Finansudvalget 2011-12
FIU Alm.del Bilag 131
Offentligt
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007(Efteråret 2011)
Afrapportering på Aftale omtrafik for 2007 (efteråret 2011)
BanedanmarkTeknisk ØkonomiskPlanlægningAmerika Plads 152100 København Øwww.banedanmark.dk
Afrapportering på Aftale omtrafik for 2007 (efteråret 2011)Indhold122.12.22.333.13.1.13.1.23.1.33.1.43.1.53.1.63.23.33.43.4.13.4.23.53.5.13.63.6.13.6.23.6.33.6.444.14.24.356
Side
Indledning og sammenfatning ............................................................ 4Regularitet .......................................................................................... 5Kanalregularitet på fjernbanen .......................................................... 5Kanalregularitet på S-banen .............................................................. 6Strækningsvis kanalregularitet .......................................................... 7Afvikling af efterslæb ........................................................................ 12Spor ............................................................................................. 13Opdatering af sporanalysemodellen .................................................. 13Efterslæbsopgørelse Spor................................................................ 13Sammenligning af prognose og åbningsbalancen ............................... 14Sidespor ....................................................................................... 15Sporstoppere................................................................................. 15Spordele i overkørsler .................................................................... 15Broer ............................................................................................ 16Kørestrøm ..................................................................................... 19Tele, it og transmission................................................................... 20Telefoni og radio ............................................................................ 20Transmission ................................................................................. 20Trafikinformation ........................................................................... 22Tilpassede perronafsnit ................................................................... 23Øvrige fag ..................................................................................... 24Stærkstrøm ................................................................................... 24Bygninger ..................................................................................... 25Vej og Plads .................................................................................. 26Forst ............................................................................................ 27Banens vedligeholdelsestilstand ....................................................... 29Påvirkede tog som følge af vedligeholdelsesniveau ............................. 30Påvirkede tog som skyldes eksterne forhold. ..................................... 31Indikatorer for jernbanens ydeevne – KPI-mål ................................... 32Effektivisering i 2011 ........................................................................ 36Status på støjpuljen .......................................................................... 37
1 Indledning og sammenfatningMed Aftale om trafik for 2007 forudsattes en afvikling af efterslæbet på Banedanmarksjernbanenet i perioden 2007-2014, eksklusiv signaler. Endvidere var det forudsat i aftalen, atBanedanmarks organisation skulle optimeres, og at der skulle opnås en effektivisering på 2 pct.om året.Denne afrapportering er en prognose for 2011 på Aftale om trafik for 2007 af 26. oktober 2006mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti ogDet Radikale Venstre.Hovedkonklusionen på denne afrapportering er, at Banedanmark kan fastholde forventningenom at afvikle det forudsatte efterslæb i 2014.Desuden har Banedanmark i 2011 leveret en kanalregularitet på fjernbanen, der ligger på 94,3pct., hvilket er 0,5 procentpoint over årskravet. På S-banen er årskravet på 97,8 pct. desværreikke nået. Årsresultatet blev på 96,9 pct., hvilket er 0,9 procentpoint under målet for 2011.Hovedårsagerne til dette resultat skal findes i infrastrukturfejl i begyndelsen af året ogpåvirkninger forårsaget af 6. Hovedsporsprojektet nær Københavns Hovedbanegård oversommeren.For 2011 forventer Banedanmark at opnå en effektivisering på 0,7 pct. Den forudsatte, samledeeffektivisering for perioden 2007-2014 på 2 pct. årligt forventes fortsat indfriet.Optimeringen af Banedanmarks organisation blev afsluttet med ISO certificering afvirksomhedens processer i 2010 og indgår derfor ikke længere i afrapporteringen.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Indledning og sammenfatning4
2 RegularitetI 2011 opfyldte Banedanmark målet fra Aftale om trafik for 2007 vedrørende fjernbanen, menikke målet vedrørende S-banen.På fjernbanen var der for 2011 forudsat en kanalregularitet på 93,8 pct., og på S-banen var derforudsat en kanalregularitet på 97,8 pct. Den realiserede kanalregularitet for passagertog påfjernbanen og S-tog i 2011 fremgår af Tabel 1.
Tabel 1: Realiseret kanalregularitet, 2011Resultat 2011FjernbanenS-banen94,3 %96,9 %Mål 201193,8 %97,8 %Mål 201494,4 %97,8 %
2.1 Kanalregularitet på fjernbanenPå fjernbanen lå resultatet 0,5 procentpoint over målet for 2011. Af figur 1, hvor regularitets-udviklingen i 2011 sammenlignes med resultaterne tilbage til 2006, ses det, at det kun var ijanuar, juni og november 2011, at Banedanmark ikke kunne levere en månedlig kanalregularitetpå fjernbanen (passagertog) over målet på 93,8 pct. Den manglende målopfyldelse i januarmåned skyldtes frostvejrets påvirkning af infrastrukturen, navnlig på sporområdet, samtforsinkelser i forbindelse med ibrugtagningen af et nyt spor ved Ringsted st. Juni månedsresultat skyldtes dels en række sikrings- og fjernstyringsfejl, dels påvirkninger fragennemførelsen af projekter i sporet forskellige steder i landet. November måneds resultatskyldtes primært systemspærringer på strækningen København – Fredericia bl.a. med henblikpå udbedringen af forhold, der gav hastighedsnedsættelser.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Regularitet5
Figur 1: Kanalregularitetsudviklingen på fjernbanen i 2011 (sammenlignet med 2006, 2007,2008, 2009, og 2010)1Passagertog fjernbaner100%
98%
96%
94%
92%
90%
88%
86%
84%
82%
80%
Kanalregualritet
Mål 2011
1) Et tog på fjernbanen regnes for rettidigt, hvis forsinkelsen er mindre end 5 minutter. Rettidighedskriteriet på 4:59 erbenyttet til omregning af kanalregulariteten for 2006, 2007 og 2008.
Resultatet var blandt andet en følge af det rettidighedsarbejde, som Banedanmark iværksatte i2010 for Kyst- og Øresundsbanerne, og som for 2011 blev udvidet til at omfatte helefjernbanen. Dette arbejde har været med til at styrke Banedanmarks opfølgning på hændelserog forebyggelse af forhold, der kunne påvirke kanalregulariteten i negativ retning.
2.2 Kanalregularitet på S-banenPå S-banen lå resultatet, jf. Figur 2, 0,9 procentpoint under målet for 2011. Af Figur 2 nedenforfremgår det, at Banedanmark kun i tre ud af årets måneder har leveret en månedligkanalregularitet på S-banen, der lå på niveau med målsætningen på 97,8 pct.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Regularitet6
Figur 2: Kanalregularitetsudviklingen på S-banen i 2011 (sammenlignet med 2006, 2007,2008, 2009 og 2010)1S-banen100%
98%
96%
94%
92%
90%
88%
86%
84%
Kanalregularitet
Mål 2011
1) Et tog på S-banen regnes for rettidigt, hvis forsinkelsen er mindre end 2½ min.
I årets fem første måneder opstod der væsentlige påvirkninger indenfor sporområdet som følgeaf diverse hastighedsnedsættelser, skinnefejl og enkelthændelser såsom fejl på sporskifter ogsporisolationer. Flertallet af disse påvirkninger kan henføres til vinter- og frostvejretspåvirkning af infrastrukturen i januar – februar måned og det efterfølgende udbedringsarbejde.Hen over sommeren gav gennemførelsen af 6. hovedsporsprojektet i omegnen af København Hmange påvirkninger i juli og august måned. Påvirkningerne var mest omfattende i juli måned,da skybruddet over København den 2. juli betød en udskydelse af flere opgaver i sporet tilsenere på måneden. Det gjorde det svært for projektet at overholde terminerne for sinesporspærringer. Dertil kom påvirkninger som følge af ibrugtagningen af komplicerede ogkritiske sikringsarbejder i forbindelse med projektet. I efterårsmånederne september, oktober ognovember blev resultatet påvirket af diverse hændelser i det centrale afsnit. Flertallet af dissehændelser kan henføres til signalområdet.
