Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 131
Offentligt
1079515_0001.png
Opfordring til politikerne vedrørende de praktiske fags styrkelse i kommendereform af FSK og revision af Læreruddannelsen.
På baggrund af politikernes positive og konstruktive udtalelser om de praktiske fag i FSK i forbindelse medhøringen om ”Denpraktiske dimension i verdens bedste FSK”d. 27. jan 2011, Rambøll-rapporterne:”Evaluering” af forsøg med PM-fag i FSK, ”Kortlægning” af de PM-fags status og vilkår i FSK og Følgegruppentil læreruddannelsen 2006 rapportering, vilDanmarks Sløjdlærerforeninggerne anbefale følgende tilministrene forBørn & uddannelseogForskning, innovation & videregående uddannelser,og de dertilhørende politiske udvalg:Optimér folkeskolens praktiske fags rammer på alle planer ved at :Hævedet vejledendetimetalfor de praktiske fag tilmindste timetal,og indføre sikrendeforanstaltninger til, at de bliver overholdt landet over.Støtte opretholdelse og optimering af de praktiske fags specifikke faglokaler på alle skoler.Styrk den praktiske dimension i FSK, og giv de praktiske fag et prestige- og statusløft ved at:Gøre de praktiske fag obligatoriske på 7.-10. klassetrin i en ny og innovativ form.Lade de praktiske fag blive obligatoriske prøvefag, evt. kombineret med projektopgaven i 9.klasse.Støtte fora tilevaluering, videndeling, sparrings- og udviklingskulturblandt de praktiske fag.Genopbyggeefter- og videreuddannelsesmulighedernefor de praktiske fag.Øremærke en specifik del af efteruddannelsespuljen til lærere i de praktiske fag.Øremærke en specifik del af efteruddannelsespuljen til korte sikkerheds- og ressourcekurserforalle indskolingslærere,der ønsker at gøre brug af håndværktøj med de yngste elever iklasselokalet.Revidér og styrk de praktiske fag på læreruddannelsen ved at:Bringe samklang mellem de praktiske fag i FSK og på læreruddannelsen, både i benævnelseog indhold.Uddannenokog højtkvalificeredelinjefagslærere tilallefolkeskolenspraktiske fagtil ogmed10. klasse,der med håndværksmæssige kompetencer og lyst til at nytænkeundervisningen.Sikre, at der bliverlinjefagsuddannelser i de praktiske fag landet over,med ordentligtidtilhåndværksmæssig fordybelseognytænkning,selvom et dereguleringsprincip skulle blivestyrende for læreruddannelsen.Søsætte ordentlige og finansierede forsøgs- og udviklingsprojekter baseret på seriøsforskning,om de praktiske fags udviklingspotentialer parallelt i FSK og på læreruddannelsen.
Danmarks Sløjdlærerforening vil fortsat gerne samarbejde omkring nye obligatoriske og praktiske tiltag ifolkeskolens overbygning, primært med fokus på håndværk, design, innovation og entrepreneurship.DS vil fortsat støtte op om de politiske tiltag, der kan skabe helhed mellem folkeskolen oglæreruddannelsen. DS’ holdning er fortsat, atden moderne sløjdud fra eksisterende kernefagligheder iordentlige rammer og med et statusløft, selvstændigt og i ægte tværfaglige sammenhænge, stærkt kanhjælpe med til, at fremtidens folkeskole kan løfte opgaven med inklusion, skaffe ny motivation for depraktisk orienterede unge, bibringe unge lysten og kompetencer til innovation og entrepreneurshipogatmålsætningen om at 95 procent af en ungdomsårgang får en ungdomsuddannelse nås.
Danmarks Sløjdlærerforening februar 2012Formand: Leif Rosenbech: [email protected] Tlf: 8629 1831Politiskudvalg: Stina Højgaard 2065 9449 & Wisti Pedersen 2367 7000
Den moderne sløjd -Klar til fremtiden!