Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 50
Offentligt
1047269_0001.png
1047269_0002.png
1047269_0003.png
1047269_0004.png
1047269_0005.png
1047269_0006.png
1047269_0007.png
1047269_0008.png
Udvalget for Forskning, Innovation ogVideregående UddannelserUD DR AG AF KO M M EN T ER ET D AG SO RD ENEU - K O N S UL E NT EN
Mødedato:
Den 30. november 2011
Den 28. november 2011
INTERN NOTE
Følgende dagsordenpunkter på Europaudvalgets møde er relevante forUdvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Thomas Fich (3611)Anne Hedeager Bentsen
RÅDSMØDE(KONKURRENCEEVNE)DEN5.DECEMBER2011 ................................. 2Rumdelen13. Rumrådets retningslinjer om ”rummets værdi og fordele for deeuropæiske borgeres sikkerhed............................................................. 2Forskningsdelen14. Rammeprogrammet for forskning og Innovation – Horizon 2020 .......... 315. Euratom-rammeprogrammet for forskning og uddannelse på detnukleare område (2012 - 2013).............................................................. 5a). Forslag til Rådets beslutning om Euratom-rammeprogrammet forforskning og uddannelse på det nukleare område (2012 - 2013) –KOM(2011) 72........................................................................................ 5b) (Evt.) Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet forgennemførelse af indirekte aktioner under Euratom-rammeprogrammet for forskning og uddannelse på det nukleareområde (2012-2013) - KOM (2011) 73................................................... 8c) (Evt.) Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet for Det FællesForskningscenters gennemførelse af direkte aktioner under Euratom-rammeprogrammet for forskning og uddannelse på det nukleareområde (2012-2013) - KOM (2011) 74................................................... 8d) (Evt.) Forslag til Rådets forordning om regler for virksomheders,forskningscentres og universiteters deltagelse i indirekte aktionerunder Euratom-rammeprogrammet og for formidling afforskningsresultater (2012-2013). .......................................................... 8Punkterne forelægges til orientering.
1/8
RÅDSMØDE(KONKURRENCEEVNE)DEN2.DECEMBER2011
Rumdelen13.Rumrådets retningslinjer om ”rummets værdi og fordele for de europæi-ske borgeres sikkerhed-Vedtagelse af retningslinjerPå rumrådsmødet forventes der vedtaget retningslinjer om værdien og forde-lene ved rummet for de europæiske borgeres sikkerhedLissabontraktaten indførte en ny bestemmelse om rumpolitik, som bl.a. lagdeo til et samarbejde med Den Europæiske Rumorganisation ESA.Det polske formandskab har udkastet til retningslinjer fra Rumrådet om vær-dien og fordelene ved rummet for de europæiske borgeres sikkerhed. Der fo-kuseres på:at sikreudvikling og udnyttelse af bæredygtige tjenester og in-frastrukturerfor miljøovervågningssystemetGMES(General Monito-ring for Environment and Security)rumaktiviteters og ruminfrastrukturers sikkerhed og bæredyg-tighedbl.a. med henvisning til kollisionsrisiko og vejrforholdene irummet udgør en alvorlig trussel mod rumaktiverneudforskning af rummet,idet der bl.a. peges på fredelige mål, til-skyndelse til videnskabeligt fremskridt, stimulering af fremtidige opda-gelser samt tackling af globale udfordringer.I den forbindelse opfordres der bl.a. til fortsatte drøftelser om en internationaladfærdskodeks for aktiviteterne i det ydre rum samt drøftelser på europæiskplan og med internationale partnere om en strategi efter 2020.Regeringenstøtter generelt et øget fokus på nytteværdien af ruminfrastrukturog rumsystemer i forhold til løsning af samfundsmæssige udfordringer. Endvi-dere anerkendes rumsystemers værdifulde bidrag til klimaovervågning. Rege-ringen støtter, at Kommissionen i samråd med interessenter skal foreslå enorganisatorisk ramme, styring og oprettelse af de planlagte operationelle tje-nester samt fastlægger en passende datapolitik produceret af GMES-tjenesterne og data indsamlet gennem GMES-infrastrukturen.Sagen er ikke tidligere forelagt forEuropaudvalget.
