem som en hindring ser dem som en styrke.
3
December 2011
Universiteterne vælger ofte at reagere på opslag i det forskningsfinansierede system. Universiteterne bør istedet være mere proaktive ved at udvikle forpligtende samarbejdsmodeller med både dansk og internationalterhvervsliv og den offentlige sektor.Derfor er der behov for ledelse, men også for at enkelte medarbejdere yder en indsats. Hver forsker kunnefor eksempel se på, hvilke elementer af forskningen, der kan anvendes samfundsmæssigt, og fokusere påudveksling af viden af relevans for forandring og løsninger.
_______________________________________________________________________________________Projektet

”Det værdiskabende universitet – mod til mere”

er udviklet af ATV |Helios– ATV ’s udvalg foruddannelse, forskning og innovation. Udvalget består af følgende medlemmer:ooooooooooooooooProfessor

Torben Greve,

formand KU -LIFEDirektør

Malou Aamund

Microsoft, Entreprise & Partnering GroupProdekan

Henrik Bindslev

AU, Science and TechnologyProrektor

Thomas Bjørnholm

KUVice President

Børge Diderichsen

Novo Nordisk A/SCSO

Christian Grøndahl

Zealand Pharma A/SProfessor

Povl Krogsgaard-Larsen

CarlsbergfondetForskningsdirektør

Lene Lange

AAUDirektør

Carsten Orth Gaarn-Larsen

HøjteknologifondenProfessor

Kjeld Møller Pedersen

SDU, SundhedsøkonomiChefrådgiver

Erik Meineche Schmidt

AUDirektør

Thomas Sinkjær

Danmarks GrundforskningsfondProfessor

Jan Rose Skaksen

CBS, Økonomisk institutProfessor

Nina Smith

AU, Institut for ØkonomiVice President

Nickie Inger Spile

Novozymes A/SProrektor

Jørgen Staunstrup

IT–Universitetet

_______________________________________________________________________________________

Akademiet for de Tekniske Videnskaber

LUNDTOFTEVEJ 266,2800 KONGENS LYNGBY,TELEFON +45 45 88 13 11,ATVMAIL @ATV.DKWWW.ATV.DK
DECEMBER 2011
ATV fremmer uddannelse, forskning, teknologi og innovation med afsæt i teknisk videnskabog naturvidenskab. ATV styrker båndene mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner. ATVarbejder for værdiskabelse og velfærd.
4