Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1037180_0001.png
1037180_0002.png
1037180_0003.png
1037180_0004.png
1037180_0005.png
1037180_0006.png
1037180_0007.png
1037180_0008.png
1037180_0009.png
1037180_0010.png
1037180_0011.png
1037180_0012.png
1037180_0013.png
1037180_0014.png
1037180_0015.png
1037180_0016.png
1037180_0017.png
1037180_0018.png
1037180_0019.png
1037180_0020.png
1037180_0021.png
1037180_0022.png
1037180_0023.png
1037180_0024.png
1037180_0025.png
1037180_0026.png
1037180_0027.png
Analyser og anbefalinger iDansk Økonomi, efterår 2011Formandskabet forDet Økonomiske Råd3. november 2011
Konjunkturvurderingog anbefalinger om finanspolitikkenpå kort og langt sigt
BNP i Danmark, USA og Euroomårdet2007 = 10010510095908580
DanmarkUSAEuroområdet
2000
2002
2004
2006
2008
2010
Den registrerede ledighed i Danmark1.000 pers.250200150100500
NettoledighedBruttoledighedLangtidsledighed200020022004200620082010
International økonomi – tillid afgørende• Statsfinanser, land med stor gæld– Tillid til betaling af renter og afdrag på gæld => lav rente =>servicering af gæld mulig. Ikke statsbankerot– Mistillid => høj rente => servicering af gæld umulig. Statsbankerot
• Banker– Mistillid til solvens => likviditetsproblemer => solvensproblemer.Finanskrise
• Økonomier– Negative forventninger => lav privat efterspørgsel => ringeaktivitetsudvikling
Selvopfyldende forventninger
Risiko for en ny finanskriseBratte fald i aktiekurser i 2011 og nye rentestigninger ilande med høj statsgæld …… skyldes forventningsskift med forøget risiko (frygt) forstatsbankerotter og heraf følgende finanskrise, som …… fører til kraftig afdæmpning i den private efterspørgselog til, at nye finanspolitiske stramninger er nødvendigefor at genskabe tilliden, hvilket …… fører videre til ringe aktivitetsudvikling, som forstærkergælds- og solvensproblemer:Negativ forventningscirkel ml.statsfinanser,solvens oglikviditet ifinansiel sektorog tillid hosprivate aktører
Aktiekurser2. januar 2000 = 100250200150100500
DanmarkUSAEuroområdet
2000
2002
2004
2006
2008
2010
Merrente på statsobligationeri forhold til TysklandPct.point302520151050-5janfeb maraprmajjunjulaugsepoktnov decFrankrigSpanienItalienPortugalGrækenlandIrlandDanmark
Risikopræmie på pengemarkedetPct.point4.0DanmarkUSAEuroområdet
3.0
2.0
1.0
0.0
2007
2008
2009
2010
2011
Den økonomiske udvikling i Danmark• Hovedscenarie:Antager, at EU-initiativer ogopstramninger i udsatte, betydende EU-lande tilsammenforhindrer tillidssammenbrud• Vækst på1� pct.i 2011,1 pct.i 2012 og1� pct.i 2013,ogBNP 4 pct. under normalniveau2011-2014• Risikoscenarie:Antager, at EU-initativer ikke ervirksomme, og tillidssammenbrud alene forhindres vedkraftigere opstramninger i udsatte, betydende EU-lande• Vækst på� pct.i 2011,-½ pct.i 2012 og1 pct.i 2013,output gap voksende til 6 pct.
Meget langsom lukning af output gap- selv i hovedscenariePct.86420-2-4-620002005201020152020
Nærværende prognoseTidligere prognose (forår 2011)
Prognosen bygger på finanspolitiske antagelser baseret på VK-regeringens finanslovsudspil og genopretningsplanen.I figuren er der ikke taget højde for, at arbejdsudbuddet i medfør af tilbagetrækningsaftalen øges fra 2014
Det finanspolitiske dilemma• Svag vækst taler alt andet lige for en mere ekspansivfinanspolitik på kort sigt …• … men der er tungtvejende grunde til tilbageholdenhed– Investorers nervøsitet betyder øget risiko for pludseligestatsgældskriser med stigende renter – taler for ikke at afvige formarkant fra international tendens til aktive budgetforbedringer– Udsigt til et langvarigt forløb med lav vækst og derfor storeunderskud => begrænset råderum og evt. mere brug forlempelser senere– Stigende arbejdsstyrke fra 2014
• Gældskriserisiko betyder, atEU-henstilling skal over-holdes
Regeringsgrundlagets lempelse• I forhold til genopretningsaftalen mv.:– Udbetaling af efterlønsbidrag, anslået 10 mia. kr. i 2012– Forhøjede offentlige investeringer, 10 mia. kr. i 2012,tilbagerulles 2014-2018– Stigning i offentligt forbrug og finansiering heraf primært vedhøjere skatter på 5-7 mia. kr.