2/8
Forskningsdelen14.Rammeprogrammet for forskning og Innovation – Horizon 2020-Udveksling af synspunkter-Forslaget om Horizon 2020 fremsættes med hjemmel i TEUF art172 og art 182 og skal behandles af Parlamentet og Rådet ef-ter den almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgø-relse med kvalificeret flertal.-Forslag om Horizon 2020’s særprogram fremsættes med hjem-mel i TEUF art 172 og 182 stk. 4, og skalvedtages af Rådet ef-ter høring af Europa-Parlamentet. Rådet træffer afgørelse medkvalificeret flertal.-Forslaget om regler for deltagelse fremsættes med hjemmel i art173, 183 og 188 og skal behandles af Parlamentet og Rådetefter den almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer af-gørelse med kvalificeret flertal.-Forslaget om Euratom-rammeprogrammet fremsættes medhjemmel i art 7 og 10 i Euratomtraktaten og skal vedtages afRådet med enstemmighed.På rådsmødet ventes Kommissionen at præsentere sit forslag til Horizon2000, efterfulgt af en udveksling af synspunkter.Kommissionen forventes ultimo november at fremlægge sit forslag til et kom-mende7-årigt rammeprogram om forskning og udvikling,som bærernavnet ”Horizon 2020”. Pakken omfatter fire retsakter, nemliget rammeprogramet særprogramet separat forslag for de dele, der vedrører Euratomtraktatenregler for deltagelse.Horizon 2020 er etled i Europa 2020-strategien,der identificerer forskningog innovation som centrale mål til at opnå intelligent, bæredygtig og inklude-rende vækst. Udspillet følger op på Kommissionen grønbog fra februar 2011,som lagde op til en fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskningog innovation. Forhandlingerne om Horizon 2020 vil ligge tæt op af forhand-lingerne om EU’s Flerårige Finansielle Ramme for 2014-2020.Forslaget for rammeprogrammet for Horizon 2020skal dække aktivitetersom forskning, teknologisk udvikling, demonstration og innovation, inklusivespredning og udnyttelse af resultater. Programmet har tre strategiske mål,Excellent videnskabsbase, Industrielt lederskab og konkurrencedygtige ram-mer og Tackling af samfundsmæssige udfordringer.
3/8
Forslaget til særprogrammetbeskriver varighed, formål, budget, finansie-ringsinstrumenter, regler for deltagelse og monitorering, der alle er en reflek-tering af hovedafgørelsen om Horizon 2020. Særprogrammet indeholder lige-som rammeprogrammet tre indsatser:’Excellent videnskabsbase’som indeholder fire overordnede aktivi-tetsområder:, Det Europæiske Forskningsråd, som skal støtte forsker-initieret grundforskning inden for alle discipliner, Skabelsen af radikaltfremtidige og nye teknologier gennem forskerinitieret tilgang baseretpå høj-risiko nye ideer, ’Marie Curie-aktioner’ som skal sikre optimaludvikling og dynamisk udnyttelse af EU’s intellektuelle kapital og eneuropæisk forskningsinfrastruktur.’Industrielt lederskab og konkurrencedygtige rammer’,som inde-holder tre aktivitetsområder: Lederskab i muliggørende og industrielleteknologier, Adgang til risikofinansiering og Innovation i SMV’er.’Tackling af samfundsmæssige udfordringer’.indeholder sekssamfundsmæssige udfordringer; ’Sundhed, befolkningsmæssige for-andringer og velvære’, ’Fødevaresikkerhed, bæredygtigt landbrug ogbioøkonomi’, ’Sikker, ren og omkostningsdygtig energi’, ’Intelligent,grøn og integreret transport’, ’Klima, ressourceeffektivitet inklusive rå-stoffer’ og ’Inkluderende, innovative og sikre samfund’.
Dertil kommer et særskilt program, som dækker de direkte aktioner under detFælles Forskningscenter.Rammeprogrammet indeholder også en række finansieringsinstrumenter,herunder:Støtte til forskning og innovationStøtte til uddannelse og mobilitetStøtte til medfinansiering af programmerInstrumenter til støtte af ledsageforanstaltningerLånefinansiering og egenkapitalfinansieringForslaget ti Euratom-rammeprogrammetfor 2014-2018 skal have tre gen-sidigt forstærkende strategiske mål: Det skal forbedre den nukleare sikkerhed,det skal fremme strålingsbeskyttelse, og det skal bidrage til den langsigtedeafkarbonisering af energisystemet på en sikker og effektiv måde.Ifølge Kommissionens forslag til Den Flerårige Finansielle Ramme for 2014-2020 er der afsat80 mia. Euro.til Horizon 2020.
