Europaudvalget 2011-12, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 67, KEB Alm.del Bilag 49
Offentligt
EUROPA-KOMMISSIONEN- PRESSEMEDDELELSE
Connecting Europe-faciliteten: Kommissionenvedtager en plan for investeringer på 50 mia. EUR ide europæiske netBruxelles, den 19. oktober 2011 - Europa-Kommissionen har i dag fremlagt en planfor finansiering af investeringer på 50 mia. EUR i Europas transport-, energi- ogdigitalnet. Der er tale om målrettede investeringer i nøgleinfrastrukturer, som kanvære med til at skabe nye job og stimulere Europas konkurrenceevne netop nu,hvor Europa har mest brug for det. Connecting Europe-faciliteten tager sigte på atfinansiere projekter, der kan udfylde hullerne i Europas energi-, transport- ogdigitalbasisnet. Den skal også gøre Europas økonomi grønnere ved at fremmemere miljøvenlige transportformer, højhastighedsbredbånd og brug af vedvarendeenergi i overensstemmelse med Europa 2020-strategien. Investeringer ienerginettene vil desuden fremme integrationen på det indre marked ienergisektoren, mindske EU's energiafhængighed og øge forsyningssikkerheden.For at lette finansieringen af Connecting Europe-faciliteten har Kommissionendesuden fastlagt rammerne om Europa 2020-initiativet om projektobligationer, derskal være et af flere risikodelingsinstrumenter, som denne facilitet kan trække på forat tiltrække privat finansiering til projekter. Pilotfasen skal starte allerede næste år.Connecting Europe-faciliteten (CEF) fokuserer på intelligente, bæredygtige og fuldtsammenkoblede transport-, energi- og digitalnet og vil dermed yde et effektivtbidrag til udbygning af EU's indre marked. Kommissionen har udvalgt de projekter,hvor yderligere EU-investeringer kan få størst virkning. Kommissionen regner isærdeleshed med, at CEF-investeringerne vil kunne virke som katalysator for øgetfinansiering fra den private og den offentlige sektor ved at øge troværdighedenomkring infrastrukturprojekterne og mindske deres risikoprofiler. Det er første gang,at Kommissionen foreslår ét samlet finansieringsinstrument for de trenetværkssektorer, og det gør den ud fra ønsket om at skabe synergi og forenkling.Kommissionens formand, José Manuel Barroso, udtalte, at "Connecting Europe-faciliteten og projektobligationsinitiativet er et godt udtryk for, hvilken merværdiEuropa kan tilføre. Disse forslag vil hjælpe med til at få bygget de veje, jernbaner,energinet, rørledninger og bredbåndsnet, der er så vigtige for vore borgere ogvirksomheder. Vi udfylder de huller i Europas infrastrukturnet, som ellers ikke villeblive udfyldt. Disse investeringer vil skabe vækst og arbejdspladser og samtidiggøre arbejde og transport lettere for millioner af europæiske borgere ogvirksomheder."
IP/11/1200
CEF-faciliteten vil mobilisere privat finansiering og åbne mulighed for brug afinnovative finansieringsinstrumenter som f.eks. garantier og projektobligationer,således at EU-finansieringen får størst mulig løftestangseffekt. Europa-Kommissionen vil i tæt samarbejde med EIB søge at udnytte den interesse,kapitalmarkedsinvestorerne har i langsigtede investeringer med stabilt afkast.
Connecting Europe i transportsektorenUnder CEF-faciliteten skal der investeres 31,7 mia. EUR i at få opgraderet Europastransportnet, anlagt de manglende forbindelser og fjernet flaskehalse. Dette beløbomfatter 10 mia. EUR fra Samhøringshedsfonden til transportprojekter isamhørighedslandene, mens de resterende 21,7 mia. EUR skal være til rådighed tilinvesteringer i transportinfrastrukturer i alle medlemsstaterne. Formålet er atforbedre forbindelserne mellem de forskellige dele af EU for at gøre det lettere forforskellige lande at handle med hinanden og lette trafikken mellem dem.Ved at fokusere på mindre forurenende transportformer vil CEF-faciliteten ogsågøre vort transportsystem mere bæredygtigt. Desuden vil forbrugerne få størrevalgmuligheder med hensyn til valg af transportform.Transportsystemerne i Europa har traditionelt udviklet sig på et nationalt grundlag.EU har en central rolle at spille ved at sikre en samordning mellemmedlemsstaterne ved planlægningen, styringen og finansieringen afgrænseoverskridende projekter. Velfungerende net har afgørende betydning for, atdet indre marked kan fungere, og for en forbedring af konkurrenceevnen.Kommissionen har foreslået, at der etableres korridorer for de vigtigstegrænseoverskridende projekter. Den har anslået, at for at få etableret et ægteeuropæisk net vil der frem til 2020 være behov for 500 mia. EUR, heraf 250 mia.EUR til fjernelse af flaskehalse og etablering af de manglende forbindelser ibasisnettet.
Connecting Europe i energisektorenEnergisektoren kan se frem til investeringer på 9,1 mia. EUR i transeuropæiskeinfrastrukturer, der kan hjælpe med til at opfylde EU 2020-målene på energi- ogklimaområdet. CEF-faciliteten skal også være med til at fjerne finansielle huller ogflaskehalse. Det indre marked i energisektoren vil blive udbygget gennem bedresammenkobling af nettene, hvilket vil give os øget forsyningssikkerhed og mulighedfor at transportere vedvarende energi på en omkostningseffektiv måde overalt i EU.Både borgerne og virksomhederne har behov for sikkerhed for, at de altid haradgang til energi til en pris, de kan betale. Pengene fra denne facilitet skal fungeresom løftestang for at tilvejebringe finansiering fra private og offentlige investorer.
