Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12, Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
BUU Alm.del Bilag 37, FIV Alm.del Bilag 41
Offentligt
1043284_0001.png
Skanderborg torsdag d. 18. november 2010Bekymringsbrev vedrørende Centrene for Undervisningsmidler i DanmarkI forbindelse med løsningen af de økonomiske udfordringer,som Danmark står over for, er Centrene for Undervisnings-midler i Danmark kommet i en uholdbar situation. Såvel deøkonomiske som de opgavemæssige og organisatoriskerammer er uafklarede.Den manglende udmøntning af besparelseskrav, effektivise-ringsrapport og bygningsforhold skaber stor usikkerhed hossåvel aftagerne af CFU’s ydelser som hos samarbejdsparter ogmedarbejdere.Vi sender derfor en indtrængende opfordring til, at centreneforbliver i den nuværende lovgivningsmæssige og institutio-nelle kontekst. Derved kan arbejdet med opnåelse af konsoli-deringsgevinster fortsætte i de enkelte professionshøjskolerog i det landsdækkende samarbejde mellem centrene. Desu-den appelleres til, at besparelseskravet reduceres af hensyntil kvaliteten i den fortsatte opgaveløsning i en tid, hvor derskal skabes en skole i verdensklasse.
Centre for Undervisningsmidler blev iforbindelse med strukturreformen i2007 overflyttet fra amterne til staten;først i CVU’erne og pr. 1. januar 2008 iprofessionshøjskolerne. CFU’ernes op-gaver fremgår af lovgivning, og om-fatter især:en samling af undervisningsmidler be-regnet til udlån til undervisningsinsti-tutioner, information og rådgivningog vejledning til lærere m.fl. omundervisningsmidler og deres anven-delse, kursusvirksomhed, it- og me-dievirksomhed, projekt- og udvik-lingsarbejde samt pædagogisk ogteknisk rådgivning og vejledning tilundervisningsinstitutionernes brug afelektroniske net. Nogle opgaver vare-tages i et landsdækkende samarbejdefx formidling af tv og film til brug iundervisningen og rådgivning tilgymnasieområdet.
Af regeringens økonomiske genopretningsplan fremgår det,at Centre for Undervisningsmidler skal bidrage med 10 mio.kr. i 2011, 60 mio. kr. i 2012 og 80 mio. kr. 2013, svarende tilForankringen i professionshøjskolerneca. 34 % af den årlige bevilling til området. CFU’erne ser na-har bevirket, at der arbejdes på at ud-turligvis positivt på at effektivisere driften med henblik pånytte synergier, ikke mindst i forhold tilbedre og billigere ydelser til gavn for undervisningsverdenen.læreruddannelsen.Imidlertid overskrider besparelseskravet langt grænsen foreffektiviseringer uden serviceforringelser. Den store bespa-relse vil kompromittere den uundværlige samfundsmæssige nytteværdi, som CFU’erne skaber i forhold tilskoleverdenen i form af en materialeforsyning, der medvirker til institutionernes opfyldelse af de specifikkeuddannelsesmål.En forringelse af CFU’ernes ydelser vil derfor efterlade en regning til de uddannelsesinstitutioner, der be-tjenes. For kommunerne vil det medføre et ekstra pres på den kommunale undervisningsmiddelforsyning.CFU’erne anvendes som resurse af især folkeskoler, frie skoler og ungdomsuddannelserne (se faktaboks). Ijuni 2010 forelå resultatet af Finansministeriets og Undervisningsministeriets effektivitetsundersøgelse afCFU’erne. Et enkelt tal fra rapporten kan illustrere CFU’ernes samfundsmæssige nytteværdi. Centrenesudlånssamlinger i 2009 beløb sig til en værdi på 119 mio. kr. Med en forsigtig stykpris pr. materialeenhedpå 125 kr. og i alt 2.773.471 udlånte materialeenheder i 2009 repræsenterer CFU’ernes udlån en værdi på346.683.875 mio. kr. Et tilsvarende regnestykke vil kunne laves på andre af CFU’s ydelser.Dertil kommer, at CFU’s medvirken til gennemførelse af de nationale uddannelsespolitiske målsætningerbliver forringet markant med så voldsomme besparelseskrav.Lennart SvenssonFormand Centre for Undervisningsmidler DanmarkTlf.: +45 87 55 2701 Mail: [email protected]