2.3 Strækningsvis kanalregularitetNedenfor illustreres den strækningsvise kanalregularitet for 2011 for hhv. fjernbanen og S-banen. For fjernbanens vedkommende er strækningerne fordelt på røde, grønne og blåstrækninger. Det bemærkes, at der ikke direkte kan sammenlignes med den overordnedekanalregularitet, idet strækningerne har forskellig vægt i opgørelsen af den samlede regularitetalt efter trafikintensiteten på strækningen.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Regularitet7
Figur 3: Strækningsvis kanalregularitet 2011
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Regularitet8
På fjernbanen var der i 2011 hovedsageligt udfordringer med kanalregulariteten på følgendestrækninger:1. Den vestfynske strækning (Odense – Middelfart) har i forskellige måneder været påvirket afforsinkelser som følge af udførelsen af vedligeholdelsesarbejder i sporet. Som følge af kørselmed målevognen i starten af 2012 er flere hastighedsnedsættelser udbedret på strækningen.2. Strækningen Roskilde – Ringsted blev påvirket af forsinkelser som følge af ibrugtagningenaf nyt spor ved Ringsted st. i januar og af en fjernstyringsfejl i juni. Fjernstyringsfejlenskyldtes et defekt printkort, som blev udskiftet.3. Strækningen Fredericia – Padborg blev påvirket af en række sikringsfejl i 1. kvartal af året.4. Strækningen Roskilde – Kalundborg blev i årets første 5 måneder påvirket af diversesikrings- og sporfejl. I foråret 2012 tager Banedanmark det første spadestik til at udbyggebanen mellemLejre og Vipperød med et parallelt spor, så hele strækningen mellem Roskilde og Holbækbliver dobbeltsporet. De forberedende arbejder er allerede i gang, og der kan opståforsinkelser som følge af arbejdet.Den samlede kanalregularitet på strækningen København – Århus lå på 96,3 pct.I perioden maj – oktober var der store udfordringer i at levere den strækningsvisekanalregularitet på S-banen. Årsagen skyldtes hovedsageligt påvirkninger indenfor det centraleafsnit (Svanemøllen – Valby) i forbindelse med gennemførslen af 6. hovedsporsprojektet.Flertallet af disse påvirkninger havde en afsmittende effekt på de øvrige strækninger på hele S-togsnettet, med undtagelse af Ringbanen.1.Køge Bugt-banen har desuden været ramt af diverse hastighedsnedsættelser,sporskiftearbejde på Køge st. samt skinnefejl i starten af 2011 som følge af vejret. Allehastighedsnedsættelserne på strækningen er blevet udbedret.Frederikssundsbanen har også været plaget af en række hastighedsnedsættelser, somalle er udbedret.
2.
Rettidighedsorganisationen i Banedanmark har i løbet af 2011 sat flere initiativer i gang for atforbedre rettidigheden på Kyst- og Øresundsbanen, hvor målsætningen var en rettidighed påmin. 90 pct. Desværre kom rettidigheden ikke op over 90 pct. i nogle af månederne, hvilketskyldes, at de tog, der kom forsinkede fra Sverige, påvirkede rettidigheden i det dansketrafiksystem, ligesom infrastrukturfejl også har påvirket rettidigheden på Kyst- ogØresundsbanen. Samtidig blev rettidigheden på selve Øresundsbanen (København H –Københavns Lufthavn Kastrup st.) påvirket af den meget forskellige togtrafik, der afvikles påstrækningen med en meget høj intensitet. Vinter- og frostvejret i årets to første månederresulterede også i store påvirkninger i trafikken, ligesom skybruddet over København den 2. juli2011 betød oversvømmelser på dele af Kyst- og Øresundsbanen.Siden iværksættelsen af Rettidighedsorganisationens arbejde er Kystbanens rettidighed i retningmod Helsingør blevet markant forbedret, og i retningen mod København er rettidighedentilfredsstillende. Navnlig rettidigheden i morgenmyldretiden har ligget på et stabilt og højtniveau. Dette skyldes store forbedringer i procedurerne for bl.a. opholdstider,disponeringsplaner, togafslutning, samarbejdsprocesser etc. Rettidighedsorganisationen harendvidere iværksat en særskilt indsats for at forbedre rettidigheden på Øresundsbanen.Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Regularitet9
Med indførelsen af en ny køreplan pr. 8. august 2011 på Kyst- og Øresundsbanen blev derendvidere skabt grundlag for en forbedring af rettidigheden ved indlæggelsen af længereopholdstider på udvalgte stationer for at absorbere forsinkelserne i tog fra Sverige.Myldretidstog fra København til Helsingør og tog uden for myldretiden fra KøbenhavnsLufthavn Kastrup st. kørte herefter i deres eget løb og kom ikke fra Sverige. Den ny køreplanhar betydet, at rettidigheden på Kyst- og Øresundsbanen langsomt blev bedre. I køreplanen for2012 er der indføjet større robusthed i køreplanskanalerne på både de danske og svenskestrækninger. Det ventes at medvirke til en bedre rettidighed på strækningen fra Peberholm tilHelsingør og har givet en ugentlig rettidighed på Kystbanen fra uge 52, 2011, der ligger overmålsætningen på 90 pct. rettidighed.Der var desuden udpeget to øvrige fokusstrækninger, hvor rettidighedsmålet var 90 pct. i 4.kvartal 2011: Nordvestbanen (strækningen Østerport – Kalundborg) og Sydbanen (strækningenØsterport – Rødby Færgehavn). Rettidigheden på Nordvestbanen blev 87,3 pct. Resultatet i 4.kvartal skyldtes hovedsageligt en stram køreplan på strækningen København – Høje Tåstrup,påvirkninger fra løvfald, fejl som kan henføres til operatøren, personpåkørsel ved Roskilde, samtændringer i trafikken pga. arbejdsnedlæggelse.Rettidigheden på Sydbanen blev på 83,2 pct. Resultatet i 4. kvartal skyldtes hovedsageligmidlertidig lukning af Storstrømsbroen, forsinkelser fra Tyskland, påvirkninger fra løvfald,stram køreplan på strækningen København – Høje Tåstrup, samt ændringer i trafikken pga.arbejdsnedlæggelse.Endvidere var målsætningen, at den samlede rettidighed på fjernbanen (passagertog) i 4. kvartal2011 skulle ligge på min. 90 pct. Resultatet for 4. kvartal blev 88,5 pct.Den manglende målopfyldelse skyldtes primært forsinkelser fra udlandet, påvirkninger fraløvfald, personpåkørsel i Roskilde, en række sikringsfejl i Københavnsområdet,systemspærringer mellem København – Fredericia, midlertidig lukning af Storstrømsbroen,operatørernes egne forhold, samt arbejdsnedlæggelsen blandt DSB’s håndværkere mediodecember, som gav store trafikale ændringer.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Regularitet10
Irregularitetens fordeling i 2011
De følgende tre tabeller viser fordelingen af årsager til irregulariteten i 2011. Det bemærkes, atsummen af kanalregulariteten, jf. Tabel 1, og irregularitetsbidragene er lig med 100 pct. påhenholdsvis fjern- og S-banen.Tabel 2: Irregularitet, fjernbanen 2011FjernbaneIrregularitetsprocent sporIrregularitetsprocent signalområdetIrregularitetsprocent øvrige områder1I altIrregularitetsprocent2,0 %2,2 %1,5 %5,7 %
1) Irregularitet som følge af kørestrømsfejl, gensidige operatørpåvirkninger, disponeringsfejl mv. Irregularitetsprocentensom følge af gensidige operatørpåvirkninger udgør 0,9 pct.
Tabel 3: Irregularitet, S-banen 2011S-baneIrregularitetsprocent sporIrregularitetsprocent signalområdetIrregularitetsprocent øvrige områderI altIrregularitetsprocent1,1 %1,5 %0,5 %3,1 %
Tabel 4: Irregularitet fjern- og S-banen fra signalområdet 2011.Realiseret i2011Niveauet for første halvår 2006.Grundlaget for Aftale om trafikfor 2007.12,9 %
Irregularitetsprocent signalområdet forfjernbanenIrregularitetsprocent signalområdetfor S-banen
2,2 %
1,5 %
1,7 %
1) Målet i Aftale om trafik for 2007 er et samlet mål for både S- og Fjernbane
I 2011 har irregulariteten fra signaler liggetpået lavere niveau end niveauet i første halvår af2006, som dannede udgangspunkt for Aftale om trafik for 2007. Banedanmark fokuserermålrettet på vedligeholdelse, fejlretning og genopretning af trafikken for at overholde aftalensmål for mængden af fejl på de gamle signalanlæg og fejlenes påvirkning af trafikken.En stor del af Banedanmarks signalanlæg har imidlertid fortsat en meget høj gennemsnitsalder,hvorfor anlæggenes tilstandsudvikling bliver vanskeligere at forudse, efterhånden somanlæggenes alder stiger. Der kan derfor komme større nedbrud, indtil Banedanmarkssignalanlæg er udskiftet. Således skal ovenstående, positive udvikling tolkes varsomt, idetenkelte større hændelser kan forrykke det samlede billede. Det er fortsat Banedanmarksvurdering, at niveauet fra 2006 kan fastholdes i de kommende år.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Regularitet11
3 Afvikling af efterslæbI dette afsnit redegøres for afviklingen af efterslæbet fordelt på fagområder. Den overordnedekonklusion er, at afviklingen af efterslæbet forløber som forudsat.I Tabel 5 ses en oversigt over det forudsatte forbrug på fornyelse og vedligeholdelse iaftaleperioden sammenholdt med dels det realiserede forbrug i perioden 2007-2010 og dels detforventede forbrug i resten af aftaleperioden.Tabel 5: Forbrug og prognose 2007-20141Mio. kr.Forudsat i Aftaleom trafik for20072Realiseret/prognoseMerforbrug20072008200920102011201220132014I alt
2.213
2.816
2.954
2.746
2.707
2.643
2.502
2.437
21.018
2.28168
2.89478
2.925-29
2.78943
2.453-254
2.982339
2.304-198
2.390-47
21.0180
1) Tabellen inkluderer realiseret forbrug 2007-2010 (løbende priser) samt forventet/forudsat forbrug 2011-2014 (PL11) iAftale om trafik for 2007 inklusive årlig justering af Finansloven, herunder tillægsbevillinger for § 28.63.05 tilfornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet.2) Rækken indeholder såvel den oprindelige ”Aftale om trafik for 2007” som efterfølgende tildelte tillægsbevillinger.
