Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 151
Offentligt
1092342_0001.png
1092342_0002.png
1092342_0003.png
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserØkonomi- og IndenrigsministerietFinansministerietErhvervs- og VækstministerietBeskæftigelsesministerietMinisteriet for Børn og Undervisning
Kommissoriumforministerudvalgetvideregående uddannelser
for1. marts 2012
Regeringen har hævet målsætningen for, hvor stor en andel af en ungdomsårgang, derskal gennemføre en videregående uddannelse til 60 pct. i 2020. Samtidig har regeringenindført en målsætning om, at mindst 25 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre enlang videregående uddannelse.Sigtet er, at de videregående uddannelser i højere grad skal fremme væksten ogproduktiviteten i samfundet og gøre Danmark til et førende vidensamfund. Det kræverbl.a., at ressourcerne anvendes omkostningseffektivt, at kvaliteten af de danskevideregående uddannelser er i international top, at de videregående uddannelser errelevante og modsvarer samfundets og aftagernes kompetencebehov, og at deunderstøtter en højproduktiv erhvervsstruktur.Status er, at 54 pct. af 2010-ungdomsårgangen forventes at gennemføre envideregående uddannelse og heraf, at 24 pct. af 2010-ungdomsårgangen forventes attage en lang videregående uddannelse.Det er en forudsætning, at målsætningerne om en udvidelse og forbedring af devideregående uddannelser imødekommer det fremtidige behov for kvalificeretarbejdskraft.Regeringen nedsætter derfor et tværministerielt udvalg for videregående uddannelser,der skal bidrage til en samlet og målrettet politik på det videregående uddannelses-område. Det skal bidrage til, at regeringens uddannelsesmålsætninger bliver indfrietfrem mod 2020, og at kvalitet fastholdes eller højnes i de videregående uddannelser.Udvalgets arbejde og nedenfor nævnte temaer skal i videst mulige omfang tageudgangspunkt i national og international viden på uddannelsesområdet, og udvalgetsanbefalinger og forslag skal i videst muligt omfang bygge på et solidt data- oganalysegrundlag. Samtidig skal udvalget komme med forslag til, hvordan effekter ogadfærdsændringer som følge af anbefalingerne kan dokumenteres med henblik på atskabe de ønskede resultater på området, herunder mulighed for opfølgning påresultater og eventuel justering af indsatsen.Udvalget skal endvidere afdække, hvordan de offentlige investeringer i de videregåendeuddannelser bidrager til vækst og øget beskæftigelse, herunder om de midler, derbruges på de videregående uddannelser, kan anvendes mere målrettet og effektivt end idag. Udvalgets anbefalinger skal således understøtte regeringens mål om at øgearbejdsudbuddet og styrke de offentlige finanser.Udvalget organiserer sit arbejde om tre temaer. Med ovenstående elementer somramme for udvalgets arbejde udarbejdes til hvert møde oplæg til drøftelse og et faktueltgrundlag for drøftelsen, herunder mulige løsninger, som udvalget tager stilling til.
Side 2 af 3
Tema 1) Øget optag på de videregående uddannelserDet er regeringens mål, at 60 pct. af en ungdomsårgang gennemfører en videregåendeuddannelse og heraf, at 25 pct. af en ungdomsårgang gennemfører en langvideregående uddannelse.Opfyldelsen af regeringens målsætninger forudsætter et øget optag på de videregåendeuddannelser.Ministerudvalget skal udarbejde anbefalinger til, hvordan flere unge optages på devideregående uddannelser. Udvalget skal blandt andet drøfte:Hvordan og efter hvilke principper det nødvendige antal studiepladser kantilvejebringes, for at 60-pct.