27. april 2012Foretræde for Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser vedr. reform af læreruddannelsen
Danmarks Lærerforening ønsker foretræde for Udvalget for Forskning, Inno-vation og Videregående Uddannelser den 29. maj 2012 vedr. Reform af lærer-uddannelsen.Begrundelsen er følgende:Betydningen af lærernes uddannelse:
Regeringens udspil til ny læreruddannelse bærer præg af, at man ikke har ind-draget den internationale viden der er på området, hvor der er et massivt fokuspå betydningen af lærernes uddannelse. Det er påvist gang på gang, at investe-ring i lærernes grunduddannelse er den bedste investering i folkeskolen. På TheInternational Summit on the Teaching Profession i New York i marts måned,med deltagelse af landene med de bedst præsterende uddannelsessystemer ogde dygtigste uddannelsesforskere, blev det gang på gang slået fast, at lærerud-dannelsen er nøglen til en god grundskole. Finland, Singapore og Canada er allelande, der fremhæver deres professionsrettede læreruddannelse på kandi-dat/masterniveau som en afgørende forklaring på en positiv udvikling af ele-vernes kompetencer. Samtidig har en prestigefyldt og ambitiøs læreruddannelsei de pågældende lande bevirket, at de dygtigste unge står i kø for at komme indpå uddannelsen.Hvordan investerer vi pengene bedst?
En professionsrettet læreruddannelse på kandidatniveau vil være en rigtig godinvestering for de kommende generationer, en mulighed for at vi kan nå 95%målsætningen og dermed også for den langsigtede holdbarhed i Danmarksøkonomi. Men også her og nu er der god økonomisk fornuft i at styrke uddan-nelsen. I dag dropper 39% af de studerende ud af uddannelsen, og i løbet af deførste år efter uddannelsen vælger mange at forlade lærerfaget. Det er et stortspild. Danmarks Lærerforening har lavet beregninger, der viser, at det nuvæ-rende frafald på 39% koster samfundet 389 millioner kroner om året!Beregningen viser endvidere, at en 5-årig læreruddannelse med et frafald på10% (estimeret frafald i Finland) vil være billigere målt i studieårsværk end en4-årig læreruddannelse med et frafald på 39%. I den 4-årige læreruddannelseanvendes 11.953 studieårsværk på at uddanne 2.135 lærere. For at uddanne det