Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 216
Offentligt
1124072_0001.png
1124072_0002.png
1124072_0003.png
1124072_0004.png
1124072_0005.png
De nye vækst-strategierRegeringen er ved at udarbejde en erhvervs- og vækststrategi. Styrelsen for Forskning og Innova-tion arbejder på et nyt strategisk forskningskatalog (FORSK2020) og Europa Kommissionen harfremlagt sit forslag til et nyt rammeprogram for forskning og innovation (Horizon 2020). Alle dissetiltag har samme målsætning: Fremme væksten og beskæftigelsen. I dette nyhedsbrev fra DetNationale Netværk for Teknologioverførsel kan du læse om de forskellige strategier, der vil få be-tydning for de rammevilkår de danske videninstitutioner fremover vil få for samarbejdet med er-hvervslivet.
Regeringens erhvervs- og vækststrategiI regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sam-men” står der, at regeringen ønsker en ny og meremålrettet erhvervspolitik, der skal sikre Danmarksposition som en konkurrencedygtig aktør på detglobale marked og skabe vækst og jobs i Danmark(kilde: Et Danmark, de står sammen”, Regerings-grundlaget 2011).Den nye erhvervspolitik skal bygge på to grundpil-ler: Sikring af de generelle vilkår for vækst samt fo-kus på de områder, hvor Danmark har særlige styr-kepositioner og potentialer.(Kilde: Kommissorium for ministerudvalg for ny erhvervs- og vækst-politik, Ministeriet for Erhverv og Vækst 2012).
Innovationsstrategi – identificering af det danske”DNA”I forbindelse med udarbejdelsen af innovationsstra-tegien har regeringen nedsat et ministerudvalg, derhar til opgave at konkretisere og udvikle den nyeerhvervs- og vækstpolitik. UddannelsesministerMorten Østergaard sidder med i dette udvalg ogskal i samarbejde med erhvervs- og vækstministerOle Sohn udarbejde en Innovationsstrategi. Bag-grunden for behovet for en innovationsstrategi erbeskrevet således i regeringsgrundlaget:”Der er for mange eksempler på, at Danmark harstærke globale styrkepositioner, som vi ikke satsermålrettet på at udvikle. Regeringen vil derfor arbej-de for at øge innovationskapaciteten i Danmark.Danmark har brug for sin første egentlige innovati-onsstrategi. En høj innovationskapacitet handlerom, at virksomhederne får de bedste rammer til atudnytte fremtidens kilder til innovation. Det kræver,at uddannelsessystemet forstår og reagerer på kra-vene til fremtidens arbejdskraft. At universiteter ogandre vidensinstitutioner åbner sig og deltager ifremtidens globale innovationsnetværk.”Kilde: Et Danmark, de står sammen”, Regeringsgrundlaget 2011.
Regeringen har identificeret fire indsatsområderog indsat såkaldte vækstteams, hvor Danmarksærligt har styrkepositioner og potentialer:”Det blå Danmark”Kreative erhverv og designVand, bio og miljøløsningerSundheds- og velfærdsløsningerLæs mere om de fire vækstteams herKilde: http://www.evm.dk/arbejdsomraader/vaekst-og-konkurrenceevne/erhvervs-og-vaekstpolitik/tema-regeringens-vaekstteams
UDGIVET AF DET NATIONALE NETVÆRK FOR TEKNOLOGIOVERFØRSEL – WWW.TECHTRANS.DKDanske Universiteter—www.dkuni.dk
Uddannelsesministeriet offentliggjorde i marts 2012et kommissorium for udarbejdelsen af en innovati-onsstrategi for Danmark. Ifølge kommissoriet skalstrategien ”sikre en bedre kobling mellem de of-fentlige investeringer i forskning, udvikling, innova-tion og uddannelse og vækst og jobskabelse i denprivate sektor”.
