Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 138
Offentligt
1083344_0001.png
1083344_0002.png
1083344_0003.png
1083344_0004.png
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Folketingets Udvalg for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes til orientering grund- og nærhedsnotat til Folketingets Euro-paudvalg vedrørende Kommissionens forslag til en rådsafgørelse om et supple-rende forskningsprogram for ITER-projektet (2014-2018).
22. februar 2012
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserBredgade 431260 København K
Med venlig hilsen
TelefonTelefaxE-post
3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Morten Østergaard
NetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
12-12322422112861/1
Grund- og nærhedsnotat
Modtagere:Folketingets Europaudvalg
Kopi:Folketingets Udvalg for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser
Forslag til Rådets afgørelse om et supplerende forskningsprogram forITER-projektet (2014-2018).Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
KOM (2011) 9131.ResuméI konsekvens af Kommissionens tidligere forslag om, at EU’s bidrag til ITER-projektet efter 2013 skal finansieres uden for den flerårige finansielle ramme,fremsætter Kommissionen forslag om en rådsafgørelse om et supplerende forsk-ningsprogram (2014-2018), der alene vedrører ITER, og som skal finansieres viabidrag fra medlemslandene.Programmet skal skabe kontinuitet i projektet i forhold til de seks andre interna-tionale partnere og sikre en hurtig opstart af ITER’s drift og udvikling af nye ma-terialer til et demonstrationskraftværk. Der skal samtidig udvikles og demon-streres relevante teknologier til et sådant værk. Programmets aktiviteter omfatterforberedelser og skitseprojektering af et komplet demonstrationskraftværk ogherunder undersøgelse af andre reaktortyper end ITER for fremtidige fusions-kraftværker.2. BaggrundDet supplerende forskningsprogram for ITER har som generelt mål at bidrage tilpå langt sigt at fjerne kulstof fra energisystemet på en sikker og effektiv måde.Det specifikke mål er at levere bidrag, primært i form af naturalier til den inter-nationale ITER-organisation til opførelse og drift samt udnyttelse af ITER-an-lægget mv.I relation til finansieringen påpeger Kommissionen, at ITER og andre storstiledeprojekter har det til fælles, at omkostningerne ofte overstiger de indledende skøn,hvorfor der efterfølgende bliver behov for at få tilført yderligere ressourcer. Dettefører enten til, at midler, der var øremærket til andre vigtige opgaver, omfordeles,eller til, at de grænser, som den flerårige finansielle ramme sætter, søges udvidet.En afgørelse om omfordeling af ressourcer er samtidig ensbetydende med en langog kompleks proces mellem især Rådet og Europa-Parlamentet. Dette er bag-grunden for Kommissionens tidligere forslag om, at ITER-projektet skal finansie-res uden for den flerårige finansielle ramme. Som opfølgning herpå fremkommerKommissionen med forslag om en rådsafgørelse, der indeholder en finansierings-
Bredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-12264022112861/1
ordning for EU’s bidrag til ITER-projektet i perioden 2014-2018, hvorefter fi-nansieringen skal ske ved direkte bidrag fra medlemslandene. Ifølge Kommissio-nen vil denne fremgangsmåde skabe kontinuitet i projektet, særligt i forhold til deseks internationale partnere.Retsgrundlaget for det supplerende forskningsprogram er artikel 7 i Euratom-traktaten, som begrænser varigheden af forskningsprogrammet til fem år.Kommissionen har gjort brug af interne og eksterne evalueringer forud for udar-bejdelsen af konsekvensanalysen. Ifølge denne analyse giver ITER-projektet for-dele på kort sigt i form af konkurrencefordele for industrien og på langt sigt gen-nem kommerciel udnyttelse af fusionsenergien.3. Formål og indholdFormålet med det supplerende forskningsprogram for ITER-projektet er at gen-nemføre ITER som et afgørende skridt fremad mod konstruktionen