Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 182
Offentligt
1107896_0001.png
1107896_0002.png
RCE-Danmark – Oversigt over aktiviteter og resultater13. april 2012RCE-Danmark blev oprettet i januar 2010 og har således eksisteret i lidt over to år.RCE-Danmark er et nationalt netværk for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU). Det består aforganisationer og institutioner, som gennem deltagelse i netværkets vidensudveksling og –udvikling kanblive inspireret og styrke deres kompetencer til UBU. Som nationalt netværk er RCE-Danmark også blevet etnationalt samlingspunkt om UBU og har som sådan en vigtig rolle i at udvikle og udbrede UBU i Danmark.RCE-Danmark indgår desuden i en global vidensudveksling og udvikling af UBU gennem FN’s globalenetværk af anerkendte Regional Centre of Expertises (RCE’er).Arbejdet har været baseret på en bevilling fra globaliseringspuljen fra UVM og VTU på 1,5 mill. kr. pr. årfra 2010 til 2012. Heraf er der de to første år brugt ca. 1 mill. kr. på etablering, udvikling og koordinering afnetværket, og ca. 2 mill. kr. på aktiviteter i form af arrangementer og projekter.
Udviklingen af netværketHandlinger:Etablering af netværket med et sekretariat, ledelsesgruppe m.v. + strategiplanlægning +åbning af netværket med en konference + synliggørelse gennem hjemmeside m.v.Resultat:Netværket er vokset fra 14 til 40 partner-organisationer, hvoraf flere er størreparaplyorganisationer (fx Efterskoleforeningen, Friluftsrådet, Dansk Folkeoplysnings Samråd). Netværketer samtidig blevet anerkendt som Regional Centre of Expertise af United Nations University.
Udviklingen af UBU genereltHandlinger:Undergruppe på tværs af partnerne har lavet oplæg om det nye ved UBU + dette var temapå en konference + et større fællesprojekt med fortællinger om UBU fra de forskellige uddannelsesområderer gennemført + årsmøde om de praktiske eksempler + materialet benyttes i år til forskning og formidling.Resultat:Internt er arbejdsdokumenter og en pixi-bog om UBU er blevet udarbejdet. Eksternt harnetværket fået status som stedet, der kan forklare UBU og inspirere forskellige uddannelsesområder. Detkommer til udtryk gennem henvendelser, som fører til oplæg på konferencer og seminarer.
Udviklingen af UBU på specifikke områderLedelsesgruppen har i løbet af 2010 og 2011 bevilget støtte til en række projekter, som alle indebærersamarbejde mellem partnere i netværket:Bæredygtighed i pædagogiske institutioner:Udvikling af uddannelsesforløb til pædagogstuderendebaseret på felt- og udviklingsarbejde.Skoleprojekt: Klima, energi og teater i Kløvermarken:Samarbejde om UBU på tværs afnaturvidenskabelige og kunstneriske fag. Produkt: Evalueringsrapport og AV-materialer.Udvikling af en designmodel for en formidlingszone om bæredygtighed i skolens læringscenter:Designmodellen er udviklet og afprøvet, og der er ligeledes udviklet en evalueringsmodel. Derudarbejdes en evaluering, samt en række artikler til relevante fagblade.
Udvikling af handlekompetencer gennem elevernes arbejde med skolens affaldshåndtering:Test afkreativt procesredskab til brug i undervisningen i grundskolen. Afrapporteret og undervisningsforløbetkan downloades af lærere.Mad, kultur og miljø – udformning og afprøvning af en pilotudgave af en nyskabende webbaseretlæringsplatform, der kobler folkeskolens natur/teknik-, biologi-, sundheds-, hjemkundskabs- ogmedieundervisning på 5. – 7. klassetrin i et dynamisk univers, hvor elever er aktive medskaber:Nytprojekt.Arbejdsgruppe om fremme af UBU på folkeskoleområdet.Ny arbejdsgruppe med henblik påintensiveret indsats i forhold til folkeskolen.Mellem praktiske udfordringer og pædagogiske viljer – Erfaringer og udfordringer ifm. arbejde meduddannelse for bæredygtig udvikling i efterskoleregi.Nationalt seminar om UBU for efterskoler.Efterfølgende er der udarbejdet en vejledning til efterskoler i, hvordan de kan gribe UBU an.Efterskolernes balanceakt:Et nordisk kampagne-projekt med certificering af skoler , udvikles isamarbejde med danske efterskoler.Pædagogisk design af unges medborgerskab i fremtidens bæredygtige samfund:Erfaringer fra projektet’Øresundsklasserummet’, hvor skoleklasser arbejder med Københavns, Malmøs og Lunds bæredygtigefremtid, bearbejdes i samarbejder med forskere. Igangværende projekt.Hvordan kan det gøre en forskel?Et metodeudviklingsprojekt med udvikling af et UBU-evalueringsværktøj til undervisere af unge. Igangværende projekt.Fremme af kreativt iværksætteri i folkeskolens undervisning gennem fokus på uddannelse forbæredygtig udvikling i læreruddannelsen:Forsøget gennemført og dets resultater er formidlet i etinspirationshæfte til lærere i folkeskolen.Udvikling af international læreruddannelse/-kursus for undervisning i bæredygtig udvikling.Igangværende projekt.Analyse af miljø- og klimaambassadørordninger på arbejdspladser i kommunale enheder:Rapport erudarbejdet som systematiserer erfaringerne med sådanne ordninger i 4 kommuner så de kan bruges afandre interesserede kommuner og andre aktører i lokalt miljø- og klimaarbejde.Bæredygtig udvikling som lokale, sociale læringsprocesser – barrierer og muligheder.Samarbejdemellem grønne koordinatorer i kommuner og forskere. Resultatet formidlet i en rapport rettet tilgrønne koordinatorer i andre kommuner.Erhverv og uddannelsesinstitution som fælles afsender for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling:Nytprojekt. Vil afprøve mulighederne for udvikling og drift af fælles undervisningsforløb for korte ogmellemlange videregående uddannelser i et praktisk samarbejde mellem uddannelsesinstitution ogvirksomhed.Arbejdsgruppe om fremme af UBU på virksomhedsområdet.Indsats er startet med etablering af en blogom UBU i virksomheder. Arbejdsgruppen skal bl.a. arbejde med dialog med brancheorganisationer omUBU.
Udvikling af det internationale samarbejdeRCE-Danmark indgår nu både i det europæiske og globale RCE-samarbejde. Det handler bl.a. om UBU irelation til EU2020 og om bestræbelser på at videreudvikle det globale netværk gennem tilknytning tilforskelle dele af FN’s organisation.(UNESCO, WHO, UNICEF, UNEP m.fl.).Desuden kører vi et konkret samarbejdsprojekt med RCE’er i Kenya. Der indsamles fortællinger om UBUi begge lande, de kommenteres gensidigt og det dokumenteres ved hjælp af en video.