Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del EU-note E 41
Offentligt
1158146_0001.png
1158146_0002.png
1158146_0003.png
1158146_0004.png
1158146_0005.png

Europaudvalget

EU-konsulenten

EU-note

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer20. september 2012

Westerwelles refleksionsgruppe foreslår vidtgående reformer af EU

Tysklands udenrigsminister, Guido Westerwelle, fremlagde den18. septemberslutrapporten for drøftelserne i den refleksionsgruppe om EU’s fremtid, somhan satte i søen tilbage i marts 2012. Refleksionsgruppen, som siden harmødtes fem gange under Westerwelles formandskab, består af udenrigsmini-1strene fra 11 EU-lande – heriblandt Danmarks udenrigsminister .Rapporten indeholder en lang række anbefalinger til, hvad EU kan gøre påbåde kort, mellemlang og lang sigt for at håndtere de udfordringer, som manifølge refleksionsgruppen står overfor med den igangværende økonomiske ogfinansielle krise samt ikke mindst en konstant accelererende globaliserings-proces, som truer med at underminere den folkelige opbakning til det europæ-2iske projekt .En del af anbefalingerne kan indføres uden at revidere EU’s traktatgrundlag,mens en hel del af dem vil kræve en ny runde af traktatforhandlinger i et kon-vent og efterfølgende på en regeringskonference.
1
Refleksionsgruppen er blevet til på den tyske udenrigsminister initiativ i marts 2012, hvor haninviterede en eksklusiv kreds af udenrigsministre fra Østrig, Belgien, Danmark, Frankrig, Italien,Luxembourg, Holland, Polen, Portugal og Spanien til en snak om EU’s fremtid.Guido Westerwelle præsenterede anbefalingerne sammen med den polske udenrigsministerRadek Sikorski i en fælles kronik i New York Times fra den 17. september 2012.
2
1/5
Flere af rapportens anbefalinger er ganske vidtrækkende. Men det understre-ges samtidig, at den er udtryk for de 11 udenrigsministres personlige tanker,samt at alle deltagende udenrigsministre ikke nødvendigvis er enige i allerapportens anbefalinger.Rapportens anbefalinger falder under følgende overskrifter:I.) Styrkelse af den økonomisk-monetære unionII.) Institutionelle reformerIII.) Øget demokratisk legitimitetIV.) Styrkelse af EU’s fælles udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitikV.) Andre emner

I.

Styrkelse af den økonomisk-monetære union

Det overordnede formål med anbefalingerne er ifølge refleksionsgruppen atkomme med idéer til, hvordan EU-landene kan reformere EU’s økonomiskmonetære union, tackle en række strukturelle problemer og øge Europaskonkurrenceevne. Der er i den forbindelse bl.a. behov for at:1) udstyre EU med stærkere beføjelser til at overvåge EU-landenes na-tionale budgetter2) udbygge den økonomiske union gennem mere bindende økonomiskkoordination mellem EU-landene3) skabe et effektivt europæisk banktilsyn.1) For så vidt angår overvågningen af EU-landenes budgetter foreslår reflek-sionsgruppen, at der skabes en

effektiv overvågningsmekanisme på euro-

pæisk plan,

som giver EU’s institutioner beføjelser til at kontrollere medlems-staternes budgetter og finanspolitiske tiltag, så det sikres, at de overholderderes forpligtelser med hensyn til underskud og gældsreduktion.Samtidig foreslås det dog, at der etableres yderligere europæiske ”solidari-tetsmekanismer”.2) Der er ifølge rapporten også behov for at

udbygge den økonomiske uni-

on.

Ingen økonomisk-monetær union uden økonomisk union. Det betyder dogikke, at alle økonomiske anliggender skal gøres europæiske, men blot at derfor så vidt angår visse økonomiske politikker af særlig relevans for bæredygtigvækst og beskæftigelse, er behov for den rette blanding af effektiv bindendekoordination på europæiske niveau og sund konkurrence mellem nationalesystemer. Det vedrører bl.a. de europæiske arbejdsmarkeders funktion samtpensionssystemernes bæredygtighed. Det foreslås desuden i den forbindelse,
2/5
at de nuværende frivillige forpligtelser fra Europluspagten skal gøres binden-de for medlemsstaterne.3) Endelig er der ifølge refleksionsgruppen behov for at træffe foranstaltnin-ger, der kan

forbedre tilsynet med de europæiske finansielle markeder.

Refleksionsgruppen foreslår i den forbindelse, at EU får et effektiv europæiskbanktilsyn, som involverer ECB, bankerne i Eurolandene samt de medlems-stater uden for Euroområdet, som måtte ønske at være med.Refleksionsgruppen foreslår desuden, at eurolandene på det mellemlangesigt selv skal kunne løse egne problemer. Det skal bl.a. ske ved, at den euro-pæiske stabilitetsmekanisme (ESM) udvikles til en egentlig ”Europæisk Mone-tær Fond” med ”passende” beføjelser.II.

