Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 188
Offentligt
1110177_0001.png
1110177_0002.png
København, 25/4 2012
Til Udvalget for forskning, innovation og videregående uddannelseHenvendelse fra LURF, Læreruddannelsens ReligionslærerforeningLæreruddannelsens Religionslærerforening organiserer størstedelen af underviserne (80-90%)i læreruddannelsesfaget KLM (kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab) og harsom faglig forening varetaget efteruddannelsen af undervisere i faget. En betydelig del afforeningens medlemmer har gennemført videreuddannelse på Danmarks PædagogiskeUniversitet, masterstudietCitizenship Education.Foreningens medlemmer er altså ikke kunreligionslærere i snæver forstand.
Vedr.: KLM-fagets status i ny læreruddannelseLURF ønsker i forbindelse med de netop nu igangværende forhandlinger om forlig om en nylæreruddannelse foretræde for udvalget for at orientere om faget KLM’s indhold og funktion ilæreruddannelsen med henblik på at argumentere for hensigtsmæssigheden af KLM’s bevarelse som etsammenhængende lærerfagligt fag/modul også i rammen af en ny læreruddannelse. – Ønsket omforetræde er yderligere begrundet i misforståelser om faget fremsat af politikere i forbindelse medpræsentationen af regeringsudspillet, herunder omtaler af faget som et kristendomsfag eller som noget, derhar særlig forbindelse med uddannelsen til underviser i skolefaget Kristendomskundskab.Regeringens udspil til ny læreruddannelse af 19/4 2012 bryder med flere elementer i dansklæreruddannelsestradition:Afnationalisering af læreruddannelsen til fordel for internationalisering og regional pluralisering.Afgivelse af politisk indholdsindflydelse til fordel for kompetencekrav og deregulering.Modulisering af uddannelsen med opløsning af linjefag og fagtraditioner.
Udspillet afskaffer herunder faget KLM i læreruddannelsen.LURF går som forening ikke ind i debatten om de overordnede tendenser i regeringsudspillet. Men viønsker at pege på, at udspillets afskaffelse af KLM-faget ikke hviler på en tvingende argumentation,hverken indholdsmæssigt eller strukturelt, - heller ikke fremadrettet i forhold til tænkningen iregeringsudspillet:Indholdsmæssigt: KLM-faget ér et professionsrettet lærerfagligt, praksiskvalificerende fag, der gør detmuligt for læreren at orientere og positionere sig i forhold til skolens udfordringer i en pluralistiskvirkelighed: kulturelt, religiøst, værdimæssigt, etisk, livsanskuelsesmæssigt – inden for en demokratiskramme og med dannelse af skolens elever til demokratisk medborgerskab som mål.Strukturelt: KLM-faget har allerede i sin nuværende udformning flerfaglig modulkarakter, idet på mangeudbudssteder både religionsfaglighed, samfundsfaglighed og visse steder pædagogikfaglighed inddragesmed henblik på etablering af de kompetencer hos den studerende, der fremgår af fagets mål(https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=137397#B1 – afsnit 2.2). Herigennem
understreges den dynamik, der allerede ligger i fagets beskrivelse som en konstellation af trehovedområder (religionog kultur, idehistorie og etik, demokrati og medborgerskab),der ’gensidigt skalbelyse hinanden’, som det udtrykkes i bekendtgørelsen for faget.LURF vil derfor appellere til FIVU-udvalget om, at KLM også i en ny læreruddannelse fastholdes som etsammenhængende, integreret fag/modul.KLM-faget vil dermed kunne fastholdes som en slags nationalfællesnævner for læreruddannelsen (udtryk for et minimum af indholdsstyring). Ikke i form af løsrevet’almendannelse’ eller ’kristendomskursus’, som faget er blevet omtalt, men professionsrettet ogkompetenceorienteret (et indholdsbestemt professionsfilosofikum) med Folkeskolens § 1 som fokus:Hvordan som kommende lærer agere i forhold til skolens normative opgave? Det er denne udfordring, denlærerstuderende kvalificeres bredt og dybt til via en faglig beskæftigelse med KLM-fagets centralekundskabs- og færdighedsområder:religion og kultur, idehistorie og etik, demokrati og medborgerskab.Uddannelsesfunktionalitet:KLM har ved en placering i begyndelsen af uddannelsen desuden en væsentligfunktion som lærerfagligt basisfag: Via KLM etableres et fagligt og niveaumæssigt udgangspunkt, der erfællesfor alle lærerstuderende som forudsætning for arbejdet i pædagogiske fag og for studier rettet modundervisning i skolens fag. Lærerstuderendes forudsætninger ved begyndelsen af studiet er i dag megetforskellige – og regeringsudspillet lægger op til en yderligere udvidelse af indgangsveje tillæreruddannelsen, herunder htx (Regeringsudspillet, s. 3).Øvrigt om KLM i forhold til regeringsudspillet:Integration i Pædagogisk og lærerfaglighed:LURF er meget betænkelig ved regeringsudspillets antydningeraf at søge KLM-fagets mål tilgodeset gennem en indordning under et eller flere elementer i en nydannetpædagogisk blok (Pædagogik og lærerfaglighed):delsfremgår mulige KLM-elementer meget blegt under de stikord, udspillet anfører under områdetPædagogik og lærerfaglighed,delsvil det være et væsentligt tab at slippe dynamikken i KLM-fagets nuværende konstellation ogflerfaglighed, fokuseret om § 1, gennem at overlade fagets indholdselementer til en flydende lokalmoduletablering.
Internationalisering:Indholdsmæssigter KLM-faget internationalt orienteret, om noget. Fagets mål ogindhold taler her for sig selv.Struktureltville fx en størrelse på 15 ECTS (et halvt semester) muliggøreinternational udveksling/internationale hold med veldefineret meritværdi i forhold tilsamarbejdsinstitutioner.Vi ser frem til at få lejlighed til at uddybe disse synspunkter i forbindelse med et foretræde, somforhåbentlig må finde sted, inden en forligstekst antager alt for faste strukturer.Læreruddannelsens Religionslærerforening vil ved et foretræde være repræsenteret ved:Lakshmi Sigurdsson, næstformand i LURF, censornæstformand for faget KLMMichael Riis, formand for LURFVenlig hilsenMichael Riis[email protected]– T 30 23 10 55