Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 64
Offentligt
1054337_0001.png
1054337_0002.png
1054337_0003.png
Notat
Status for opfyldelse af 60 og 25 pct. målsætningerneDen seneste beregning af profilmodellen viser, at andelen af en ungdomsårgan-gen 2010, der forventes at opnå en videregående uddannelse, er på 54 pct. mod49 pct. i 2009,jf. tabel 1.Andelen af en ungdomsårgang, der forventes at gennemføre en lang videregåendeuddannelse er på 24 procent. Det er et procentpoint fra at opfylde 25 procent mål-sætningen,jf. tabel 1.Tabel 1.Status for opfyldelse af 60 pct. og 25 pct. målsætningernePct.Videregående uddannelse- heraf kort videregående uddannelse- heraf mellemlang videregående uddan-nelse22,321,722,824,5200747,96,1200847,06,0200949,45,9201053,65,3Sagsnr.Dok nr.Side11-12096421341071/32. december 2011
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserBredgade 431260 København K
SagsbehandlerKaren Lisbeth Sejrup van DeursTelefonTelefaxE-post7231 86333395 1300[email protected]
19,519,320,723,8- heraf lang videregående uddannelseNote: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnethvert år og vil derfor afvige fra sidste års opgørelse.Kilde: UNI-C statistik og analyse
Som det fremgår af tabel 1, er andelen af en ungdomsårgang, der efter 25 år for-ventes at gennemføre en kort videregående uddannelse faldet i perioden 20072010, mens andelen af en ungdomsårgang, der forventes at gennemføre en mel-lemlang eller lang videregående uddannelse er steget i perioden 2007 til 2010.Status for opfyldelse af 60 pct. målsætningen opdelt på aldersgrupperSamlet er andelen af en ungdomsårgang, der forventes at gennemføre en videre-gående uddannelse som ca. 25-årige, steget med 6 pct. point i perioden 2007 til2010,jf. tabel 2.Det kan skyldes, at flere helt unge optages på en videregåendeuddannelse, samt at uddannelserne søges og gennemføres hurtigere end tidligere.
Tabel 2.Status for opfyldelse af 60 pct. målsætningen opdelt på aldersgrupperPct.Ca. 20-årigeCa. 25-årigeCa. 30-årigeCa. 35-årige20071,831,342,045,820081,832,042,145,320091,734,144,547,720101,837,348,451,9
47,947,049,453,6Ca. 40-årigeAnm: Ungdomsårgangens uddannelsesstatus er opgjort henholdsvis 5, 10,15, 20 og 25 år efterafslutningen af 9. klasse, hvor elevernes gennemsnitsalder er 16,1 år.Note: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnethvert år og vil derfor afvige fra sidste års opgørelse.Kilde: UNI-C statistik og analyse
Ministeriet for Forskning,Innovation og Videregående
Det fremgår af tabel 2, at det på baggrund af ungdomsårgangen i 2010 forventes,at 37 pct. vil have gennemført en videregående uddannelse, når de er ca. 25 årgamle. Ved 30-årsalderen er andelen steget til godt 48 pct., og i de efterfølgende10 år forventes yderligere 5 pct. at gennemføre en videregående uddannelse.Dermed forventes i alt 54 pct. af en ungdomsårgang af have gennemført en vide-regående uddannelse, når de er ca. 40 år gamle.Generelt forventes flere piger end drenge at gennemføre en videregående uddan-nelse,jf. bilag 1.Tendensen gælder både for piger og drenge med dansk her-komst og med anden etnisk herkomst. Som det fremgår af tabel 3, er der imidler-tid fortsat flere med dansk herkomst end med anden etnisk herkomst, der forven-tes at gennemføre en videregående uddannelse.Tabel 3.Status for opfyldelse af 60 pct. målsætningen opdelt på køn og etnicitetAnden et-nisk her-Pct.PigerDrengeI altår og vil derfor afvige fra sidste års opgørelse.Kilde: UNI-C statistik og analyseDansk herkomst60,447,653,8komst58,344,651,4I alt60,247,353,6
Uddannelser
Side
2/3
Note: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert
Andelen af piger, der forventes at gennemføre en videregående uddannelse, er iperioden 2007 til 2010 steget med godt 3 pct. point, mens andelen af drenge, derforventes at gennemføre en videregående uddannelse, er steget godt 8 pct. point.Forskellen mellem andelene med videregående uddannelse blandt henholdsvisdrenge og piger er således reduceret fra knap 18 pct. point i 2007 til knap 13 pct.point i 2010.
I perioden 2007 til 2010 er andelen af personer med anden etnisk herkomst, derforventes at gennemføre en videregående uddannelse, steget. Forskellen mellemandelene med videregående uddannelse blandt henholdsvis personer med danskherkomst og anden etnisk herkomst er således reduceret fra godt 5,6 pct. point i2007 til godt 2,4 pct. point i 2010,jf. bilag 2.Boks 1.Profilmodellen som metode til opgørelse af status for 60 og 25 pct. målsætningerneI profilmodellen beregnes en gang årligt en ungdomsårgangs samlede uddannelsesstatus fra de går i 9.klasse og 25 år frem. Beregningerne foretages under antagelse af, at 9. klasseeleverne i deres vejgennem uddannelsessystemet vil have samme adfærd (fx fuldførelsesprocenter og overgangssandsyn-ligheder mellem de forskellige uddannelser), som var kendt i fremskrivningsåretMinisteriet for Forskning,
Profilen viser således det uddannelsesmønster en given ungdomsårgang vil nå som cirka 40-årige, hvisårgangen i de næste 25 år forudsættes at have samme studie adfærd som alle de studerende havde ifremskrivningsåret.
Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
3/3