Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 182
Offentligt
1107897_0001.png
1107897_0002.png
1107897_0003.png
1107897_0004.png
1107897_0005.png
1107897_0006.png
1107897_0007.png
1107897_0008.png
Uddannelse forBæredygtig Udvikling (UBU)Udvikling- en kort introduktion
Arbejdsversion – Oktober 2011Udarbejdet i forbindelse med indsamling af eksempler på UBU
Udarbejdet af Flemming Sjølin Bauermed bidrag af Jette Holgaard Egelund og Jeppe Læssøe.
Hvad er bæredygtig udvikling?Bæredygtig udvikling handler om at sikre opfyldelsen af menneskets basalebehov på tværs af befolkninger og generationer. En bæredygtig udvikling måske på et niveau og på en måde hvor naturgrundlaget ikke ødelægges og måtage hensyn til det komplekse samspil mellem sociale, økonomiske ogmiljømæssige forhold.
2
Hvad er Uddannelse for Bæredygtig Udvikling?For at realisere en bæredygtig udvikling er det nødvendigt, at vi som individerog samfund lærer at handle ud fra overvejelser om:forholdet mellem bæredygtighed (bevarelse) og udvikling (forandring)forholdet mellem nuværende og kommende generationer(kort sigt versus lang sigt)forholdet mellem lokale interesser (egeninteresser)og globale hensyn (almene interesser)
Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) handler om at understøtteudviklingen af viden, færdigheder og kompetencer hertil. UBU har som mål, atvi som individer og i fællesskab lærer at indtænke disse perspektiver i voresværen og virke, samtænke dem i vores valg af handlinger og gennemføre det ipraksis.I RCE Danmark har vi defineret Uddannelse for Bæredygtig Udvikling således:”Uddannelseog folkeoplysning, der tager ønsket om bæredygtig udviklingalvorligt med henblik på, at deltagerne får det bedst mulige grundlag forat kunne overveje og handle kompetent og engageret i samspil medandre i forhold til komplekse, kontroversielle problemstillinger - relaterettil samspillet mellem naturmæssige, sociale og økonomiske forhold - afbetydning for nuværende og kommende generationers livskvalitet og denglobale udvikling.”
Ting Taler(4.-6. klasse)
Eksempel 1
Ting Taler er et verdensomspændendeklimaundervisningsprojekt for børn.Eleverne finder kasserede ting, somde giver nyt liv og ny værdi ved atbygge en skraldeskulptur.Den kreative kunstneriske procesgiver afsæt for tanker, spørgsmål ogdiskussioner om de enkelte tingsfortid, nutid og mulige fremtid.
3
TÆNKE, TALE og HANDLEUddannelse for Bæredygtig Udvikling handler om, at udvikle vores måde atTÆNKE (reflektere), TALE (indgå i en dialog) og HANDLE (træffe valg oggennemføre forandringer).Vi skal kunne og ville:-forstå sammenhænge mellem økologi,økonomi og sociale forhold, såvel somsammenhængene indenfor de enkelteområderoverskue globale sammenhængese delen i helheden og helheden sompåvirket af delenetænke i forandringsprocesser som dynamiske samspil mellem vidt forskelligefaktorerbygge på eksisterende enkeltfaglige indsigter samt kunne kombinere dem tiltværfaglige forståelser og løsningerforholde os kritisk til information og ideologier samt til egne opfattelser ogpraksisserforestille os forskellige mulige fremtiderforstå og anvende generelle videnskabelige indsigter, samt kunne bringedem i produktivt spil med erfaringsbaseret viden og værdierundgå at låse os fast i måder at se og gøre tingene påiagttage fænomener ud fra andres perspektiv og forholde os etiskreflekterende til forholdet mellem egen livskvalitet og konsekvenserne afvores handlinger for andrekunne forholde sig til barrierer og muligheder for at mindske afstandenmellem visioner og praksistænke teknisk og socialt innovativt med bæredygtighed som kriterium
---------
--
Vi skal kunne og ville:-deltage i demokratiske og teknologiskeforandringsprocesser,fra problemformulering til løsningkommunikere komplekse problemstillingeroverskueligtindgå i dialoger som gensidige lærerige processer
--
4
Vi skal kunne og ville:---træffe valg i sager kendetegnet af risici samtkomplekse og konfliktfyldte problemstillingerudvikle engagement og medejerskabudvikle kompetencer til at gennemføreforandringer, herunder samarbejde,r,problemløsning m.v.Eksempel 2
Madspild ogbæredygtig udvikling(7. klasse)
I biologi og fysik arbejder eleverne medfødevareproduktion og energiforbrug. De læserareproduktionom madspild på Miljøstyrelsens hjemmeside.I historie interviewer de deres bedsteforældreog forældre, for at få en idé om hvordanforholdet til mad og madrester har ændret sigergennem tiden.I husgerning laver eleverne til sidst enrealistisk madplan - uden madspild - for én ugetil én familie, indenfor et fast budget.
Hvordan organisere manorganisererUddannelse for Bæredygtig Udvikling?Udvikling?Uddannelse for Bæredygtig UnnelseUdvikling kan organiseres på flere forskellige måder– uanset om det er i skolen, lokalsamfundet, foreningen eller virksomheden.

