Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 136
Offentligt
1082304_0001.png
1082304_0002.png
1082304_0003.png
1082304_0004.png
Kommentarer til følgegruppens anbefalinger og ideer til ændringer aflæreruddannelsen.Søgning og rekruttering.

Følgegruppens anbefaling 1

implementering af en generel adgangsbegrænsningtil læreruddannelsen (som erstatteradgangsbegrænsningentil linjefagene)

Kommentar

Denne anbefaling støttes.Gymnasialt b- niveau foreslås.
Linjefag.

Følgegruppens anbefaling 4

justering af linjefagenes omfangafskaffelse af krav om rækkefølge på linjefagafskaffelse af obligatoriske linjefagafskaffelse af adgangskrav til linjefag (somerstattes af engenerel adgangsbegrænsning tillæreruddannelsen).

Følgegruppens anbefaling 6

Følgegruppen vurderer, at alle studerende skalopnå kompetence i specialpædagogikog dansk somandetsprog. Dette bør sikres gennemimplementeringaf centrale elementer fra fagene iøvrige linjefag og/ellerpædagogiske fag. Somkonsekvens heraf bør de 2 fag udgåsomselvstændige linjefag.

Kommentar

Disse anbefalinger støttes.Det foreslås centralt at styre linjefagsvalg gennemregulering af SU.

Følgegruppens anbefaling 7

Følgegruppen vurderer, at såfremt behovet ifolkeskolen skalimødekommes, bør alle studerendehave 3 linjefag.

Kommentar

Dette støttes. Med inklusion og tidligererummelighed som store temaer i kommunernessatsninger på folkeskoleområdet, bliver gårsdagensspecialpædagogik til morgendagensnormalpædagogik. En egentlig speciallærer-/tosprogs-vejleder uddannelse foreslås somoverbygning efter to år i praksis. Naturfags- ogudeskolepædagogik bør indgå som en del af dissefags indhold og metode.Dette forslag øger desuden søgning til øvrigelinjefag.

Kommentar

Dette støttes. Af hensyn til internationaliseringanbefales det at fag/moduler størrelsesmæssigtafstemmes med internationale standarder.
Naturfag.

Følgegruppens anbefaling 8

Styrkede efter- og videreuddannelsesinitiativerog herundermeritlæreruddannelse.

Kommentar

Kommunerne afsætter for få midler til efter-/videreuddannelse. Erfaringer fra tidligeresatsninger viser at penge til vikardækning oglærerløn under uddannelse er hindrende.Centralt afsatte, øremærkede midler tildækning af hele behovet er nødvendige.
1
At naturfagsområdet får en mere samlet ogstærk fagligidentitet i folkeskolen
Dette støttes. Flere timer til eleverne ogtættere samarbejde mellem naturfagene er det,der skal til før naturfaglig dannelse slårigennem.I læreruddannelsen bør fagsamarbejde væreekspliciteret. Dette kan eksempelvis ske i formaf obligatoriske tværfaglige projektforløb jfr.folkeskoleloven er projektarbejdsformen deneneste undervisningsform, der er ekspliciteret.
Generelt opfattes Følgegruppens anbefalinger på naturfagsområdet som opfordringer til at nytænkeorganisering og indhold. Med den ene af to overordnede anbefalinger, nemlig deregulering, givesendvidere mulighed for, at man i UC’erne kan arbejde med forskellige modeller. Modellerne udformesmed baggrund i UC’ernes forskellige prioriteringer og kulturer, men indenfor rammerne af en fællesnaturfaglig læreruddannelse, beskrevet gennem målformuleringer og kompetencebeskrivelser.Endvidere foreslår Naturfagsforeningen og UCNatNet, at naturfagene på professionshøjskolerne indgår iforpligtende samarbejder med universiteterne, dels med henblik på fagligt og fagdidaktisk samarbejde forat styrke læreruddannelsens forskningsbasering og dels med henblik på at udvikle modeller til meritering afnaturfagligt læreruddannede, der ønsker en kandidatgrad.Det foreslås, at universiteterne pålægges at samarbejde med professionshøjskolerne om at beskrive defaglige og pædagogiske indholdselementer, så der kan meriteres for dem ved et evt. studieskift mellemprofessionshøjskole og universitet. Som det ser ud nu, er der for meget studietid spildt ved et skift fralæreruddannelsen til en universitetsuddannelse.
Pædagogik og lærerfaglighed.