4/8
For en nærmere gennemgang af forslaget henvises til regeringens samleno-tat.Regeringenfinder, at rammeprogrammet kan yde et vigtigt bidrag til realise-ringen af EU2020-strategien, og hilser det velkomment, at rammeprogrammeti højere grad sigter mod at styrke koblingen mellem forsknings- og innovati-onsaktiviteter. Regeringen vil efter høringen om forslaget fremlægge en meredetaljeret holdning.Sagen er ikke tidligere forelagtEuropaudvalget.Forslaget om EU’s Flerårige Finansielle Ramme for 2014-2020 er gennemgå-et iEU-note af 10. august 2011.
15.
Euratom-rammeprogrammet for forskning og uddannelse på detnukleare område (2012 - 2013)Forslag til Rådets beslutning om Euratom-rammeprogrammet forforskning og uddannelse på det nukleare område (2012 - 2013) –KOM(2011) 72-Politisk aftale-Forslaget har hjemmel i navnlig artikel 7 i Euratomtraktaten ogvedtages af Rådet med enstemmighed.Under forudsætning af at Rådet og Parlamentet når til enighed om en budget-aftale, vil der på rådsmødet blive indgået en politisk aftale om forslaget.Hovedformålet med rammeprogrammeter at sikre, at den EU-finansieredeforskning på disse områder videreføres i yderligere to år på linje med de akti-viteter, der er blevet gennemført i perioden 2007-2011.Rammeprogrammet en del af en lovgivningspakke, som indeholder forslag tilafgørelser om selve rammeprogrammet, to særprogrammer (for direkte og in-direkte aktioner) og deltagelsesregler.Programmet dækker også konstruktionen afITER(den internationale forsøgs-reaktor vedr. fusion), det ledsagende (fusionsenergiforsknings-) program samtaktiviteter vedrørende fission og strålingsbeskyttelse, foruden Det FællesForskningscenters direkte aktioner vedrørende nuklear sikkerhed.De generelle mål for rammeprogrammet er:-På fusionsområdet at udvikle en teknologi for en sikker, bæredygtig ogmiljømæssigt forsvarlig og økonomisk levedygtig energikilde;
a).
5/8
-
På fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) at fremme sikkerhedensamt ressource- og omkostningseffektiviteten inden for nuklear fission oganvendelser af stråling inden for industri og lægevidenskab og at fremmenuklear sikkerhed (nuklear sikkerhedskontrol, ikke-spredning, bekæm-pelse af ulovlig handel og nuklear eftersporing).
De vigtigste aktiviteter på fusionsområdet er:-Virkeliggørelse af ITER: Fokus på forvaltning og styring af den internatio-nale såvel som den europæiske ITER-organisation. Levering af europæi-ske komponenter til konstruktionen af ITER.-FoU til forberedelse af ITER’s drift: Et målrettet fysik- og teknologiprogramtil at benytte fusionsforskningsprojektet JET (Joint European Torus) ogandre ITER-relevante anlæg med magnetisk indeslutning.ITERDe oprindelige budgetbevillinger til forskning på det nukleare område i denflerårlige finansielle ramme for 2009-2013 har vist sig utilstrækkelige på grundaf markant højere udgifter til ITER-grundforskningsprojektet.Rådet accepterede den 12. juli 2010 de øgede finansieringsbehov for ITER ogfastsatte en række retningslinjer for omkostningsbegrænsning, herunder ikkemindst at ITER designet fremover skal følge budgettet og ikke omvendt.Rådet traf samtidig beslutning om en øvre grænseværdi på 6,6 mia. euro fordet europæiske bidrag til konstruktionen af ITER indtil 2020, hvor den grund-læggende maskine forventes at være klar.Rådet gav her desuden Kommissionen mandat til at støtte vedtagelsen afITER-grundscenariet, som blev vedtaget på det ekstraordinære møde i ITER-rådet den 28. juli 2010.Det blev i forbindelse med forberedelsen af rådsmødet i november 2010 kon-stateret, at merfinansieringsbehovet kunne reduceres fra 1,4 mia. euro til 1,3mia. euro, som primært skal gå til konstruktionen af bygningerne, herunder re-aktorbygningen. Dette merfinansieringsbehov på 750 mio. euro i 2012 og 550mio. euro i 2013 er indarbejdet i Kommissionens forslag.De vigtigste aktiviteter på fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) er:-Deponering af radioaktivt affald i undergrunden: Forskning relateret til dybgeologisk deponering af brugt brændsel og langlivet radioaktivt affald.Støtte til udvikling af en fælles europæisk holdning til centrale spørgsmål iforbindelse med håndtering og bortskaffelse af affald.Reaktorsystemer: Forskning med henblik på at underbygge en sikker, ef-fektiv og mere bæredygtig drift af alle relevante reaktorsystemer (herun-der brændselskredsløbsanlæg), som er i brug eller under udvikling i Eu-ropa, herunder affaldshåndteringsaspekter, som f.eks. separation og om-
-
6/8
-
dannelse af langlivet affald til kortlivet i forbindelse med brændstofkreds-løbet.Strålingsbeskyttelse: Forskning med henblik på at kunne vurdere risikoenved lave strålingsdoser, medicinske anvendelser og håndtering af uheldfor at tilvejebringe det videnskabelige grundlag for et robust, retfærdigt ogsocialt acceptabelt beskyttelsessystem, som ikke i unødvendigt omfangbegrænser den nyttige og udbredte anvendelse af stråling på det me-dicinske område og i industrien.