Der blev i forbindelse med Aftale om en grøn transportpolitik fra 2009 og efterfølgendetransportpolitiske aftaler besluttet en række nye anlægsaktiviteter på jernbaneområdet.Hovedparten forventes færdiggjort omkring 2020. For at sikre en optimal udnyttelse afressourcerne, begrænse de driftsmæssige konsekvenser i udførelsesfasen samt få størst muligsynergi mellem Banedanmarks fornyelsesaktiviteter og udførelsen af de nye anlægsprojekter erBanedanmark ved at analysere den samlede mængde opgaver, herunder også de forventedeaktiviteter indenfor vedligehold.Banedanmark har endvidere udviklet en opdateret version af Sporanalysemodellen, og dennemodel er også brugt i de igangværende analyser med henblik på at få et opdateret billede afbehovet på sporområdet.Analyserne har fokus på Banedanmarks samlede opgaver i perioden frem mod 2020. Det kanmedføre ændringer i den konkrete fornyelsesportefølje i indeværende aftaleperiode. Disseændringer forventes holdt indenfor det forudsatte omfang i Aftale om trafik for 2007.Banedanmark vil i en kommende afrapportering give en status på de gennemførte analyser.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb12
3.1 Spor3.1.1 Opdatering af sporanalysemodellenBanedanmark har opdateret Sporanalysemodellen, som er et avanceret IT-værktøj til opgørelseaf behovet på sporområdet. Det er Banedanmarks vurdering, at den opdaterede model giver etyderst kvalificeret bud på, hvornår sporfornyelsesprojekterne senest bør gennemføres ud fra enteknisk, økonomisk og trafikal optimering.Der pågår pt. en sammenligning af output fra den nye og gamle version afSporanalysemodellen. Output fra den nye Sporanalysemodel vil først blive anvendt, når dentilbundsgående analyse af forskelle i output er afsluttet.I nærværende efterslæbsafsnit om sporområdet anvender Banedanmark fortsat den såkaldt”vægtede” metode, som også hidtil er blevet anvendt som supplement til den årlige kørsel medsporanalysemodellen. Sporanalysemodellen foretager en komponentbaseret opgørelse (skinner,sveller, ballast) baseret på Banedanmarks sporregister, mens den vægtede metode tagerudgangspunkt i de forskellige sporombygningsmetoder.
3.1.2 Efterslæbsopgørelse SporSamlet set forventer Banedanmark at afvikle efterslæbet på sporfornyelse som forudsat i Aftaleom Trafik for 2007.I 2011 forventer Banedanmark at afvikle 10 pct. af efterslæbet på sporfornyelse mod forudsat13 pct., jf. Tabel 6.Tabel 6: Fordeling af sporarbejder. Vægtet metode.Pct.ForudsatRealiseret/PrognoseMeraktivitet20078%14 %6%200813 %19 %6%200914 %10 %-4 %201010 %14 %4%201113 %10 %-3 %201215 %21 %6%201314 %8%-6 %201412 %4%-8 %I alt1100 %100 %0%
1) Afvigelser ml. sumkolonnen ”I alt” og tal for de enkelte år skyldes afrundinger.
I Tabel 7 fremgår for sporområdets fornyelsesaktiviteter Banedanmarks forbrug i perioden2007-2011 og forventede produktion for 2011-2014. Den forventede produktion i 2011-2013 erbaseret på Banedanmarks treårige fornyelsesplan og er for 2011 korrigeret med efteråretsprognoser for indeværende år.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb13
Tabel 7: Forventet/forudsat Fornyelse, SporMio. kr.1Forudsat i Aftaleom trafik for20072Realiseret/PrognoseMerforbrug200783320081.03920091.06220109362011955201290120138342014823I alt7.383
88855
1.282243
1.10341
1.150214
814-141
92322
790-44
433-390
7.3830
1) For årene 2007-2010 er beløbene angivet i løbende priser. For årene 2011-2014 er PL11 anvendt.2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” inkluderer eventuelle tidligere afrapporterede justeringer affagfordelingen (inden for den samlede ramme). Derudover inkluderer rækken udmøntningen af tidligere afrapporteretoverførsel af midler til Spor fra Forst og Vej & Plads til dækning af omkostninger til afvandingsarbejder i forbindelsemed sporfornyelsesprojekterne i perioden 2011 til 2014. Endelig er eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05inkluderet.
3.1.3
Sammenligning af prognose og åbningsbalancen
Tabel 8viser en sammenligning mellem det faktiske aktivitetsomfang og det modelleredeaktivitetsomfang for sporombygningsprojekter i 2011, som baserer sig på sporanalysemodellen.Det er vanskeligt at lave en sådan sammenligning, idet der knytter sig stor usikkerhed tilmodelleringen på strækningsniveau. Det er derfor ikke i sig selv overraskende, at der erafvigelser mellem det forventede og det faktiske aktivitetsniveau.
Tabel 8: Prognose for sporfornyelse i 2011 i forhold til oprindelige modelberegningerOmfang, vægtede km.Bramming – TønderEsbjerg – LunderskovValby – Svanemøllen2Ringsted – Roskilde3Mindre sporprojekter 20114I altPrognose, km.201119339488152Åbningsbalance,km.42371669–164Meraktivitet i %122 %5%-76 %-88 %–-7 %
1) Tallene i kolonnen ”Prognose 2011, km. 2011” er opgjort ved den vægtede metode.2) Input er hér 6. Hovedspor-projektet. Dette har kun skullet forestå fornyelsen af en del af de forudsatte 16 km.,hvorfor den negative meraktivitet hér ikke er lig med en negativ meraktivitet på strækningen i hele rammeperioden.3) Der er ikke tale om et egentligt sporstrækningsprojekt med formålet at udbedre 69 km. spor. Der er derimod tale omet stationsprojekt, hvorfor sammenligningen af prognosen med åbningsbalancen er mindre relevant, end for de reellesporstrækningsfornyelsesprojekter.4) Summen af vægtede kilometer for til mindre fornyelsesprojekter, der ikke har fornyelsen af en hel banestrækningsom formål.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb14
3.1.4 SidesporBanedanmark gennemgik i 2009 i samarbejde med Trafikstyrelsen behovet for åbne sidesporfrem mod 2014. Det var vurderingen, at der samlet set forventes at være ca. 274 km åbnesidespor i 2014. Behovet for åbne sidespor er således ca. dobbelt så stort som anslået forud forAftale om trafik for 2007. Vurderingen er dog, at de sidespor, som forventes åbne i 2014, kanfornyes og vedligeholdes indenfor bevillingen til fornyelse og vedligeholdelse af sidespor, somblev afsat med Aftale om trafik for 2007.Banedanmark er som forudsat i gang med at reducere mængden af åbne sidespor. Banedanmarkforventer at nedlægge udvalgte sidespor ved udgangen af 2011, idet disse spor ikke har væretefterspurgt i de foregående to år. Banedanmark har kontakt til Trafikstyrelsen, som skalgodkende, at de pågældende spor lukkes endeligt.
