Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 149
Offentligt
1091992_0001.png
Foreningen af lærere i Naturfag ved Læreruddannelserne

Anbefalinger til Udvalget for forskning, innovation og videregående uddannelser

Forslag til indsats på kort sigt:
130312
1) Decentralisering af opstarten på læreruddannelsen og udbuddet af de naturfaglige linjefag, såledesat institutioner kan fravælge den naturfaglige indgang på 1. år.Dette vil kunne afstedkomme at studerende får mulighed for at orientere sig i udbuddet af naturfagi løbet af de første år.2) UC´erne forpligtes til at oprette samtlige 4 naturfaglige linjefag hvert år. Som kompensation for småhold suppleres STÅ op til 15 deltagere på et hold.Læreruddannelsesinstitutionerne sætter i øjeblikket penge til, når der oprettes så små hold. Derforvælger flere og flere LU´er at nedlægge små hold, hvorefter de studerende overgår til ikke-naturfag.
3)Massiv efteruddannelse på linjefagsniveau.
Der er - og bliver fremtidigt i højere grad – behov for at fylde op med linjefagsuddannede lærere ifolkeskolen, efterhånden som de store årgange af lærere går på pension. Tilpassede forløb tillærere med relevante faglige og pædagogiske kompetencer kan udbydes i form af moduler, der kansøges merit for og sammen med nye naturfagsmoduler samles til 0,6 årsværk. Midler kan evt.findes gennem trepartsforhandlinger.
4)Central støtte til og krav om rekrutteringsinitiativer.
Der kan være institutionspolitiske årsager til, at der ikke igangsættes målrettederekrutteringsindsatser mod potentielle naturfagsstuderende på ungdomsuddannelserne.
Forslag til indsats på lang sigt:1) Modulisering af læreruddannelsen, således at en studerende kan sammensætte sinprofessionsprofil af moduler fra f.eks. geografi , fysik, biologi, kemi, matematik, hjemkundskab –alle moduler med integreret fagdidaktik2) Integreret samarbejde med universiteter, således at hele eller dele af moduler kan læses på enanden institution. Desuden et forpligtende samarbejde mellem medarbejdere i begge institutionerom naturfagsdidaktisk forskning og udvikling.3) Udbygget samarbejde mellem naturfagene med baggrund i folkeskolens flerfaglige trinmål.Et øget samarbejde kan begrundes med en udvikling af elevernes omverdensforståelse, hvorcentrale naturvidenskabelige problemstillinger belyses med fagligt indhold fra flere af de klassiskenaturvidenskabelige discipliner. Flerfaglige trinmål i folkeskolen kan modsvares af flerfagligemålbeskrivelser i læreruddannelsen.4) Meritering af en naturfaglig læreruddannelse i forbindelse med en studerendes interesse forfortsættelse på et naturvidenskabeligt universitetsstudie.