Derudover foreslås de nukleare aktiviteter på Det Fælles Forskningscenter(Joint Research Center – JRC) at fortsætte i 2012 og 2013. Det drejer sigprimært om:--Håndtering af radioaktivt affald og virkningen på miljøet.Nuklear sikkerhed: Forskning i såvel eksisterende som nye brænd-selskredsløb og i reaktorsikkerhed for nuværende reaktorer i EU og reak-torsikkerhed for nye innovative reaktorsystemer.Nuklear sikring, herunder indsamling af miljøprøver og integrerede kon-trolforanstaltninger samt forebyggelse af spredning af nukleart og radioak-tivt materiale i forbindelse med ulovlig handel af disse materialer, herun-der nuklear eftersporing.
-
Europa-Parlamentethar den 17. november 2011 udtalt, at der på baggrundaf ulykken på Fukushima-atomkraftværket i Japan i marts 2011 er behov foryderligere forskning inden for sikkerhed i forbindelse med nuklear fission for atforsikre EU’s borgere om, at sikkerheden på de nukleare anlæg i EU fortsatopfylder de højeste internationale standarder.Parlamentet anfører bl.a., at maksimalbeløbet for gennemførelse af ramme-programmet i 2012 - 2013 skal være 2,1 mia. euro.Parlamentet accepterer Kommissionens forslag til budget for fissionsforskningog strålingsbeskyttelse på 118,2 mio. euro og budgettet for Det Fælles Forsk-ningscenter på 233,2 mio. euro. Parlamentet ønsker således, at fusionsforsk-ningen reduceres med 460, mio. euro.Regeringenstøtter fusionsforskningen, herunder ITER, og vil arbejde for atfinansieringen i 2012 og 2013 sker ved et miks af finansieringsmuligheder, deri videst muligt omfang friholder danske prioriteter, og at der samtidig sikres eneffektiv omkostningskontrol og en realistisk tidsplanlægning for projektet, jf.mandatet fra Europaudvalget forud for Økofin-rådsmødet den 12. juli 2010 ogden 11. november 2010.Hvad angår fissionsforskningen, er regeringen skeptisk over for investeringer inye reaktorsystemer og mener generelt, at budgetmidlerne bør koncentreresom sikkerhed og affaldshåndtering i forbindelse med eksisterende reaktorersamt om strålingsbeskyttelse.
7/8
Sagen har været forelagtEuropaudvalgettil forhandlingsoplæg flere gange,senest den 19. maj 2011, hvor Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti ogRadikale Venstre ytrede sig imod forhandlingsoplægget.b)(Evt.) Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet for gennemførel-se af indirekte aktioner under Euratom-rammeprogrammet for forskningog uddannelse på det nukleare område (2012-2013) - KOM (2011) 73(Evt.) Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet for Det FællesForskningscenters gennemførelse af direkte aktioner under Euratom-rammeprogrammet for forskning og uddannelse på det nukleare område(2012-2013) - KOM (2011) 74(Evt.) Forslag til Rådets forordning om regler for virksomheders,forskningscentres og universiteters deltagelse i indirekte aktioner underEuratom-rammeprogrammet og for formidling af forskningsresultater(2012-2013).-Politisk aftale-Forslaget har hjemmel i navnlig artikel 7 i Euratomtraktaten ogvedtages af Rådet med enstemmighed.Under forudsætning af at Rådet og Parlamentet når til enighed om en budget-aftale, vil der på rådsmødet blive indgået en politisk aftale om forslagene.Kommissionens forslag vedrører – i lighed med forslaget om selve ramme-grogrammet, som er beskrevet under pkt. 15a - en 2-årig forlængelse af denuværende to særprogrammer og den nuværende forordning om deltagelses-regler mv. (2007-2011).For en nærmere gennemgang af punkterne henvises til regeringens samleno-tat.
c)
d)
Med venlig hilsenThomas Fich& Anne Hedeager Bentsen
8/8