3.1.5 SporstoppereBanedanmark skal i henhold til Aftale om trafik for 2007 sørge for, at alle sporstoppereindenfor fem år opgraderes til ny norm BN1-95-1. I 2010 udarbejdede Banedanmark isamarbejde med Trafikstyrelsen oplæg til normen, og Banedanmark fremsendte ultimo 2010 enhandlingsplan til Trafikstyrelsen.På baggrund af handlingsplanen har Banedanmark en fortløbende afklaring med Trafikstyrelsenom processen for opgradering af sporstoppere (Ibrugtagningstilladelser). Selve arbejdet opstartesi slutningen af 2011 og fortsætter ind i 2012-2014, hvor den nye norm forventes godkendt.Opgradering af sporstoppere er endvidere indarbejdet i mange sporombygningsprojekter, der erplanlagt for de kommende år, da dette forventes at give de laveste priser.
3.1.6 Spordele i overkørslerDet er forudsat, at der i perioden 2007-2014 fornyes ca. 235 spordele i overkørsler.Banedanmark fornyer primært spordele i overkørsler i forbindelse med de storesporombygningsprojekter. Det har vist sig, at der herved opnås de laveste priser. Samtidigreducerer denne tilgang de trafikale gener. Herudover har Banedanmark igangsat fornyelse afoverkørsler på de strækninger, hvor sporenes generelle tilstand ikke fordrer en sporombygning,men hvor tilstanden i de enkelte overkørsler betyder, at denne skal fornyes.I perioden 2007-2010 fornyede Banedanmark 72 spordele i overkørsler. I 2011 forventerBanedanmark at forny samlet 46 spordele i overkørsler, bl.a. på strækningen Bramming-Tønderog Bramming-Esbjerg. I alt forventes der således for udgangen af 2011 samlet at være afvikletefterslæb på 118 spordele i overkørsler.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb15
3.2 BroerAfviklingen af efterslæbet forløber samlet set som forudsat. Banedanmark forventer således forbroområdet at have indhentet efterslæbet defineret i Aftale om trafik for 2007 inden 2014.I 2011 forventer Banedanmark at vedligeholde 56 broer og forny 96 broer.Den gennemsnitlige tilstandskarakter for de 6 store og 1696 mindre broer, Banedanmarkforvalter, er på baggrund af sidste opdaterede tilstandsdata estimeret til fortsat være 1,41.Tilstandskarakteren opgøres på en skala fra 0 til 5, hvor 0 er bedst.Det skal dog bemærkes, at der er fundet revner i Storstrømsbroen, som skyldes enuhensigtsmæssighed i konstruktionen. Der er tale om en særlig problemstilling ud over detefterslæbsbegreb, som normalt anvendes. Der er ikke tale om tilsvarende fejl på andre broer. Derer igangsat en særlig analyse med henblik på at finde den optimale fremadrettede løsning forStorstrømsbroen med tilhørende anlægsoverslag, som vil ligge ud over rammerne i Aftale omTrafik.I lighed med afrapporteringens øvrige tabeller, der opgør udviklingen i efterslæbet, skalkolonnerne i Tabel 9 læses således:”Efterslæb primo 2011” viser det prisopregnede aktivitetsbaserede efterslæb pr. ultimo2010 som opgjort i forårets afrapportering 20111.”Korrektion” viser eventuelle korrektioner til opgørelsen i forårets afrapportering 2011.”Nyt efterslæb” viser efterslæb, der konstateres i 2011.”Afviklet efterslæb” viser den forventede nedbringelse af efterslæb i 2011.”Efterslæb primo 2012” er den forventede status på efterslæbet ultimo 2011.”Efterslæb primo 2012 ift. efterslæb 2007” er resterende efterslæb set i forhold tilefterslæbet 2007 opgjort i procent.Tabel 9: Efterslæbsprognose, Broer (Fornyelse & Vedligehold), [Mio. kr. PL11]Kompo-nentEfterslæbprimo2011KorrektionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2012Efterslæbprimo2012 ift.efterslæb200752 %
Broer
1.572
-
-
270
1.302
1
For fagene Vej og Plads, Forst og de mindre anlægselementer under Broer, hvor der ikke foreligger vidensgrundlagfor opgørelse af efterslæb ud fra levetidsmodeller, opgøres efterslæbsudviklingen på grundlag af forbruget opgjort iårets priser.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb16
Tabel 10: Efterslæbsprognose, Broer Øvrige Anlægselementer (Fornyelse & Vedligehold),[Mio. kr. PL11]Komponent-gruppeEfterslæbprimo20114219Korrek-tionNytefter-slæb--Afvikletefter-slæb12-Efter-slæbprimo20123019Efterslæbprimo 2012ift. efterslæb200760 %100 %
AutoværnStøjskærme
--
KabelrenderStøttemure ogspunsvæggeStenkisterI alt
159235203
----
----
2651089
132725114
55 %28 %58 %49 %
Tabel 11: Efterslæb, Broer Øvrige Anlægselementer (Fornyelse), Fysiske mængderKomponent-gruppeBroerAutoværn – antalbroerStøjskærme – km1Kabelrender – kmStøttemure ogspunsvægge*StenkisterEfterslæbprimo 2011278 stk.76 stk.-21km.-443 stk.----Korrektion---Nytefterslæb---Afvikletefterslæb152 stk.13 stk.-3 km.-65 stk.Efterslæbprimo 2012126 stk.63 stk.-18 km.-378 stk.
1) Antallet, der skal vedligeholdes frem til udgangen af 2014, kan ikke angives med nøjagtighed, idet de prioriteresløbende.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb17
Tabel 12: Forventet/forudsat Fornyelse & Vedligehold, BroerMio. kr.1Forudsat i Aftaleom trafik for20072Realiseret/prognose3Merforbrug20071032008227200937720103902011360201240320133972014355I alt2.612
11310
216-11
300-77
260-130
306-54
42320
44548
326-29
2.389-2234
1) For årene 2007-2010 er beløbene angivet i løbende priser. For årene 2011-2014 er PL11 anvendt.2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” inkluderer eventuelle tidligere afrapporterede justeringer affagfordelingen (inden for den samlede ramme). Derudover er eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05inkluderet.3) Forbrugstallet for 2010 er ændret ift. tallet i forårets afrapportering for at rette en beklagelig fejl i forårets opgørelse.4) Der forventes et akkumuleret mindreforbrug på vedligehold af broer, uden at dette vil påvirke den forudsatte tilstandpå broerne. Disse midler anvendes inden for den samlede ramme til vedligehold (jf. Afrapporteringen forår 2009).
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb18
3.3 KørestrømAfviklingen af efterslæbet forløber samlet set som forudsat. Banedanmark forventer således forkørestrømsområdet at have indhentet efterslæbet defineret i Aftale om trafik for 2007 inden2014.Efterslæbsindhentningen via fornyelsesaktiviteter inden for kørestrømsområdet i 2011 udgøres ihovedtræk af kørestrømsarbejder på S-banen.På omformerstationer er efterslæbet øget minimalt i 2011. Forøgelsen skyldes naturligt opståetefterslæb grundet anlægselementernes alder og belastningen på anlæggene. Det er fortsatforventningen, at efterslæbet også på omformerstationer er indhentet ved udgangenrammeaftaleperioden, der er dækket af Aftale om trafik for 2007.Tabel 13: Efterslæbsprognose, Kørestrøm (Fornyelse), [Mio. kr. PL11]KomponentgruppeEfterslæbprimo2011Korrek-tionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2012Efterslæbprimo2012 ift.efterslæb200764 %93 %17 %0%0%23 %
OmformerstationerFordelingsstationerKørestrøm S-bane1Kørestrøm F-baneØvrige anlægI alt1
7126--34
------
1----1
--12--12
8115--24
1) Afvigelsen i rækken skyldes afrundinger til hele tal.
Tabel 14: Forventet/forudsat Fornyelse, KørestrømMio. kr.1Forudsat i Aftale omtrafik for 20072Realiseret/prognoseMerforbrug2007108-220084423-212009131522010128-42011202112012171812013172252014163418I alt*1491490
1) For årene 2007-2010 er beløbene angivet i løbende priser. For årene 2011-2014 er PL11 anvendt.2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” inkluderer eventuelle tidligere afrapporterede justeringer affagfordelingen (inden for den samlede ramme). Derudover er eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05 tilfornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet inkluderet.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb19
3.4 Tele, it og transmission3.4.1 Telefoni og radioDa togradiosystemet GSM-R er integreret i Signalprogrammet, afrapporteres der om detteprojekt i forårets afrapportering 2012, hvor fremdriften i Signalprogrammet afrapporteres.
