Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 214
Offentligt
1122864_0001.png
1122864_0002.png
1122864_0003.png
1122864_0004.png
1122864_0005.png
1122864_0006.png
1122864_0007.png
1122864_0008.png
1122864_0009.png
1122864_0010.png
1122864_0011.png
1122864_0012.png
1122864_0013.png
1122864_0014.png
1122864_0015.png
1122864_0016.png
1122864_0017.png
1122864_0018.png
1122864_0019.png
Forskningspolitisk strategi 2012
J. nr.: 2012-8.83-0012Sagsbeh.: sds21. maj 2012
ResumeAnvendt forskning og udvikling børe være den bærende fremgangsmådefor videnopbygning på professionshøjskolerne. Anvendt forskning og udvik-ling indebærer et samspil med eksterne samarbejdspartnere, orienterer sigmod praksis, og har en tydelig undersøgelsesdimension samt et reelt an-vendelsesperspektiv.En sådan styrket videnbasering af professionshøjskolernes uddannelser vi-ser vejen til at løfte de omfattende krav om effektivisering, kvalitet ogsammenhæng, der præger de erhverv, som professionshøjskolerne uddan-ner til.Et systematisk og langsigtet løft af professionshøjskolernes uddannelserbegrunder behovet for en varig årlig basisbevilling på 450 mio. kr. til an-vendt forskning og udvikling. Professionshøjskolerne skal fortsætte kapaci-tetsopbygningen, som skal bidrage væsentligt til at løfte det faglige grund-lag for uddannelserne, både på grunduddannelser og på efter- og videre-uddannelserne.Et løft af professionshøjskolernes forsknings- og udviklingskompetencer påflere niveauer medfører, at derinden for centrale vidensområder vil være sikret medarbejdere, derkan udøve forsknings- og udviklingsledelse på et højt niveau,vil være stillingsstrukturer med et nødvendigt antal ph.d.-uddannede, der sikrer relevant forsknings- og udviklingsbaseret un-dervisningvil være et flertal af undervisere, der er involveret i forsknings- ogudviklingsprojekter.Rektorkollegiets forskningspolitiske strategi arbejder ud fra en række pej-lemærker, der flugter med den betydelige indsats, der siden 2008 er pågå-et for at styrke viden og uddannelser i sektoren:Professionshøjskolernes grund- og efteruddannelsesportefølje skalstå på et fundament af anvendt forskning og udvikling.Professionsmasteruddannelser skal etableres for at sikre en højtprofessionaliseret arbejdsstyrke, der tillige bidrager til at fastholdetalentfulde professionsudøvere i professionen frem for de akademi-sere sig ud af professionel praksis.Professionshøjskolerne tager de nødvendige organisatoriske skridttil at sikre, at forsknings- og udviklingsopgaver løses af medarbej-
Forskningspolitisk strategi 2012
Side1af19
dere med undervisningsforpligtelser for dermed at stimulere viden-cirkulation og effekten af forskningen.Professionshøjskolerne vil arbejde for at mindst 1/3 af alle ansatte iunderviserstillinger har baggrund i eller dyb erfaring med relevantprofessionsfelt, og at mindst 50 pct. af alle undervisere på professi-onshøjskolerne indenfor det kommende tiår er kvalificeret på ph.d.-niveau.En forsknings- og udviklingsmæssig investering i professionshøjsko-lernes uddannelser skal ledsages af et styrket samarbejde med af-tagere og professioner for at sikre relevans og praksisnærhed i ud-dannelse og forsknings- og udviklingsprojekter.
1. Det samfundsmæssige potentialeVilkårene for professionerne indenfor en lang række områder fra dagtilbudover skole og sundhed i den offentlige sektor til det merkantile og tekniskefelt i den private sektor, ændrer sig markant i disse år. Det samme gørkrav og forventninger til deres arbejde.Der skal for det første skabes flere kvalificerede løsninger for de samme el-ler færre ressourcer sideløbende med en betydelig demografisk betingetafvandring det kommende tiår.For det andet er der et bredt udtalt krav og ønske om højere og bedre do-kumenteret kvalitet af plejen, behandlingen, undervisningen etc. gennembrug af evidensbaserede metoder, systematik og indsigt.For det tredje understreges et forøget krav om koordination og sammen-hæng i ikke mindst de offentlige ydelser; fx mellem sundhedsydelser ellerpædagogiske ditto.For det fjerde vil fremtidens borgere, brugere, patienter etc. selv være ak-tive i produktionen af ydelserne (behandlingsforløb, genoptræning etc.),hvilket forøger krav til begrundelse, information og dialog.Endelig har professioner som fx lærer og pædagog de seneste årtier tabtattraktion og prestige med få karriere- og udviklingsmuligheder sammen-lignet med akademiske kandidater; uddannelserne tiltrækker ikke i sammegrad som tidligere de bedste studerende.Nøglen til at løse disse udfordringer er udbredelse og konsolidering af pro-fessionernes videngrundlag og de professionelles kompetencer til at om-sætte, fortolke og bruge robust viden. Dette er ikke en tilstrækkelig, menen nødvendig forudsætning for at imødekomme de udfordringer, professio-nerne står overfor. Forudsætningen for et professionsløft er en forsknings-
Forskningspolitisk strategi 2012
Side2af19
og udviklingsmæssig styrkelse af professionernes uddannelser. Det lang-sigtede og vedvarende perspektiv for bedre daginstitutioner, for bedre sko-ler og et stærkere sundhedsvæsen ligger således her.Det er derfor nødvendigt, at professionshøjskolernes uddannelser kommertil at hvile på anvendt forskning og udvikling - side om side med den stær-ke uddannelsesmæssige co-produktion med praksis, som med vekselud-dannelsesprincippet kendetegner professionsbacheloruddannelserne.
