Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 85
Offentligt
1038014_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
8. november 2011
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 14/10-11 vedr. reform af den
fælles landbrugspolitik
Til brug for Europaudvalgets møde fredag den 11. november 2011, hvor fø-
devareministeren forelægger sag vedr. reform af den fælles landbrugspolitik,
som er på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 14. november
2011, fremsendes foreløbigt referat af Europaudvalgets møde den 14. oktober
2011, hvor sagen senest blev forelagt.
Det endelige referat for hele mødet den 14. oktober 2011 omdeles snarest.
Med venlig hilsen
Mette Nielsen,
Det Internationale Sekretariat
1/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Reformpakke om den fælles landbrugspolitik
(i) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om regler
for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte til
landbrugere (forordningen om direkte støtte), og
KOM (2011) 0625
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af Rådets forordning (EF) nr. 73/2009 for så vidt angår
anvendelse af overgangsforanstaltninger i forbindelse med året
2013
-
Præsentation ved Kommissionen og udveksling af synspunkter
KOM (2011) 0630
Rådsmøde 3120 – bilag 1 (samlenotat side 17)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
(ii) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en
fælles markedsordning for landbrugsprodukter
(fusionsmarkedsordningsforordningen),
KOM (2011) 0626
Forslag til Rådets forordning om foranstaltninger til fastsættelse
af støtte og restitutioner i forbindelse med den fælles
markedsordning for landbrugsprodukter, og
KOM (2011) 0629
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles
markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige
bestemmelser for visse landbrugsprodukter
(fusionsmarkedsordningsforordningen) for så vidt angår reglerne
i forbindelse med enkeltbetalingsordningen og støtten til
vinavlere
-
Præsentation ved Kommissionen og udveksling af synspunkter
2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KOM (2011) 0631
Rådsmøde 3120 – bilag 1 (samlenotat side 22)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
(iii) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om støtte
til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
(forordning om udvikling af landdistrikterne)
-
Præsentation ved Kommissionen og udveksling af synspunkter
KOM (2011) 0627
Rådsmøde 3120 – bilag 1 (samlenotat side 25)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
(iv) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik (den horisontale forordning)
-
Præsentation ved Kommissionen og udveksling af synspunkter
KOM (2011) 0628
Rådsmøde 3120 – bilag 1 (samlenotat side 29)
EUU alm. del (11) – bilag 30 (henvendelse af 13/10-11 fra
Concord Danmark)
Fødevareministeren:
Denne sag vil jeg bruge lidt mere tid på, for den er jo su-
peraktuel lige nu.
Vi regner med, at Kommissionen på rådsmødet vil præsentere forslagene til re-
form af den fælles landbrugspolitik. Jeg vil koncentrere mig om de 4 overordnede
forslag.
Forslaget om direkte støtte indeholder en række vanskelige emner. Forslaget
lægger op til en vis omfordeling af den direkte støtte mellem medlemsstaterne og
en udjævning af den direkte støtte inden for medlemsstaterne på regionalt eller
nationalt niveau.
Derudover foreslås en grønning af den direkte støtte, hvor 30 pct. af den direkte
støtte udbetales på betingelse af 3 grønne krav vedrørende permanent græs,
miljøfokusområder og afgrødediversificering. Økologiske landbrug vil automatisk
opfylde disse krav.
Der indføres endvidere obligatoriske ordninger for små landbrug og for yngre
landbrugere. Derudover får medlemsstaterne mulighed for at yde en ekstra direk-
te støtte til områder med naturlige handicaps.
Der bliver fortsat mulighed for at yde koblet støtte til en række sektorer, og det ser
ud til at blive i større omfang end i dag. Kommissionen fjerner derimod mulighe-
den for at yde miljøstøtte under den såkaldte artikel 68.
3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der vil også blive fastlagt stigende støttelofter – det er det, vi kalder capping – for
basisdelen på 70 pct. af den direkte støtte. Disse midler overføres til landdistrikts-
politikken i søjle II.
Endelig giver Kommissionen mulighed for at overføre op til 10 pct. af direkte støt-
te i søjle I til landdistriktspolitikken i søjle II. Den fleksibilitet er efter min mening
helt afgørende, og det skal gøres så enkelt og fleksibelt som muligt.
I forslaget om markedsordningen er der mindre tilpasninger. Det væsentligste er,
at sukkerkvoterne foreslås ophævet allerede fra 2015. Derudover foreslås en
særlig krisefond til landbruget på �½ mia. euro, der er placeret som en reserve
uden for landbrugsbudgettet.
Forslaget om landdistriktspolitikken ophæver den nuværende fordeling af budget-
tet på akser. Derimod skal der i de enkelte medlemsstater fastlægges en fælles
strategi, hvor der bliver fastlagt overordnede mål for anvendelse af midlerne fra
landdistriktsprogrammet og de øvrige EU-fonde. Derudover opstilles der priorite-
ter, der skal indgå i de nationale landdistriktsprogrammer. 25 pct. af landdistrikts-
midlerne skal fortsat afsættes til at håndtere klimaforandringer gennem støtte til
miljø- og klimavenligt landbrug.
Fra dansk side har vi også stor fokus på at forbedre mulighederne for at støtte
innovation. Der er generelt brug for, at vi får gode instrumenter til at håndtere
udfordringer på miljø, klima og natur. Kommissionen foreslår, at EU’s medfinan-
sieringssats generelt bliver 50 pct. og ikke som nu 75 pct. på udfordringer som
miljø og klima.
Derudover er det også vigtigt, at det gøres lettere at yde engangsbetalinger til
miljøtiltag ved for eksempel tinglyste og dermed permanente forpligtigelser. Her
kan der også ske forbedringer.
Endelig er der forslaget om finansiering af landbrugspolitikken, der indeholder en
række meget tekniske bestemmelser om udbetaling af støtte. Som noget nyt
indeholder dette forslag også bestemmelserne om krydsoverensstemmelse og
god landbrugs- og miljømæssig stand – altså GLM. Der sker en række tilpasnin-
ger, som vi skal have set nærmere på.
Helt overordnet vil vi fra dansk side arbejde for at reducere landbrugsstøtten i EU
på en måde, der gavner forskning, innovation og markedsadgangen for udvik-
lingslandene, forbedrer miljøet og modvirker klimaforandringer.
Derfor vil vi også arbejde for, at der bliver bedre mulighed for, at medlemsstaterne
kan vælge at bruge en større del af landbrugsstøtten til formål som natur, miljø,
økologi og klimatilpasning – altså det grønne.
Endelig er det også vigtigt at understrege, at de egentlige budgetspørgsmål skal
drøftes i forbindelse med forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme.
Men der er tale om en første præsentation, og vi har netop fået Kommissionens
forslag i forgårs. Så det er en sag, som vi vender tilbage til mange gange. Der er
også stadig væk mange spørgsmål, som vi skal have afklaret. Jeg vil sige, at der
ligger en lang forhandlingsproces foran os. Der er ikke nogen, der forventer, at
der bliver truffet en endelig beslutning før henne i anden halvdel af 2013, så vi får
4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lejlighed til at diskutere det her rigtigt mange gange.
Pia Adelsteen
hæftede sig ved, at det i forbindelse med udgiftsloftet blev muligt
at trække lønsummen fra. Hun ville gerne vide, hvordan man definerede denne,
idet en selvstændig landmand jo ikke udsteder lønsedler til sig selv.
Hun spurgte, hvad der ligger i, at man kan trække "grønne tiltag" fra, når man
beregner loftet, og spurgte, om vi i den forbindelse kunne bruge de danske rand-
zoner.
Erling Bonnesen
sagde, at han var med på at gå konstruktivt ind i drøftelserne
af den kommende landbrugspolitik. Med hensyn til capping havde han den til-
gang, at landmændene skal stilles mere lige, hvorfor det undrede ham, at der står
i samlenotatet, at fordi man har fået større, mere effektive brug, hvad vi typisk har
i Danmark, skal man stilles bagerst i køen og have støtten reduceret. Det syntes
han virkede ulogisk. Det ville han opfordre fødevareministeren til at bruge megen
tid på i de kommende forhandlinger.
