Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 192
Offentligt
1111488_0001.png
1111488_0002.png
1111488_0003.png
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
J.NR.: 2012-8.83-0012Ref.: SDS27. april 2012
Professionshøjskolernes Rektorkollegiums Forskningspolitiske Udvalgs fo-retræde den 29. maj kl. 15.30Rektorkollegiets Forskningspolitiske Udvalg takker for muligheden for at få foretræ-de for Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.Det er formålet med ønsket om foretræde at få lejlighed til at præsentere Rektor-kollegiets forskningspolitiske strategi, der danner grundlaget for professionshøjsko-lernes fortsatte arbejde med kvalitetssikring af sektorens uddannelser gennem an-vendte forskning og udvikling.På de næste sider findes et kort resume af Rektorkollegiets forskningspolitiske stra-tegi. Forud for mødet fremsender vi strategien i sin helhed.På vegne af Professionshøjskolernes Rektorkollegiums Forskningspolitiske Udvalgsformand rektor Stefan Hermann.
Med venlig hilsenSteen Duurloo SørensenSpecialkonsulent / sekretariatet[email protected]Dir.: +45 3338 2203Mobil: + 45 4183 4996
University CollegesDenmarkNy Vestergade 17 st.tv1471 København KTlf. 3338 2200Fax 3338 2209[email protected]www.uc-dk.dkSide1af3
Forskningspolitisk strategi 2012
ResuméEn fortsat styrkelse af professionshøjskolernes uddannelsesportefølje sikrer langsig-tede positive effekter af samfundets udvikling. Investeringer i professionshøjskoler-nes anvendte forskning og udvikling sikrerbedre uddannede sygeplejersker, lærere, pædagoger etc. til at varetage opga-ver på et arbejdsmarked med færre ressourcer, højere kvalitetskrav og kræ-vende brugere,mere attraktive professioner og uddannelser, der kan tiltrække dygtigere ogmere motiverede ansøgere,fastholdelse af dygtige medarbejdere i professionerne med attraktive professi-onsrettede efter- og videreuddannelsesmuligheder,mindskelse af spildtid, blindgyder etc. ved at supplering og forsinkelser i forholdtil studerendes eventuelle overgang til universitetsuddannelser undgås uden atkvaliteten daler,styrket samarbejde med universiteterne, virksomheder og institutioner.
Anvendt forskning og udvikling børe være den bærende metode for videnopbygningpå professionshøjskolerne. Anvendt forskning og udvikling indebærer et samspilmed eksterne samarbejdspartnere, orienterer sig mod praksis, og har en tydeligundersøgelsesdimension samt et reelt anvendelsesperspektiv.En sådan styrket videnbasering af professionshøjskolernes uddannelser viser vejentil at løfte de omfattende krav om effektivisering, kvalitet og sammenhæng, derpræger de erhverv, som professionshøjskolerne uddanner til.Professionshøjskolernes uddannelsesudvikling har behov for en varig årlig basisbe-villing på 450 mio. kr. til anvendt forskning og udvikling. Professionshøjskolerneskal fortsætte kapacitetsopbygningen, som skal bidrage væsentligt til at løfte detfaglige grundlag for uddannelserne, både på grunduddannelser og på efter- og vi-dereuddannelserne.Et løft af professionshøjskolernes forsknings- og udviklingskompetencer på flere ni-veauer medfører, at derinden for centrale vidensområder vil være sikret medarbejdere, der kan ud-øve forsknings- og udviklingsledelse på et højt niveau,vil være stillingsstrukturer med et nødvendigt antal ph.d.-uddannede, dersikrer relevant forsknings- og udviklingsbaseret undervisningvil være et flertallet af underviser, der er involverede i forsknings- og ud-viklingsprojekter.Rektorkollegiets forskningspolitiske strategi arbejder ud fra en række pejlemærker.Professionshøjskolernes grund- og efteruddannelsesportefølje skal stå på etfundament af anvendt forskning og udvikling.Professionsmasteruddannelser skal etableres for at sikre en højt professio-naliseret arbejdsstyrke, der tillige bidrager til at fastholde talentfulde pro-
University CollegesDenmarkNy Vestergade 17 st.tv1471 København KTlf. 3338 2200Fax 3338 2209[email protected]www.uc-dk.dk
Side2af3
fessionsudøvere i professionen frem for de akademisere sig ud af professio-nel praksis.Professionshøjskolerne tager de nødvendige organisatoriske skridt til at sik-re, at forsknings- og udviklingsopgaver løses af medarbejdere med under-visningsforpligtelser for dermed at stimulere videncirkulation og effekt afforskningen.Professionshøjskolerne vil arbejde for at mindst 1/3 af alle ansatte i under-viserstillinger har baggrund i relevant professionsfelt, og at mindst 50 pct.af alle undervisere på professionshøjskolerne indenfor det kommende 10 årer kvalificeret på ph.d.-niveau.
En forsknings- og udviklingsmæssig investering i professionshøjskolernesuddannelser skal ledsages af et styrket samarbejde med aftagere og pro-fessioner om at sikre relevans og praksisnærhed i uddannelse og forsk-nings- og udviklingsprojekter.
Side3af3