Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 165
Offentligt
1099631_0001.png
1099631_0002.png
Fra:Folketingets OplysningSendt:28. marts 2012 09:43Til:tingdok_internEmne:att.: FIV - VS: fransk m.v. - forslag til uddannelsesreform i Region Syddanmark
Fra:Hans Walmar [mailto:[email protected]]Sendt:27. marts 2012 15:28Til:[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Margrethe Vestager;[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; Camilla Hersom; Folketingets Oplysning; TrineBramsen; [email protected]; Pernille Rosenkrantz-Theil; Julie Skovsby; [email protected]; Mike Legarth; AlexAhrendtsen; Jens Henrik Thulesen Dahl; Erling Bonnesen; [email protected]; Jane Heitmann;Bertel Haarder; Lars Christian Lilleholt; Lars Løkke Rasmussen; Pernille Skipper; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; Mai HenriksenEmne:fransk m.v. - forslag til uddannelsesreform i Region Syddanmark
FranskfagetForslag til videregående/højereuddannelse på Fyn/i Region SyddanmarkFransk er nu forsvundet ud af det videregående uddannelsessystem på Fyn og i regionSyddanmark. Dette hæmmer økonomisk og kulturelt samkvem med Frankrig og fransktalendelande. Situationen er også alvorlig for andre fremmedsprog som tysk, spansk og i nogen gradengelsk. Denne situation skader Fyns og Syddanmark, fordi udvikling og vækst forudsættersprogkundskaber (40 - 45 % af vores udenrigshandel foregår med tysk- og fransktalende lande).Dertil kommer oplevelsesøkonomi, herunder turisme.Andre lande og regioner i Norden og i Europa har vist veje til at bevare og udbygge kendskab tilsprog.På den baggrund mener vi begge, at der er behov for grundlæggende nytænkning.Vi foreslår derfor en ny mere fleksibel model, der rummer det, som tidligere blev varetaget påuniversitetet, handelshøjskolen, lærerhøjskolen, lærerseminariet, Amtscentralen forUndervisningsmidler, så de økonomiske og organisatoriske ressourcer ikke bliver splittet (og
spildt!).Uddannelsen skal kunne bruges af alle "sprogarbejdere", fx korrespondenter, lærere,gymnasielærere, højskolelærere, journalister, turistfolk osv., og de enkelte moduler (enkeltfag)skal kunne bruges til efteruddannelse, således som man tidligere brugte Danmarks Lærerhøjskole.Det konkrete indhold:1. Basis skal mindst svare til den nu kendte liniefagsuddannelse, der kan bruges i folkeskoler,efterskoler, aftenskoler, højskoler, VUC osv.Bestået "basis" giver ret til yderligere studier og/eller godskrives som liniefag på lærerseminariet.Indholdet skal være: Grammatik og skr. fremstilling, litteratur/ungdomslitteratur, samfund,historie og kultur. Desuden sprogpædagogik og iværksætterfransk.2. Oven på denne basis skal der kunne lægges et passende antal moduler, fx litteratur/litteraturhistorie, samfundsbeskrivelse, økonomi, marketing, iværksætterfransk, skr. fremstillingosv.,så man enten kan blive ”franskiværksætter” eller få sidefagseksamen.3. Alle ressourcer til fransk fra seminariet, universitetet og lærerhøjskolen samles under én hat.4. Enkeltfag fra det nye system skal kunne bruges af alle med behov for at forbedrefranskkundskaber, og man skal kunne opdatere sin uddannelse.5. Folk med både liniefag (inclusiv sprogpædagogik) og sidefag skal kunne undervise både ifolkeskolen og gymnasiet.6. Folk med eksamen i "iværksætterfransk" skal kunne udføre korrespondentopgaver,forhandlingsopgaver, turistopgaver, undervisning på handelsskoler samt tage vækstinitiativer osv.7. Det skal være nemt at skifte erhvervsspor ved tilvalgsmoduler eller at udøve flerefranskfunktioner samtidig, hvilket giver fordele og omstillingsparathed i samfundet.8. Uddannelsen bør rumme praktik/studier i Frankrig.M.v.h.Poul Søren Kjærsgaard, lektor i fransk, SDUHelleløkken 4H, 5250 Odense SV, tlf. 65963699ogHans Walmar, lærer og mangeårig deltidsstuderende i fransk og tyskMøllegårdsvej 5, 5560 Aarup, 64432087/61776443P.S.Vi er enige om budskabet og er begge parate til at uddybe vores fælles forslag!
I am using the Free version ofSPAMfighter.SPAMfighter has removed 104 of my spam emails to date.Do you have aslow PC?Try free scan!