Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 46
Offentligt
1045240_0001.png
1045240_0002.png
1045240_0003.png
1045240_0004.png
1045240_0005.png
1045240_0006.png
1045240_0007.png
1045240_0008.png
1045240_0009.png
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserUdkast af 21. november 2011
Fremsat den
af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten Østergaard)

Forslag

til

Lov om ophævelse af lov om Teknologirådet og om ændring af lov om Det Etiske Råd

(Ændring som følge af nedlæggelse af Teknologirådet)

§1

Lov nr. 375 af 14. juni 1995 om Teknologirådet ophæves.

§2

I lov nr. 440 af 9. juni 2004 om Det Etiske Råd, som ændret ved § 16 i lov nr. 545 af 24. juni 2005 og § 45i lov nr. 593 af 14. juni 2011, foretages følgende ændring:

1.

I§ 9, stk. 1,udgår », Teknologirådet«.

§3

Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2.Med lovens ikrafttrædelse overtager Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser alle rådets aktiver og passiver og indtræder i alle rådets rettigheder og forpligtelser. Ministerenfor forskning, innovation og videregående uddannelser afbeskikker Teknologirådets hidtidige bestyrelse ogrepræsentantskab og forestår afviklingen af rådets aktiviteter.

§4

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. § 2 kan dog ved kongelig anordning sættes i kraft forFærøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Styrelsen for Forskning og Innovation, j.nr. 11-120197
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserUdkast af 21. november 2011
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.Indledning og baggrundGældende retLovforslagets indholdØkonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHøringSammenfattende skema
1. Indledning og baggrundVed aftale af 15. november 2011 mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, LiberalAlliance og Det Konservative Folkeparti om fordeling af forskningsreserven var der enighed om at fastholdeden offentlige forsknings- og udviklingsindsats på mindst 1 pct. af BNP. Partierne var videre enige om, atforskningsreserven i 2012 forhøjes med 300 mio. kr. til 986 mio. kr.Partierne var samtidig enige om, at forhøjelsen af forskningsreserven finansieres bl.a. ved bortfald afbevillingen til Teknologirådet.Som følge af den politiske aftale omfattende alle Folketingets partier foreslås Teknologirådet nedlagtgennem ophævelse af lov nr. 375 af 14. juni 1995 om Teknologirådet.2. Gældende retTeknologirådet blev oprettet ved lov nr. 375 af 14. juni 1995. Teknologirådet er en selvejende institution,hvis formål efter lovens § 1 er1. at følge den teknologiske udvikling,2. at gennemføre udredninger og helhedsvurderinger af teknologiens muligheder og konsekvenser forsamfundet og den enkelte borger,3. at foranstalte selvstændig teknologivurdering og4. at formidle resultatet af sit arbejde til Folketinget og til samfundets øvrige politiske beslutningstageresamt til den danske befolkning med henblik på at støtte og fremme en folkelig teknologidebat.Teknologirådet består af en bestyrelse og et repræsentantskab. Bestyrelsen fastlægger Teknologirådetsarbejdsopgaver.Teknologirådet arbejder med en bred definition af teknologi, der bygger på en opfattelse af, at samspilletmellem teknologi og mennesker påvirker hele samfundsstrukturen, det vil sige den måde vi arbejder på, denmåde vi færdes, menneskesyn m.v. Teknologirådet har lavet projekter inden for en række forskelligeteknologiområder eksempelvis IKT, nanoteknologi, genmodificerede planter, lægemidler, energiforsyning,trafik, bolig, arbejdsvilkår, integration m.v. Teknologirådet udvikler selv sine metoder, f.eks.konsensuskonferencer og scenarieværksteder.Rådet rådgiver både Folketinget og regeringen, som kan foreslå rådet at tage konkrete emner op tilvurdering og debat. Teknologirådet aflægger årligt en beretning til Folketinget og offentligheden om rådetsaktiviteter.Bestyrelsen har ansat en sekretariatsleder til at forestå et sekretariat, som varetager sekretariatsopgaver forrådet.2
