Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del Bilag 234
Offentligt
1154523_0001.png
MINISTEREN
FinansudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. september 20122012-558
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Den 1. maj 2012 orienterede jeg Folketingets Transportudvalg om Femern A/S’reviderede tidsplan for kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt. Ifølge denreviderede tidsplan forventer Femern A/S, at Femern Bælt-forbindelsen åbner islutningen af 2021.Femern A/S’ reviderede tidsplan betyder, at projekteringsfasen forlænges medomkring et år, mens anlægsfasen fortsat forventes at tage 6½ år.Femern A/S har foretaget en nærmere gennemgang af, i hvilken udstrækningforsinkelsen har betydning for den tildelte støtte fra EU’s TEN-T-program(transeuropæiske transportnet) til Femern Bælt-forbindelsen.Som det fremgår af aktstykke 149 af 15. juni 2011, udgør den bevilgede TEN-T-støtte 1.993 mio. kr. i perioden frem til 2015. Den ændrede tidsplan medfører,at Femern A/S forventer, at visse af de støttede anlægsaktiviteter først gennem-føres efter 2015.Selskabet forventer derfor færre støtteberettigede udgifter i anlægsfasen i inde-værende støtteperiode frem til udgangen af 2015. Ved en støttesats på knap 24pct. til de støtteberettigede anlægsudgifter betyder det, at den samlede TEN-T-støtte frem til udgangen af 2015 reduceres med godt 552 mio. kr. fra 1.993 mio.kr. til knap 1.441 mio. kr.Jeg kan endvidere oplyse, at der i slutningen af 2013 eller begyndelsen af 2014vil blive søgt om støtte til anlægsarbejderne for Femern Bælt-forbindelsen i denkommende støtteperiode fra 2014 til 2020.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen