Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 254
Offentligt
1142872_0001.png
1142872_0002.png
1142872_0003.png
1142872_0004.png
1142872_0005.png
1142872_0006.png
1142872_0007.png
Høringsudkast6. juli 2012

Forslag

tilLov om ændring af lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde medfonde(Hjemmel for universiteterne til at formidle visse boliger og studielån i forbindelse med internationaleuddannelsessamarbejder)

§1

I lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde, jf.lovbekendtgørelse nr. 696 af 22. juni 2011, foretages følgende ændring:

1.

Efter § 14 indsættes før overskriften før § 15:

Ȥ 14 a.

Et universitet kan formidle boliger til studerende, der via et dansk universitet er optaget ogindskrevet på en kandidatuddannelse udbudt på det Danske Universitetscenter i Beijing.Stk. 2.Et universitet kan indgå lejeaftaler med kinesiske udlejere med henblik på fremleje til den i stk. 1nævnte gruppe af studerende til kostpris.Stk. 3.Et universitet kan betale leje for boliger til den i stk. 1 nævnte gruppe af studerende, når disseboliger ikke er lejet ud, og kan stille garanti for de pågældende lejeres forpligtelser over for udlejeren vedfraflytning.

§ 14 b.

Et universitet kan lade sig akkreditere af de amerikanske myndigheder med henblik på efter opnåetakkreditering, at kunne formidle amerikanske studielån udbudt under William D. Ford Federal Direct LoanProgram (Higher Education Act of 1965, Title IV, Part D) til amerikanske statsborgere og udlændinge medpermanent opholdstilladelse i Amerikas Forenede Stater på universitetets uddannelser.«

§2

Loven træder i kraft den 1. januar 2013.

§3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser,Styrelsen for Universiteter og Internationalisering, sagsnr. 12/000154
Høringsudkast6. juli 2012
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
1. Indledning2. Baggrund3. Lovforslagets indhold3.1. Boliger til studerende på det Danske Universitetscenter i Beijing3.1.1. Gældende ret3.1.2. Den foreslåede ordning3.2. Akkreditering med henblik på formidling af visse amerikanske studielån3.2.1. Gældende ret3.2.2. Den foreslåede ordning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Høring10. Sammenfattende skema
2
Høringsudkast6. juli 2012
1. IndledningFormålet med lovforslaget er at indarbejde de hjemler, der i dag findes på finansloven, så universiteternekan formidle visse boliger og stipendier i forbindelse med internationale uddannelsessamarbejder.Internationalisering, herunder internationalisering af den danske universitetssektor, er en forudsætningfor, at Danmark er konkurrencedygtig på det globale marked. Danske universiteter deltager aktivt i detinternationale samarbejde om studenter- og forskerudveksling og om uddannelser og forskning. Der bliver istigende grad skabt strategiske samarbejdsalliancer mellem danske og udenlandske universiteter. Flere ogflere danske universitetsstuderende læser på et tidspunkt i udlandet, ligesom Danmark fortsat tiltrækkermange udenlandske studerende. Det er målet, at internationaliseringen af den danske universitetssektorudvikles og understøttes kontinuerligt.2. BaggrundDet fremgår af anmærkningerne til tekstanmærkning nr. 190 og 191 på finansloven for 2012, at dematerielle hjemler, der gives i tekstanmærkningerne, vil blive søgt indarbejdet i relevant materiel lovgivningi 2012. Med lovforslaget er der alene tale om inkorporering af disse hjemler.Lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde har tilformål at styrke konkurrenceevnen og de offentlige forskningsinstitutioners relationer til detomkringliggende samfund. En væsentlig del af dette handler om stærke strategiske partnerskaber mellemDanmark og udlandet på forsknings- og uddannelsesområdet. Derfor søges de pågældendetekstanmærkninger indarbejdet i denne lov.Det Danske Universitetscenter i Beijing (Sino-Danish Centre for Education and Research) er etsamarbejde mellem de otte danske universiteter og Graduate University of Chinese Academy of Sciences(GUCAS) om forskning og uddannelser på kandidat- og ph.d.-niveau. Der planlægges indledningsvistudbudt fire kandidatuddannelser med studiestart i 2012.Det danske universitetscenter i Folkerepublikken Kina skal udover at lette rekrutteringen af dygtigekinesiske forskere og studerende til danske virksomheder og videnmiljøer være med til at forbedre de danskestuderendes muligheder for at gennemføre en uddannelse i Folkerepublikken Kina. Ved de første optagforventes det, at det vil være særligt vanskeligt for de nye studerende selv at finde bolig. De danskeuniversiteter skal derfor fortsat have muligheden for at formidle boliger til de studerende, der via de danskeuniversiteter er optaget og indskrevet på en kandidatuddannelse i Folkerepublikken Kina.Tiltrækning af udenlandske studerende til Danmark er tilsvarende et væsentligt element i den stigendeinternationalisering, der søges for den danske universitetssektor. Tredjelandsstuderende betaler somhovedregel deltagerbetaling, når de læser på de danske universiteter. Derfor er det, når det gælderrekrutteringen af amerikanske studerende, nødvendigt for de danske universiteter fortsat at kunne bliveakkrediteret af de amerikanske myndigheder til at kunne formidle amerikanske, føderalt garanteredestudielån til finansiering af videregående uddannelse på danske universiteter.Som nogle af de store spillere i den globale økonomi er såvel Amerikas Forenede Stater somFolkerepublikken Kina strategisk vigtige lande for Danmark at samarbejde med, ikke mindst på forsknings-og uddannelsesområdet.3. Lovforslagets indhold3.1. Boliger til studerende på det Danske Universitetscenter i Beijing3.1.1. Gældende retMinisteren for forskning, innovation og videregående uddannelser har i tekstanmærkning nr. 190 påfinansloven for 2012 hjemmel til at lade de otte danske universiteter formidle og fremleje boliger til destuderende, der via et af de otte danske universiteter er optaget og indskrevet på en kandidatuddannelseudbudt på det Danske Universitetscenter i Beijing. Derudover kan ministeren lade universiteterne dækkeudgifter i forbindelse med disse fremlejemål herunder betale leje for disse boliger, når de ikke er lejet ud,ligesom de kan stille garanti for lejernes forpligtelser overfor udlejeren ved fraflytning.
3
Høringsudkast6. juli 20123.1.2. Den foreslåede ordningMed lovforslaget indsættes hjemlen fra tekstanmærkning nr. 190 på finansloven for 2012 i lov om offentligeforskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde. Det giver universiteternehjemmel til at formidle og fremleje boliger til de studerende, der via et af de otte danske universiteter eroptaget og indskrevet på en kandidatuddannelse udbudt på det Danske Universitetscenter i Beijing.Derudover kan universiteterne dække udgifter i forbindelse med disse fremlejemål herunder betale leje fordisse boliger, når de ikke er lejet ud, ligesom de kan stille garanti for lejernes forpligtelser overfor udlejerenved fraflytning.3.2. Akkreditering af danske universiteter til at formidle amerikanske studielån3.2.1. Gældende retI dag har universiteterne mulighed for at lade sig akkreditere af det amerikanskeundervisningsministerium (US Department of Education) med henblik på efter opnået akkreditering at kunneformidle amerikanske, føderalt garanterede studielån udbudt under William D. Ford Direct Loan Program(Higher Education Act of 1965, Title IV, Part D). Dette program giver amerikanske statsborgere ogudlændinge med permanent opholdstilladelse i Amerikas Forenede Stater mulighed for at optage studielån tilfinansiering af videregående uddannelse i Amerikas Forenede Stater og i udlandet. Lånene kan dække bådeden studerendes studieafgift og leveomkostninger. Med akkrediteringen kan danske universiteteradministrere disse lån til amerikanske studerende på det pågældende danske universitet.3.2.2. Den foreslåede ordningMed lovforslaget indsættes hjemlen fra tekstanmærkning nr. 191 på finansloven for 2012 i lov omoffentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde. Der er derfor ikkenogen materiel ændring i forbindelse med lovforslaget.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerUdgifterne til boliger til studerende på det Danske Universitetscenter i Beijing afholdes inden for dettilskud, som den danske stat og de otte danske universiteter yder til samarbejdet.I forbindelse med akkreditering af danske universiteter til at formidle amerikanske studielån forpligteruniversiteterne sig med akkrediteringen til at afholde administrative udgifter forbundet med at deltage iordningen. Udgifterne afholdes inden for universiteternes økonomiske ramme.Lovforslaget har derfor ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
4
Høringsudkast6. juli 20129. HøringLovforslaget har været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:Jf. vedlagte høringsliste10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenIngenIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngen
IngenIngenIngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
5
Høringsudkast6. juli 2012
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1 (§ 14 a og § 14 b)Med det foreslåede§ 14 a, stk. 1,får de danske universiteter hjemmel til at formidle boliger til studerende,der via et af de otte danske universiteter er optaget og indskrevet på en kandidatuddannelse udbudt som led isamarbejdet mellem de otte danske universiteter og Graduate University of Chinese Academy of Sciences(GUCAS). Universiteterne får dermed hjemmel til at støtte danske studerende i forbindelse med deresflytning til Beijing.Efter det foreslåede§ 14 a, stk. 2,får universiteterne endvidere hjemmel til som led i formidlingen at indgålejeaftaler med kinesiske udlejere med henblik på fremleje til den i det foreslåede stk. 1 nævnte gruppe afstuderende til kostpris. Den pågældende studerende skal betale en leje, der dækker udgifterne ved boligen iden periode, den udlejes.Universiteterne kan efter det foreslåede§ 14 a, stk. 3,desuden betale leje for boliger til den i det foreslåedestk. 1 nævnte gruppe af studerende, når disse boliger ikke er lejet ud, det vil sige tomgangsleje. Samtidig kanuniversiteterne stille garanti for de pågældende lejeres forpligtelser over for udlejeren ved fraflytning,herunder udlæg af depositum i forbindelse med reservation af bolig.Universiteterne kan lade deres samarbejdsorgan for det danske universitetscenter i Beijing (Det danskesekretariat) varetage opgaverne i forbindelse med formidling og fremleje af boliger m.v.Efter den foreslåede§ 14 bkan universiteterne lade sig akkreditere med henblik på at formidleamerikanske studielån udbudt under William D. Ford Direct Loan Program til amerikanske statsborgere ogudlændinge med permanent opholdstilladelse i Amerikas Forenede Stater på universiteternes uddannelser.Institutioner, der er akkrediteret af de amerikanske myndigheder til at deltage i ordningen, forpligter sig tilat overholde ordningens regelsæt og dermed også alle US Federal Student Aid Regulations. Ikkeamerikanskeinstitutioner, det vil sige blandt andet de danske universiteter, er underlagt de samme krav som amerikanskeinstitutioner.Programmet fungerer på den måde, at universitetet søger om lån på vegne af den studerende eller denstuderendes forældre. Lånene kan dække både den studerendes studieafgift og andre afgifter ogleveomkostninger. Det amerikanske undervisningsministerium overfører lånebeløbet til universitetet, der såudbetaler den del af lånene, som skal dække leveomkostninger til den studerende.Til § 2(Ikrafttræden)Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013, når finansloven for 2012 udløber.Til § 3(Territorial gyldighed)Lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde gælder ikkefor Færøerne og Grønland, jf. lovens § 16. Det foreslås derfor, at lovforslaget ikke gælder for Færøerne ogGrønland.
6
Høringsudkast6. juli 2012