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserUdkast af 21. november 2011
Rådets rammebevilling fastsættes på de årlige finanslove. For 2011 er fastsat en bevilling på 10,5 mio. kr.Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser fører tilsyn med Teknologirådet.3. Lovforslagets indholdDet foreslås, at Teknologirådet nedlægges gennem ophævelse af lov om Teknologirådet.Teknologirådet har som selvejende institution indgået en række sædvanlige forpligtelser, bl.a. i form afansættelse af medarbejdere til sekretariatsfunktioner samt andre gensidigt forpligtende aftaler. Med henblikpå at sikre en hensigtsmæssig afvikling af Teknologirådets aktiviteter og forpligtelser foreslås, at Ministerietfor Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser overtager alle rådets aktiver og passiver ogindtræder i alle rådets rettigheder og forpligtelser. Alle juridisk forpligtende aftaler vil blive respekteret iforbindelse med afviklingen..4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget har ikke i sig selv nogen økonomiske eller administrative konsekvenser for staten. Medaftalen af 15. november 2011 bortfalder den årlige rammebevilling til Teknologirådet. Det medfører en årligbesparelse på ca. 10 mio. kr., når bortses fra 2012, hvor aktiviteterne i rådet skal afvikles i overensstemmelsemed de juridisk forpligtende aftaler, som rådet deltager i. Til dækning af omkostninger ved afviklingen er for2012 afsat ca. 4,5 mio. kr. Med lovforslagets vedtagelse overgår bevillingen til Styrelsen for Forskning ogInnovation til brug for fortsat afvikling af rådets aktiviteter. For 2012 forventes således en besparelse på ca. 6mio.kr.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. HøringUd over høring via Høringsportalen på borger.dk sendes forslaget i høring til Teknologirådet, til deinstitutioner mv., som efter gældende lov har indstillingsret til Teknologirådets organer samt til øvrigeinteressenter. Det drejer sig om følgende:Teknologirådet, Danmarks Vækstråd (tidl. Erhvervsudviklingsrådet), Dansk Arbejdsgiverforening, DanskFolkeoplysnings Samråd, Danske Regioner (tidl. Amtsrådsforeningen), Det Frie Forskningsråd (tidl. destatslige forskningsråd), Det Strategiske Forskningsråd (tidl. de statslige forskningsråd), Funktionærernes ogTjenestemændenes Fællesråd, Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i Danmark, Akademiet forde Tekniske Videnskaber, Akademikernes Centralorganisation, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fællesråd,Danske Handicaporganisationer (tidl. De Samvirkende Invalideorganisationer), DanmarksNaturfredningsforening, Finansrådet, Forbrugerrådet, Frederiksberg Kommune, Friluftsrådet, GTSGodkendt Teknologisk Service (tidl. Det godkendte Teknologiske Servicesystem), Højskoleforeningen,Kræftens Bekæmpelse, Københavns kommune, Landbrug og Fødevarer (tidl. Landbrugsraadet),Mellemfolkeligt Samvirke, Det Etiske Råd, Det Økologiske Råd, Copenhagen Business School, DanmarksTekniske Universitet, IT-Universitetet i København, Københavns Universitet, Roskilde Universitetscenter,Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Anvendt KommunalForskning, Center for3
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserUdkast af 21. november 2011
Regional- og Turismeforskning, Danmarks Designskole, Danmarks Meteorologiske Institut, DanskArkitektur Center, Dansk Institut for Internationale Studier, Dansk Sundhedsinstitut, De NationaleGeologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Det NationaleForskningscenter for Arbejdsmiljø, Forsvarets Forskningstjeneste, IT-Vest, Kennedy Centret,Nationalmuseet, Rigsarkivet, SFI-Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Statens Serum Institut,Statsbiblioteket, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CO-Industri, Danmarks Apotekerforening, DanmarksErhvervsforskningsAkademi, Danmarks Jurist og Økonomforbund, Dansk Erhverv, Dansk Magisterforening,Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen,Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen, Ph.d.-nettet, Danske Universiteter, SektorforskningensDirektørkollegium, Carsbergfondet, Danmarks Forskningspolitiske Råd, Danmarks Grundforskningsfond,Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, De Økonomiske Råd, Højteknologifonden, Lundbeckfonden,Novo Nordisk Fonden, Rockwool Fonden, Rådet for Teknologi og Innovation, Veluxfonden.10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/Negative konsekvenser/mindre udgiftermerudgifterØkonomiske konsekvenser for stat, regionerFor 2012:Ingenog kommunermindreudgift på ca. 6 mio. kr.For de følgende år:mindreudgift på ca. 10 mio. kr.Administrative konsekvenser for stat,IngenIngenregioner og kommunerØkonomiske konsekvenser for erhvervslivetIngenIngenAdministrative konsekvenser forIngenIngenerhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerneIngenIngenMiljømæssige konsekvenserIngenIngenForholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1(Lov om Teknologirådet)Lov om Teknologirådet foreslås ophævet. Hermed gennemføres den politiske aftale om bortfald afbevillingerne til Teknologirådet. Der er en årlig bevilling til rådet på ca. 10 mio. kr. Det vurderes, atnedlæggelse af rådet vil give et merprovenu i 2012 på 6 mio. kr.Til § 2(Lov om Det Etiske Råd)Det fremgår af lov om Det Etiske Råd, at rådet samarbejder med bl.a. Teknologirådet. Da Teknologirådetforeslås nedlagt, skal omtalen af Teknologirådet udgå af lov om Det Etiske Råd.Til § 34
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserUdkast af 21. november 2011
(Ikrafttræden)Det foreslås istk. 1,at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Hermed bliverTeknologirådet nedlagt. Samtidig foreslås det istk. 2,at Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser overtager alle rådets aktiver og passiver og indtræder i alle rådets rettigheder ogforpligtelser med henblik på at sikre afviklingen af Teknologirådets aktiviteter.Med det sigte så vidt muligt at færdiggøre Teknologirådets aktiviteter i overensstemmelse med rådetshidtidige formål er det tanken, at ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser udpegeret forretningsudvalg el.lign. med indsigt i rådets aktiviteter til at bistå med afviklingen af rådets aktiviteter.Afviklingen kan tage form bl.a. som en hel eller delvis færdiggørelse af igangværende opgaver, som en heleller delvis overdragelse af igangværende opgaver til færdiggørelse i andet regi, ved en økonomisk opgørelseaf rettigheder og forpligtelser eller en kombination heraf. For at kunne udnytte erfaringerne i Teknologirådetshidtidige sekretariat vil ressourcerne i sekretariatet i videst mulige omfang blive søgt inddraget i processen.Afviklingen af Teknologirådets rettigheder og forpligtelser forventes tilendebragt i løbet af 2012.§4(Territorial gyldighed)Lov om Teknologirådet indeholder ikke bestemmelser om lovens territoriale gyldighed. Det må doglægges til grund, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, da loven alene regulerer en konkretinstitution i Danmark. Det foreslås derfor, at lovforslaget ikke gælder for Færøerne og Grønland. Dog er derhjemmel til at kunne sætte den i § 2 foreslåede ændring af lov om Det Etiske Råd i kraft for Færøerne, dadenne lov kan sættes i kraft for Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLov om Teknologirådet (lov nr. 375 af 14. juni1995 som ændret ved lov nr. 338 af 30. maj 2000,lov nr. 396 af 6. juni 2002 og lov nr. 440 af 9. juni2004).§ 1.Teknologirådeter en selvejende institution,hvis formål er1) at følge den teknologiske udvikling,2) at gennemføre udredninger oghelhedsvurderinger af teknologiens muligheder ogkonsekvenser for samfundet og den enkelte borger,3) at foranstalte selvstændig teknologivurdering og4) at formidle resultatet af sit arbejde til Folketingetog til samfundets øvrige politiske beslutningstageresamt til den danske befolkning med henblik på at5Lovforslaget

