Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 620
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet/Enheden forEU og internationale forholdSagsnr.: 2012-29-221-01453/Dep. sagsnr. 17418Den 26. september 2012FVM 072
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for dimethomorph, indoxacarb, pyraclostrobinog trifloxystrobin (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for 4 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget indebærerændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser af stof-ferne dimethomorph, indoxacarb, pyraclostrobin og trifloxystrobin på visse afgrøder i EUsamt ansøgninger om fastsættelse af grænseværdier, der muliggør import af fødevarer, derindeholder dimethomorph. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og deændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. En vedta-gelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringenkan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
2holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 5. oktober 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Mak-simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke erfærdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog fore-taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres el-ler ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektivbekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, oghvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
3
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III æn-dres for stofferne dimethomorph, indoxacarb, pyraclostrobin og trifloxystrobin.Nedenfor er angivet hvilke grænseværdier, der foreslås sat op fra den analytiske detektions-grænse (ny maksimalgrænseværdi), samt hvilke grænseværdier, der foreslås sat op fra enværdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimalgrænseværdien sættes op).Forslaget anfører følgende:For stofferne dimethomorph, indoxacarb, pyraclostrobin og trifloxystrobin foreslås maksi-malgrænseværdierne ændret som konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pestici-derne på en række afgrøder i EU.For stoffet dimethomorph foreslås ændringer som konsekvens af ansøgninger om fastsættelseaf maksimalgrænseværdier, der muliggør import af fødevarer, der indeholder stoffet (import-tolerance).Grænseværdier som følge af nye anvendelser i EU:For dimethomorph sættes ny maksimalgrænseværdi for bladkål.For dimethomorph sættes maksimalgrænseværdien op for endivie.For indoxacarb sættes ny maksimalgrænseværdi for jordbær, bønner med bælg,kardoner, fennikel og rabarber.For indoxacarb sættes maksimalgrænseværdien op for hindbær, kinakål og vårsalat.For pyraclostrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for bladkål.For trifloxystrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for forårsløg og artiskokker.Grænseværdier som følge af ansøgning om importtolerancer:For dimethomorph sættes ny maksimalgrænseværdi for hovedkål og broccoli.For dimethomorph sættes maksimalgrænseværdien op for havesalat, blade af selleri,hvidløg, kepaløg (perleløg) og skalotteløg.
4UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vilvære sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede maksimalgrænseværdier. DTUFødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikkehar foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreliggeren harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk deltagelse, målrettet på at udvik-le en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning - foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssig bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-
5grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-bel.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau iDanmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer bemærker, at da forslaget følger Den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritets (EFSA’s) anbefaling, har de ikke bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III og IV.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) risi-kovurdering foreligger i forbindelse med Kommissionens fremsættelse af forslaget, således atDTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovurdering, herunder en foreløbig vurderingaf eventuelle kombinationseffekter, og at ændringen af grænseværdier på den baggrund ikkegiver anledning til sundhedsmæssig bekymring.Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøder.For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fø-devareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fast-sættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
6Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.