Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 131
Offentligt
1079516_0001.png
Danmarks Sløjdlærerforenings spørgsmål til følgegruppen for ny læreruddannelseved offentliggørelsen af rapporten ”Deregulering og internationalisering”Danmarks sløjdlærerforeningarbejder som bekendt for ordentlige forhold for praktiske fag i folkeskolen og for enlæreruddannelse, der uddanner nok og kvalificerede undervisere til disse fag. Siden Danmarks Sløjdlærerforeningshøring om ”Den praktiske dimension i verdens bedste folkeskole” den 27. jan 2011 på Christiansborg, har foreningenventet spændt på de forskellige undersøgelser, der har været søsat inden for området. I den netop offentliggjorterapport om læreruddannelsen 2006, håbede DS på en større omtale af det skrantende Materiel design fag oganvisninger til, hvordan der igen kan blive uddannet nok og kvalificerede undervisere til de praktiske fag i folkeskolen.Det har åbenbart ikke været i fokus for følgegruppen, og DS er da heller aldrig blevet kontaktet, men har i forløbettilsendt spørgsmål til følgegruppen.Danmarks Sløjdlærerforening var desværre ikke inviteret til præsentationen af rapporten ”Deregulering oginternationalisering” på konferencen fredag den 20. januar 2012.Følgende er de spørgsmål, som DS og Jyske lektorer i Materielt design ville have spurgt følgegruppen om.Spørgsmål til følgegruppen:Kvalificerer MD faget irealitetende studerende til at undervise både i sløjd og håndarbejde i folkeskolen, oghar den dimitterende ambitioner om at undervise i begge fag?Hvordan sikres det at den MD- dimitterende kan fagets håndværk, når den praktiske erfaringsdannelse frasløjd og håndarbejde ikke afspejles i linjefagseksamen?Hvordan kan det sikres landet over, at alle MD-dimitterende har fået det obligatoriskemaskinsikkerhedskursus, som skal til for at måtte anvende og undervise i folkeskolens maskinpark?Hvilket fag i Læreruddannelsen kvalificerer til at undervise i de innovative 10. klasses valgfag? Er det MD-faget - og i bekræftende fald, hvordan sikres det, at de studerende får erhvervet kompetencer til at undervisei disse fag?Indeholder MD-faget nok konstruktørmæssigt, teknisk-mekanisk, problemløsende indhold ogentrepreneurship til at kunne varetage evt. kommende nye eksperimentelle og innovative valgfag ifolkeskolens overbygning?Hvis deregulering bliver et princip, hvordan sikres det så at MD-faget udbydes på alle Læreruddannelser?Er anbefalingen om at fjerne fagbindinger og gøre alle linjefag lige store 0,8 årsværk tilstrækkeligt til at kunnetiltrække så mange flere studerende til MD-faget, at det kan uddanne nok dimitterende til at erstatte denstore skare af pensionsgående sløjdlærere, når det i realiteten kun er ca. 20% af de dimitterende der ønskerat undervise i faget sløjd?Er den anbefalede forøgelse af tid fra nuværende 0,6 årsværk til 0,8 nok til at MD-faget kan rumme allefagligheder fra det gamle sløjdfag 5,6 årsværk, håndarbejde 5,6 foruden den nye designdimension og evt.uddannelse af undervisere til de innovative 10. klasses valgfag, uden igen at lægge unødigt pres påundervisere og studerende?Kan en adskillelse af MD-faget til to selvstændige fag med hvert 0,8 årsværk - delvist opbygget ud fra de togamle fagligheder (håndarbejde og sløjd) og med henholdsvis en design- og en entreprenantteknisk/mekaniskdimention:oTiltrække lærerstuderende med baggrund i HTX og Håndværkere med HF?oTiltrække flere mænd i læreruddannelsen?oBidrage til, at der bliver lavet mere praktisk eksperimenterende undervisning i folkeskolen, til storfordel for de praktisk orienterede unge?oSkabe en ny igangsættende entreprenant lærertype, der kan navigere i ”kaos”?oVaretage undervisningen i de innovative 10. klasses valgfag?oVaretage evt. nye håndværk/design- og håndværk/tekniske-valgfag i FSK’s overbygning?oDanne en ny lærertype med stor praktisk og teoretisk viden om praktisk tværfaglighed, som garantfor høj faglighed i tværfaglige sammenhænge i SFK?oHjælpe til med at inkludering bliver en succes?oSikre en dannelsesdimension i materialiteten i folkeskolen?oIgen give tid og ro til fordybelse, kvalitet og nytænkning i de praktiske fag på læreruddannelsen?Med venlig hilsenPeter Engelbrekt Knøss og Morten lykke – lektorer i Materiel designStina Højgaard og Wisti W. Pedersen medlem af politiskudvalg iDanmarks Sløjdlærerforening
Den moderne sløjd -Klar til fremtiden!