af demon-strationsreaktor som en prototype for et fremtidigt fusionskraftværk.ITER er et internationalt forskningsprojekt, hvis mål er at påvise, om det er vi-denskabeligt og teknologisk muligt at udnytte fusionsenergi til fredelige formålog skabe en sikker og bæredygtig energikilde i fremtiden. Man vil nå frem til enemissionsfri energiproduktion i stor skala fra en i praksis uudtømmelig energi-kilde med begrænsede og håndterbare miljøpåvirkninger.Resultaterne af ITER forventes på lang sigt at kunne bidrage væsentligt til ver-dens energiforsyning i konkurrence med kul og olie. Energiproduktion ved fusionvil i givet fald i modsætning til traditionel kernekraft være baseret på frit tilgæn-gelige råstoffer, og der vil forventeligt kun være ubetydelige risici forbundet meddenne energiform.ITER udgør således grundlaget for den demonstrationsreaktor, som er det sidsteskridt på vejen til at udvikle kommercielle anlæg, der kan procedere energi vedfusion efter 2050.Forskningsprogrammet skal sikre en hurtig opstart af ITER’s idriftsættelse, og enudvikling af kvalificerede materialer til et demonstrationskraftværk, samtidigmed at relevante teknologier til et sådant værk udvikles og demonstreres. Pro-grammets aktiviteter omfatter forberedelser og skitseprojektering af et kompletdemonstrationskraftværk samt undersøgelse af mulighederne for andre reaktorty-per end ITER som kraftværkteknologi.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
2/2
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal i henhold til Euratom-traktatens artikel 31 høres.5. NærhedsprincippetIfølge Kommissionen finder nærhedsprincippet anvendelse, såfremt et forslag ik-ke hører hjemme under Fællesskabets enekompetence. Da Fællesskabets retsbe-føjelser i henhold til afsnit II, kapitel III, i Euratom-traktaten imidlertid er eks-klusive, er de ikke underlagt nærhedsprincippet.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag derfor støtte Kommissionens vurde-ring af, at nærhedsprincippet ikke finder anvendelse.6. Gældende danskForslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. KonsekvenserKommissionen foreslår som nævnt, at det supplerende forskningsprogram forITER-projektet bør finansieres gennem direkte bidrag fra medlemslandene. Bi-dragene skal baseres på den sats, der anvendes for de enkelte medlemslandesbruttonationalindkomst (BNI) til beregning af deres andel af de egne indtægterhidrørende fra BNI, som indbetales til Den Europæiske Unions almindelige bud-get. Disse bidrag opføres i Den Europæiske Unions almindelige budget og tilde-les dette program.Forslaget medfører en udgift på 2.573 mio. EUR (løbende priser) for perioden2014-2018, som skal betales af medlemslandene. Hvis den eksisterende budget-fordelingsnøgle, som indebærer at Danmark skal betale 2 pct. af disse udgifter,anvendes, vil det svare til en statslig udgift ved programmet på 386 mio. kr. ellergodt 77 mio. om året. Det endelige udgiftsniveau fastsættes som led i forhandlin-gerne om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
3/3
8. HøringForslaget er sendt til høring i EU-specialudvalget for forskning.
9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen har hidtil støttet konstruktionen af ITER, under forudsætning af, at derkan findes realistiske finansieringsmuligheder, sikres en effektiv omkostningskontrolog en realistisk tidsplanlægning for projektet.Regeringen vil derimod ikke kunne støtte, at ITER-projektet i perioden 2014-2018skal støttes ved direkte bidrag fra medlemslandene, men finder at udgifterne skal af-holdes inden for den flerårige finansielle ramme. Samtidig finder regeringen, at der erbehov for at udgifterne reduceres ifht. Kommissionens forslag. Udgiftsniveauet vilblive fastsat som led i de overordnede forhandlinger om den flerårige finansielleramme for 2014-2020.
10. Generelle forventninger til andre landes holdningerForhandlingerne om forslaget er ikke påbegyndt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg.