Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 65
Offentligt
1054379_0001.png
1054379_0002.png
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Bilag 3. Andelen af en ungdomsårgang som ikke forventes at fort-sætte i uddannelse.Næsten alle kommer videre fra 9. klasse
28. november 2011Sags nr.:195.11H.351
Tabel 1 viser andelen af en ungdomsårgang som ikke forventes at fort-sætte i uddannelse inden for 5 år efter afslutningen af 9. klasse.Tabel 1.Andel af en ungdomsårgang som ikke forventes at fortsætte i uddannelse 5 årefter 9. klassePct.AlleDrengePigerDansk herkomstAlleDrengePigerAnden etnisk herkomstAlleDrengePigerKilde: UNI-C statistik og analyse7,78,37,17,57,77,36,76,47,16,75,87,64,44,64,24,34,54,13,73,63,83,43,03,820074,75,04,520084,64,84,520094,03,94,120103,73,24,2
Det fremgår af tabel 1, at andelen af en ungdomsårgang der ikke forven-tes at forsætte i uddannelse, er faldende. I perioden 2007-2010 er andelenfaldet med 1 pct. point fra knap 5 pct. til knap 4 pct. Således forventeskun knap 4 pct. af en ungdomsårgang ikke at være begyndt på en uddan-nelse inden for 5 år efter 9. klasse.Faldet på 1 pct. point i perioden 2007-2010 gælder uanset herkomst.Andelen af elever med dansk herkomst er faldet fra godt 4 pct. til godt 3
2pct., mens andelen af elever med anden etnisk herkomst er faldet fraknap 8 procent til knap 7 procent.Som tabellen viser, er drengene bedre til at komme i gang på en uddan-nelse. Kun godt 3 pct. af drengene forventes ikke at komme i gang modgodt 4 pct. af pigerne. Tendensen gælder uanset herkomst. Selv om fleredrenge starter på uddannelse, er det, primært pigerne, som ender med atfuldføre en uddannelse. Drengene er således sværere at fastholde i ud-dannelse.