Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 619
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet/Enheden forEU og internationale forholdSagsnr.: 2012-29-221-01454/Dep.sagsnr.: 17418Den 26. september 2012FVM 073
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for 2-phenylphenol, ametoctradin, cy-proconazol, difenoconazol, dithiocarbamater, folpet, propamocarb, spinosad, spirodiclo-fen, tebufenpyrad og tetraconazol samt to forskellige stammer af mikroorganismenAu-
reobasidium pullulans
(komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III samt bilag IV tilpesticidrammeforordning nr. 396/2005 for 11 aktivstoffer i en række afgrøder samt en mikro-organisme. Forslaget indebærer ændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på bag-grund af nye anvendelser af stofferne 2-phenylphenol, ametoctradin, cyproconazol, difenoco-nazol, dithiocarbamater, folpet, propamocarb, spinosad, spirodiclofen, tebufenpyrad og te-traconazol på visse afgrøder i EU samt ansøgninger om fastsættelse af grænseværdier, dermuliggør import af fødevarer, der indeholder ametoctradin og spirodiclofen. Derudover fore-slås to forskellige stammer af mikroorganismen Aureobasidium pullulans optaget på listenover pesticider, som ikke har nogen sundhedsmæssig risiko, og som der derfor ikke skal fast-sættes en grænseværdi for. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og deændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. En vedta-gelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringenkan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til forordning nr. 396/2005af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske oganimalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefterpesticidrammeforordningen).
2
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 5. oktober 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Mak-simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke erfærdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog fore-taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres el-ler ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektivbekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.
3
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, oghvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II, III og IV ændres med hensyn til maksimal-grænseværdier (MRL) for stofferne 2-phenylphenol, ametoctradin, cyproconazole, difenoco-nazole, dithiocarbamates, folpet, propamocarb, spinosad, spirodiclofen, tebufenpyrad og te-traconazole samt for to forskellige stammer af mikroorganismenAureobasidium pullulans.Nedenfor er angivet hvilke grænseværdier, der foreslås sat op fra den analytiske detektions-grænse (ny maksimalgrænseværdi), samt hvilke grænseværdier, der foreslås sat op fra enværdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimalgrænseværdien sættes op).Forslaget anfører følgende:For stoffet 2-phenylphenol i citrusfrugter er maksimalgrænseværdien gældende til den 30.september 2012. En ny fastsættelse af en grænseværdi har afventet, at to yderligere prøvervedrørende restkoncentrationer på citrusfrugter og gyldige undersøgelser af lagringsstabilite-ten bliver forelagt og evalueret. Denne dokumentation er nu tilvejebragt, men den endeligeevaluering fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) udestår. Den midlertidi-ge maksimalgrænseværdi foreslås på den baggrund forlænget indtil 30. september 2014.For stofferne ametoctradin, cyproconazol, difenoconazol, dithiocarbamater, folpet, propamo-carb, spinosad, spirodiclofen, tebufenpyrad og tetraconazol foreslås maksimalgrænseværdier-ne ændret som konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pesticiderne på en rækkeafgrøder i EU.For stoffet ametoctradin og spirodiclofen foreslås ligeledes ændringer som konsekvens af an-søgninger om fastsættelse af maksimalgrænseværdier, der muliggør import af fødevarer, derindeholder stoffet (importtolerance).
4
Derudover foreslås to forskellige stammer af mikroorganismenAureobasidium pullulans(DSM 14940 og DSM 14941) optaget på bilag IV, som består af en liste over pesticider, somikke har nogen sundhedsmæssig risiko, og som der derfor ikke skal fastsættes en grænseværdifor.Grænseværdier som følge af nye anvendelser i EU:For ametoctradin sættes ny maksimalgrænseværdi for porrer.For cyproconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for valmuefrø.For difenoconazol sættes maksimalgrænseværdien op for brombær, hindbær, agurker,drueagurker/asieagurker og courgetter.For dithiocarbamater sættes maksimalgrænseværdien op for hvidløg, meloner oggræskar.For folpet sættes maksimalgrænseværdien op for druer til vinfremstilling.For propamocarb sættes maksimalgrænseværdien op for grønkål.For spinosad sættes maksimalgrænseværdien op for brombær, hindbær, bladselleri ogfennikel.For spirodiclofen sættes ny maksimalgrænseværdi for avocadoer.For tebufenpyrad sættes maksimalgrænseværdien op for agurker og courgetter.For tetraconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for kernefrugter og rapsfrø.Grænseværdier som følge af ansøgning om importtolerancer:For ametoctradin sættes ny maksimalgrænseværdi for kartofler, tropiske rod- ogknoldgrøntsager, kepaløg (perleløg), hvidløg, skalotteløg, auberginer, okra (lady’sfingers), drueagurker/asieagurker, broccoli, hovedkål, kinakål, endivie (bredbladet),havekarse, langskulpet vinterkarse, salatsennep, rød sennep, blade og skud af Brassicaspp., spinat, bladbeder, portulak, bladselleri, fennikel og humle (tørret).For ametoctradin sættes maksimalgrænseværdien op for courgetter.For spirodiclofen sættes ny maksimalgrænseværdi for avocadoer og mangofrugter.For spirodiclofen sættes maksimalgrænseværdien op for papaja.Optagelse på bilag IV med pesticider, som ikke har nogen sundhedsmæssig risiko, og som derderfor ikke skal fastsættes en grænseværdi for.To forskellige stammer af mikroorganismenAureobasidium pullulans(DSM 14940 ogDSM 14941) optages på bilag IV.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.
5Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vilvære sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idetder endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk deltagelse, målrettet på at udvik-le en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning - foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssig bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-bel. En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesni-veau i Danmark.
6HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer bemærker, at da forslaget følger Den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritets (EFSA’s) anbefaling, har de ikke bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III og IV.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) risi-kovurdering foreligger i forbindelse med Kommissionens fremsættelse af forslaget, således atDTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovurdering, herunder en foreløbig vurderingaf eventuelle kombinationseffekter, og at ændringen af grænseværdier på den baggrund ikkegiver anledning til sundhedsmæssig bekymring.Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrødersamt optagelse af mikroorganismenAureobasidium pullulanspå listen over pesticider, somikke har nogen sundhedsmæssig risiko, og som der derfor ikke skal fastsættes en grænseværdifor. For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand påfødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fast-sættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
7Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.