3.4.2 TransmissionAfviklingen af efterslæbet forløber samlet set som forudsat. Banedanmark forventer således fortransmissionsområdet at have indhentet efterslæbet defineret i Aftale om trafik for 2007 inden2014.Efterslæbsindhentningen via fornyelsesaktiviteter inden for transmissionsområdet i 2011udgøres i hovedtræk af arbejder vedrørende PCM og datanet.Det resterende efterslæb p.t. vedrører PCM, dvs. koblings- og kommunikationsenheder, derfordeler og styrer kommunikationen i anlægget, samt datanet der omfatter routere og switche.Der er i 2011 identificeret et begrænset nyt efterslæb på datanetelementer. Det nye efterslæbskyldes den ekstraordinært hurtige, teknologiske forældelse for datanetelementer. Det nyeefterslæb mere end modsvares af, at Banedanmark aktivt genbruger stadig funktionsdueligtmateriel, hvor det er muligt. Såvel det nye efterslæb som korrektionen som følge af genbrug afbrugte elementer fremgår af Tabel 15.
Tabel 15: Efterslæbsprognose, Transmission (Fornyelse), [Mio. kr PL11]Komponent-gruppeEfterslæbprimo2011-1216129KorrektionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2012-79117Efterslæbprimo 2012ift. efterslæb20070%21 %59 %108 %34 %
KablerPCMDatanetØvrige aktiverI alt
---3--3
--2-2
-56-11
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb20
Tabel 16: Forventet/forudsat Fornyelse, TransmissionMio. kr.1Forudsat i Aftale omtrafik for 20072Realiseret/prognoseMerforbrug20071717020082422-2200926522620107750-2720111819120124239-3201312221020141510-5I alt2312310
1) For årene 2007-2010 er beløbene angivet i løbende priser. For årene 2011-2014 er PL11 anvendt.2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” inkluderer eventuelle tidligere afrapporterede justeringer affagfordelingen (inden for den samlede ramme). Derudover er eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05 tilfornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet inkluderet.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb21
3.5 TrafikinformationMed Aftale om trafik for 2007 blev det besluttet, at efterslæbet på trafikinformationsudstyret(skærme, ure og højttalere) på de røde baner afvikles. Med Finansloven for 2008 blev detherudover besluttet, at efterslæb på trafikinformationsudstyret på alle baner skulle afviklesinden udgangen af 2010, hvorfor der blev bevilget yderligere 92 mio. kr. (PL08).På grund af en brand i en teknikhytte i Holbæk i 2010 blev det resterende efterslæb – i form afskærmene på Nordvestbanen (45 stk. fordelt på 6 stationer) – ikke afviklet i 2010 som forudsat.Disse afvikles i 2011. Således er prognosen, at alt efterslæb på trafikinformationen vil væreindhentet ved udgangen af 2011 (skærme, ure og højttaleranlæg).Derudover forventer Banedanmark i 2011 at leve op til kravet om, at maksimalt 12.540passagerer (i gennemsnit) dagligt oplever mangelfuld trafikinformation som følge af fejl inedslidte anlæg. Forventningen bygger på, at de realiserede tal for første halvår af 2011 harværet 6.492 påvirkede passagerer pr. dag; svarende til kun 52 pct. af maksimumskravet på12.540 passagerer for denne type hændelser.Udover afvikling af efterslæb omfatter Aftale om trafik for 2007 på trafikinformationsområdetvisse moderniseringer, herunder følgende projekter:Opgradering af højttalerbetjeningssystemet (ca. 200 stationer). Projektet er planlagtendelig gennemført i løbet af 2012 og omfatter opgradering afhøjttalerbetjeningssystemet på alle strækninger. Systemet er allerede opgraderet og idrift på alle røde strækninger.Udvidelse af antal handicapskærme (29 stationer): I stedet for opsættelse af nyehandicapskærme iværksatte og gennemførte Banedanmark med forligskredsens accepten løsning, som baserer sig på talegenkendelse, og som derfor kan benyttes på allestationer. Den nye telefonløsning, som er idriftsat i 2011, giver blinde og svagtseendemulighed for at få oplyst afgangs- og ankomst tider for alle fjern- og regionaltoguanset, hvor brugeren befinder sig.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb22
Tabel 17: Efterslæbsprognose, Trafikinformation, Grønne & Blå Strækninger (Fornyelse),[Mio. kr. PL11]Komponent-gruppeEfterslæbprimo2011KorrektionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2012Efterslæbprimo2012 ift.efterslæb20070%0%0%0%
TV-monitorerHøjttalereØvr. komponenterI alt
6000
0000
0000
6006
0000
Tabel 18: Efterslæb, Trafikinformation, Grønne & Blå Strækninger (Fornyelse), FysiskemængderKomponentgruppeTV-monitorerHøjttalereØvrige komponenterEfterslæbprimo 201145 stk.0 stk.45 stk.Korrektion0 stk.0 stk.0 stk.Nytefterslæb0 stk.0 stk.0 stk.Afvikletefterslæb45 stk.0 stk.45 stk.Efterslæbprimo 20120 stk.0 stk.0 stk.
Tabel 19: Forventet/forudsat Fornyelse, TrafikinformationMio. kr.1Forudsat i Aftale omtrafik for 20072Realiseret/prognoseMerforbrug20071814-420083213-1920098848-4020106254-82011515102012385201331512201454944I alt2162160
1) For årene 2007-2010 er beløbene angivet i løbende priser. For årene 2011-2014 er PL11 anvendt.2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” inkluderer eventuelle tidligere afrapporterede justeringer affagfordelingen (inden for den samlede ramme). Derudover er eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05 tilfornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet inkluderet.
3.5.1 Tilpassede perronafsnitSom følge af, at de ny IC4-tog er længere end IC3-togene og dermed stiller større krav tilindstigende passagerer om at placere sig rigtigt på perronerne, blev der med Aftale om trafik for2007 afsat 10 mio. kr. til at udvikle en anden løsning end det faste skiltesystem medperronafsnit A, B, C, D og E. Banedanmark har sat projektet i bero, indtil der er afklaring vedr.indsættelse af IC4-tog.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb23
3.6 Øvrige fag3.6.1 StærkstrømAfviklingen af efterslæbet forløber samlet set som forudsat. Banedanmark forventer således forstærkstrømsområdet at have indhentet efterslæbet defineret i Aftale om trafik for 2007 inden2014.Efterslæbsindhentningen via fornyelsesaktiviteter inden for stærkstrømsområdet i 2011 udgøresi hovedtræk af arbejder vedrørende nødstrøms- og UPS-anlæg.I 2011 er der blevet arbejdet på at forberede udførelsen af perronbelysningsprojektet på ÅrhusBanegård i 2012.Tabel 20: Efterslæbsprognose, Stærkstrøm (Fornyelse), [Mio. kr PL11]KomponentgruppeEfterslæbprimo2011Korrek-tionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2012Efterslæbprimo2012 ift.efterslæb200750 %0%0%10 %140 %
PerronbelysningsanlægNødstrøms og UPS-anlægSporskiftevarmeØvrige anlægI alt
184--22
-----
-----
14--5
17---17
1) Tallet 10 pct. dækker over de 0,3 mio.kr., der udestår for ”Øvrige anlæg” (ud af 3 mio.kr. som defineretinitialefterslæb i PL07). At der ikke står noget referencebeløb for de 10 % i kolonnerne hhv. ”Efterslæb primo 2012” og”Efterslæb primo 2011” skyldes afrunding.
Tabel 21: Efterslæb, Stærkstrøm (Fornyelse), Fysiske mængderKomponentgruppeEfterslæbprimo20118 stk.25 stk.--KorrektionNytefterslæb----Afvikletefterslæb-19 stk.--Efterslæbprimo20128 stk.6 stk.--
PerronbelysningsanlægNødstrøms og UPS-anlægSporskiftevarmeØvrige anlæg
----
1) På ”Øvrige anlæg” under stærkstrøm opgøres der i tråd med tidligere afrapporteringer ikke mængder iafrapporteringen, idet der er tale om forskellige typer anlægselementer, som ikke umiddelbart er sammenlignelige
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb24
Tabel 22: Forventet/forudsat Fornyelse, StærkstrømMio. kr.1Forudsat i Aftale omtrafik for 20072Realiseret/prognose3Merforbrug2007813520083529-6200937551820104816-3220113532-3201235733820133445112014354-31I alt2672670
1) For årene 2007-2010 er beløbene angivet i løbende priser. For årene 2011-2014 er PL11 anvendt.2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” inkluderer eventuelle tidligere afrapporterede justeringer affagfordelingen (inden for den samlede ramme). Derudover er eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05 tilfornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet inkluderet.3) Forbrugstallet for 2010 er ændret ift. tallet i forårets afrapportering for at rette en beklagelig fejl i forårets opgørelse.