Henrik Høegh
mente ikke, de reduktionsprocenter, der var lagt op til nu, var helt
urealistiske, men påpegede, at man er nødt til at finde et nyt niveau. Der er meget
stor forskel på en græssteppe i Sydspanien, hvor der går én kreatur, og et almin-
deligt drevet dansk landbrugsareal. Det var ikke fair, hvis de skulle have samme
præmie.
Forslaget vedrørende grønning ser bureaukratisk ud, og sædskiftekravene er en
papirtiger. Han mente ikke, kravene vedrørende miljøfokusarealer skulle opfyldes
af den enkelte landmand, men på landeniveau eller regionsniveau, idet det nogle
steder vil være oplagt med en 14 pct. reduktion, mens det andre steder vil være
spild af god landbrugsjord at reducere.
I det papir, Europaudvalget har fået, står der, at Kommissionen skal have mulig-
hed for at overføre 5 pct. af den direkte støtte til landdistriktspolitikken i søjle II,
men fødevareministeren talte om 10 pct. Henrik Høegh spurgte, om der i disse
tilfælde bliver tale om en national medfinansiering på 50 pct.
Merete Riisager
mente, det var nødvendigt med grundige drøftelser af konse-
kvenserne for Danmark af omlægningen af den fælles landbrugspolitik, hvor alle
Folketingets relevante udvalg inddrages. I lyset af dansk landbrugs i forvejen ret
pressede situation kunne det være oplagt for den lovede landbrugskommission at
kigge nærmere på landbrugspolitikken, da det er vigtigt, at dansk landbrug kon-
kurrencemæssigt ikke kommer til at stå svagere end vore europæiske naboer.
Det bekymrede hende, at regeringen lægger op til, at landbrugsstøtten bør flyttes
over på naturindsats. Hun rejste det spørgsmål, hvorfor man ikke bare sender de
tiloversblevne dele af landbrugsstøtten tilbage til medlemsstaterne, så de selv
kan bruge den, som de vil, f.eks. til at lette afgifter eller skatter på landruget.
Bjarne Laustsen
gjorde opmærksom på, at alle Folketingets partier er enige om,
at, at landbrugsstøtten bør afskaffes, men det er meget, meget svært at komme
igennem hermed. I forhold til det udspil, Kommissionen kom med forleden dag,
hvor der er nogle lande, der skal have noget mere, så kunne han sagtens forstå
5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
argumentet for det, men hvis man giver dem noget mere, er det et problem, at det
bliver sværere at tage det fra dem igen.
Fra dansk side skal vi støtte omlægningen til "grønning".
Sofie Carsten Nielsen
gav fødevareministeren ret i, at reformen af landbrugspo-
litikken bliver en rigtig lang proces. Kommissionen har spillet ud med et relativt
ambitiøst forslag, men jo længere processen bliver, jo mere risikerer dette at blive
udvandet. Hun håbede, vi fra dansk side ville støtte Kommissionen i at holde fast
i ambitionerne.
Nikolaj Villumsen
erklærede sig enig med Bjarne Laustsen i, at vi skal af med
landbrugsstøtten, men vi ved, at det bliver svært, og på vejen mod målet er det
afgørende, at vi ikke får en landbrugspolitik, der skader ulandene. Her tænkte han
specielt på eksportstøtte til sukker og mælkeprodukter, som ødelægger produk-
tionen heraf i ulandene. Han ønskede også klimamålsætninger indbygget i land-
brugspolitikken.
Jens Joel
var glad for, at det først og fremmest handler om at reducere mæng-
den af landbrugsvarer, og at det dernæst drejer sig om at få en større del af mid-
lerne brugt til miljø- og klimaformål.
Han tilføjede, at han bestemt ikke støttede Liberal Alliances forslag om at sende
pengene tilbage til medlemsstaterne, så de kunne gå til skattelettelser.