1.1 Forsknings- og udviklingsbegrebetDen officielle definition af forskning og udvikling (nedfældet i den såkaldteFrascati-manual), som benyttes i blandt andet det nationale forsknings-regnskab og af OECD, opererer med tre typer forskning: grundforskning,anvendt forskning og udvikling. Fælles for de tre typer forskning er blandtandet, at aktiviteterne er systematiske samt bidrager til at øge den eksi-sterende viden, og indeholder dermed et væsentligt nyhedselement. Tilgengæld er der betydelig forskel på formålet med de tre typer forskning.Anvendt forskning og udvikling børvære det bærende perspektiv for vi-Nationalt videncenter for læs-ningdenopbygning på professionshøjsko-Centrets forskningsbaserede udvik-lerne. Den anvendte forskning og ud-lingsprojekter rækker fra de yngstevikling indebærer et samspil med eks-børn i dagtilbud til alle niveauer afterne samarbejdspartnere, orienterervores uddannelsessystem, bl.a.:sig mod praksis, og har en tydelig un-folkeskolendersøgelsesdimension samt et reeltgymnasietanvendelsesperspektiv. Anvendtprofessionsbacheloruddannel-forskning og udvikling adskiller sigserne til pædagog og lærerefter- og videreuddannelse afstrategisk fra megen universitets-lærere og pædagogerforskning ved at tage udgangspunkt iwww.videnomlaesning.dkudviklingen af og med professions-praksis på de samfundsområder, pro-fessionshøjskolerne retter sig imod. Hermed betones en lighed med denforsknings- og udviklingsopgave, der pågår og anerkendes på de kunstne-riske uddannelser (fx arkitekt- og designuddannelserne).Anvendt forskning og udvikling sigter mod at identificere, udforske og givesvar på de problemstillinger, som karakteriser de respektive områder, deruddannes til.Når der anvendes begreber som forskning og udvikling, er det således iforståelsen anvendt forskning og udvikling. Udvikling af uddannelser ogkonsulentlignende udviklingsopgaver er ikke omfattet af denne forsknings-definition selvom, de udgør vigtige elementer i professionshøjskolernes ar-bejde.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side3af19
Professionshøjskolerne skal således adressere aktuelle problemstillinger,der er tæt relateret til eller direkte udspringer af professionernes arbejds-felter og de dertil hørende uddannelser. Uddannelsesopgaven rettet mod etpraksisfelt er udgangspunktet; ikke forskningsopgaven. Anvendt forskningog udvikling er midlet til bedre uddannelse og praksis, ikke målet; profes-sionsuddannelse er ikke og skal ikke primært være en funktion af forsk-ning.En sådan form for udvikling og anvendelse af viden nødvendiggør et tæt oggensidigt samarbejde med offentlige og private institutioner, myndighederog virksomheder samt med nationale og internationale forsknings- og ud-dannelsesinstitutioner.Et systematisk løft af professionsbacheloruddannelserne gennem styrketforskning og udvikling skal tillige ses i lyset af et stigende behov for sam-menhæng i de videregående uddannelser, som i en årrække er blevet sat itale, senest med uddannelsesministerens redegørelse til Folketinget herom.På langt sigt vil en sådan styrkelse eliminere behovet for suppleringskurserpå de fleste felter, og dermed fjerne blindgyder og minimere forsinkelser afstudieforløb. Derudover vil en styrkelse af professionsuddannelserne medanvendt forskning og udvikling knytte professionshøjskolerne tættere tiluniversiteterne. Det bidrager til at realisereetområde for videregåendeuddannelse i Danmark frem for mange og svagt sammenhængende sekto-rer. Dette er i øvrigt lig den europæiske norm i de lande, vi hyppigt sam-menligninger os med. Her organiserer professionshøjskoler med ret og pligttil anvendt forskning og udvikling sig somUniversities of Applied Scienceindenfor et område af videregående uddannelse.1.2 Den stærke tilknytning til praksisMed det eksterne fokus i både uddannelser samt anvendt forskning- og ud-vikling har professionshøjskolerne et særligt strategisk blik på sine interes-senter.Professionshøjskolerne skal sikre kvalifice-rede dimittender til private og offentlige ar-bejdsmarkeder og bidrage til udviklingen afde professioner, professionshøjskolerne ud-danner til gennem udvikling og formidling afviden indenfor en lang række fagområder.Det sker mest kvalificeret i et tæt samspilmed såvel aftagere som eksterne partnereindenfor anvendt forskning og udvikling,f.eks. kommuner og regioner, virksomhedersamt nationale og internationale forskningsog uddannelsesinstitutioner.
ELYKE-læring, yderområder,klyngedannelserProjektet har udviklet 6 nyee-læringskoncepter til inspi-ration for uddannelsesudvik-lere og forskere, som arbej-der med it-støttet kompe-tenceudvikling og udviklingaf nye it-didaktiske designs.www.educationlab.dk
Forskningspolitisk strategi 2012
Side4af19
En yderligere systematisering af partnerskabet med kommuner, regioner,virksomheder og myndigheder om de forskellige uddannelser samt udvik-ling af uddannelses- og professionsrelevant forskning og udvikling er derforafgørende.Skal man overordnet forstå professionshøjskolerne blandt andre betydendeproducenter og brugere af viden, kan man firkantet foretage en indplace-ring i nedenstående model:Figur 1
Forskningspolitisk strategi 2012
Side5af19
2. De eksterne og interne udfordringerProfessionshøjskolerne står over for en række udfordringer og opgaver,hvis uddannelserne fremover skal baseres på forskning og udvikling.Udfordringerne er dels interne, dels eksterne udfordringer i forhold til detomgivende samfund. Sondringen er naturligvis analytisk, da udfordringer,der beskrives som eksterne, ofte har interne implikationer eller forudsæt-ninger. Og omvendt.
