Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del Bilag 119
Offentligt
1073502_0001.png
København d. 29. januar 2012
Til rette vedkommendeNedlæggelse af linjefaget dansk som andetsprog på læreruddannelsen vil betyde en forringelse af detosprogede elevers skolegang.I den faglige forening for dansk som andetsprog på professionshøjskolerne mener vi at en høj prioritering afdansk som andetsprog på læreruddannelsen er den bedste sikring af folkeskolens fortsatte udvikling affaget. Vi ønsker derfor at nuancere og kvalificere informationerne om det pågældende linjefag og omkonsekvenserne hvis det nedlægges.I den 6. anbefaling i rapporten fra følgegruppen til den ny læreruddannelse anbefales det1) at linjefaget dansk som andetsprog nedlægges.Vi fraråder denne anbefaling.2) at dansk som andetsprog bliver en dimension i alle skolens fag.Vi støtter denne anbefaling.Dansk som andetsprog er et sprogfag. Fagets mål er at uddanne lærere som kan støtte, fastholde ogevaluere tosprogede elevers sprogtilegnelse, samt planlægge undervisning som støtter både sprog- ogfagudvikling. Målet er at de tosprogede elever får udbytte af undervisningen på lige fod med deresetsprogede kammerater; det gælder faglig læsning og skrivning samt mundtlige aktiviteter. Hvis linjefagetdansk som andetsprogs nedlægges på læreruddannelsen og der dermed ikke længere uddannesfageksperter til at varetage opgaven, vil det gå ud over de tosprogede elevers læringsudbytte.Dansk som andetsprogslærerens opgave er dels at varetage fagområdet som et selvstændigt fag, dels atindgå i samarbejde med lærerteams om implementeringen af dansk som andetsprog som dimension i allefag. Her er dansk som andetsprogslærerens opgave typisk at initiere, evaluere og udvikle skolens tiltag. Enfortsat udvikling af dette område kræver fortsat fageksperter som har adgang til og interesse forforskningsbaseret viden og ’best practice’, og som har faglig autoritet til formidling af denne viden til ledereog kollegaer. Nedlæggelse af linjefaget betyder i værste fald at den faglige udvikling går i stå og at fagetreduceres til redskaber uden refleksion.Det vil være en fremgang at alle nyuddannede lærere har indsigt i de pædagogiske og fagsproglige aspekterved undervisning af tosprogede elever, sådan som følgegruppen anbefaler. Men er målet en styrkelse affagligheden, skal linjefaget bevares. De to tilgange, generalistkompetencer hos alle faglærere ogekspertkompetencer hos dansk som andetsprogslærere, bør supplere hinanden frem for at udelukkehinanden.Bestyrelsen for den Faglige Forening i Dansk som andetsprog på professionshøjskolerne er naturligvisbehjælpelig med yderligere afklaringer.Med venlig hilsen, på vegne af bestyrelsenLone WulffLektor i dansk som andetsprog og dansk, Blaagaard/KDAS, Professionshøjskolen UCC41897602[email protected]