Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 7
Offentligt
1032259_0001.png
-·‐-·‐-·‐-·‐ Pressemeddelelse fra Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS): -·‐-·‐-·‐-·‐
Pædagogstuderende afkræver svar fra ministeren: Hvor er vores undervisningstimer? Den nye regering har i deres regeringsgrundlag lagt op til, at uddannelse skal være grundlaget for udviklingen af videnssamfundet og fundamentet for vækst og velfærd. Derfor lever et timetal for pædagoguddannelsen på 11 lektioner langt fra op til regeringsgrundlaget. Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) har det seneste år flere gang påpeget overfor Folketingets politikere, at et gennemsnitligt undervisningstimetal på 11 lektioner om ugen er alt for lidt, hvis pædagoguddannelsens kobling mellem teori og praksis skal sikres. Faglig sekretær Kathrine Bødker Tegllund hos PLS udtaler: ”Hvor længe vil regeringen fortsætte med at vifte med den tidligere regerings varmluftsballoner, ved ikke at give et konkret bud på, hvornår vi får flere undervisningstimer. Kvalitet og kvantitet går hånd i hånd såvel som teori og praksis. Vi kræver, at Uddannelsesminister Morten Østergaard nu fortæller os, hvornår og hvordan han har tænkt sig at styrke pædagoguddannelsen.” Pædagoguddannelsen er Danmarks største og vigtigste uddannelse, og der uddannes pædagoger til alt fra vuggestuer, botilbud til plejehjem. En opprioritering skal ikke forsinkes af lange og tunge drøftelser, men kræver handling nu og her. Den nye regering skal ikke sætte sig til at spille hasard ved det samme bord som den tidligere regering. Vi kræver derfor en tydelig udmelding fra ministeren, som kan sikre pædagoguddannelsen et anstændigt grundlag fremover. Minimum 20 lektioner om ugen PLS præsenterede i foråret en undersøgelse, der påviste hvordan timetallet på pædagoguddannelsen på landets seks professionsskoler nu havde nået et lavpunkt med kun 11 lektioner i gennemsnit! På den baggrund kræver PLS, at der indføres en minimumsgrænse på 20 lektioner om ugen på pædagoguddannelsen, samt at der investeres og tilføres ekstra økonomiske midler til Professionshøjskolernes undervisningstaxameter, så dette kan blive en realitet. ”Undersøgelsen viser også den store forskel der er på de forskellige uddannelsessteder. Med et minimum på 20 lektioner kan man sikre, at der ikke er ikke er forskel på hvor fagligt dygtig pædagog, du bliver alt efter hvor i landet, du har taget pædagoguddannelsen.” afslutter Kathrine Bødker Tegllund. PLS håber derfor på, at ministeren handler – og handler hurtigt. PLS ser frem til at mødes med ministeren og få svar på, hvornår undervisningstimerne bliver implementeret. For yderligere oplysninger kontakt: Faglig sekretær i Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) Kathrine Bødker Tegllund Tlf: 41 65 30 43 Mail: kathrine@p-·‐l-·‐s.dk