marts hilst velkommen af både Dansk Industri ogDanske Erhverv, der har efterlyst evalueringer afordningerne.Kilde: Berlingske Tidende s. 3, 6. marts 2012Innovationspartnerskaber
Fra politisk side er der lagt op til at innovationsstra-tegien skal udarbejdes i tæt samarbejde med alleDownload kommissoriet for innovationsstrategien relevante aktører. I forbindelse med Innovations-partnerskaberne, der udgør det tredje spor i arbej-det frem mod innovationsstrategien ønsker regerin-Strategien skal endvidere inkludere en vision for det gen, at der inden for strategisk udvalgte områderdanske innovationspotentiale – styrker og karakteri-oprettes 2-5 partnerskaber. Deltagerne i disse part-stika – det såkaldte danske ”DNA”. Visionen har til nerskaber skal være videninstitutioner, forskere,formål at udstikke retningslinjerne for udarbejdel- virksomheder, offentlig og private fonde, offentligesen af innovationsstrategien samt danne grundlagetmyndigheder og udenlandske partnere mv. Løbeti-for en mere generel debat om de danske potentia-den for partnerskaberne skal være 3-4 år.ler og adressere de globale samfundsmæssige ud-Kilde: Kommissorium for Innovationsstrategien, Uddannelsesministe-fordringerKilde: Kommissorium for Innovationsstrategien, Uddannelsesministe-riet 2012.riet 2012
Det vides endnu ikke, inden for hvilke strategiskeområder partnerskaberne skal etableres, men detTre spor skal føre til innovationsstrategienmå forventes, at områderne vil ligge inden for deUddannelsesministeriet har fremlagt en procesplan fire indsatsområder, som regeringen har identifice-for udformningen af innovationsstrategien indenret som de danske styrkepositioner og potentialer.for forsknings-, innovations- og uddannelsesområ-det. Planen består af tre spor:Innovationssystemet skal til eftersyn1. Innovationsstrategiens vision: Identificering afFrem mod sommeren 2012 vil Danske Universiteterinnovationspotentialet i Danmark.og andre aktører hjælpe med at kortlægge eksiste-2 .Et samfund med høj innovationskapacitet: Et ef- rende innovationsordninger. Kortlægningen kanvære med til at synliggøre eventuelle ”innovations-tersyn af eksisterende innovationsordninger, derhuller”, det kan være tiltag, der mangler, for atskal føre til en højere innovationskapacitet.fremme innovationspotentialet, eller områder, som3. Målrettede innovationspartnerskaber: Innovati- ikke er en aktiv del af innovationskæden.onspartnerskaberne skal sikre, at innovationspo-tentialet på særligt lovende områder udmønter sig i Det danske innovationssystem skal endvidere gen-konkrete løsninger og nye arbejdspladser.nemgå et internationalt eftersyn. Europa Kommissi-onens rådgivende organ i forskningspolitiskeLæs mere om innovationsstrategien herspørgsmål European Research Area Committee(ERAC) vil forestå en uafhængig undersøgelse afSideløbende med de tre spor – og særligt i forbin-Danmarks samlede innovationssystem. I denne for-delse med spor 2, om eftersynet af eksisterendebindelse vil ERAC’s undersøgelseskomite medio juniinnovationsordninger, ønsker regeringen at gå alle 2012 besøge Danmark og foretage en række inter-forsknings- og innovationsmidler efter i sømmene. views af danske interessenter. ERAC’s undersøgelseDenne gennemgang af de eksisterende ordningeraf det danske innovationssystem forventes at bliveblev ved lanceringen af innovationsstrategien ioffentliggjort i september 2012.UDGIVET AF DET NATIONALE NETVÆRK FOR TEKNOLOGIOVERFØRSEL – WWW.TECHTRANS.DKDanske Universiteter—www.dkuni.dk
Udvælgelse af danske styrkepositionerI forbindelse med det forlig, der blev indgået omglobaliseringsmidlerne i 2006 og 2009, blev det be-sluttet at udarbejde FORSK2015 kataloget over prio-riterede satsninger inden for strategisk forskning.Styrelsen for Forskning og Innovation arbejder net-op nu på at formulere FORSK2015’s afløser:FORSK2020.
Horizon 2020– den europæiske kontekst
Sideløbende med lanceringen af arbejdet med nati-onale strategier for fremme af vækst og arbejds-pladser, sidder den danske regering netop nu forbordenden, når EU-landene diskuterer det europæi-ske samarbejdes fremtid. Det danske formandskabFORSK2020 er, som det tidligere katalog, blandt an- for Det Europæiske Råd blev den 6. januar skudt idet baseret på dialoger med forskellige interessen- gang med offentliggørelsen af de danske prioriteterter som forskningsråd, universiteter, interesse- og under overskifterne:brancheorganisationer samt andre relevante mini-Et ansvarligt Europasterier. Det nye katalog forventes at blive offentlig-gjort primo maj 2012.Et dynamisk EuropaEt grønt EuropaI det første udkast til FORSK2020 er følgende ind-satsområder fremhævet:Et samfund med grøn vækstEt samfund med sundhed og livskvalitetEt højteknologisk samfund med innovationska-pacitetEt effektivt og konkurrencedygtigt samfundEt kompetent samfund med sammenhængs-kraftLæs mere om FORSK2020 herEt sikkert EuropaUnder disse brede overskifter foregår der blandtandet helt konkrete forhandlinger inden for forsk-nings- og innovationsområdet, hvor et nyt programfor forskning og innovation – Horizon 2020 - er ispil. Horizon 2020 er et økonomisk instrument tilimplementeringen afInnovation Union,der erEuro-pe2020’sflagskib. Formålet med Innovation Unioner at sikre Europas globale konkurrencedygtighed.Flere programmer i étHorizon 2020 er Europa Kommissionens forslag tilet rammeprogram for forskning og innovation, somskal gælde for perioden 2014-2020. Programforsla-get er tæt koblet til prioriteringerne i Europa 2020-strategien, som er EU’s vækststrategi for det kom-mende årti.Horizon 2020 skiller sig ud fra tidligere rammepro-grammer ved også at inkludere European Instituteof Technology (EIT) og Competitiveness and Innova-tion Framework Programme (CIP-programmet).Inddragelsen af CIP-programmet i Horizon 2020kommer til at få betydning for fokus på virksomhe-dernes inddragelse i løsningen af de store sam-fundsmæssige udfordringer og skabelsen afinnovative løsninger og kommercialisering af disse.
UDGIVET AF DET NATIONALE NETVÆRK FOR TEKNOLOGIOVERFØRSEL – WWW.TECHTRANS.DKDanske Universiteter—www.dkuni.dk
I Kommissionens forslag ses en stigning i budgettetfra ca. 50 mia. euro til 80 mia. euro svarende til cir-ka 595 mia. kroner. Forslaget er opdelt i tre søjler:Samfundsmæssige udfordringer (foreslået budgetpå ca. 33 mia. euro), industrielt lederskab (foreslåetbudget på ca. 20 mia. euro.) og videnskab i topklas-se (foreslået budget på ca. 28 mia. euro).De årlige budgetterPå trods af stigningen i budgettet fra 50 mia. eurotil 80 mia. euro vil der formentlig – ud fra det bud-get som Kommissionen har foreslået – ikke ske enstigning i det årlige budget i overgangen fra det detnuværende 7. rammeprogram for forskning (FP7) tilHorizon 2020. Dette skyldes at de årlige budgetter iFP7 gradvist stiger år for år og derved i 2013 enderpå ca. 10. mia. euro. Såfremt de årlige budgetter iløbet af Horizon 2020 er på ca. 10. mia. og hertilman lægger de penge som CIP-programmet (2,6mia. euro) og EIT (308 mio. euro) kommer med vedsammenlægningen, så vil man lande et samledebudget på ca. 80. mio. euro. Det er dog vigtig her atholde sig for øje, at det overordnede budget forprogrammet vil dog først blive fastlagt under detirske EU-formandskab i første halvdel af 2013.
Det overordnede budget for programmet vil dogførst blive fastlagt under det irske EU-formandskab iførste halvdel af 2013. Kommissionens forslag inde-holder bl.a. at budgetterne til European ResearchCouncil, European Institute of Technology, Euro-stars og Access to Risk Finance bliver forøget.Offentlig privat samarbejdeI den første søjle i Kommissionens forslag”Samfundsmæssige udfordringer” identificeres 6store samfundsmæssige udfordringer, der skal fin-des fælleseuropæiske løsninger på:Sundhed, demografiske ændringer og velfærdFødevaresikkerhed, bæredygtigt landbrug, ma-rin og maritim forskning og bioøkonomiSikker, ren og effektiv energi; intelligent, grønog integreret transportKlimaindsats, ressourceeffektivitet og råvarerSmart, grøn og integreret transportRummelige, innovative og sikre samfundKilde: Horizon 2020 - The Framework Programme for Research andInnovation, Brussels, 30.11.2011 COM (2011) 808 final.
Kommissionens forslag indeholder endvidere bl.a.at budgetterne til European Research Council, Euro- I Kommissionens forslag er tacklingen af de storepean Institute of Technology, Eurostars og Access to samfundsmæssige udfordringer i høj grad baseretpå en markedsdreven tilgang, hvor den private sek-Risk Finance bliver forøget.tor og medlemslandene skal indgå i partnerskaberog derved bringe alle de nødvendige ressourcerKommissionens forslag til Horizon 2020 er blevetpositivt modtaget af EU-medlemslandene, og meget sammen. Forskningsinstitutioner skal desuden i hø-jere grad arbejde sammen om at få forskning ogtyder på, at det er muligt, at EU-landenes viden-skabsministre bliver enige om programmets hoved- innovation udviklet til reelle produkter med kom-mercielt potentiale.linjer på rådsmødet den 31. maj 2012.Download Kommissionens udkast til Horizion 2020
UDGIVET AF DET NATIONALE NETVÆRK FOR TEKNOLOGIOVERFØRSEL – WWW.TECHTRANS.DKDanske Universiteter—www.dkuni.dk

Flere strategier – samme mål

Der er flere sammenfaldende satsningsområder in-den for de tre strategier, der er beskrevet ovenfor.Alle strategierne har samme mål om at øge Dan-mark og Europas konkurrenceevne, skabe vækst ogarbejdspladser samt øge samarbejdet mellem of-fentlige og private aktører. Både på nationalt og eu-ropæisk plan ses det som en udfordring at få kobleterhvervslivet – og særligt SMV’erne – på den forsk-nings- og innovationspolitiske dagsorden.I forhold til den hjemlige arena skal SMV’erne haveadgang til den viden, der genereres på universite-terne og omsætte denne til viden til vækst og be-skæftigelse. Spørgsmålet er her, hvilke virkemidlerder vil blive benyttet fremover. I både regerings-grundlaget og lanceringen af innovationsstrategienhar regeringen tilkendegivet, at alle innovationspuj-ler og støtteordninger er i spil.
Nyhedsbrev:De nye vækststrategierUdgiver:Det Nationale Netværk for TeknologioverførselFiolstræde 44, 1. th1171 København KTlf. +45 33 92 54 05Fax +45 33 92 50 75Copyright:Det Nationale Netværk for Teknologioverførsel
UDGIVET AF DET NATIONALE NETVÆRK FOR TEKNOLOGIOVERFØRSEL – WWW.TECHTRANS.DKDanske Universiteter—www.dkuni.dk