Følgegruppens anbefaling 9

opprioritering af faget i ECTS-pointindarbejdelse af pædagogiske elementer ilinjefagenes kompetencemål (som erstatningfor 0,2-samarbejdet)etablering af et nyt fællesfag, der har fokus påpædagogik og lærerfaglighed. Det nye fællesfagbør indeholde de centrale pædagogiske,psykologiske og alment didaktiske områder.Det foreslås, at faget hedder pædagogik oglærerfaglighed(forslag til fagets indhold fremgår afafsnit om pædagogik og lærerfaglighed).

Følgegruppens anbefaling 11

Følgegruppen anbefaler, atprofessionsbachelorprojektet i (endnu) højere gradskal inddrage praksis.

Kommentar

Disse anbefalinger støttes.Det foreslås, at linjefagslærerne varetager detteeller at underviserne i de pædagogiske fagspecialiserer sig i faglige retninger således, at de kanindgå på kvalificeret vis i linjefagenes didaktik – ikkemindst i forbindelse med praktiksamarbejdet.

Kommentar

Dette støttes.At være udviklende i eget felt er afgørende forlæreren og for de lærendes udbytte afundervisningen. Færdigheder i observation,undersøgelse og evaluering af undervisning såvelsom af andre professionsrelaterede forhold bør
2
udvikles undervejs i uddannelsen, ogbachelorprojektet skal bære præg af denneudvikling.
Praktik.

Følgegruppens anbefalinger

Anbefaling 12. Følgegruppen anbefaler, atomfangetaf praktikken i store træk fastholdes.Anbefaling 13. Følgegruppen anbefaler, atderskabes bedre muligheder for at stillekvalitetskrav tilpraktikskolerne.Anbefaling 14. Følgegruppen anbefaler, atder etableres et tættere samarbejde ompraktikken mellem professionshøjskoler ogpraktikskoler.Anbefaling 15. Følgegruppen anbefaler,atbedømmelsen af praktikken styrkes.

Kommentar

Disse anbefalinger støttes.Det er opfattelsen, at samarbejdet mellem depædagogiske fag, linjefag og praktik er en styrkelseaf uddannelsen, og dette felt bør fortsat udvikles,således at der også er mulighed for decentrale/dereguleredeløsninger
Forskningsinddragelse og udviklingsbasering.Følgegruppens anbefalingerAnbefaling 16. Følgegruppen anbefaler, atlæreruddannelsen bliver både udviklings- ogforskningsbaseret.Anbefaling 17. Følgegruppen anbefaler, atlovkravom forskningssamarbejde skal gælde bådeprofessionshøjskoler og universiteter.Anbefaling 18. Følgegruppen anbefaler, atdenfagdidaktiske forskning bliver opprioriteret.KommentarDisse anbefalinger støttes. Den fagdidaktiskeforskning er efter strukturændringen af DPU i 2000stort set ikke-eksisterende, ukoordineret og udenrelation til det praksisfelt, som den burdekvalificere. Den naturfagsdidaktiske forskning skalopprioriteres gennem allokering af statslige ogkommunale midler til professionshøjskolerne, derskal være projektstyrende og indgå i forpligtendesamarbejder med universiteter, kommuner ogfolkeskoler.Udviklingen i naturfagene lider under de megetgenerelle forsknings- og udviklingsprojekter derstøttes i UC’erne. En faglig udvikling drevet afunderviserne, gerne i kollegialt samarbejde påtværs af UC’er, vil tilføre fagene dynamik og kunnevære et væsentligt led i at kvalificere destuderendes empiriindsamling i forbindelse medbachelorprojektet, og ikke mindst vil det være medtil at definere UC’erne som folkeskolens primæresamarbejdspartnere i en forsat udvikling afundervisningen og skolens øvrige forhold samt atvære de institutioner, der producerer ny viden omfolkeskolen til brug i kommuner og ministerier.Naturfagsforeningen foreslår derfor, at ministeriet isamarbejde med UC’er og universiteter beskriver en
3
række kriterier for læreruddannelsensforskningsbasering, herunder at de akademiskemedarbejdere selv forventes at udvikle,gennemføre og evaluere forskningsprojekter
20. februar 2012Naturfagsforeningen og UCNatNet
4