Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 216
Offentligt
1124062_0001.png
1124062_0002.png
1124062_0003.png
1124062_0004.png
1124062_0005.png
1124062_0006.png
1124062_0007.png
1124062_0008.png
1124062_0009.png
1124062_0010.png
1124062_0011.png
1124062_0012.png
1124062_0013.png
1124062_0014.png
1124062_0015.png
1124062_0016.png
1124062_0017.png
1124062_0018.png
1124062_0019.png
10 år efter universitetsforligetMichael ChristiansenFormand for AU’s bestyrelseFormand for Formandskollegiet
Stor politisk interesse for universiteternes rolle i samfundet2020-planen er seneste eksempel:”Højereproduktivitetsvækst gennemøget uddannelse mv.Højere produktivitet betyder, at densamlede velstand i økonomien bliverstørre for en given arbejdsindsats… Her eruddannelse og opkvalificering etkerneområde. Der er behov for atinvestere mere i uddannelse, hvisDanmark også i fremtiden skal væreblandt de mest velstående lande…”
RammerBestyrelser medeksternt flertalblev indførtmed ændringen af universitetsloven i 2003.Formåletvar ifølge den politiske aftale fra2002:”Målet er at styrke universiteternes ledelse…”Ogbestyrelsens opgaveblev:”Bestyrelsen godkender universiteternesbudget, strategi- og udviklingsplan og vedtægtog giver dermed retningslinjer og anvisning foruniversitetets daglige ledelse. Bestyrelsenindgår udviklingskontrakter medVidenskabsministeriet”.Billeder fra Folketingets hjemmeside
Bestyrelserne har sat tydelige fingeraftryk på institutionerne:Dialogen med interessenterne omuniversiteternes rolle i samfundet er øgetDer er lavet strategier og udviklingskontraktervedrørende universiteternes målDer er blevet lagt langsigtede budgetter til atunderstøtte strategierneStore og omfattende fusionerInterne omstruktureringer for at fokuseresatsningerneAdministrationen er blevet professionaliseret ogeffektiviseret
Bestyrelsernes udfordringer:Hvad er er en meningsfuld arbejdsdeling mellem bestyrelserne ogpolitikerne?Hvordan kan bestyrelserne styre bygningsporteføljen, når det er uklart hvilkevilkår der vil være for eventuelt selveje?Hvordan inddrager vi medarbejdere og studerende i udviklingen afuniversiteterne?Hvordan kan der lægges bedre, langsigtede budgetter – når bevillingerneikke er langsigtede?
Inddragelse af medarbejdere og studerendeInddragelse var et centralt element i universitetslovsreformen i 2011…inddragelse er også centralt i universiteternes selvforståelseInddragelse finder formelt sted gennem eksempelvis:Repræsentation i bestyrelsen(Hoved)samarbejdsudvalgAkademisk råd§ 10, stk. 6: ”Bestyrelsensikrer, at der ermedbestemmelse ogmedinddragelse afmedarbejdere ogstuderende i væsentligebeslutninger.”
Med universitetslovsændringen har universiteterne hver især fundet deres form forøget medarbejderinddragelse. Formen varierer og fremgår af institutionernes nyevedtægter.…men det må ikke kompromittere den enstrengede ledelse
Budgetter, bevillinger og egenkapital…Mindreforbrug i 2011 fordi:Forskelle på institutionerneUsikre bevillinger i 2013– med usikkerhed følger behov for opsparringVoksende uddannelsesaktivitet– men forsinkelser i ansættelser og udvidelserAdministrationsbeskæringer realiseret umiddelbartHvad skal pengene bruges til?Nogle universiteter ejer alleredebygninger– hvilket gørspørgsmålet om egenkapital mere komplekstPengene skal bruges tilforskning, uddannelse og innovationUniversiteterne har hver især planer,typisk ansættelser afforskere og udvidelser af laboratorier/undervisningslokalerEn visegenkapital(PWC anbefaler 15 procent, menuniversiteterne sigter generelt lavere)
Tak for ordet
Aktuelle universitetspolitisketemaerJens OddershedeRektor for SDUFormand for RektorkollegietTalsmand for Danske Universiteter
Universiteterne leverer varen30
Profilmodellen: Udvikling i forventet andel af enårgang, der får en lang videregående uddannelse,procent
Mangeflere får en universitetsuddannelseMange flere er blevet trukket til uddannelserinden forteknik og naturvidenskabUddannelser med høj kvalitet– ACE dumperingen eksisterende uddannelser og LisbonCouncil udpeger det danske universitetssystemsom det tredjebedsteForskningen er fortsat af meget høj kvalitet– tredjeplads for citationerSamarbejdet med erhvervslivet vokserbaggrund for flot innovationsplacering (EU)
2010019902010
ACE-akkrediteringer af eksisterende uddannelser,procent100806040200PositivBetinget positivAfslag
EU: Innovation Union Scoreboard10,80,60,40,20
SchweizSverigeDanmarkTysklandFinlandBelgienStorbritannienIslandHollandØstrigLuxembourgIrlandFrankrigEU27SlovenienCypernEstlandNorgeItalienPortugalTjekkietSpanienUngarnGrækenlandMaltaKroatienSlovakietPolenSerbienRumænienLitauenMakedonienBulgarienLetlandTyrkiet
Et par ekstra ord ombeskæftigelseEn stadig voksende del af debeskæftigede har enuniversitetsuddannelse.Akademikerne finder i stadigstigende grad beskæftigelse idet private – ikke mindsthumanister.Alle prognoser tyder påmangel på akademikere om fåår, f.eks. AE-rådet, DI og DE.
Andel af de beskæftigede med en lang videregående uddannelse1210864201980199020002007
Beskæftigede akademikere fordelt på sektorer10080604020019801008060402001980Offentligt forbrug199020002007Offentligt forbrug199020002007EksportInvesteringerPrivat forbrug
Beskæftigede humanister fordelt på sektorerEksportInvesteringerPrivat forbrug
Kilde: Malchow-Møller, Munch og Skaksen
Aktuelle universitetspolitiske temaerDet sammenhængende uddannelsessystemBygningerDatasultForbedret akkrediteringssystemInternationaliseringFinanslovInnovationsstrategi
Vil fokusere på de tre første…
Det sammenhængende uddannelsessystem - 1Der er udbredt sammenhæng i uddannelsessystemetOECD: Danmark er blandt de lande i verden, der er bedst tilat fastholde studerende i uddannelsessystemet.Bologna Implementation Report 2012: Kan ikke konstatereproblemer med overgange i det danske videregåendeuddannelsessystem.Der findes over 100 master- og kandidatuddannelser deroptager professionsbachelorer.Stadig flere uddannelser har konkrete aftaler om optagelseeller meritUniversiteterne vil gerne inddrage andreuddannelsesinstitutioner i forsknings- og udviklingsprojekter.Centralt punkt i udviklingskontrakterne.Vi skal bygge videre på disse styrker!
Det sammenhængende uddannelsessystem - 2Sammenhæng er logisk forbindelsemellem uddannelsessystemets forskelligeelementerVi skalværne om og styrke de faglige kendetegnStuderende og forskeresikrer kvaliteten og meningsfuld meritgivninggennemstudienævneneDer skal værebalancemellem hensyn til kvalitet ogfleksibilitetStudievejene skal gøres tydeligere– vi skal undgå atnogen farer vild i terrænetDen enkelte studerende må aldrig stå alene medansvaret for kvaliteteni en sammenstykket uddannelse
Bygninger - 1BaggrundDyr og tung SEA-ordning står for udlejningen af 2/3 lokalerneAndre videregående uddannelsesinstitutioner har selvejeKUSEAØvrig lejeSelvejeI alt 1.000 kvm.88 %9%3%933AU70 %23 %7%627SDU76 %10 %14 %28988RUC96 %4%AAU61 %36 %3%192DTU26 %4%70 %53050 %50 %9521CBSITU92 %8%I alt66,2 %14,4 %19,4 %2.775