Eksterne udfordringer2.1 Fravær af en substantiel grundbevilling til F&UProfessionshøjskolerne har siden 2000 haft en lovhjemlet udviklings- ogforskningsforpligtelse uden samtidig at have faste bevillinger hertil.I perioden 2004-2009 blev udviklingsarbejdet på de daværende centre forvideregående uddannelse (CVU'er) støttet af midler til de såkaldte nationa-le videncentre. I perioden fra 2007-2012 har professionshøjskolerne fåetdel i midlerne fra globaliseringspuljen på knap 300 mio. kr. om året sva-rende til 3,2 pct. af puljen. Heraf er der øremærket ca. 65 mio. kr. til deci-deret forskning og udvikling, hvilket svarer til 1,7 pct. af de samlede forsk-nings- og udviklingsmidler i globaliseringspuljen. Øvrige dele af puljemid-lerne har været øremærket andre indsatsområder som f.eks. mindskelse affrafald.Når globaliseringsmidlerne bortfalder ved udgangen af 2012, bortfalder og-så professionshøjskolernes økonomiske grundlag for det lovpligtige kvali-tets- og udviklingsarbejde, der skal sikre uddannelsernes relevans og styr-ke på et mere og mere specialiseret arbejdsmarked.Tabel 1: Globaliseringsmidler til professionshøjskoler og ingeniørhøjskoler2007-2012 (mio. kr. i 2011-niveau)2007200820092010201120122013110128221343301302?Kilde: Globaliseringsaftaler 2006, 2008 og 2009 samt udmeldebreve til professionshøj-skolerne.
Professionshøjskolerne har i årene med bevillingerne fra globaliseringsmid-lerne arbejdet målrettet med forsknings- og udviklingsaktiviteter. Midlernehar blandt andet været allokeret til ph.d.-projekter, videncentre, samar-bejde med praksisfeltet og projekter i regionale vækstfora.Der er omkring disse aktiviteter groet en infrastruktur, der i dag viser, atprofessionshøjskolerne har en infrastruktur til anvendt forskning og udvik-ling. Det er en værdi, der rækker langt ud over de konkrete resultater.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side6af19
Midler modtaget fra globaliseringspuljen har genereret medfinansierings-kroner fra aktører og interessenter, kommuner og virksomheder, universi-teter og regioner.Professionshøjskolerne vil fortsætte bestræbelsen på at arbejde med an-vendt forskning og udvikling uagtet bevillingssituationen fra 2013. Ambiti-onerne om at styrke videngrundlaget for professionerne kan dog ikke reali-seres uden midler til dette arbejde i form af en grundbevilling eller lignendetil arbejdet med anvendt forskning og udvikling.Folketinget har imidlertid også anerkendt behovet for anvendt forskning ogudvikling i professionshøjskoleregi, herunder behovet for kapacitetsopbyg-ning og kompetenceudvikling. De afsatte midler (til ph.d.-opkvalificering afundervisere på læreruddannelserne) har været meget beskedne i forhold tilvolumen (læreruddannelsen er Danmarks næststørste videregående ud-dannelse) og professionsområdernes relevans og bredde (fx skolen).2.2 Den asymmetriske samarbejdsrelation til universiteterneTrods et lovfæstet krav for professionshøjskolerne om samarbejde meduniversiteter og forskningsinstitutioner siden 2001, er dette krav ikke gjortgensidigt. Universiteterne har ingen lovmæssig forpligtelse til samarbejdemed professionshøjskolerne, der mange steder ej heller indgår som en væ-sentlig partner i institutionernes strategier.Der påhviler professionshøjskolerne et lovpligtigt ansvar for til stadighed atsamarbejde med universiteterne. Professionshøjskolerne vil arbejde for, atuniversiteterne gennem strategiske samarbejdsaftaler forpligtiges eller til-skyndes at arbejde mere sammen med professionshøjskolerne - enten vialovgivning eller via midler til professionshøjskolerne, som skal anvendes isamarbejde med et universitet. Dette er en model, der kendes fra GTS-institutterne, der modtager øremærkede midler til samarbejde med forsk-ningsinstitutioner og erhvervsliv.Kun ca. 2 pct. af danske virksomheder henter i dag deres viden til innova-tion på universiteterne. GTS-institutterne har stort udbytte af samarbejds-relationerne med universiteterne, og ser en væsentlig rolle i at være for-midler og eksponent for bl.a. universiteternes forskning, så vejen fra forsk-ning til praksis bliver kortest mulig.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side7af19
Figur 2
Kilde:Vision for GTS-nettet 2015
Der bør opbygges fælles rammer til at organisere videncentre, fælles del-tagelse i nationale og internationale netværk samt midler der ansporer tilfælles konsortiedannelser i internationale sammenhænge etc. Ligeledes børder sikres midler til professions-ph.d.’er, ligesom der ikke bør være tvivlom, at undervisning samt anvendt forsknings- og udviklingsarbejde på pro-fessionshøjskolerne kan være en legitim del af ph.d.-virksomheden. Profes-sionshøjskolerne bør på bekendtgørelsesniveau blive inddraget i tilrette-læggelsesarbejdet af ph.d.-uddannelser, der foregår i samspil med profes-sionshøjskoler.
2.3 Manglen på adgang til stærke finansieringsmulighederSom oversigten nedenfor viser, er professionshøjskolernes deltagelse i pro-jekter under offentlige forsknings- og innovationsprogrammer begrænset.Det afspejler dels status over professionshøjskolernes forsknings- og ud-viklingsarbejde, dels at professionshøjskolerne først er ved at arbejde sy-stematisk med fundraising gennem denne type programmer.En række mere formelle krav spænder dog ofte ben for professionshøjsko-lerne deltagelse. Krav til f.eks. stillingskategorier, internationalt omdømmeog publikationer, patenter og lignende er forhindringer for, at professions-højskolerne reelt har mulighed at få del i midlerne uden at indgå i et sam-arbejde med et universitet.
Tabel 2: Oversigt over universiteternes og professionshøjskolernes delta-gelse i 16 udvalgte programmer (antal projekter)Programmer/PuljerABT fonden (nu Fonden forvelfærdsteknologi)Brugerdreven innovationELFORSKEU's 6. rammeprogramEU's 7. RammeprogramEUREKAUniversiteter142365992531673Professionshøjskoler
Forskningspolitisk strategi 2012
Side8af19
Programmer/PuljerFornyelsesfondenForskelForskningskuponFødevare InnovationHøjteknologifondenInnovationskonsortierRegionale programmerRegionalfondenSocialfondenStrategisk forskningsrådVidenkupondatabaseProjekter i alt
Universiteter1522645128172175825239-1674
Professionshøjskoler2
2
35133644
Kilde: DAMVAD, "Professionshøjskolerne: Et potentiale for innovation" (samspilsdatabase2012)
Professionshøjskolernes statslige finansiering af F&U har været trædestenfor yderligere finansiering i fonde, hos partnere og forskningsinstitutioner.Potentialet herfor er dog kolossalt og uindfriet, da professionshøjskolernesadgang til eksterne finansieringskanaler er stærkt begrænset, jf. tabel 2.Af den skematiske oversigt over universiteternes og professionshøjskoler-nes deltagelse i 16 udvalgte programmer, hentet fra DAMVADS samspilsda-tabase 2012, fremgår det, at professionshøjskolerne ikke henter mangemidler i de forskellige programmer. Det har naturlige begrænsninger for of-fentlige institutioner samt både private og offentlige virksomheders mulig-heder for at kunne bidrage til opfyldelse af politiske mål om f.eks. effektivi-sering og innovation.Mange programmer, der støtter forskning og udvikling, har mere fokus påforsknings - eller teknologisk dreven innovation frem for praksisdreven in-novation. Det betyder, at synergien mellem den anvendte forskning og ud-vikling og professionshøjskolernes praksisnærhed ikke udnyttes. Hertilkommer, at de programmer, der har fokus på praksisfelterne, ofte rettersig mod det private og teknisk orienterede arbejdsmarked, som kun enmindre del af professionshøjskolernes uddannelsesportefølje og faglige mil-jøer retter sig mod.Professionshøjskolerne er kun i mindre omfang medansøgere på større pro-jekter fra fx det Strategiske Forskningsråd, hvor relevans og effekt er krite-rier, der supplerer kravet om forskningshøjde, og dermed i høj grad kvalifi-cerer professionshøjskolernes deltagelse; ikke mindst i lyset af den effekti-ve videnspredning, der muliggøres med professionshøjskolernes uddannel-sesportefølje (både grund- samt efter- og videreuddannelser). Professions-højskolerne kan kun søge om denne type midler i samarbejde med univer-siteter eller andre forskningsinstitutioner.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side9af19
Infrastrukturen, herunder adgang og incitamenter, tilskynder ikke eksem-pelvis universiteter til at inddrage professionshøjskoler i ansøgninger ogprojektudarbejdelse; bl.a. fordi forskningshøjden ikke er tilstrækkelig, jf.nedenfor. I de fleste tilfælde optræder professionshøjskolerne kun som un-derleverandør. Det Strategiske Forskningsråds seneste strategi understøt-ter ikke en udvikling i retning af mere deltagelse af professionshøjskolerne.Der er brug for programmer og puljer, som kan stimulere til interaktion ogsamarbejde mellem professionshøjskoler, professionsudøvere og brugere,men også andre aktører såsom universiteter og virksomheder (eksempelvisleverandører af IT eller velfærdsteknologi).
2.4 Stor konkurrenceudsættelseMyndigheder som kommuner og regioner samt styrelser og større offentli-ge institutioner udbyder ofte undersøgelser, udredninger, projekter mv. iudbud; opgaver som ofte indebærer metodiske afdækninger af problemstil-linger med stor relevans for professionshøjskolernes uddannelser og for depraksisfelter, de retter sig mod. Af den grund er sådanne opgaver af storvigtighed i professionshøjskolernes portefølje af anvendt forskning og ud-vikling. Imidlertid er markedet stærkt konkurrenceudsat og vanskeligt forprofessionshøjskolerne at opnå succes i, dels som følge af kompetence- ogkapacitetsudfordringer, dels som følge af hævdvunden praksis.Professionshøjskolerne ønsker at bringe medarbejdernes kompetencer i spili forhold til denne type opgaver; men det kan ikke forventes at blive envæsentlig finansieringskilde til egentligt forsknings- og udviklingsarbejdeom end, det uden tvivl vil understøtte aktualiteten og ajourføringen af ud-dannelserne i forhold til udviklinger og tendenser på de felter, der uddan-nes til.2.5 Svagt lovgivningsmæssigt ophængProfessionshøjskoleloven beskriver, at professionshøjskolerne skal sikre, atuddannelsernes videngrundlag er karakteriseret ved professions- og udvik-lingsbasering, bl.a. gennem samarbejde med relevante forskningsinstituti-oner (§ 3, stk. 2). Begrebet om udviklingsbasering erstattede begrebet omforskningstilknytning i CVU-loven fra 2001, og er ikke et anerkendt begrebpå linje med begrebet om forskningsbasering. Dette skaber uklarhed eks-ternt som internt, og svækker troværdigheden af videngrundlaget for pro-fessionsuddannelserne. Ikke mindst fordi udvikling i en række sammen-hænge (blandt andet OECD og den nationale forskningsstatistik) er define-ret som en af tre forskningstyper (se kap. 1.1).Overenskomstfastlagte regelsæt udgør desuden en væsentlig hæmsko forkapacitetsopbygningen på professionshøjskolerne. De gældende stillings-strukturer (adjunkt, lektor) giver ikke mulighed for at sikre en attraktivprogression og specialisering endsige fastholdelse af talenter og forsk-ningsmeriterede undervisere, ligesom stillingsstrukturerne indeholder bety-Forskningspolitisk strategi 2012Side10af19
delige barrierer for ansættelse af eksperter fra praksisfeltet eller universi-tets- og forskningsverdenen.Dette gælder dog i mindre omfang ingeniørhøjskolerne, der har mere adæ-kvate stillingsstrukturer (docentstillinger). Herudover bør det anføres, atDanmarks Medie- og Journalisthøjskole har forskningsbevillinger, der un-derstøtter den uddannelsesmæssige opgaveløsning, men ikke tilsvarendestillingsstrukturer.
2.6 De store partnereProfessionshøjskolernes projektportefølje er domineret af mindre projekterpå under 500.000 kr. Dette viser en nylig undersøgelse foretaget af DAM-VAD, der bl.a. dels anfører, at de potentielle samarbejdspartnere ikke i til-strækkelig grad er opmærksomme på professionshøjskolernes potentialesom videnaktører med stort effektpotentiale og nærhed til praksis, der erkoblet gennem uddannelser. Dels anfører, at professionshøjskolerne på enrække områder har en betydelig opgave med at opbygge de kompetencer,der gør dem til en relevant samarbejdspartner.Professionshøjskolerne opfattes stadig primært som leverandør af uddan-nelse – ikke som kvalificerede medspillere i evidensbaserede udviklings- oginnovationsprojekter, hvor viden sættes i spil i praksis gennem de stude-rende. Dertil kommer, at de aktuelle økonomiske vilkår gør det vanskeligtfor bl.a. kommuner og regioner at investere i innovationsprojekter1.Det er således fortsat en betydelig udfordring at sikre volumen, forpligtelseog strategisk pondus i de partnerskaber og projekter, professionshøjsko-lerne deltager i.
2.7 Interne udfordringerProfessionshøjskolerne interne udfordringer er betydelige i forhold til forsk-ningsområdet. Professionshøjskolerne er fortsat unge, og de institutionelleændringer på professionshøjskolerne har i løbet af det seneste tiår væretkolossalt omfattende. På mindre end ti år er mere end 120 institutionermed udbud af mellemlange videregående uddannelser fusioneret til syvnye institutioner.På forsknings- og udviklingsområdet er det desuden et vilkår, at anvendtforskning og udvikling traditionelt ikke har været en opgave for professi-onshøjskolerne. Forsknings- og udviklingsmiljøerne på professionshøjsko-lerne er således enten meget unge, eller er historisk opstået på baggrundaf enkelt personernes indsats. Det betyder også, at professionshøjskolerneførst nu er ved at få erfaringer med som organisation at drive forsknings-og udviklingsarbejde.1
DAMVAD, Professionshøjskolerne: Et potentiale for innovation, s. 3Side11af19
Forskningspolitisk strategi 2012
På professionshøjskolerne ser man med interesse på, hvordan man i Norgeog Sverige for ca. 10 år siden gennemførte en reform, der gav professions-højskolerne forskningsret og -pligt – såvel som ny stillingsstruktur. Desu-den indførtes en akkrediteringsmodel for institutioner, der tillader mobilitetmellem universitets- og høgskoleniveau.
2.8 Omfanget og karakteren af arbejdetProfessionshøjskolernes forsknings- og udviklingsaktiviteter vidner om etstort aktivitetsløft samt en righoldighed af projekter, der er igangsat og af-viklet på få år - uden fuldt overblik over effekterne. Mange projekter er re-lativt små, og administrationen og forvaltningen af dem er endnu ikke in-stitutionaliseret i en sikker infrastruktur. Strukturen for faglig sparring ogkvalitetssikring er nyetableret og endnu ikke konsolideret.På professionshøjskolernes videnportal, UC Viden, findes der omkring 800videnproduktioner i form af bøger, faglige og videnskabelige artikler, kon-ferenceabstracts o. lign. fra de seneste år, der er produkter af professions-højskolernes forsknings- og udviklingsindsatser.2Dette dækker alene enmindre del af den samlede produktion, da UC Viden endnu kun er underimplementering. Selvom der er visse opgørelsesmæssige udfordringer medUC Viden, illustrerer opgørelsen, at der allerede i dag er en omfattende vi-denproduktion.UC Videns kvalitetsramme er udformet på grundlag af velkendte akademi-ske kriterier, men også suppleret med de særlige krav, der må stilles til vi-den, der skal være direkte relevant, innovativ og kunne omsættes i denprofessionelle hverdag. Inspirationen til denne udbygning er hentet fraOECD, EU Kommissionen og nyere forskning om vidensproduktion. Derud-over er hentet inspiration fra de brede og anvendelsesorienterede kvali-tetskriterier, som kendes fra bl.a. tekniske, kunstneriske og kommunikati-onsfaglige områder.
