Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 66
Offentligt
1055075_0001.png
1055075_0002.png
1055075_0003.png
1055075_0004.png
1055075_0005.png
1055075_0006.png
THE DANISH COUNCILS FOR INDEPENDENT RESEARCH
Tværfaglighed ognyskabelseSøren Harnow Klausen
DANISH AGENCY FOR SCIENCE TECHNOLOGY AND INNOVATION
|
MINISTRY OF SCIENCE TECHNOLOGY AND INNOVATION
|
BREDGADE 40
|
DK-1260 COPENHAGEN K
|
PHONE 3544 6200
|
[email protected]
|
WWW.FI.DK
THE DANISH COUNCILS FOR INDEPENDENT RESEARCH
Tværfaglighed som kilde til nyskabelseVidenskabelige nybrud beror ofte(st) på lån fra andre videnskaber ellervidenskabsområderKoestler (1964): Kombination af hidtil uforbundne matricerNersessian (2008): Lån afmodellerfra andre forskningsfelterSml. Schumpeter: Innovation er at foretage nye kombinationer af eksisterende midler
Det tværvidenskabelige grundlag kan være skjult på grund af udviklingen afen ny faglighed (eks. religionsvidenskab: implicit tværvidenskabelighed)Solid korrelation mellem videnskabelig nyskabelse og tværfaglige miljøer
|
2
THE DANISH COUNCILS FOR INDEPENDENT RESEARCH
Ideer mødes og brydesGensidig tilpasning: Både den lånte teori/ model/metode og det oprindeligefag eller emne modificeres(jf. Koestler og Nersessian).Teori- ogbegrebsudvikling gennem anvendelseEksempler:Strukturbegrebet i litteraturforskning og antropologi (fra lingvistik)Fænomenologi i arkitektur- og uddannelsesforskning (fra filosofi)Psykoanalyse i litteraturforskning (fra psykologi)
- En yderligere grund til at tværvidenskabeligheden kan være maskeret- En yderligere grund til at tværvidenskabelig forskning møder særlig hård kritik-Særligt vanskeligt i humaniora (?) Teorier er ikke blot teorier, de er også selvforskningsgenstande (og menes dermed at have krav på særlig respekt)
|
3
THE DANISH COUNCILS FOR INDEPENDENT RESEARCH
Produktiv uvidenhed og kreativ destruktion?Tværvidenskabelighed fører til dilettanteri?Man skal kunne sin teori! (?)Domænespecifik viden kan være en hæmsko for kreativitet!(Weissberg m.fl.1999) (Omstridt, men sandsynligt)
Mulig forklaring på at yngre forskere er mest kreative(gælder ikke i humaniora!?)
|
4
THE DANISH COUNCILS FOR INDEPENDENT RESEARCH
Grunde til forbeholdNyskabelse beror ofte på tværvidenskabelighed men tværvidenskabelighedfører langtfra altid (sjældent!?) til nyskabelse!Tværvidenskabelighed som risikabel: Mulighed for væsentlig nyskabelse, menstor risiko for ringere udbytte (?)Undervurdering af betydningen af mikroinnovation i forskning?Romantisk kreativitetsideal?Eller: Undervurdering af de langsigtede effekter af tværvidenskabelighed ogde mere konventionelle resultater?
|
5
THE DANISH COUNCILS FOR INDEPENDENT RESEARCH
ReferencerKlausen, Søren Harnow. 2011.På tværs af fag.København: AkademiskKoestler, A. 1964.The Act of Creation.London: HutchinsonNersessian, Nancy. 2008.Creating Scientific Concepts.Cambridge, MA: MIT PressStein, Morris I. (1953). Creativity and Culture ,Journal of Psychology36, 311-22Weisberg, R. W. (1999). Creativity and Knowledge: A Challenge to Theories , iSternberg, R. J. (ed.)Handbook of Creativity.Cambridge: Cambridge, 226-250
Christian Lunøe | Special adviser | September 21 2010 |
6