Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 131
Offentligt
Statements fra Danmarks Sløjdlærerforening 30. september 2011
”Håndværk og design”- endnu ikke flyveklar!Danmarks Sløjdlærerforening glæder sig over politikernes velvilje til at skabeforbedring for de praktiske fag i folkeskolen. Foreningen ser frem til, atlæreruddannelsen igen kan levere nok og kvalificerede undervisere, og at depraktiske rammer i folkeskolen kommer i orden. Samtidig ser foreningenfrem til, at nye visionære og praktiske tiltag for udskolingens elever bliverudtænkt og implementeret.Danmarks Sløjdlærerforening må dog på nuværende tidspunkt afvise ensammenlægning af sløjd og håndarbejde til et nyt fællesfag, ”Håndværk ogdesign”, i folkeskolen.Foreningen er betænkelig for en sammenlægning med håndarbejde ud fra følgende punkter:Rammerne for de to fag skal være i orden, før tanker om sammenlægning kanimplementeres. Et nyt praktisk fag skal laves ud fra pædagogiske og faglige tanker - ikkeøkonomiske sparehensyn.(Det er en kendsgerning, at flere skoleledelser ønsker - i et nyt fags navn - atnedlægge faglokaler og spare timer og lærere. Det er derfor foreningenmagtpåliggende, at der lægges stor energi og fokus på, at hæve detvejledende timetal til mindstetimetallet i både håndarbejde og sløjd. Samtidigskal de fysiske rammer for fagene vurderes og optimeres, således atundervisningen på de enkelte skoler kan leve op til kravet for fagenes FællesMål, samt brugen af mangfoldige materialer og metoder.)Rekrutteringen af nok nye, kvalificerede lærere til både håndarbejde og sløjd skal førstvære på plads. Læreruddannelsen skal derfor optimere antallet af dimitterendeundervisere til det praktiske fagområde med godt 80 %. Lærerne skal være fuldtkvalificerede til - samt have lyst til – at undervise i både sløjd og håndarbejde. Derudoverskal der etableres et videre- og efteruddannelsesprogram for begge fag.(Før sammenlægningen af fagene på læreruddannelsen, dimitterede der ca.300 sløjdlærere og ca. 350 håndarbejdslærere årligt. I 2011 var antallet af MD-dimitterende ca. 80, hvoraf mindre end 20% ønskede at undervise i sløjd.Det forventes, at der årligt går 250-300 sløjdlærere på pension. Mulighedenfor at uddanne lærere, til at kunne varetage sløjdfaget via efteruddannelse ernæsten ikke eksisterende. Derfor vil der opstå mangel på lærere medsløjdkompetencer.En sammenlægning af fagene i folkeskolen, førend læreruddannelsen kanlevere ca. 300 MD’ere med sløjdkvalifikationer og -ambitioner, ser DanmarksSløjdlærerforening som en udvanding af den hårde materielle kultur ifolkeskolen. Samtidig sker der en yderligere feminisering af folkeskolen, tilskade for den almene dannelse, især på de praktisk orienterede drengesbekostning.De mandlige lærerstuderende undlader at vælge MD-faget, da de ikke føler sigudfordret af den tekstile verden, hvilket ikke gør sagen bedre.)Der skal laves en kvalificeret forskning omkring udbyttet af en evt. sammenlægning afsløjd og håndarbejde i folkeskolen. Forskningen skal baseres på kvalificeredeundersøgelser og forsøgsordninger, før Danmarks Sløjdlærerforening kan overbevisesom, at det nye tiltag er en gevinst for den praktiske dimension i folkeskolen.
(Hos de skoler, der lever op til det vejledende timetal, samt prioritererefteruddannelse for de praktiske fags lærere, mener DanmarksSløjdlærerforening, at den moderne sløjd og det nutidige håndarbejde lever ibedste velgående på mellemtrinnet. Ud fra de udmærkede Fælles Mål forfagene, bliver der i høj grad undervist kreativt og innovativt i moderne designprocesser, i såvel klassiske, som nye materialer.Danmarks Sløjdlærerforening har endnu ikke set noget basalt nyt fra”Håndværk og design”-forsøgene, som den moderne sløjd og det nutidigehåndarbejde ikke vil kunne skabe i et frivilligt, tværfagligt fællesskab.Danmarks Sløjdlærerforening vil desuden sikre, at et nyt fag ikke droppersløjdfagets ”naturlige” samarbejdsfag, som natur/teknik, historie, dansk,matematik og fysik/kemi.)Hvis der skal laves en basal ændring i folkeskolens fagrække, skal den funderes på etkvalificeret grundlag og behov. En ændring skal kunne løse reelle og aktuelle problemer,og ikke være et dyrt pædagogisk forsøg. De praktiske fag er klar til at tage medansvar forstørre problemer i samfundet, bl.a. ved at bidrage til at styrke de praktisk orienterededrenges trivsel i folkeskolen. Samtidig er fagene klar til at hjælpe med at nå målet om, at95% af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse.(Alt for mange af de ældre skoleelever mister i dag læringslysten, i takt medden stigende teoretisering af folkeskolen. Det rammer især de praktiskorienterede elever. Værdien af, og glæden ved, at arbejde praktisk iudskolingen skal reetableres. Det tager sit udgangspunkt i udviklingen på detekniske skoler, som har et stort frafald af elever med manglende fagligefærdigheder fra folkeskolen.)Danmarks Sløjdlærerforening vil samarbejde omkring et nyt obligatorisk, praktiskfællesfag i overbygningen, der primært har fokus på håndværk, design, innovation ogentrepreneurship, gerne delvist modulopdelt a la 10. klasses valgfag. Faget skal afsluttesmed en form for prøve, evt. tæt sammenkædet med 9. klasses projektopgave, eller somudtræksprøve.(Danmarks Sløjdlærerforening mener, at der som et alternativ til en forhastetsammenlægning af praktiske fag, skal kæmpes for at skabe og implementereet nyt visionært, obligatorisk, praktisk og innovativt fag i udskolingen. Fagetskal være udfordrende for alle elever i forhold til materialer, metoder ogarbejdsformer.Det nye fag bør gennemtænkes grundigt, men kan tage udgangspunkt ierfaringer fra de nu færdigkørte erhvervsklasseforsøg, samt de gode praktiske10.klasses valgfag. Kompetencer til at undervise i faget og i evt. fagmodulerskal naturligvis erhverves i forbindelse med MD-uddannelsen, og i efter- ogvidereuddannelse.Projektopgaven i 9.klasse har mistet sin praktiske dimension, men kunneprofitere af et partnerskab med et praktisk fag.)
Danmarks Sløjdlærerforening vil på alle måder støtte op om de politiske tiltag, der kan skabehelhed mellem folkeskolen og læreruddannelsen. Tiltag, der kan optimere de praktiske fagsstatus, rammer, visioner og medansvar for samfundsmæssige problemstillinger, så denpraktiske dimension kan blive vital i verdens bedste folkeskole med læring for alle.
Den moderne sløjd -Klar til fremtiden!