Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 226
Offentligt
1126880_0001.png
1126880_0002.png
1126880_0003.png
1126880_0004.png
1126880_0005.png
FondenTeknologirådet25.maj 2012
Til Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg
ANMODNING OM MØDE VEDRØRENDE BERETNING OM RELATION MELLEMFOLKETINGETOGFONDENTEKNOLOGIRÅDETLoven om nedlæggelse af Teknologirådet blev jo endeligt vedtaget den 22. maj 2012 og dagen efterblev der mellem Styrelsen for Forskning og Innovation, Teknologirådet og Fonden Teknologirådetunderskrevet et sæt aftaler, som ved lovens ikrafttrædelse – forventeligt den 15. juni 2012 – overførerTeknologirådet til Fonden Teknologirådet. På den baggrund må man nu sige, at den del afforskningsforliget, der handler om Teknologirådet er tilendebragt. En ny tid begynder dermed, hvorrollen for Fonden Teknologirådet skal udvikles.En meget væsentlig del af dette er at afklare den fremtidige relation mellem Folketinget og fonden, og iforbindelse hermed skal udvalget skrive en beretning.Vi håber, at denne beretning tager fat om at fåløst de udfordringer, der ligger i at undgå, at fonden bliver en ren konsulentvirksomhed, og tværtimodsikre, at den får mulighed for at fastholde det brede samfundsmæssige sigte og de arbejdsformer, somkendetegnede Teknologirådet.Vi vilforeslå et møde med udvalget, hvor vi kan drøfte forskellige mulige elementer af en sådanberetning. Vi har naturligvis ikke noget klart billede af, hvornår udvalget forestiller sig at færdiggøreberetningen, da den jo ikke nødvendigvis skal være færdig før Folketingets sommerpause, men vi vilforeslå, at mødet holdes snarest. Vi står også til rådighed for enhver form for dialog og forberedelse –arbejdsmøder, forfatte oplæg, finde dokumentation mm., som kan blive anvendeligt for udvalget.Vi vil, som vores bidrag til mødets dagsorden, foreslå følgende punkter, som kan drøftes på mødet ellerved en senere lejlighed, og som er uddybet i siderne efter dette brev.1. Formål med at etablere en relation – f.eks.a. Kvalitet i lovgivningsarbejdetb. Fonden skal kunne arrangere aktiviteter for Folketingetc. Fonden skal kunne lave uafhængige udredninger for Folketingetd. Repræsentere Danmark i internationale netværk, herunder EPTAe. Bringe international viden til politiske beslutningstagere2. Mulige konstruktioner for relationen – f.eks.a. Offentlig-privat samarbejdsaftale/resultatkontrakt (model fra f.eks. Fonden DanskStandard)b. Et udbud af ydelser for Folketinget (den tyske model)c. Pladser i Fondens bestyrelse og repræsentantskab3. Finansiering af aktiviteter – f.eks.a. 2.a ville skulle rumme en finansieringsplan1
FondenTeknologirådet25.maj 2012b. 2.b vil involvere en udbudssumc. Et program for anvendt forskning indenfor formålsområderne (en markedsbaseretmodel)d. Et tilskud over finansloven (model fra f.eks. kulturelle institutioner)Da Fonden Teknologirådet jo i udgangspunktet ikke har nogen offentlig finansiering, kommer manikke uden om, at hvis en relation til Folketinget også skal indebære aktiviteter, høringer,informationsforpligtelser mv., hvilket vi meget håber, må der også drøftes finansiering. Det sammegælder, hvis man ønsker, at fonden skal varetage et bredt offentligt engagement i spørgsmål omteknologiudviklingens samfundsmæssige betydning, hvilket mange af høringssvarene til loven områdets nedlæggelse jo netop betonede.Til udgangen af 2013 modtager Fonden, i kraft af en aftale om virksomhedsoverdragelse afTeknologirådet, 2,5 mio. kr. til dækning af forventet underskud i 2012-13, og fonden modtager også i2012 det beløb, der var sat af til at afvikle Teknologirådet, hvilket er 4,5 mio.kr. En stor del af dissepenge går imidlertid til at dække de tabsgivende forpligtelser ved nedlæggelsen af Teknologirådet. Derligger