Jens Joel pegede på, at vi har et meget intenst landbrug i store dele af EU, som
bruger mange naturressourcer. Derfor er det selvfølgelig også afgørende vigtigt,
at nogle af landbrugsstøttemidlerne blive brugt til at beskytte den natur, som vi er
afhængige af.
Fødevareministeren
syntes, det var godt, at der allerede på nuværende tids-
punkt var komme så mange gode bemærkninger om landbrugsreformen. Hun
havde allerede nu bedt ministeriet om at iværksætte en teknisk gennemgang,
hvor man kunne forklare det udspil, der ligger nu. Lige så snart vi har overstået
det kommende rådsmøde og har fået de første meldinger fra de andre lande, ville
hun indkalde til en sådan teknisk gennemgang. Vi taler jo om et forhandlingsud-
spil, som skal forhandles over de kommende par år, og det er vigtigt, at det bliver
diskuteret på basis af faglighed.
I Danmark er vi fuldstændig enige om, at vi skal afskaffe landbrugsstøtten – men
ikke ensidigt i Danmark, i hele Europa. I mellemtiden handler det om, at vi bruger
den landbrugsstøtte, der er, klogt. Vi skal ikke sætte os hen i et hjørne og sige, at
vi ikke bryder os om landbrugsstøtte, så derfor er vi ikke til at tale med.
Regeringen støtter en grønning.
Med hensyn til capping – altså et loft over, hvor meget der må udbetales i land-
brugsstøtte – er der nogle elementer i forslaget vedrørende lønninger, vi er ved at
kigge på teknikken i det, sagde fødevareministeren til Pia Adelsteen. Hvis en stor
familie ansætter samtlige familiemedlemmer og udbetaler store lønninger, skal de
vel ikke kunne trække det hele fra.
Henrik Høegh kom med en meget klog betragtning. Det kan godt være, det ikke
er vedrørende omfordeling mellem landene, vi skal tale med den allerstørste
6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kraft, men vi skal hjælpe dansk landbrug til grøn omstilling og sørge for, at Dan-
mark fortsat er et landbrugsland.
Fra samlenotatet blev skrevet til i dag er de 5 pct. sat op til 10 pct. Det, der ligger
nu, kræver medfinansiering.
I anledning af Merete Riisagers idé om at sende den overskydende landbrugs-
støtte tilbage til landene gjorde fødevareministeren opmærksom på, at der ikke er
noget overskydende landbrugsstøtte.
Nikolaj Villumsen siger, at vi ikke skal skade andre lande. Det ville fødevaremini-
steren naturligvis skrive sig bag øret.
Pia Adelsteen
var godt klar over, at når det drejer sig om lønninger i forbindelse
med capping, er der tale om teknik, men hendes problem går lidt i den anden
retning, nemlig vedrørende den selvstændig landmand, som jo ikke skriver løn-
sedler til sig selv. Hun ville glæde sig til den tekniske gennemgang.
Merete Riisager
præciserede Liberal Alliances holdning til en omlægning af
landbrugsstøtten. Hun var helt klar over, at vi ikke fra dansk side kunne diktere, at
vi skal tilbageføre midler, men derfor kan man godt have en holdning til, hvad der
ville være det bedste at gøre. Hun mente, medlemslandene var fuldt ud i stand til
at anvende pengene lige præcis dér, hvor det gjorde mest gavn. Hun mente ikke,
man kunne sige generelt, at en geninvestering i naturen i forholdet 1:1 kunne
modvirke den påvirkning, som landbruget har.
Nikolaj Villumsen
sagde, at hvis vi får noget tilbage fra landbrugsstøtten, skal
det klart bruges på dagpenge og ikke på at redde de borgerlige, der har indført
fedtafgifter. Det må de selv ligge og rode med.
Fødevareministeren
sagde i anledning af Mette Riisagers bemærkninger, at
selvfølgelig skal medlemsstaterne selv være i stand til at træffe en hel masse
beslutninger, men vi tror på, at en omlægning af landbrugspolitikken i mere grøn
retning vil være god økonomi på længere sigt og fremme vækst og beskæftigelse
og eksport. Det gælder om at bruge pengene rigtigt.
7/7