2.9 Kvalitet og relevans af anvendt forsknings- og udviklingsarbej-detPubliceringsniveauet er i forhold til gængse bibliometriske standarder be-skedent. Noget af dette skyldes et fravær af opmærksomhed på kvalitetenaf forskellige publiceringskanaler. Andet skyldes karakteren af den gen-nemførte anvendte forskning og udvikling. Det er vigtigt, atalleforsknings-og udviklingsprojekter på professionshøjskolerne er relevante for professi-onerne samt lever op til den officielle forsknings- og udviklingsdefinition.Og det er lige så vigtig, atnogleprojekter fører til publicering i anerkendtevidenskabelige publiceringskanaler. Det styrker professionshøjskolernesanerkendelse som forsknings- og udviklingsproducent; og denne type vi-2
https://www.ucviden.dk/portal/da/publications/search.htmlSide12af19
Forskningspolitisk strategi 2012
denproduktion er vigtig for, at omverdenen får tillid til kvaliteten af profes-sionshøjskolernes produktion af lærebøger, analyser m.v., som publiceres ianden sammenhæng.Med andre ord skal professionshøjskolernes anvendte forskning og udvik-ling være dobbeltkvalificeret: På den ene side mod praktisk relevans; og påden anden side efter de normer, der gælder for anvendt forskning og ud-vikling.
2.10 Begrænsede forsknings- og udviklingskompetencerProfessionshøjskolerne har fortsat få medarbejdere med formelle forsk-nings- og udviklingskvalifikationer.
Kilde: AKF-rapport, ’Professionshøjskolernes udviklingsforpligtelse, videnbasering og viden-centerfunktion – Kortlægning og kvalitative studier’ (2012).
Andelen af underviserne med ph.d.-niveau ligger på ca. 100, hvilket er om-trent 5 pct. af det samlede antal forsknings- og udviklingspersonale, omend stigningstakten p.t. er betydelig. Det er professionshøjskolernes egenvurdering,at tallet er sat beskedent.Det forventes, at andelen af undervisere med forsknings- og udviklings-kompetencer i løbet af 10 år vil stige til over 10 pct.; med andre ord meden al for beskeden hastighed. Disse omtrentlige tal dækker over en storspredning på professionshøjskolerne.I takt med der uddannes flere ph.d.’er fra universiteterne, og at professi-onshøjskolerne i højere grad betoner ansættelse af personer med forsker-kvalifikationer, vil dette ændre sig. Professionshøjskolerne opkvalificerer isamarbejde med universiteterne p.t. en lang række underviser til ph.d.-niveau, men volumen i denne indsats kræver eksterne midler. En opgørelsefra foråret 2011 viser, at der var godt 100 ph.d.-studerende i gang på pro-fessionshøjskolerne. Også her dækker tallene over en meget stor spredningmellem professionshøjskolerne.Hertil kommer, at der endnu er en mangel på medarbejdere med mere so-lide forskerkompetencer, der kan varetage de fagligeledelsesopgaveri re-lation til miljøopbygningen. Det vil være en betydelig opgave at udvikleforsknings- og udviklingskompetencerne for de bedste ph.d.’er, der uddan-nes på professionshøjskolerne i disse år, og som derudover har evner forForskningspolitisk strategi 2012Side13af19
faglig ledelse og samspil mellem anvendt forskning og udvikling, praksissamt uddannelse.
2.11 Ledelse og organiseringLedelse af anvendt forsknings- og udviklingsaktiviteter er en ny disciplin påprofessionshøjskolerne, der har uddannelsesledelse som den historiske tra-dition og norm. Det stiller nye krav til lederne – til deres kompetence, de-res lederskab og den ledelsesinformation, der skal danne grundlag for denstrategiske ledelse.Hertil kommer, at professionshøjskolerne arbejdsformer og organisering afundervisernes arbejdstid siden 1990’erne har været præget af en planlæg-ningstænkning, hvor akkorder, faktorer og normer med individualiseret ud-gangspunkt har domineret. Det vanskeliggør dels kollektiv professionalis-me, dels mindsker det råderummet for strategisk ledelse. Strategisk, an-vendelsesorienteret forsknings- og udviklingsarbejde har ej heller væretrodfæstet i de professionelle underviserkulturer.Organiseringen af anvendt forsknings- og udvikling har i sine første formerhaft videncentret som model, ikke mindst på baggrund af bevillingerne tiletablering af nationale videncentre og videncentre i 2004-2006. Videncen-trene mangler i mange tilfælde volumen og specialisering, ligesom en ud-grænsning i forhold til uddannelsesopgaven er en oplagt faldgrube. Viden-centrene har dog uden tvivl skabt væsentlige resultater, og mange stederetableret sig som seriøse partnere for forskningsinstitutioner og partnere ipraksisfeltet.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side14af19
3. Hvilken vej skal professionshøjskolerne gå?3.1 Økonomiske forudsætningerKollegiets hovedbudskab i det finanslovspolitiske udspil er, at der er beho-vet for en varig basisbevilling på 450 mio. kr. til anvendt forskning og ud-vikling som afløsning for puljefinansieringen (globaliseringspuljen), somudløber 2012.Det er kollegiets vurdering, at rammen bør være 450 mio. kr. i årlig basis-bevilling til sektorens udvikling og forskning, jf. kollegiets udspil i forbindel-se med FFL2010. Dette vil svare til knap 9.000 kr. pr. studerende. Tilsammenligning modtager universiteterne knap 109.000 kr. pr. studerende.En sådan bevilling skal dels bidrage til fortsat volumen og kvalitet i deforsknings- og udviklingsaktiviteter, som professionshøjskolerne i dag fore-tager sammen med forskningsinstitutioner og partnere på forskellige an-vendelsesområder. Uden midler af denne type har professionshøjskolerneikke mulighed for at co-finansiere projekter eller opretholde en infrastruk-tur af forskning og udvikling. Dels skal bevillingen på 450 mio. kr. bidragetil målrettet kapacitetsopbygning med henblik på bedst mulig uddannelses-kvalitet. Dette kan evt. sikres gennem et kapacitetsprogram.Formålet med kapacitetsprogrammet skal være at sikrekvalitet i sektorens videnbasering af uddannelserne, herunder atsikre en konsolidering og fortsat udvikling af videninfrastruktur ogaftagerorientering,at der inden for centrale vidensområder er undervisere, der kan ud-øve forsknings- og udviklingsledelse på et højt niveau og kan byggebro mellem anvendt forskning/udvikling og praksisfeltet,udbygning og intensivering af partnerskaber med aftagere, herun-der at styrke og udbygge innovation i relation til regioner, de regio-nale vækstråd og den private sektor.