Connecting Europe i telekommunikations- og ikt-sektorenUnder Connecting Europe-faciliteten skal der afsættes tæt ved 9,2 mia. EUR tilstøtte for investeringer i hurtige og meget hurtige bredbåndsnet og paneuropæiskedigitale tjenester.Faciliteten skal virke som løftestang for anden finansiering fra privat eller offentligside ved at skabe øget troværdighed omkring infrastrukturprojekter og mindskederes risikoprofiler. Kommissionen anslår ud fra et konservativt skøn, at dissepenge til infrastrukturprojekter kan stimulere til investeringer på over 50 mia. EUR. IdenDigitale Dagsorden for Europaer målet for 2020, at alle skal havebredbåndsadgang med mindst 30 Mbps, og mindst 50 % af alle husstande medover 100 Mbps.
2
Inden for digitale tjenester skal pengene bruges til at yde tilskud til etablering af deinfrastrukturer, der er nødvendige for at kunne indføre e-ID, elektroniske udbud,elektroniske sygejournaler,Europeana,eJustice og kunderelaterede tjenester. Deskal desuden bruges til at sikre interoperabilitet og dække omkostningerne ved atsammenkoble medlemsstaternes infrastrukturer, så de kan bruges på europæiskplan.
Innovativ finansiering og projektobligationerEU's budget har en central rolle at spille med hensyn til at støtte vækstdagsordenenog fremme realiseringen af Europa 2020-målene. Der er behov for en øget brug afinnovative finansielle instrumenter, der kan øge EU-budgettetsmultiplikatorvirkninger. Det projektobligationsinitiativ, der indgår i Europa 2020-strategien, har et dobbelt formål, nemlig dels at sætte mere skub iprojektobligationsmarkederne og dels at tiltrække langsigtede investeringer fra denprivate sektor. Projektobligationsinitiativet skal være et middel til at mindske risikoenfor tredjepartsinvestorer, der ønsker at investere på lang sigt. De kan dermed virkesom en katalysator for at få åbnet op for lånekapitalmarkederne (der i dag på grundaf finanskrisen stort set ikke har været brugt til infrastrukturinvesteringer) som envigtig kilde til finansiering af infrastrukturprojekter.Kommissionen foreslår, at der i 2012-2013, stadigvæk inden for den nugældendeflerårige finansielle ramme, iværksættes en pilotfase. Denne pilotfase skal baserespå en ændring af TEN-forordningen (om transeuropæiske net) og afgørelsen om etrammeprogram for konkurrenceevne og innovation (2007-2013), med midler på optil i alt 230 mio. EUR fra budgetposterne til disse programmer.I lighed med risikodelingsfinansieringsfaciliteten og lånegarantiinstrumentet forTEN-transportprojekter er det meningen, at EIB skal have tilført et bidrag fra EU-budgettet til dækning af en del af den risiko, EIB løber ved finansiering af deudvalgte projekter. Ideen er, at EU's budget skal give EIB en vis dækning afrisikoen ved finansiering af de underliggende projekter, mens EIB selv dækker denresterende risiko. Når finansiering fra EU-budgettet lægges sammen med EIB-finansiering, ventes det samlede budgetbeløb på 230 mio. EUR at kunne mobilisereinvesteringer på op til 4,6 mia. EUR.Det er meningen, at pilotfasen skal omfatte 5-10 projekter, med fokus på projekter,som befinder sig på et relativt fremskredent stadium i udbuds- ogfinansieringsprocessen, eller som har behov for refinansiering efterkonstruktionsfasen, i en eller flere af de tre prioriterede sektorer (transport, energiog bredbånd).Det er EIB, der skal stå for gennemførelsen af pilotfasen.
3
BaggrundMed Connecting Europe-pakken har Kommissionen indfriet de løfter, den gav iforslagene til den flerårige finansielle ramme af 29. juni 2011. Den pakke, der blevvedtaget i dag, består af:-En samlet meddelelse om en vækstpakke for integrerede europæiskeinfrastrukturer-En meddelelse om Europa 2020-initiativet om projektobligationer, med start afpilotfasen i 2012-En meddelelse om en ramme for den næste generation af innovativefinansielle instrumenter - EU's egenkapital- og låneplatforme-Forslag til forordning om indførelse af Connecting Europe-faciliteten-Forslag til forordning om retningslinjer for det transeuropæiske transport- ogenerginet-Forslag til forordning om retningslinjer for transeuropæiskeenergiinfrastrukturer-Forslag til forordning om retningslinjer for transeuropæiske telenetForslagene findes i deres fulde ordlyd på:http://ec.europa.eu/budget/reform/commission-proposals-for-the-multiannual-financial-framework-2014-2020/index_en.htm
http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/president/index_en.htmYderligere oplysninger:MEMO/11/707:Et Europa 2020-initiativ med projektobligationer –lovgivningsforslag, der er vedtaget af KommissionenMEMO/11/710:Kommissionens energiinfrastrukturpakkeMEMO/11/706:Connecting Europe: Det nye EU-hovedtransportnetMEMO/11/709:Digital dagsorden: Kommissionen foreslår over 9 mia. EUR tilbredbåndsinvesteringer
Kontaktpersoner :Pia Ahrenkilde Hansen(+32 2 295 30 70)Amadeu Altafaj Tardio(+32 2 295 26 58)Helen Kearns(+32 2 298 76 38)Marlene Holzner(+32 2 296 01 96)Olivier Bailly(+32 2 296 87 17)
4