Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del Bilag 202
Offentligt
FinansudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
Orientering om VEU-digitaliseringen
Finansudvalget tiltrådte den 9. december 2010 aktstykke 57 ”Tilslutningtil at igangsætte fase 3 af it-projektet – Digitalisering af administrationenaf den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse”.Digitaliseringen af VEU-administrationen har overordnet til formål attilbyde en nem og smidig adgang for virksomheder og kursister til in-formationer om kursusudbud, digital kursustilmelding, onlinebetaling ogdigital ansøgning om VEU-godtgørelse hovedsageligt på arbejdsmar-kedsuddannelsesområdet.VEU-digitaliseringens fase 3 afsluttes ultimo juni 2012, hvorefter syste-met vil overgå til drift og løbende vedligehold. Med afslutningen af fase 3er VEU-digitaliseringen som samlet it-udviklingsprojekt afsluttet.Anvendelse af VEU-portalen (www.efteruddannelse.dk)
Indførelsen af obligatorisk digital ansøgning om VEU-godtgørelse forvirksomheder fra den 1. november 2011 har betydet, at portalen i støtstigende grad er blevet taget i brug af virksomhederne. Dette afspejlesogså i, at tilmeldingsprocenten til AMU-kurser via VEU-portalen harværet støt stigende i 2012:69 procent i januar 201279 procent i februar 201290 procent gennemsnitligt i marts-maj 2012
18-06-2012
Denne gunstige udvikling har været hjulpet på vej af en række informati-onsaktiviteter blandt andet i samarbejde mellem ministeriet, arbejdsgi-verorganisationer og skolelederforeninger.
2Portalen har fortsat haft en høj tilgængelighedsgrad for brugerne med enoppetid på 99,5 pct. i perioden januar-maj 2012 og uden generelle per-formanceproblemer i perioden.Projektets økonomi
Den samlede økonomiske ramme for projektet er beskrevet i ovennævn-te aktstykke med et samlet udgift til udvikling og implementering forprojektets tre faser på i alt 62,8 mio. kr.De faktiske udgifter til udvikling og implementering for projektet er op-gjort til 64,1 mio. kr.Overskridelsen skyldes primært udgifter til den intensive kommunikati-onsindsats frem mod virksomhedernes obligatoriske anvendelse af porta-len, herunder en landsdækkende annoncekampagne samt udsendelse afbrev til 111.000 virksomheder.Den samlede overskridelse af projektets udgiftsramme vil blive dækketindenfor projektets beløbsramme til løbende drift og vedligeholdelse.
Med venlig hilsen
Christine Antorini