Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 7
Offentligt
-·‐-·‐-·‐-·‐
Pressemeddelelse
fra
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning
(PLS):
-·‐-·‐-·‐-·‐
Pædagogstuderende
afkræver
svar
fra
ministeren:
Hvor
er
vores
undervisningstimer?
Den
nye
regering
har
i
deres
regeringsgrundlag
lagt
op
til,
at
uddannelse
skal
være
grundlaget
for
udviklingen
af
videnssamfundet
og
fundamentet
for
vækst
og
velfærd.
Derfor
lever
et
timetal
for
pædagoguddannelsen
på
11
lektioner
langt
fra
op
til
regeringsgrundlaget.
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning
(PLS)
har
det
seneste
år
flere
gang
påpeget
overfor
Folketingets
politikere,
at
et
gennemsnitligt
undervisningstimetal
på
11
lektioner
om
ugen
er
alt
for
lidt,
hvis
pædagoguddannelsens
kobling
mellem
teori
og
praksis
skal
sikres.
Faglig
sekretær
Kathrine
Bødker
Tegllund
hos
PLS
udtaler:
”Hvor
længe
vil
regeringen
fortsætte
med
at
vifte
med
den
tidligere
regerings
varmluftsballoner,
ved
ikke
at
give
et
konkret
bud
på,
hvornår
vi
får
flere
undervisningstimer.
Kvalitet
og
kvantitet
går
hånd
i
hånd
såvel
som
teori
og
praksis.
Vi
kræver,
at
Uddannelsesminister
Morten
Østergaard
nu
fortæller
os,
hvornår
og
hvordan
han
har
tænkt
sig
at
styrke
pædagoguddannelsen.”
Pædagoguddannelsen
er
Danmarks
største
og
vigtigste
uddannelse,
og
der
uddannes
pædagoger
til
alt
fra
vuggestuer,
botilbud
til
plejehjem.
En
opprioritering
skal
ikke
forsinkes
af
lange
og
tunge
drøftelser,
men
kræver
handling
nu
og
her.
Den
nye
regering
skal
ikke
sætte
sig
til
at
spille
hasard
ved
det
samme
bord
som
den
tidligere
regering.
Vi
kræver
derfor
en
tydelig
udmelding
fra
ministeren,
som
kan
sikre
pædagoguddannelsen
et
anstændigt
grundlag
fremover.
Minimum
20
lektioner
om
ugen
PLS
præsenterede
i
foråret
en
undersøgelse,
der
påviste
hvordan
timetallet
på
pædagoguddannelsen
på
landets
seks
professionsskoler
nu
havde
nået
et
lavpunkt
med
kun
11
lektioner
i
gennemsnit!
På
den
baggrund
kræver
PLS,
at
der
indføres
en
minimumsgrænse
på
20
lektioner
om
ugen
på
pædagoguddannelsen,
samt
at
der
investeres
og
tilføres
ekstra
økonomiske
midler
til
Professionshøjskolernes
undervisningstaxameter,
så
dette
kan
blive
en
realitet.
”Undersøgelsen
viser
også
den
store
forskel
der
er
på
de
forskellige
uddannelsessteder.
Med
et
minimum
på
20
lektioner
kan
man
sikre,
at
der
ikke
er
ikke
er
forskel
på
hvor
fagligt
dygtig
pædagog,
du
bliver
alt
efter
hvor
i
landet,
du
har
taget
pædagoguddannelsen.”
afslutter
Kathrine
Bødker
Tegllund.
PLS
håber
derfor
på,
at
ministeren
handler
–
og
handler
hurtigt.
PLS
ser
frem
til
at
mødes
med
ministeren
og
få
svar
på,
hvornår
undervisningstimerne
bliver
implementeret.
For
yderligere
oplysninger
kontakt:
Faglig
sekretær
i
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning
(PLS)
Kathrine
Bødker
Tegllund
Tlf:
41
65
30
43
Mail:
kathrine@p-·‐l-·‐s.dk