altså ikke i disse midler mulighed for at levere ydelser i form af aktiviteter, høringer mv.Ovenstående punkter er uddybet på de næste sider. Som nævnt, leverer vi gerne materiale, som kanhjælpe med til at afklare anvendeligheden af de forskellige alternativer.Vi har den 8.maj inviteret udvalget til at deltage i den europæiske parlamentariske debat omvidensbaseret politikudvikling den 18. juni 2012. Arrangementet skal skabe debat mellemparlamentarikere fra hele Europa om behovet for institutioner, der bringer viden ind ipolitikudviklingen indenfor samfundsudfordringer, der involverer videnskab, teknologi og innovation.Det er del af PACITA projektetwww.pacitaproject.eusomledes af Teknologirådet.Der er lagt op til, at parlamentarikerne kan indgå i en debat om, hvad teknologivurdering kan bidragemed, hvordan den kan institutionaliseres, hvilke ønsker parlamentarikerne har til fremtidensteknologivurdering, og om behovet for internationalt samarbejde.Som nævnt på mødet mellem udvalget og Teknologirådet den 13. marts 2012 er dette parlamentariskemøde blandt andet en mulighed for at få indsigt i og drøfte andre landes modeller forteknologivurdering. Vi ved, at mange af udvalgets medlemmer ikke kan deltage den 18. juni, men vilalligevel opfordre til, at hvert parti undersøger, om det er muligt at deltage med en MF på mødet, dadet jo er en oplagt mulighed for at få inspiration til udvalgets beretning.
Vedtægter for Fonden Teknologirådet vedlægges.
Med venlig hilsenAnnette Toft, formand for bestyrelsen i Fonden TeknologirådetHanne Severinsen, bestyrelsesmedlemLars Klüver, direktør
2
FondenTeknologirådet25.maj 2012
Uddybning af de nævnte punkter til dagsorden
1. Formål med at etablere en relation. Kan følgende formål indgå?a. Fonden Teknologirådet skal kunne bidrage tilkvalitet i lovgivningsarbejdet,blandtandet ved at bringe viden ind i Folketingets beslutningsprocesser, bidrage til etlangsigtet perspektiv og udsyn i dannelse af politik, og bidrage til internationaludveksling af viden og internationalt samarbejde.b. Fonden skal kunnearrangere aktiviteterpå opfordring fra og eventuelt i direktesamarbejde med folketingets udvalg, herunder blandt andet:i. Høringerpå opfordring fra Folketingets udvalg (Teknologirådetarrangeredemere end 60 høringer for Folketingets udvalg)ii. Samarbejde med stående udvalg eller midlertidige ”Fremtidspaneler” omudredning af langsigtede udfordringer og politiske handlemuligheder (tidligere”Det aldrende samfund” og ”Danmarks fremtidige energisystem”)iii. Udredninger, analyser, borgerinddragelse mm. (mange af Teknologirådetsprojekter blev igangsat på baggrund af ideer/forslag fra udvalg eller MF’ere)iv. Svar eller små udredninger om spørgsmål fra MFerev. Andet?c. Fonden Teknologirådet skal kunnerepræsentere Danmarki internationale netværkom parlamentarisk teknologivurdering, herunder EPTA (European ParliamentaryTechnology Assessmentnetwork) og fungere som bindeled mellem sådanne netværk ogFolketingeti. Fonden skal kunne anvende denne status i ansøgninger mv.ii. Folketingets medlemmer skal naturligt kunne indgå i den internationaleparlamentariske dialog i disse netværkd. Fonden skal kunne bringeinternational videntil danske politiske beslutningstagereom samspillet mellem viden, teknologi og innovation og det omgivende samfund.e. Fonden skal kunne bidrage til Folketingetslovforberedende arbejdeved uafhængigtat kunne udrede spørgsmål og lave analyser, f.eks. ved at samle en bred kreds afekspertise i hurtigtarbejdende tværfaglige arbejdsgrupper, ved at inddragerepræsentanter for befolkningen i at vurdere vigtige spørgsmål, eller ved at inddrageinteressenterne i en afklaring af viden på det pågældende område.2. Mulige konstruktioner for relationen, som evt. kan kombineres.
3
FondenTeknologirådet25.maj 2012a. Folketinget og Fonden Teknologirådet indgår ensamarbejdsaftale,som et offentligt-privat partnerskab, eventuelt i form af en resultatkontrakt (f.eks. efter model af FondenDansk Standard).i. Samarbejdsaftalen tager udgangspunkt i, at der ved behandling af loven omnedlæggelsen af Teknologirådet blev lagt op til, at Fonden efterfølgende kunnefå en særlig status i forhold til Folketinget og at Folketingets præsidium harbedt om en beretning om hvordan en sådan status kan etableres.ii. Fonden forpligter sig til at kommunikere de politisk relevante sider af alle sineaktiviteter til danske politiske beslutningstagere, herunder især til Folketinget.iii. Fonden forpligter sig til, ud fra sin praksis af uafhængig vurdering ogudredning, at gennemføre de opgaver, som Folketinget igangsætter i kraft afsamarbejdsaftalen.iv. Fonden forpligter sig til at anvende overskuddet af sine kommercielleaktiviteter til formål af samfundsmæssig relevans, herunder til rådgivning afpolitiske beslutningstagere, som det er beskrevet i samarbejdsaftalen.v. Fonden gennemfører aktiviteterne med et reduceret overhead.vi. Fonden gennemfører løbende, og i samarbejde med vigtige danske aktører, enafsøgning af emner, som vil have relevans for fremtidig dannelse af politik, ogpræsenterer dem for Folketinget i en form, som er relevant for samarbejdet,herunder for igangsættelse af projekter.b. Folketinget sender et program omparlamentarisk teknologivurdering i udbud(den”tyske model”).i. Vinderen af udbuddet skal levere sekretariatsbistand til Folketinget i forhold tilprogrammet, samt styre udførelsen af programmets aktiviteter. Disse kanblandt andet handle om formålene 1.i-v ovenfor, men programmet kan ogsåvære bredere.ii. Programmet kan eksempelvis være 5-årigt med mulighed for forlængelse i 2 år.c. Folketinget besætter en plads ifondens bestyrelse,samtet antal pladser i detsrepræsentantskab.i. Fondens vedtægter giver allerede mulighed herforii. Dette begrundes i, at Folketinget er en væsentlig bruger af fondensalmennyttige arbejdeiii. Afhængigt af finansieringen af aktiviteterne vil det yderligere kunne begrundesi en tilsynsfunktion og behov for indflydelse på fondens prioriteringer.3. Finansiering af aktiviteter, der ikke kan forventes udført på eksisterende markedsvilkår.a. Samarbejdsaftalen i pkt. 2.a ville naturligt skulle rumme en vurdering af, hvor megethhv. Fonden Teknologirådet og Folketinget forventes at bidrage til finansiering afsamarbejdsaftalen.b. Udbudsmodellen i pkt. 2.b ville involvere en udbudssum, som i givet fald formentligville skulle betales fra Folketingets budget.
4
FondenTeknologirådet25.maj 2012
c. Folketinget kan beslutte, som en del af finansloven, at igangsætte et program foranvendt forskning (markedsmodellen).i. Programmet skal kompensere for, at der ikke nu findes muligheder for atansøge om finansiering af de kerneaktiviteter, som Teknologirådet havde, ogsom rummes i formålene 1.i-v ovenfor.ii. Fonden Teknologirådet nævnes specifikt som potentiel ansøger til programmet.iii. Programmet kan også til særlige aktiviteter have Fonden Teknologirådet somforhåndsbestemt bevillingsmodtager, hvis fondens kompetencer er unikke pået område eller hvis Fondens relation til Folketinget berettiger det (dennemulighed anvendes i nogle tilfælde i EU-programmer).iv. Programmet kan administreres af regeringen.d. Folketinget sætter ettilskud til FondenTeknologirådet på finansloven (modellen forbl.a. kulturelle institutioner).Der findes allerede mange forskellige former for særstatus for private organisationer/virksomheder,så de kan udføre specifikke offentligt rettede aktiviteter. Fonds-konstruktionen er særligt velegnet tildette, da den er non-profit, idet den ikke giver mulighed for, at enkeltpersoner kan trække midler ud affonden, og idet fondens formål er almennyttigt. Den nye privatretslige status af Teknologirådet er altsåikke nogen hindring for, at fonden kan komme til at spille en rolle tilsvarende den, Teknologirådet harspillet.
5