3.6.2 BygningerAfviklingen af efterslæbet forløber samlet set som forudsat. Banedanmark forventer således forbygningsområdet at have indhentet efterslæbet defineret i Aftale om trafik for 2007 inden 2014.Det er herunder prognosen, at det lykkes at afvikle hele det fysiske efterslæb på relæhytter i2011. Indhentningen af de resterende mængder på relæhytterne (208 stk.) kan gøres for 7 mio.kr. De resterende midler anvendes indenfor den samlede fornyelsesramme. Da der resterer 21mio. kr. midler afsat til arbejdet på relæhytterne, er der tale om en ’effektivisering’ på 14 mio.kr. Dette fremgår af korrektionen på de 14 mio. kr. i Tabel 23.Ligeledes forventer Banedanmark at reducere bygningsarealet som forudsat, dvs. fra 137.500 m�til 92.500 m� i aftaleperioden. Bygningsmassen reduceres med 6.000 m2alene i 2011, og der ersåledes kun et begrænset efterslæb for resten af perioden frem til 2014.
Tabel 23: Efterslæbsprognose, Bygninger (Fornyelse)Komponent-gruppeEfterslæbprimo2011KorrektionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2012Efterslæbprimo2012 ift.efterslæb200710%
Relæhytter –[mio. kr. PL11]Relæhytter[stk.]Reduktion afoverskydendebygningsareal[m2]
21208 stk.
-14-
--
7208 stk.
--
7.531 m2
-
-
6.000 m2
1.531 m2
1) Kolonnen ”Efterslæb 2012 ift. 2007” anføres i tråd med hidtidige afrapporteringer kun for efterslæb, der er opgjort iøkonomi.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb25
Tabel 24: Forventet/forudsat Fornyelse, BygningerMio. kr.1Forudsat i Aftale omtrafik for 20072Realiseret/prognoseMerforbrug20075612008147-720091411-320101512-320112924-520122827-12013283682014273710I alt1601600
1) For årene 2007-2010 er beløbene angivet i løbende priser. For årene 2011-2014 er PL11 anvendt.2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” inkluderer eventuelle tidligere afrapporterede justeringer affagfordelingen (inden for den samlede ramme). Derudover er eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05 tilfornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet inkluderet.
3.6.3 Vej og PladsAfviklingen af efterslæbet forløber samlet set som forudsat. Banedanmark forventer således forVej & Plads-området at have indhentet efterslæbet defineret i Aftale om trafik for 2007 inden2014.Stationsafvandingsarbejderne integreres om muligt i sporfornyelsesprojekterne for at sikrelavest mulige enhedspriser på afvandingsarbejderne. Der er i tråd hermed overført midler tilsporområdets bevilling til at dække de udgifter vedrørende stationsafvanding, der fagligt hørerunder Vej & Plads, men som udføres i sporprojekterne fremadrettet.Tabel 25: Efterslæbsprognose, Vej & Plads (Fornyelse), [Mio. kr PL11]KomponentEfterslæbprimo2011KorrektionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæb primo2012Efterslæbprimo2012 ift.efterslæb20070%60 %59 %
PerronerStationsafvanding1I alt
-129129
---
---
-2525
-104104
1) Dele af stationsafvandingsarbejderne udføres i forbindelse med sporfornyelsesprojekterne. Dette forklarer atefterslæbsindhentning målt i økonomi for faget Vej & Plads overstiger forbruget inden for faget.
Tabel 26: Forventet/forudsat Fornyelse, Vej & PladsMio. kr.1Forudsat i Aftale omtrafik for 20072Realiseret/prognoseMerforbrug2007111-1020080442009123-92010120-1220112220-22012151612013103525201419223I alt1011010
1) For årene 2007-2010 er beløbene angivet i løbende priser. For årene 2011-2014 er PL11 anvendt.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb26
2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” inkluderer eventuelle tidligere afrapporterede justeringer affagfordelingen (inden for den samlede ramme). Inkluderet i rækken er en overførsel af midler til sporområdet tildækning af afvandingsaktiviteter, der fagligt ligger i under Vej & Plads, men som udføres i forbindelse medsporfornyelsesprojekterne i perioden 2011-2014. Endelig er eventuelle relevante tillægsbevillinger for § 28.63.05inkluderet.
3.6.4 ForstAfviklingen af efterslæbet forløber samlet set som forudsat. Banedanmark forventer således forforstområdet at have indhentet efterslæbet defineret i Aftale om trafik for 2007 inden 2014.Banedanmark holder fortsat fast i strategien om så vidt muligt at udføre drænarbejder iforbindelse med sporfornyelsesprojekterne og ikke i form af separate projekter, da dette giverlavere enhedspriser på drænarbejderne.Banedanmark forventer fortsat, at den samlede mængde drænarbejder i resten af aftaleperiodenkan udføres indenfor rammen til Spor og Forst. Der er i forbindelse med nærværendeafrapportering overført midler fra Forst til Spor for at dække udgifter til netopafvandingsarbejder, der udføres i sporprojekterne, men som fagligt hører under Forst.I resten af rammeaftaleperioden vil Banedanmark inden for dræn og grøfter fokusere indsatsenpå indhentning af regularitets- og sikkerhedskritisk efterslæb.Tabel 27: Efterslæbsprognose, Forst (Fornyelse), [Mio. kr PL11]Komponent-gruppeEfterslæbprimo2011Korrek-tionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2012Efterslæbprimo 2012ift. efterslæb2007
Dræn ved sporDræn1GrøfterHegnskonverteringBanehegnBevoksningOprydningI alt9775713236----------80--
-13-38-42866957920933 %73 %87 %53 %72 %6871 %
1) Afvigelsen i rækken skyldes afrundinger til hele tal.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb27
Tabel 28: Efterslæb, Forst (Fornyelse), Fysiske mængderKomponent-gruppeDræn ved spor [km]Drænlægning [km]Grøfter [km]Hegnskonvertering, [km]Banehegn [km]Bevoksning [ha]Oprydning [antalstationsområder]943 km175 km287 km1266 ha358 stk.-----Efterslæbprimo2011-1
Korrektion
NytEfterslæb-
Afvikletefterslæb-4 km-6020-16
Efterslæbprimo 2012
-------
943 km115 km267 km1266 ha342 stk.
1) Som beskrevet i afrapporteringen fra foråret 2009 indikerer drænprojekterne udført siden 2007, at omfanget af detregularitetskritiske drænarbejde er højere end opgjort i forbindelse med Aftale om trafik for 2007. Banedanmarkprioriterer løbende de nødvendige drænarbejder.