Som et tema indenfor eksisterende fag eller rammer

Arbejdet med bæredygtig udvikling kan integreres i eksisterende fag ellerprojekter. Det er oplagt i fag som f.eks. natur og teknik, biologi, teknologi ogsamfundsfag – men også i andre fag kan et tema, en case eller problembaserettilgang skabe rum for at arbejde med bæredygtig udvikling. I virksomheden kkanbæredygtig udvikling f.eks. integreres i arbejdet med udvikling ogimplementering af en ny indkøbspolitik. I lokalsamfundet kan det være et tema,der tages op indenfor de eksisterende foreninger Styrken ved denne måde atforeninger.organisere UBU er, at det ikke kræver strukturelle ændringer, mens svaghedener, at det kan være vanskeligt at sikre helhedsorienteringen og den tværfagligebehandling indenfor de eksisterende rammer.5

Som et nyt fag eller et selvstændigt emne

Hvis det er muligt at oprette nye fag/valgfag, kan det være en mulighed for atarbejde med bæredygtig udvikling. Det kan f.eks. være et nyt fag om ”Miljø ogetik” eller ”Samfundets ressourceforvaltning”. I lokalsamfundet kan det skegennem etablering af en Lokal Agenda 21 gruppe. I virksomheden kanbæredygtig udvikling være en selvstændig del af medarbejdernesefteruddannelse i forbindelse med virksomhedens miljøledelse. Styrken veddenne form er, at UBU ikke bliver et vedhæng til noget andet, men svaghedener, at UBU tilføjes som noget ekstra, oven i alt det andet der var der i forvejen.

Som et tværfagligt samarbejde

UBU kan også organiseres som et samarbejde på tværs af de eksisterende fagpå uddannelserne eller på tværs af sektorer eller afdelinger i kommuner ogvirksomheder. I skolerne kan det være i form af projektsamarbejder mellemnogle af fagene eller i form af temauger for hele skolen. I et boligområde kandet være et projekt, som både har sociale og miljømæssige mål og aktører. Påvirksomheden kan det være et produktudviklingssamarbejde mellemafdelingerne, hvor samspillet mellem økonomi, miljø og sociale forholdmedtænkes. Her er styrken, at helhedsorienteringen får plads gennem entværfaglig organisering, mens svagheden er, at det let bliver noget, dergennemføres ved siden af en ellers opsplittet organisering.