Oversigt over prisstruktur i

SEA-ordningen

(afrundede

procenter):

Bemærk at administrations-procentener0,14nybyggerier.Procent521,30,30,38,9
Hvorfor er det tid til en reform af bygningsforvaltningen?SEA-ordningen er nu 10 år gammelUdhulning af balancen mellem huslejeindtægter- og udgifterGymnasier og andre videregående uddannelsesinstitutionerhar bygningsselvejeHuslejen på 8,9 % er høj ift. markedet
ForrentningAfkastningskravVedligeholdelseRisiko og tomgangAdministrationI alt
Bygninger - 2Individuelle behovUniversiteterne bør hver især kunne sammensætte enbygningsportefølje, dersvarer til deres langsigtede strategiske mål og giver en effektivressourceanvendelse.Det kræver mulighed for at kombinere:Selveje –vilkårene for at købe bygningerne er fortsat ikke meldt ud.Brev sendttil Uddannelsesministeren.Privat leje –bliver anvendt i voksende omfangog er typisk billigere end lejegennem SEA-ordningenLeje gennem et forbedret SEA -et udvalgsarbejde med Bygningsstyrelsen eriværksat
DatasultSkatteborgerne skal vide, hvad vi bruger pengene til!Universiteterne vil gerne være åbne– leverer og offentliggør allerede meget:ÅrsrapporterEgne hjemmesiderUniversiteternes statistiske beredskabDanmarks StatistikUddannelsesministerietAd hoc leverancer til Rigsrevisionen, Finansministeriet mv.Seneste forøgelser af indsamlinger:Individoplysninger for STÅ, merit og karakterer – kræver udvidetregistrering og udvidet system (STADS)Forfinede regnskabsoplysninger – på sigt opdelt efterfrascati?Hvor går grænsen for rimelige krav om data?
Datasult - 2Problemer:Uklarthvem der bestillerdata – ministerier eller politikere?Uklart formål: transparens ellerstyring?(Administrationsbesparelsen)Uklarthvilke spørgsmål,dataene skal bruges til at svare påKrav om mere detaljerede data =>mere administrationKrav om øget detaljering vs. krav om meresammenlignelighed(sværere at sammenligne som detaljeringen vokser)Krav omdata om ting, der er vanskeligt at opgøre sammenligneligt(f.eks. undervisningsaktiviteter)Krav om data, derikke kan bruges af ledelsen/ikke siger nogetmeningsfuldt om institutionen(frascati)
Tak for ordet