Redegørelse – Om større sammenhæng i det videregående uddannelsessystem
Forord ................................................................................................................................................................ 1
1. Indledning....................................................................................................................................................2
2. Oversigt over de videregående uddannelser under Uddannelsesministeriet ....................2
2.1 Danmarkskort over de videregående uddannelser.................................................................. 2
2.2 Videregående uddannelser på flere niveauer............................................................................. 4
3. Rammerne for de videregående uddannelser ................................................................................6
3.1 Styring og organisering af de videregående uddannelser ..................................................... 6
3.2 Økonomiske rammer for de videregående uddannelser ....................................................... 6
3.3 Status for kvalitetssikringen på de videregående uddannelser .......................................... 7
3.4 Udfordringer og næste skridt: Nye rammer for de videregående uddannelser ........... 8
3.4.1 Én lov for alle videregående uddannelser ....................................................................................................... 8
3.4.2 Harmonisering af styringsredskaber ................................................................................................................ 9
3.4.3 Taxameter – og bevillingsreform for de videregående uddannelser................................................10
3.4.4 Nyt akkrediteringssystem for alle videregående uddannelser ............................................................10
4. Vejene gennem de videregående uddannelser ........................................................................... 11
4.1 Status for omfang, studietider, frafald, overgange, supplering, merit og efter- og
videreuddannelse på de videregående uddannelser ............................................................ 11
4.2 Udfordringer og næste skridt: En uddannelsespolitisk vision om de videregående
uddannelser .......................................................................................................................................... 16
4.2.1 Fleksible uddannelsesvalg på - og på tværs af - institutioner..............................................................16
4.2.2 Samarbejde om videngrundlag ..........................................................................................................................16
4.2.3 Afskaffelse af supplering .......................................................................................................................................17
4.2.4 Meritgaranti ...............................................................................................................................................................18
4.2.5 Efter- og videreuddannelse hele livet igennem...........................................................................................18
4.2.6 Innovation og entreprenørskab .........................................................................................................................19
4.2.7 Praktik og erhvervssamarbejde .........................................................................................................................19
5.0 Mere sammenhæng i de videregående uddannelser .............................................................. 19
5.1 Reform af rammerne for de videregående uddannelser ..................................................... 20
5.2 Reform af de videregående uddannelser .................................................................................. 20
Bilag 1: Styringsredskaber/rammer for institutioner under Uddannelsesministeriet .... 21
Bilag 2: Tilskud til institutioner under Uddannelsesministeriet .............................................. 23