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
Lovforslaget

§1

I lov om offentlige forskningsinstitutionerskommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde,jf. lovbekendtgørelse nr. 696 af 22. juni 2011,foretages følgende ændring:

§ 14.

Rådet for Teknologi og Innovation kanrådgive ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser om §§ 4-9 i denne lov,herunder relationen til øvrige aktiviteter til fremmeaf teknologioverførsel.

1.

Efter § 14 indsættes før overskriften før § 15:

Ȥ 14 a.

Et universitet kan formidle boliger tilstuderende, der via et dansk universitet er optaget ogindskrevet på en kandidatuddannelse udbudt på detDanske Universitetscenter i Beijing.Stk. 2.Et universitet kan indgå lejeaftaler medkinesiske udlejere med henblik på fremleje til den istk. 1 nævnte gruppe af studerende til kostpris.Stk. 3.Et universitet kan betale leje for boliger tilden i stk. 1 nævnte gruppe af studerende, når disseboliger ikke er lejet ud, og kan stille garanti for depågældende lejeres forpligtelser over for udlejerenved fraflytning.

§ 14 b.

Et universitet kan lade sig akkreditere af deamerikanske myndigheder med henblik på efteropnået akkreditering, at kunne formidle amerikanskestudielån udbudt under William D. Ford FederalDirect Loan Program (Higher Education Act of1965, Title IV, Part D) til amerikanske statsborgereog udlændinge med permanent opholdstilladelse iAmerikas Forenede Stater på universitetetsuddannelser.«

§2

Loven træder i kraft den 1. januar 2013

§3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
7