Som en kultur

Bæredygtighed kan være en del af værdigrundlaget for organisationen. Hvisværdierne bliver efterlevet har det indflydelse på ledelsen, uddannelses-aktiviteternes form og indhold, samt på de fysisk-teknologiske rammer og denpraktiske hverdag. Herigennem bliver tankegangen en del af identiteten på detpersonlige og det institutionelle plan. Grønt flag skoler arbejder med en sådanhelhedsorienteret strategi. Nogle virksomheder arbejder med Social CorporateResponsibility, som også indebærer en sådan helhedsorientering. Tilsvarendehar kommuner i ’Green Cities’ forpligtet hinanden på at arbejde for at fremmebæredygtig udvikling på en lang række områder. Styrken er, at uddannelse,organisation og praktiske forandringer tænkes sammen, mens svagheden er, atøkonomiske, strukturelle og værdimæssige barrierer gør, at det kun bliver tilsmå symbolske handlinger.
6
WasteLab(8.-9. klasse)9.
Eksempel 3
Affaldsselskabet Vestforbrændinginviterer elever til at besøge deresforbrændingsanlæg, efterprøve procprocesserfra anlægget, analyseremiljøbelastningen og undersøgealternative behandlingsmuligheder.Til sidst sættes eleverne til at diskuterederes eget forbrug og affaldsadfærd ilyset af deres nye viden.
Metoder og principperetoderprincipper?Hvordan man i praksis tilrettelægger UBU afhænger selvfølgelig ikke blot aflæringsmålene og de organisatoriske rammer, men også målgruppen,underviseren/facilitatoren, tiden og ressourcerne. Men følgende metoder og/facilitatoren,.principper bliver ofte fremhævet, som relevante for uddannelse i bæredygtigudvikling:aktiv eksperimenterentværfaglighedeksemplarisk læring – dvs. forstå det almene gennem det kkonkreteløsning af problemer fra virkelighedens verdensamarbejde med det omgivende samfunden kritisk tilgang, kreativitet, refleksion samtilgang,demokratiske og deltagerorienterede principperdialog – dannelse gennem mødet med det anderledes og fremmede
Hvor får jeg mere at vidervide?En undergruppe under RCE Danmark har udarbejdet et længere dokument omRCE-DanmarkUBU. Det er under færdigredigering og udsendes herefter til alle der deltager ieksempel-projektet som uddybning af denne korte introduktion.projektetDer findes også en del hjemmesider om UBU:På Danmarks undervisningsportal for bæredygtig udvikling – Hvis I søgerinspiration og viden for grundskole og ungdomsuddannelser:http://ubu.emu.dk/Hos organisationen Higher EducaEducation Academy i England - Hvis I søgerinspiration til undervisning på de videregående uddannelseringuddannelser:http://www.heacademy.ac.uk/education-for-sustainable-developmenthttp://www.heacademy.ac.uk/educationdevelopment7
Hos Balanceakten som arbejder med folkehøjskoler og efterskoler:http://www.balanceakten.dk/Eller på bloggen om uddannelse for bæredygtig udvikling i forhold tilvirksomheder:http://ubu-virksomhed.blogspot.comGod fornøjelse!Spejdernes nye shelterEksempel 4
Patruljen vandrer til deres lejrplads, hvor deskal bygge en ny shelter. På turen taler deom hvordan landskabet bliver brugt tilforskellige formål og de er opmærksommepå om de kan se konflikter mellemforskellige interesser (f.eks. udstykning aflandbrugsjord til boliger, en ny vej gennemskoven, grim lugt fra industri i nærheden afboliger).Da de kommer frem til lejrpladsen taler deom, hvor de bedst kan placere den nyeshelter, så den hverken genererlandmanden, der bor ved siden af ellerornitologerne, der har et fugletårn ved søen.
Virksomhedens nyeindkøbspolitik
Eksempel 5
Virksomheden indfører krav om atmedarbejderne skal foretage en samletvurdering af økonomi, teknik, miljø ogarbejdsmiljø, når de køber varer.En arbejdsgruppe bestående afmedarbejdere fra forskellige afdelinger,forsøger at opstille retningslinjer for hvad detbetyder i praksis. Til inspiration inviteresforskellige eksperter, fagforeninger ogrelevante NGO’er til at komme med input tilgruppens arbejde.Alle virksomhedens medarbejdere deltagerpå et internt kursus i grønne indkøb.
8