Tabel 29: Forventet/forudsat Fornyelse, ForstMio. kr.1Forudsat i Aftaleom trafik for20072Realiseret/prognoseMerforbrug200733200844200931201040201139201226201322201421I alt256
14-19
5814
332
14-26
24-15
5327
5129
9-12
2560
1) For årene 2007-2010 er beløbene angivet i løbende priser. For årene 2011-2014 er PL11 anvendt.2) Rækken ”Forudsat i Aftale om trafik for 2007” inkluderer eventuelle tidligere afrapporterede justeringer affagfordelingen (inden for den samlede ramme). Inkluderet i rækken er en overførsel af midler til sporområdet tildækning af afvandingsaktiviteter, der udføres i forbindelse med sporfornyelsesprojekterne i perioden 2011-2014. Disseoverførte midler svarer til de 200 mio. kr., der blev besluttet overført fra Broer til Forst i forbindelse medafrapporteringen fra foråret 2009 for at dække udgifter til afvandingsarbejder. Endelig er eventuelle relevantetillægsbevillinger for § 28.63.05 inkluderet.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Afvikling af efterslæb28
4 Banens vedligeholdelsestilstandAntallet af tog, der påvirkes af de forskellige tekniske fag f.eks. Spor, Kørestrøm og Sikring, eren indikation på jernbanens ydeevne og dermed jernbanens vedligeholdelsestilstand. Antallet aftog, der påvirkes af de tekniske fag, udgør således en delmængde af de tog, som Banedanmarksamlet set kan påvirke, og som indgår i opgørelsen af kanalregulariteten.Banedanmark analyserer og igangsætter løbende tiltag i forhold til vedligeholdelsesmæssige fejlinden for de tekniske fag med henblik på at nedbringe antallet af antal påvirkede tog.Nedenstående opgørelser af påvirkede tog er delt i to. Figur 4 og Figur 5 viser de påvirkninger,som skyldes tekniske forhold. Det kan f.eks. være fejl i sporets beliggenhed, fejl i etoverkørselsanlæg eller fejl i forbindelse med køreledningsnedrivninger. Dvs. at det er forhold,som afspejler den vedligeholdelsesmæssige tilstand på Banedanmarks anlæg.Der er også påvirkninger, som ikke kan tilskrives udelukkende tekniske fejl og tilstande hosBanedanmark. Det gælder f.eks. forhold som løvfald og fejl som skyldes vejrforhold. Dissepåvirkninger skyldes ikke vedligeholdelsestilstanden, men eksterne forhold såsom vejrlig ellerstormfald. Disse påvirkninger fremgår af Figur 6 og Figur 7.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Banens vedligeholdelsestilstand29
Figur 4: PVT (påvirkede tog) forårsaget af tekniske forhold, januar til september 2011, F-banen
Figur 5: PVT (påvirkede tog) forårsaget af tekniske forhold, januar til september 2011, S-banen
4.1 Påvirkede tog som følge afvedligeholdelsesniveauFigurerne ovenfor viser, hvor mange tog på henholdsvis fjern- og S-banen, de tekniske fag måpåvirke med egne forhold (vandret blå linje), hvis Banedanmark samlet set skal overholdekravene til kanalregulariteten samt hvor mange tog de tekniske fag så reelt har påvirket i deførste ni måneder af 2011. Det fremgår, at de tekniske fag påvirkede flere tog end forudsat påfjernbanen i fem ud af de ni måneder. På S-banen påvirkede de tekniske områder flere tog endforudsat i syv ud af årets ni første måneder.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Banens vedligeholdelsestilstand30
Forskellen i niveau for, hvor mange tog henholdsvis fjern og S-banen må påvirke, skyldesforskellige regularitetskrav på de to banetyper.Pt. viser figurerne, at der særligt på S-banen kan blive udfordringer forbundet medoverholdelsen af de mål, der er sat for, hvor mange tog de tekniske fag må påvirke i 2011.I flere måneder er overskridelsen af antal påvirkede tog på S-banen marginal, mens den i nogleenkelte måneder er markant. Dette gælder fx for januar, maj og august. Påvirkningerne kanhovedsagelig tilskrives fagene Spor, Sikring og Strøm.Pga. det hårde vintervejr har sporområdet haft usædvanligt mange laske- og skinnebrud, hvilkethar afstedkommet en del påvirkede tog i især årets første måneder. Sikringsområdetspåvirkninger er et sammenfald af flere hændelser, men især sporskiftefejl samt relæ- ogkontaktfejl har i perioder resulteret i en del påvirkninger på trafikken. For strømfaget har S-banen været særligt plaget af en stigning i antallet af kobberkabeltyverier.Banedanmark har i løbet af 2011 udbedret de fejl vedrørende skinne- og laskebrud, som denhårde vinter medførte, samt nedbragt antallet af kabeltyverier ved at benytte erstatningskabler ialuminium.Fejlene er dermed ikke relateret til manglende vedligeholdelsesindsats men læringen frahændelserne indarbejdes løbende heri.
4.2 Påvirkede tog som skyldes eksterne forhold.Som nævnt indledningsvis er der også påvirkninger, som skyldes eksterne forhold som løvfaldog vejrlig. Nedenstående figur viser antallet af påvirkede tog for netop den type fejl.Figur 6: PVT (påvirkede tog) forårsaget af eksterne forhold fra januar til september 2011, F-banen
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Banens vedligeholdelsestilstand31
Figur 7: PVT (påvirkede tog) forårsaget af eksterne forhold fra januar til september 2011, S-banen
Målene (den blå markering) varierer over året, således at der er givet plads til flere påvirkningeri januar og februar end i forårs- og sommermånederne.Som det fremgår tydeligt af figurerne, var resultaterne i året første seks måneder lige under ellermarginalt over målet, mens det steg voldsomt i juli måned. Stigningen skyldes det alvorligeskybrud i Københavnsområdet den 2. juli, som gav en markant stigning i antallet af påvirkedetog pga. vejrforhold.
4.3 Indikatorer for jernbanens ydeevne – KPI-målBanedanmark har siden indgåelsen af Aftale om trafik for 2007 udarbejdetvedligeholdelsespolitikker på alle fag. Vedligeholdelsespolitikkerne har til formål at sikre, at dejernbanetekniske anlæg vedligeholdes økonomiske optimalt til et niveau som gør, at de lever optil ejers og operatørs forventninger til anlæggets ydelse (performance) – og det er såledesvedligeholdelsespolitikkernes mål at levere en vel vedligeholdt bane med høj sikkerhed,effektivitet og regularitet.For at kunne følge op på anlæggenes performance er der som en del af hvert tekniskefagområdes vedligeholdelsespolitik indeholdt nogle KPI’ere (Key Performance Indicators), somgør det muligt at måle på og overvåge, om anlægget lever op til det ydelses- og tilstandsniveau,som anlægget skal være i, når det er vel vedligeholdt. Indikatorerne giver mere specifikt endantallet af påvirkede tog et billede af banens konkrete vedligeholdelses-tilstand.Figur 8 viser udvalgte KPI’ere for banens tilstand, og hvordan de har udviklet sig i de første nimåneder af 2011 holdt op imod målene for den vel vedligeholdte bane. Indikatorerne viser,hvorvidt målopfyldelsen er grøn, gul eller rød. Grøn afspejler, at målet er opfyldt, gul at målet
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Banens vedligeholdelsestilstand32
er opfyldt men tæt på overskridelse og rød afspejler en udfordring i forhold til jernbanensydeevne. Målingerne relaterer sig til de fejlbeskrivelser, som står yderst til venstre.De udvalgte KPI’ere i nedenstående figur er en delmængde af langt flere KPI’er. Nedenståendeer udvalgt, fordi de bredt repræsenterer alle tekniske fag og samtidig udgør en form for kerne-KPI’ere. F.eks. erSikringsfejlen klar indikator for, hvordan sikringsanlæggene har performet iden pågældende måned, ligesomDriftsforstyrrende fejl i kørelednings- og højspændingsanlægklart indikerer den vedligeholdelsesmæssige tilstand for Kørestrømselementerne.Der skelnes i figuren mellem røde, grønne og blå baner, jf. prioriteringen i Aftale om trafik for2007. I praksis er der tale om, at fornyelse og vedligehold på de røde strækninger prioriteres førde grønne og blå strækninger, da et øget vedligehold på de røde baner er en forudsætning forde strammere mål, der gælder for de røde baner.For hver indikator er der fastsat mål, som angiver den største acceptable mængde fejl.Eksempelvis hvor mange fejl der maksimalt må være i et sikringsanlæg på en rød bane. Hvisantallet af fejl markant overskrider målet, bliver månedens resultat rødt, da det indikerer enudfordring i forhold til jernbanens ydeevne. Omvendt bliver månedens resultat grønt, hvisjernbanens ydeevne i den pågældende måned overholder målet. Der er endvidere indsat en’buffer’, som udløser gul markering og indikerer, at målet er i fare for overskridelse, og at derbør handles, men at fejlene ikke er alarmerende.Hver indikator har faste grænser for, hvornår målet er opfyldt eller ikke opfyldt. Måltallenebaserer sig i første omgang på kontrakterne med operatørerne (påvirkede tog), men også påfagenes erfaringsbaserede grænser for et acceptabelt fejlniveau, hvis det ønskede tilstands- ogrettidighedsniveau skal fastholdes.Farvelægningen i nedenstående figur viser således banens vedligeholdelsestilstand på udvalgteindikatorer i forhold til mål, som for størstedelens vedkommende tager udgangspunkt iregularitet. De røde felter nedenfor indikerer, at vedligeholdelsestilstanden på de givne anlæg påden givne banetype ikke lever op til det forventede, og en negativ måling kan således forventesat påvirke regulariteten.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Banens vedligeholdelsestilstand33
Figur 8: Udvalgte indikatorer (KPI) for banens tilstand1Nøgletal/KPIResultat pr. baneprioritet2011Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep
Antal fejl iAllesignalsynlighedSporets beliggenhedAlle(klasse 4-fejl)2S-baneSikringsfejlRødGrønBlåS-baneFjernstyringsfejlRødGrønBlåDriftsforstyrrendefejl i kørelednings-oghøjspændingsanlægDriftsforstyrrendefejl istærkstrømsanlægS-baneRødGrønBlåS-baneRødGrønBlå
1) Grøn afspejler, at målet er opfyldt, gul at målet er tæt på overskridelse og rød afspejler en udfordring i forhold tiljernbanens ydeevne.2) Målopfyldelsen vedr. sporets beliggenhed kan beklageligvis ikke rapporteres for juni-september, da de foreliggendedata vurderes ikke at være valide. Banedanmark er ved at sikre datakvaliteten fremadrettet.
