Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 121
Offentligt
1074798_0001.png
1074798_0002.png
DANMARKSFORSKNINGS-POLITISKE RÅD
SAMFUNDETS INVESTERING I UNIVERSITETERNE ERAFGØRENDE FOR AT SKABE VÆKST OG VÆRDI I FREMTIDEN

Investeringen i universiteterne resulterer i tre

værdistrømme: forskningsresultater kommuni-

keret i videnskabelig form, forskningsbaseret

uddannelse af kandidater i henhold til samfun-

dets behov og udveksling af forskningsrelevant

viden med det omgivende samfund. Det er sam-

fundets ansvar løbende at definere mål og tilbyde

rammer, der muliggør den størst mulige værdi-

skabelse med udgangspunkt i tillid til ledelserne

og de enkelte forskere. Det er universitetsledel-

sernes ansvar løbende at pleje samfundets inve-

stering, således at hele værdiskabelsen anerken-

des, synliggøres og øges. Det er forskernes ansvar

løbende at udvikle deres indsats i lyset af samfun-

dets behov for kvalitet og kvantitet i alle tre vær-

distrømme.

Universitetsloven slår fast, at universitetets primæreopgave er at drive forskning og give forskningsbaseretuddannelse på højeste internationale niveau samt atudbrede kendskabet til de resultater, der udspringer afforskningen. Siden 2003 har loven desuden understre-get betydningen af vidensudveksling som det tredje beni universiteternes formål. På papiret er det altså ikkenoget nyt, at universiteterne skal samarbejde med detomgivende samfund, og at universiteternes forsknings-og uddannelsesresultater skal bidrage til at fremmevækst, velfærd og udvikling i samfundet.Men de senere års øgede offentlige investeringer i forsk-ning og uddannelse ved universiteterne og den politiskeog samfundsmæssige vægtning af viden og vækst haralligevel medført nye forventninger til universiteterne.Der er i dag en stærk forventning fra samfundet om, atuniversiteterne og forskningen tager ansvar, forholder sigog bidrager aktivt til udvikling og værdiskabelse i sam-fundet. Viden er universiteternes kernekompetence, ogsamfundet forventer at få afkast af den øgede investering.Danmarks Forskningspolitiske Råd mener, at vi i Dan-mark kan blive endnu bedre til at bruge den forsknings-baserede viden og uddannelse som udgangspunkt forløsning af komplekse samfundsproblemer og udviklingaf nye og bedre processer, produkter og services i bådeden offentlige og private sektor; det er grundlaget for atstyrke vores konkurrencedygtighed i det internationalevidensamfund. Det betyder ikke, at universiteterne skalændre forskningsprioriteter. Men det betyder, at univer-siteterne løbende bør se på, hvordan de fungerer på deindre linjer i forhold til at leve op til samfundets forvent-ning om, at universiteterne, forskningen og den enkelteforsker bidrager til at skabe værdi.Danmarks Forskningspolitiske Råd mener, at universi-teterne kan blive endnu bedre til at udnytte deres poten-tiale som skaber af værdi i samfundet. Men det kræveret samarbejde mellem universiteter og myndigheder atskabe nogle rammer, der understøtter universiteterne ogforskerne i at levere værdi til erhvervslivet, den offentligesektor og samfundet som helhed.For det første kræver det naturligvis, at samfundet fore-tager de nødvendige investeringer. Derudover er detde offentlige myndigheders ansvar løbende at tilbyderammer, der muliggør den størst mulige værdiskabelsemed udgangspunkt i tillid til ledelserne og de enkelteforskere. Det betyder bl.a., at der ligger en opgave i atfå samordnet og reduceret mængden af dokumenta-tionskrav og detaljerede målepunkter, som de danskeuniversiteter skal leve op til. En kultur af tillid kan giveuniversiteterne og forskerne den fleksibilitet, der er nød-
Januar 2012
vendig for at kunne levere de bedste resultater inden forbåde forskning, uddannelse og vidensudveksling.For det andet har ledelsen på universiteterne en opgave iforhold til løbende at pleje samfundets investering. Uni-versiteterne skal blive bedre til at sætte fokus på, aner-kende og synliggøre den værdiskabelse, der udspringeraf den offentlige forskning ved universiteterne. Det kræ-ver bl.a. en struktur og organisering internt på univer-siteterne, der skaber de rette incitamenter og belønnersamspil og vidensudveksling. Der er behov for at under-støtte en organisatorisk kultur, der fremmer ideen omværdiskabelse som et omdrejningspunkt for universi-teternes forskning, uddannelse og vidensudveksling; enkultur hvor man tager aktivt ansvar for universitetets ogforskningens betydning i videnøkonomien.I den forbindelse har også forskerne et ansvar for løbendeat udvikle deres indsats i lyset af samfundets behov forkvalitet og kvantitet i alle tre værdistrømme (forskning,forskningsbaseret uddannelse og vidensudveksling).Det er forskerne, der udgør den underliggende drivkrafti den værdiskabelse, der finder sted på universiteterne.Endelig er det afgørende, at universiteterne bliver bedretil at synliggøre kvaliteten og omfanget af deres vær-diskabelse for samfundet som helhed. Vigtigheden affortsat at skabe samfundsmæssig værdi ved at investereoffentlige penge i udviklingen af viden og i forsknings-baseret uddannelse ved de danske universiteter kannemt gå tabt i en inputdiskussion om fordelingen af,størrelsen på og anvendelsen af de offentlige midler tilforskning og uddannelse.
I den forbindelse er det vigtigt, at universiteterne somorganisationer samt forskerne, der udfører forskningeni regi af universiteterne, er med til at definere, hvad deter for en værdi, de skaber inden for såvel forskning oguddannelse som vidensudveksling, og hvordan denneværdi kan synliggøres.Universiteterne og forskerne skal derfor have handlefri-hed og råderum til at forfølge specifikke ambitioner ogvisioner. Men samfundets investering forpligter også. IDanmarks Forskningspolitiske Råds optik, er der ikke enmodsætning mellem på den ene side fremragende forsk-ning og uddannelse af højeste kvalitet og på den andenside skabelse af samfundsmæssig værdi. I stedet ser Dan-marks Forskningspolitiske Råd et sådant samspil som envæsentlig forudsætning for fortsat øgede investeringer iuniversiteterne og som en ideel basis for en direkte kom-munikation mellem forskerverdenen og det omgivendesamfund.
Januar 2012