§1

Lov nr. 375 af 14. juni 1995 om Teknologirådetophæves.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserUdkast af 21. november 2011
støtte og fremme en folkelig teknologidebat.Stk.2.Rådet vælger selv sine vurderingsmetoder,idet der lægges vægt på metoder, som inddragerindividuelle repræsentanter for befolkningendirekte i vurderingerne.Stk.3.Rådet følger den teknologiske udviklingnationalt såvel som internationalt og foretagerformidling af oplysninger om andre landesaktiviteter om teknologivurdering ogteknologivurderingsmetoder.§ 2.Teknologirådetbestår af en bestyrelse og etrepræsentantskab. Til rådet knyttes et sekretariat.§ 3. Bestyrelsen forTeknologirådetbestår af enformand og 10 medlemmer, der beskikkes afforskningsministeren. Forskningsministerenudpeger formanden og 3 medlemmer. 1 medlembeskikkes efter indstilling fra DanskFolkeoplysnings Samråd. 1 medlem beskikkes efterindstilling fra Funktionærernes ogTjenestemændenes Fællesråd. 1 medlem beskikkesefter indstilling fra Landsorganisationen iDanmark. 1 medlem beskikkes efter indstilling fraDansk Arbejdsgiverforening. 1 medlem beskikkesefter indstilling fra Erhvervsudviklingsrådet. 1medlem beskikkes efter indstilling fraKommunernes Landsforening ogAmtsrådsforeningen i fællesskab. 1 medlembeskikkes efter indstilling fra de statsligeforskningsråd i fællesskab.Stk.2.Medlemmer af Folketinget kan ikke væremedlem af rådets bestyrelse.Stk.3.Formanden og bestyrelsens medlemmerbeskikkes for en periode af 3 år. Genbeskikkelsekan finde sted én gang.Stk.4.Bestyrelsen vælger en næstformand af sinmidte.§ 4. Bestyrelsen fastlægger selvTeknologirådetsarbejdsopgaver. Rådet er rådgivende både forFolketinget og for regeringen, som kan foreslårådet at tage konkrete emner op til vurdering ogdebat.Stk.2.Teknologirådetsamarbejder med andre rådog nævn og drøfter løbende afgrænsning ogopgavefordeling med disse.Stk.3.Rådets bestyrelse fastsætter selv sinforretningsorden.§ 5. Forskningsministeriet nedsætter i tilknytningtil bestyrelsen et repræsentantskab på højst 50medlemmer.Stk.2.Repræsentantskabet sammensættes sådan:6
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserUdkast af 21. november 2011
1) 1 medlem udpeges af hvert af de statsligeforskningsråd,2) 1 medlem udpeges af Erhvervsudviklingsrådet,3) 2 medlemmer udpeges af DanskFolkeoplysnings Samråd,4) 1 medlem udpeges af Forbrugerrådet,5) 1 medlem udpeges af ministeren for ligestilling,6) 1 medlem udpeges af DanmarksNaturfredningsforening,7) 1 medlem udpeges af Friluftsrådet,8) 1 medlem udpeges af Mellemfolkeligt Samvirke,9) 1 medlem udpeges af Højskoleforeningen,10) 5 medlemmer udpeges af Landsorganisationen iDanmark,11) 5 medlemmer udpeges af DanskArbejdsgiverforening,12) 2 medlemmer udpeges af Funktionærernes ogTjenestemændenes Fællesråd,13) 1 medlem udpeges af AkademikernesCentralorganisation,14) 1 medlem udpeges af Dansk Industri,15) 1 medlem udpeges af Landbrugsraadet,16) 1 medlem udpeges af Akademiet for deTekniske Videnskaber,17) 1 medlem udpeges af Det godkendteTeknologiske Servicesystem,18) 1 medlem udpeges af Kræftens Bekæmpelse,19) 1 medlem udpeges af De samvirkendeInvalideorganisationer,20) 1 medlem udpeges af Økologisk Råd,21) 1 medlem udpeges af Dansk UngdomsFællesråd,22) 1 medlem udpeges af Københavns Kommune,23) 1 medlem udpeges af Frederiksberg Kommune,24) 1 medlem udpeges af Amtsrådsforeningen iDanmark,25) 1 medlem udpeges af KommunernesLandsforening,26) 1 medlem udpeges af Finansrådet.Stk.3.Ud over de i stk. 2 nævnte medlemmerudpeger Forskningsministeriet højst 9 medlemmer,som er kyndige i den moderne teknologi og densmuligheder, og som er brugere af den moderneteknologi, samt eventuelt andre personer medinteresse for området.Stk.4.Forskningsministeriets udpegning efter stk. 3sker efter drøftelse med bestyrelsen for at sikre, atalle væsentlige interesser bliver repræsenteret.§ 6. Repræsentantskabets medlemmer beskikkes for3 år med mulighed for genbeskikkelse.7
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserUdkast af 21. november 2011
Stk.2.Teknologirådetsbestyrelse fastsætterrepræsentantskabets forretningsorden.Stk.3.Repræsentantskabet indkaldes til to årligemøder. Bestyrelsen kan deltage i møderne, somledes af bestyrelsens formand, der også er formandfor repræsentantskabet.Stk.4.Forskningsministeren og medlemmerne af etaf Folketinget nedsat udvalg kan deltage irepræsentantskabets møder.Stk.5.Repræsentantskabets opgave er at tjene somforum for en åben debat om aktuelle emner medrelation til teknologivurdering, herunder fremsætteideer og forslag til nye initiativer samt drøfte rådetsgennemførte initiativer.§ 7. Rådets formand ansætter en sekretariatsledertil at forestå et sekretariat, som skal varetagesekretariatsopgaverne for bestyrelsen og forrepræsentantskabet.§ 8.Teknologirådetaflægger én gang om året enberetning til Folketinget og offentligheden områdets aktiviteter.§ 9. Rådets rammebevilling fastsættes på de årligefinanslove.Stk.2.Bestyrelsen forestår prioriteringen af rådetsopgaver og bevillingens administration.Stk.3.Rådet følger statens almindelige regler forregnskabsaflæggelse og revision.§ 10. Ved udpegning af medlemmer til bestyrelsenforTeknologirådetog repræsentantskabet finderlov nr. 157 af 24. april 1985 om ligestilling mellemmænd og kvinder ved udpegning af medlemmer tiloffentlige udvalg, kommissioner og lignendeanvendelse.§ 11. Forskningsministeren fører tilsyn med rådet,herunder med rådets administration og anbringelseaf midler. Regnskabet skal revideres afRigsrevisionen.Stk.2.Det reviderede årsregnskab indsendes eftergodkendelse af bestyrelsen tilforskningsministeren.Stk.3.Forskningsministeren og Rigsrevisionen kantil enhver tid afkræve bestyrelsen enhver oplysning,som ministeren og Rigsrevisionen anser forfornøden. Forskningsministeren og Rigsrevisionenskal til enhver tid have adgang til at gøre sigbekendt med rådets bøger, regnskaber ogvirksomhed i øvrigt.Stk.4.Rigsrevisionen kan til enhver tid foretagerevision og regnskabsgennemgang på det sted, hvorregnskaberne føres, eller hvor det nødvendige8
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserUdkast af 21. november 2011
materiale i øvrigt findes.§ 12. HvisTeknologirådetnedlægges, overtagerstatskassen rådets rettigheder og forpligtelser.§ 13. Loven træder i kraft den 1. august 1995.Stk.2.Lov om teknologinævn, jf. lovbekendtgørelsenr. 925 af 30. december 1989, ophæves.

§2

Lov om Det Etiske Råd (lov nr. 440 af 9. juni 2004).

§ 9.

Det Etiske Råd virker i et samarbejde med DenCentrale Videnskabsetiske Komité, Det DyreetiskeRåd, Teknologirådet og relevante myndigheder m.v.I lov nr. 440 af 9. juni 2004 om Det Etiske Råd,som ændret ved § 16 i lov nr. 545 af 24. juni 2005og § 45 i lov nr. 593 af 14. juni 2011, foretagesfølgende ændring:

1.

I§ 9, stk. 1,udgår », Teknologirådet«.

§3

Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendt-gørelsen i Lovtidende.Stk. 2.Med lovens ikrafttrædelse overtagerMinisteriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser alle rådets aktiver ogpassiver og indtræder i alle rådets rettigheder ogforpligtelser. Ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser afbeskikkerTeknologirådets hidtidige bestyrelse ogrepræsentantskab og forestår afviklingen af rådetsaktiviteter.

§4

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. § 2kan dog ved kongelig anordning sættes i kraft forFærøerne med de ændringer, som de færøskeforhold tilsiger.
9