• Lempelse vurderes at være “i orden” forudsat, at den erog opfattes at være– midlertidig og finansieret på sigt,jf. senere planche om principper og anbefalinger• Friholder ikke Danmark fra tilbageslag• Fortsat langsigtede problemer med holdbarhed ogtroværdighed
Beskæftigelsen med og uden lempelse1.000 pers.29002875285028252800277527502725201020122014201620182020Grundfremskrivning inkl. tilbagetrækningsaftaleEkskl. efterlønsudbetalingRegeringsgrundlag med lempelseStrukturel
Tilbagetræknings- og genopretningsaftale- ikke nok til holdbar og troværdig finanspolitikPct. af BNP6420-2-4-6-82010202020302040205020602070Pct. af BNP140120100806040200
Strukturel saldo uden aftaleNettogæld uden aftale (h.akse)
Med tilbagetrækningsaftaleMed tilbagetrækningsaftale (h.akse)
4 generelle principper for finanspolitikkenSymmetri: Der skal strammes lige så meget, nåraktiviteten er høj, som der lempes, når den er lavb) Planlagt finanspolitik skal være holdbarc) Planlagt, holdbar finanspolitik skal være troværdig, dvs.ikke for store underskud gennem længere perioder og loftover statsgældend) Al den finansiering, som sikrer, at planlagt finanspolitik erholdbar og troværdighed, skal være konkretMed disse principper er lempelse i orden, men …… principperne vedrører i høj grad intentioner om fremtidigehandlinger:Troværdighedsproblem.Derfor anbefales …a)
5 konkrete og målbare foranstaltningerfor finanspolitik og 2020-plan1.2.Tilbagetrækningsaftalen vedtages endeligt, og dagpengereformenfastholdes i al væsentlighedDet stramme udgangspunkt for det offentlige forbrug frem til 2020fastholdes - forbrug herudover kræver, at konkret finansiering ervedtaget, inden de nye udgifter vedtagesDer vedtages en lov om udgiftsstyring med flerårige udgiftslofter,hvor overskridelse i et år medfører modregning i de efterfølgendeår og med styrkede, individuelle incitamenter for den enkeltekommune til at overholde loftetFlerårig, tværgående investeringsplan, så det kan kontrolleres, atomflytning af offentlige investeringer modgås i efterfølgende årSkattestoppets nominalprincip afskaffes. Ejendomsværdiskattenskal igen følge boligpriserne (konkret forslag i næste afdeling)
3.
4.5.
Indkomstfordeling
Ulighed målt ved Gini-koefficentenPct.555045403530252015105SVK NOR SWE AUT HUN CHE FRA DEU ESP POL CAN JPN AUS GBR ISR TUR CHLSVN DNK CZE FIN BEL LUX ISL NLD IRL EST KOR GRC NZL ITA PRT USA MEX
Gini-koefficienten ved disponibel indkomst er beregnet for 2007 for nogle lande og 2008 for andre lande.Kilde: OECD (2011).
Høj grad af lighed i Danmark• Danmark er blandt de lande i verden, som har den mestlige fordeling af disponible årsindkomster• Uligheden har de seneste 30 år ligget stabilt på et lavtniveau - udsving synes konjunkturbetingede …• … med tendens til, at uligheden øges i opgangstider ogmindskes i nedgangstider, fordi …• … særligt aktieafkast og lejeværdi af egen bolig er uligefordelt og svinger meget med konjunkturen• Fordelingspolitik bør sigte på målsætning for lighed i enneutral konjunktursituation og ikke fokusere på dekortsigtede udsving
Gini-koefficent for indkomsttyper
Anm. Perioder med lavere økonomisk vækst end normalvæksten er markeret med gråt
Nominalprincippet i boligbeskatningenbegunstiger de højeste indkomster
• Der har været nominelt loft over ejendomsværdiskattensiden 2002• Da de nominelle huspriser stiger systematisk over tid,har det også betydet skattelempelse til boligejerne• Denne skattelempelse er systematisk størst for dehøjeste indkomster – såvel i kr. som i pct. af indkomsten
Sparet ejendomsværdiskat som følge afskattestoppet fordelt på deciler, 2009Kr.2500020000150001000050000Pct. af disponibel indkomst (h.akse)Absolut, kr.Pct.543210
D1
D2
D3
D4
D5
D6
D7
D8
D9
D10
Anbefaling: Ejendomsværdiskat på 1 pct.• Det foreslås at afskaffe nominalprincippet og indføre– ejendomsværdiskat på 1 pct. fra 2013 med et– individuelt, nominelt fastlagt skattenedslag, som holderejendomsværdiskatten uændret i 2013, og– fastholdes i en periode og derefter gradvist aftrappes
• Ændringen vilhave en stabiliserende effekt på boligpriserne fra dag 1reducere ulighedenreducere favoriseringen af formueplaceringer i ejerboligergive en kraftig forbedring af den offentlige økonomi på langt sigt
Lave og stabile indkomstandele fortopindkomster – i Danmark• I USA er 95 pct. af den samlede realindkomstsvækstsiden 1980 tilfaldet de 10 pct. højeste indkomster – dvs.stort set ingen realindkomstvækst for de resterende 90pct.Dermed er indkomstandelen for øverste decil vokset fra ⅓ tilknap ½ i USA
• I Danmark har de 10 pct. bedst tjenende haft ca. sammerealindkomstsvækst som de øvrige 90 pct.– Øverste decils indkomstandel har i Danmark holdt sig stabilomkring �
De 10 pct. højeste indkomsters andel afden samlede indkomstPct.504540353025201980
DNKFRAESPSWEGBRUSA
1985
1990
1995
2000
2005
Beskatning af topindkomster• Indkomstfordelingen blandt de højest lønnede i DK ermeget sammenpresset i internationalt perspektiv og …• … den effektive marginale beskatning af de højestearbejdsindkomster er allerede høj i DK, ca. 66 pct.• Dette fører til, athøjere beskatning af de højest lønnedesandsynligvis ikke giver et større skatteprovenu …• … idet den provenu-maksimerende skattesats mednogen usikkerhed vurderes at være ca. 60 pct.• En yderligere forhøjelse af skattesatsen med 6 pct.-pointpå de 10 pct. højeste indkomster forventes at føre til tabaf skatteprovenu på 0,8 mia. kr.