Kapacitetsopbygningsprogrammet kan med fordel organiseres således, atprofessionshøjskolerne kan opbygge forsknings- og udviklingskonsortiermed universiteterne og professionernes arbejdspladser. For sådanne kon-sortier skal der være knyttet konkrete forsknings- og udviklingsmæssigeleverancekrav (herunder ph.d.'er og videnskabelige artikler). Konsortier vilhave karakter af et netværk med fokus på at løse en problemstilling i en el-ler flere professioner, og vil således ikke som udgangspunkt være en nyorganisation.Det anbefales, at konsortierne skal have deltagelse af et dansk eller uden-landsk universitet for at sikre det forsknings- og udviklingsmæssige op-hæng. Samtidig vil det kunne skabe en overordnet ramme for vejledning afph.d.-studerende og post docs. Programmet skal udformes således, at ak-
Forskningspolitisk strategi 2012
Side15af19
tiviteterne kan indbefattes i den politiske målsætning om at bruge én pro-cent af BNP på forskning.Ud over basisbevillingen bør der (jf. kap. 3.5) sikres en opkvalificering ognyrekruttering af medarbejdere på ph.d.-niveau med henblik på at styrkeog forskningsbasere professionshøjskolernes videnmiljøer og uddannelses-tilbud. Finansiering af ordinær ph.d.-kvalificering af undervisere på profes-sionshøjskolerne indgår som udgangspunkt ikke i ovenstående bevillings-forslag, men foreslås finansieret i forbindelse med en fornyelse af den så-kaldte ph.d.-målsætning fra 2007.
3.2 Lovgivningsmæssige forudsætningerDer er behov for lovgivningsmæssigt at slå fast, at professionshøjskolerne itillæg til erhvervs- og professionsbasering skal basere professionsbachelor-uddannelser på anvendt forskning og udvikling.Et øget fokus på anvendt forskning vil bidrage til at løfte det faglige grund-lag for uddannelserne, både på grunduddannelser og på efter- og videre-uddannelserne.Med lov om professionshøjskoler følger en forpligtelse til at udføre udvik-lingsarbejde og varetage videncenterfunktioner med ansvar for specialise-ret viden og kompetenceudvikling, herunder bl.a. ph.d.-forløb, samarbejdemed universiteter og forskningsmiljøer nationalt og internationalt.Anvendt forskning og udvikling i professionsuddannelser i et internationaltperspektiv peger på, at det er centralt for uddannelsernes kvalitet og at-traktivitet, at viden baseres på forskning.Hermed styrkes det videnmæssige og kvalitetsmæssige grundlag for udbudaf professionsmasteruddannelser, der har til formål at give stærke uddan-nelsesmæssige svar på professionelle udfordringer på de felter, der uddan-nes indenfor.Samtidig vil et stærkt udbud af professionsmasteruddannelser sikre, at derinden for og mellem de relevante professioner er bedre muligheder for atfastholde talentfulde medarbejdere frem for en akademisering ud af pro-fessionel praksis.Professionsmasteruddannelsen kan ud over at opfylde en efterspørgsel ef-ter eksperter og specialiserede medarbejdere fungere som et bindeled mel-lem professionshøjskolerne, universiteter og praksis samt mellem professi-onshøjskolerne og regioner på tværs af landet.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side16af19
3.3 Organisatoriske forudsætningerProfessionshøjskolerne finder det ikke hensigtsmæssigt, at der oprettesnye, selvstændige enheder eller institutioner til at varetage professionshøj-skolernes forsknings- og udviklingsopgaver. Det er en værdi, at opgaven erforankret i og en integreret del af hver enkelt institutions formål og opga-veportefølje, og denne værdi vil blive svækket, hvis aktiviteten marginali-seres eller udgrænses. Det vil skabe en svag værdikæde.Der er imidlertid behov for at give indsatsen både på sektorniveau og påinstitutionsniveau en fælles ramme, et fælles mål samtidig med en ar-bejdsdeling, der sikrer kritisk masse og volumen i forhold til navnlig specia-liserede behov og områder. Der er med andre ord behov for, at der på pro-fessionshøjskolerne udvikles særligt stærke miljøer afhængig af uddannel-sesportefølje og regionale behov. Dette for at undgå suboptimering afforsknings- og udviklingsressourcerne.Kollegiet foreslår således, at Ministeriet for Forskning, Innovation og Vide-regående Uddannelse drøfter dette spørgsmål med institutionerne for vide-regående uddannelse.Det anbefales ligeledes, at de respektive professionshøjskoler tager denødvendige organisatoriske skridt til at sikre, at de anvendte forsknings-og udviklingsopgaver løses af medarbejdere med undervisningsopgaver fordermed at stimulere videncirkulation og effekt af den anvendte forskningog udvikling. Hvorvidt dette understøttes bedst muligt i en center- eller in-stitutstruktur, kan ikke på forhånd fastslås.