-målsætningen frem mod 2020 kan realiseres. Tilbrug for udvalgets drøftelse kortlægges bl.a. antallet af ledige studiepladser ogmuligt fremtidigt behov for oprettelse af nye studiepladserMulighederne for at påvirke de unges uddannelsesvalg af korte, mellemlange oglange videregående uddannelser i forhold til at sikre større afkast for både denenkelte og samfundet skal kortlægges.Tema 2) Relevans og kvalitet på de videregående uddannelserUddannelsernes relevans og kvalitet skal være i top, for at de danske dimittender kanmåle sig med de dygtigste udenlandske dimittender. Indsatsen for at få flere unge til attage en videregående uddannelse skal samtidig forenes med bedre muligheder for, attalentfulde studerende kan udvikle deres potentialer.Samtidig er det en nødvendig forudsætning for at indfri ambitionen om øget vækst, atder i endnu højere grad end i dag sikres overensstemmelse mellem de kompetencer,som de studerende tilegner sig på studierne, og de kompetencer, som samfundet ogaftagerne efterspørger.Ministerudvalget skal udarbejde anbefalinger til, hvordan relevans og kvalitet i devideregående uddannelser kan styrkes. I den forbindelse skal udvalget drøfte:Hvordan arbejdsmarkedsparatheden kan forbedres, og hvordan der sikres denbedste sammenhæng mellem kompetencer og arbejdsmarkedets behovMuligheder for en bedre anvendelse af praktik og trainee-forløbMuligheder for en bedre udnyttelse af undervisernes arbejdstid og omfanget afundervisningstimerMuligheder for bedre anvendelse af den nyeste viden i undervisningen samt enbedre anvendelse af it på uddannelserneMuligheder for at skabe bedre rammer for større satsning på talentudvikling påde videregående uddannelser.Til brug for udvalgets drøftelser belyses de videregående uddannelsers niveau, kvalitetog relevans i et internationalt perspektiv på baggrund af eksisterende data ogundersøgelser.Tema 3) Mindsket frafald på de videregående uddannelserDet er regeringens mål, at frafaldet på de videregående uddannelser skal mindskes. Derer allerede taget forskellige initiativer for at mindske frafaldet på de videregåendeuddannelser, herunder specifikke adgangskrav, bedre studievejledning og automatisk
Side 3 af 3
tilmelding til eksamener. Det har betydet, at frafaldet på de videregående uddannelsersamlet set er reduceret i det seneste årti, men der er fortsat alt for mange, der forventesat falde fra.Ministerudvalget skal udarbejde anbefalinger til, hvordan bedre vejledning og nyeoptagelsesformer kan bidrage til at mindske frafald, herunder drøfte:Bedre vejledning af frafaldstruede studerendeNye optagelsesformer, fx kvoter, øget brug af optagelsessamtaler ogvinteroptag mv.Varieret tilrettelæggelse af uddannelserne med henblik på fastholdelse af endifferentieret gruppe studerende.

Økonomi

Initiativer, der iværksættes som direkte følge af ministerudvalgets arbejde, finansieresved omprioriteringer inden for Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelsers nuværende økonomiske rammer, mens meraktivitet som følge af 60 pct.-målsætningen finansieres inden for rammerne af de årlige finanslove.

Proces

Ministerudvalget sammensættes af uddannelsesministeren (formand), børne- ogundervisningsministeren, økonomi- og indenrigsministeren, finansministeren,erhvervs- og vækstministeren og beskæftigelsesministeren. Udvalget kan til udvalgtemøder invitere yderligere relevante ministre, ligesom udvalget kan inddrage eksterneinteressenter i arbejdet.Udvalget koordinerer sit arbejde med ministerudvalget for ungdomsuddannelser iforhold til overgange fra ungdomsuddannelserne til de videregående uddannelser oghvor det skønnes relevant.Udvalget sekretariatsbetjenes af Uddannelsesministeriet i samarbejde med deministerier, der indgår i udvalget. Arbejdet gennemføres inden for ministeriernesøkonomiske rammer.Udvalget nedsættes i marts 2012 og afslutter sit arbejde i december 2012.