Institutionelle reformer

Rapporten indeholder en række forslag til reformer af EU-institutioners befø-jelser og funktionsmåde, som sigter på at gøre Unionen mere effektiv og de-mokratisk.Et par af de mere vidtgående forslag er, at Kommissionens formand skal væl-ges direkte af vælgerne i EU-landene, og at formanden selv skal udpege ”mi-nistrene” i sin europæiske regering. Ved siden af skal der indføres et egentligtlovgivende tokammersystem i EU bestående af Europa-Parlamentet udstyretmed en egentlig initiativret samt et europæisk ”Senat” sammensat af repræ-sentanter for medlemsstaterne (som må antages at skulle erstatte Rådet).Rapporten indeholder ligeledes et forslag om at samle formanden for Kom-missionen og formanden for Det Europæiske Råd under én hat.Kommissionens arbejde skal effektiviseres ved at kommissærerne deles op isenior- og juniorkommissærer, ligesom man på mellemlang sigt ønsker en nydrøftelse af, hvor mange kommissærer, der skal være.Også Rådets og Det Europæiske Råds arbejde skal gøre mere effektivt. Detskal bl.a. ske ved at udvide brugen af kvalificeret flertal ved afstemninger iRådet til områder, hvor der i dag er enstemmighed – f.eks. inden for EU’sfælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.På mellemlang sigt foreslås det desuden, at der skabes flere permanenteformænd (som Fru FUSP er det for udenrigsrådet) for rådsformationerne istedet for det halvårlige roterende formandskab, som stadig bruges i de flesterådsformationer.Endelig foreslås det i rapporten, at EU-landene opgiver kravet om enstem-mighed ved fremtidige revisioner af EU’s traktater. I stedet skal traktatændrin-
3/5
ger kunne gennemføres med støtte fra et superkvalificeret flertal af stater ogbefolkninger, så ikrafttrædelsen ikke behøver at afvente alle medlemsstater-nes ratifikation. Til gengæld skal traktatrevisionen kun gælde for de lande,som har tiltrådt traktaten.

III.

Øget demokratisk legitimitet

Et sidste centralt emne i reflektionsgruppens rapport er spørgsmålet om,hvordan EU kan styrke sin demokratiske legitimitet. Og lad det være sagt meddet samme det skal ifølge refleksionsgruppen først og fremmest ske gennemen styrkelse af Europa-Parlamentet.Bl.a. hives en gamle traver frem om, at en vis del af Europa-Parlamentetsmedlemmer skal vælges på fælles europæiske lister, så man på den mådekan fremme en fælles europæisk valgkamp og debat. Det foreslås også, atEuropa-Parlamentets politiske grupper hver skal pege på en spidskandidat tilposten som Kommissionens formand inden denne vælges, som alle europæ-ere så kan forholde sig til.Europa-Parlamentet skal også spille en vigtig rolle for så vidt angår den de-mokratiske forankring af det

tættere økonomiske, finansielle og budget-

mæssige samarbejde.

Det skal ifølge refleksionsgruppen ske ved, at Euro-pa-Parlamentet involveres yderligere i udviklingen af ØMU’en.Bl.a. foreslås det, at Europa-Parlamentet skal høres inden for det europæiskesemester område før formuleringen af f.eks. Kommissionens årlige vækstun-dersøgelse, i forbindelse med konkrete anbefalinger, der vedrører EU ellerEurozonen som helhed, eller hvis det besluttes at indføre en mere bindendekoordination på det europæiske niveau af de frivillige forpligtelser fra Euro-pluspagten.Dog fastslår refleksionsgruppen, at foranstaltninger på det europæiske ni-veau, som vedrører nationale kompetencer såsom EU-landenes finanslove,skal godkendes af de nationale parlamenter. Europa-Parlamentet skal infor-meres herom.Rapporten indeholder

ikke nye forslag om inddragelsen af nationale par-

lamenter

i EU. Nationale parlamenters vigtigste funktion skal fortsat være atføre kontrol med deres regeringers handlinger på EU-området.Dog foreslås det, at parlamenternes samarbejde i COSAC styrkes, ligesomnetværket mellem fagudvalgene i EU-landenes nationale parlamenter skaludvides. Endelig foreslås det at invitere medlemmer af Europa-Parlamentet tilde nationale parlamenters mere strategiske debatter om EU-spørgsmål.
4/5
Endelig foreslår refleksionsgruppen, at samarbejdet mellem de nationale par-lamenter og Europa-Parlamentet om økonomiske og budgetmæssigespørgsmål styrkes gennem etableringen af en til lejligheden skabt ”perma-

nent fælles parlamentarisk komité”.

IV.

Styrkelsen af EU’s udenrigs- og sikkerhedspolitik

Refleksionsgruppens rapport indeholder også en lang række anbefalinger om,hvordan EU kan styrke sin fælles udenrigs- sikkerheds- og forsvarspolitik.Især er der behov for bedre sammenhængskraft i EU’s eksterne politikker.Det skal bl.a. ske gennem en substantiel reform af EU’s udenrigstjeneste.Men der er også behov for en styrkelse af EU’s udenrigsrepræsentant, somskal være ansvarlig for alle EU’s vigtigste eksterne politikker såsom EU’snaboskabspolitik samt vigtige områder inden for EU’s udviklingspolitik.På længere sigt ønsker refleksionsgruppen desuden, at brugen af kvalificeretflertal i Rådet udvides i forbindelse med vedtagelser inden for EU’s fællesudenrigs- og sikkerhedspolitik.Derudover foreslås mere fælles EU-repræsentation i internationale organisa-tioner samt vedtagelsen af en fælles EU-forsvarspolitik.Endelig fremgår det af rapporten, at nogle af refleksionsgruppens medlemmerønsker, at der oprettes en fælles EU-hær.

V.

Andre forslag

Refleksionsgruppens rapport indeholder også nogle få anbefalinger på andrevigtige politikområder.Bl.a. foreslås det, at EU styrker beskyttelsen af Schengenområdets ydregrænser gennem oprettelsen af et

europæisk grænsepoliti

eller på mellem-lang sigt gennem et fælles europæisk visum.Endelig er der behov for et tættere samarbejde omkring en

bæredygtig

energipolitik.

Det skal bl.a. ske ved at skabe et velfungerende indre energi-marked gennem europæisk energiinfrastruktur, forbedret energieffektivitet ogfælles politikker over for eksterne aktører på energiområdet.
Med venlig hilsenMorten Knudsen(3695)
5/5