3.4 Ledelsesmæssige forudsætningerI lyset af de beskrevne udfordringer er det afgørende, at professionshøj-skolerne udvikler stærkere faglige og strategisk ledelse. På den ene side erder således behov for at ledelse i højere grad udøves af erfarne medarbej-dere i fagmiljøerne, og at ledelse udøves på baggrund af ledelsesinformati-on, der dækker leverance (output), resultater (outcome) og effekter. Her-med fremmes kvaliteten af opgaveløsningen. På den anden side er dersideløbende behov for en fortsat styrkelse af det strategiske lederskab, dersikrer relevans, udsyn og inddragelse af partnere i omverdenen.Professionshøjskolerne vil i UASNET samt med sine danske og nordiskesamarbejdspartnere drøfte, hvordan en sådan oprustning systematisk kanog bør tilrettelægges.
3.5 Kompetencemæssige forudsætningerProfessionshøjskolerne vil arbejde for, at mindst 1/3 af alle ansatte i un-derviserstillinger har betydelig indsigt i og erfaring med et relevant profes-sionsfelt, fx. via erhvervsmæssig baggrund i et professionsfelt eller via so-lid erfaring med forsknings- og udviklingsarbejde på området. Herudover erForskningspolitisk strategi 2012Side17af19
målet, at mindst 50 pct. af alle undervisere i 2020 er kvalificeret på ph.d.-niveau. Med en fornyelse af Folketingets ph.d.-målsætning, der i højeregrad retter fremtidens ph.d.-produktion også mod professionshøjskolen ogdertil relaterede og relevante forskningsområder samt en bevidst rekrutte-ringspolitik på professionshøjskolerne, er dette realistisk.Professionshøjskolerne vil desuden arbejde for en større inddragelse ogbrug af specialister og kompetencer fra partnere og aftagere for at stimule-re kvalitet og relevans i undervisningen.Endelig er det af stor væsentlighed, at professionshøjskolerne fortsat styr-ker undervisernes pædagogiske- og didaktiske kapacitet til at formidle vi-den og undervise på den læringsmæssige mest effektive måde.
3.6 StillingsstrukturerDer er behov for at udvikle karriere- og specialiseringsveje på professions-højskolerne, der er understøttet af stillingsstrukturer, løn- og ansættelses-forhold, der gør det muligt at fastholde talenter og tiltrække de dygtigste.I dag er der på professionshøjskolerne meget få vertikale specialiserings-og karriereveje. Hver tredje lærer på professionshøjskolerne er adjunkter,og resten er lektorer. Dette bør suppleres af stillingskategorierne docent ogprofessor, der kan tilbydes medarbejdere, der er forsknings- og udviklings-kvalificerede.Kollegiet ser herudover gerne en mere fleksibel stillingsstruktur med enrummelighed i de respektive stillinger, som gør det muligt at ansætte spe-cialister og andre fra forskningsinstitutioner og/eller aftagerinstitutioner.Der bør umiddelbart etableres en stillingsstruktur med docentstillinger ogpå længere sigt professorstillinger, som det herhjemme kendes fra dekunstneriske videregående uddannelser.
3.7 KvalitetssikringsmæssigeSom et instrument til synliggørelse og kvalitetssikring af det anvendteforsknings- og udviklingsarbejde, der foregår på professionshøjskolerne,har institutionerne som et nationalt projekt udviklet portalen UC Viden, dergår endeligt i luften ved udgangen af 2012.Med UC Viden er der etableret en platform for formidling og synliggørelseaf professionshøjskolernes viden. Samtidig er der skabt et udgangspunktfor kvalitetssikring i form af en fælles kvalitetsramme. Portalen er underimplementering, og der vil ske en fortsat videreudvikling af UC Viden.For at kunne dokumentere professionshøjskolernes indsatser inden for an-vendt forsknings og udvikling vil det eksempelvis være vigtig at kunne op-Forskningspolitisk strategi 2012Side18af19
gøre, hvor mange af de registrerede publikationer i UC Viden, der er publi-ceret i tidsskrifter og på forlag, som er på Forsknings- og Innovationssty-relsens liste over anerkendte videnskabelige publiceringskanaler (den så-kaldte autoritetsliste). Desuden vil det være vigtig at skabe en systematikomkring optælling af produkter i UC Viden.Professionshøjskolerne ser naturligvis frem til at drøfte disse perspektivermed Uddannelsesministeriet og andre interessenter i forbindelse med ud-viklingen af nye akkrediteringsformer (institutionsakkreditering).3.8 SamarbejdsmæssigtAnvendt forskning og udvikling børe være den bærende fremgangsmådefor videnopbygning på professionshøjskolerne. Den anvendte forskning in-debærer et samspil med eksterne samarbejdspartnere, orienterer sig modpraksis, og har en tydelig undersøgelsesdimension samt et reelt anvendel-sesperspektiv. Professionshøjskolerne skal endnu mere aktivt end i dag sø-ge strategiske og langtidsholdbare partnerskaber med virksomheder, insti-tutioner, myndigheder mv.Internationalt skal professionshøjskolerne overvåge og bidrage til EU’sforsknings- og innovationspolitiske arbejde ved at udrede og søge pladser iråd og udvalg, som arbejdet med de europæiske dagsordner. Professions-højskolerne skal indgå i forsknings- og udviklingsprojekter med relevanteinstitutioner og organer i lande, der kan bidrage til udvikling af de danskeprofessionsuddannelser.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side19af19