Overordnet set er tilstanden tilfredsstillende, således at målene ikke har været eller i begrænsettilfælde har været overholdt. Indikatorerne viser dog også, at der indenfor især fagene Sikringog Stærkstrøm er en udfordring med at opretholde en tilfredsstillende vedligeholdelsestilstandpå anlæggene.Første indikator i ovenstående figur er antal fejl i signalsynlighed, som hænger sammen medbeskæringen af bevoksninger langs med banen og dermed tilhører faget Forst. Stigningen i fejl iløbet af sommeren 2011 sker, pga. at indsatsen med beskæring er reduceret. At fejlene først sesi løbet af sommeren skyldes, at beskæringen først sker, når vækstsæsonen er godt i gang. Denreducerede beskæring er vurderet som sikkerhedsmæssig forsvarlig, og alle indmeldte fejl rettesløbende.Fejl i signalsynlighed har meget begrænsede konsekvenser for regulariteten, da fejlene altidfejlrettes som hasteopgaver. Indikatoren siger således ikke meget om regularitetseffekter, menfungerer som rettesnor for, hvordan vedligeholdelsestilstanden er på Banedanmarks forstanlæg,hvilket er et input til Banedanmarks fremadrettede håndtering af vedligeholdelsesindsatserne påforstområdet.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Banens vedligeholdelsestilstand34
Faget Sikring har en del fejl på både sikrings- og fjernstyringsanlæg. De fleste måneder erfejlene dog i et omfang som betyder, at målene lige akkurat ikke overskrides, men gulemånedsresultater indikerer, at antallet af fejl er tæt på at være kritisk. Årsagerne er mange.Generelt oplever Sikring en del fejl som skyldes gamle og nedslidte anlæg, som ved hjælp affejlretning levetidsforlænges indtil Signalprogrammet tager over. Konsekvensen er en stigning iantallet af fejl. Mange fejl hen over sommeren kan tilskrives enkeltstående hændelser i form afbl.a. fejl i transmissioner, relæer, kabler og sporskifter. Der er ingen umiddelbart identificerbar,rød tråd i fejlene, men fejlene logges så erfaringerne fremadrettet kan bruges til at optimerefejlretningsprocesserne.På Stærkstrøm har der bl.a. været en koncentration af fejl i årets tidlige måneder, som var dekolde måneder præget af betydelige mængder sne og hård frost. Fejlene relaterer sig især tilproblemer med Banedanmarks sporskiftevarmeanlæg. Banedanmark har tre typersporskiftevarmeanlæg, hvoraf især det ældste system har en fejlrate, der medfører påvirkningeraf trafikken. Banedanmark har gennemgået alle forældede sporskiftevarmeanlæg og udpeget enrække vitale anlæg, som står til fornyelse i 2011 og i de kommende år. I efteråret 2011 er dersåledes fremrykket fornyelse af i alt 88 vitale sporskifteanlæg på S-banen, hvilket har til formålfremadrettet at formindske negative regularitetskonsekvenser.Derudover har der været en koncentration af fejl på Stærkstrøm hen over sommeren. Disse fejlkan tilskrives en række enkeltstående hændelser (bl.a. nedrevne køreledninger og overgravedekabler), men også at der i flere måneder har været problemer med elektriske forstyrrelser påforsyningsnettet, hvilket har påvirket en del tog på centrale strækninger.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Banens vedligeholdelsestilstand35
5 Effektivisering i 2011Pt. prognosticeres det, at Banedanmark opnår en effektivisering på 19,7 mio. kr. i 2011. Detsvarer til en samlet effektivisering på 0,7 pct. Banedanmark forventer fortsat at opnå denforudsatte, akkumulerede effektivisering ved udgangen af 2014.På anlægspuljen har der ikke kunnet opstilles sammenlignelige nøgletal, som har muliggjort enopgørelse af effektiviseringen.Inden for fornyelse og vedligehold effektiviserede Banedanmark i 2011 for 0,8 pct.Banedanmarks metode til at sikre effektivisering i fornyelsesprojekterne er at udføre storeprojekter over en længere strækning og med flest mulige aktiviteter i samme projekt.Den begrænsede mindre effektivisering på fornyelse og vedligehold i 2011 relaterer sig tilkombinationen af få store fornyelsesprojekter med positiv effektivisering, en række mindrefornyelsesprojekter med begrænset, negativ effektivisering og en omlæsning af priskatalogetmed Produktion som vanskeliggør effektiviseringsopgørelse på vedligehold. De mindresporfornyelsesprojekter er gennemført på stationsområder karakteriseret ved en høj grad afudførelseskompleksitet og begrænsede muligheder for maskinel sporombygning i stor skala,således at enhedsomkostningerne er højere end gennemsnitsniveauet, ogeffektiviseringsbidraget følgelig er negativt.Den gennemsnitlige effektivisering 2007-2011 er 1,9 pct. årligt. Det betyder, at Banedanmarkhar en begrænset mindre effektivisering i perioden 2007-2011 i forhold til det forudsatte.Tabel 37: Oversigtstabel effektiviseringEffektivisering [Mio. kr.årets priser]28.63.0128.63.0228.63.05TotalEffektivisering i procent28.63.0128.63.0228.63.05Total200717,10,069,486,520073,50,03,03,1200837,90,037,575,420087,60,01,32,22009-85,40,042,6-42,82009-18,10,01,5-1,2201091,80,055,3147,1201019,70,02,04,420110,019,719,720110,00,80,7
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Effektivisering i 201136
6 Status på støjpuljenSom led i Aftale om trafik for 2007-2014 er der afsat midler til tilskud til støjisolering (Pulje formiljø og arbejdsmiljø på § 28.63.02). Det fremgår, at projektet løber i perioden frem til 2014,men at der efter 2010 skal ske en evaluering af projektet, inden de resterende udisponeredemidler kan udmøntesBanedanmarks støjprojekt blev oprindeligt igangsat i 1986, jf. Akt 140 af 11. februar 1986.Formålet med indsatsen var at afhjælpe støjgener via støjskærme og tilskud til lydisolering afejendomme langs jernbanens mest befærdede strækninger.Banedanmark har på baggrund af en støjkortlægning af jernbanenettet tilbudt boliger byggetfør 1984 tilskud. Støjgrænserne er fastlagt i samarbejde med Miljøstyrelsen. Indsatsen er blevetudført etapevis, hvilket betyder, at Banedanmark har inddelt støjindsatsen i geografiske etapertypisk en eller flere kommuner afhængig af størrelsen på kommunerne. Afhængig af hvorstøjbelastet naboen til jernbanen er, kan vedkommende få 50-90 pct. af udgifterne dækket afmidler fra støjpuljen, dog med en maksimal grænse, som er blevet reguleret løbende.På nuværende tidspunkt har ca. 24.700 naboer til jernbanen fået tilbuddet fra Banedanmark, ogi alt har ca. 9.000 naboer til banen fået tilskud til støjdæmpning ved facadeisolering, ellerBanedanmark har opsat støjskærme.Med jævne mellemrum har Banedanmark foretaget en evaluering af støjpuljen, hvor man blandtandet har opdateret trafikgrundlag og aktuelle krav vedrørende støjgrænser. Evalueringenforetages i samarbejde med Miljøstyrelsen. Evalueringen bruges til at planlægge de næste tiltagmed støjpuljen.Den seneste støjkortlægning i 2010 viste et behov for yderligere to etaper, der forventesafsluttet i 2012 og vedrører ca. 1.200 boliger. Denne gang er indsatsen ikke fastlagt geografisk,men ud fra hvor der er boliger, der ikke har fået tilbud tidligere. Der er på baggrund afstøjkortlægningen foretaget en konkret vurdering af de enkelte boligområder, inden udsendelseaf tilbuddene. Efter afslutning af disse etaper har Banedanmark dækket alle hovedspor og S-banen.Det bemærkes, at antallet af naboer, der har taget imod Banedanmarks tilbud om tilskud tillydisolering, har været dalende. I nogle af de sidste etaper har tilslutningsprocenten været påmellem 10-15 pct. På den baggrund anbefaler Banedanmark, at støjindsatsen fra 2012 ændres,så der fremover primært fokuseres på at dæmpe støj ved kilden fx ved en ændretsporopbygning. Endvidere kan dele af puljen reserveres til, at naboer til jernbanen ud fra vissekriterier kan ansøge om midler til facadeisolering mv. frem for, at Banedanmark skal give tilbudom tilskud til hele geografiske områder. Inden afslutning af nuværende etape vil Banedanmarkkomme med et forslag til, hvordan støjindsatsen kan ændres fremover.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2011)Status på støjpuljen37