Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 588
Offentligt
1154025_0001.png
1154025_0002.png
1154025_0003.png
NOTAT
24. august 2012

Resumé af regeringens holdning til kommissionens høring om proce-

durerne for at notificere og reagere på ulovligt indhold jævnfør e-

handelsdirektivet

BaggrundKommissionen har iværksat en offentlig høring om en række emner rela-teret til e-handelsdirektivets artikel 14 og heraf afledte Notice & Action–procedurer (N&A-procedurer). De modtagne høringssvar vil indgå iKommissionens overvejelser i forbindelse med udformningen at et kom-mende initiativ på området, f.eks. i form af retningslinier.Kommissionen holdt i 2010 en offentlig høring om e-handel generelt oge-handelsdirektivet specifikt, som viste, at der, uanset at der var tilfreds-hed med e-handelsdirektivets principper for ansvar mv., var et stort behovfor at tydeliggøre, harmonisere og beskrive visse af direktivets bestem-melser, herunder navnlig e-handelsdirektivets artikel 14 om ”hostingtje-nester” og de deraf afledte N&A-procedurer.Udfordringerne vedr. e-handelsdirektivets artikel 14 og afledte N&A-procedurer var ifølge Kommissionens høring i 2010:Høje omkostninger og regulatorisk uforudsigelighed for inter-netmellemmændene, der typisk er aktive på tværs af Europa, pågrund af divergerende nationale fortolkninger og implementerin-ger af e-handelsdirektivets artikel 14 og afledte N&A-procedurer.Ulovligt indhold forbliver online for længe på grund af reglernesuklarhed og uens procedurer.Grundlæggende friheds- og menneskerettigheder bliver krænketved nedtagning af lovligt indhold, hvilket kan skyldes internet-mellemmændenes frygt for følgerne af ikke at reagere på notifi-kationer.
Kommissionen har nu iværksat en yderligere høring om e-handelsdirektivets artikel 14 med henblik på eventuelt at udarbejde et sætretningslinier om emnet.IndholdE-handelsdirektivet (direktiv 2000/31/EF om visse retlige aspekter af in-formationssamfundstjenester, navnlig elektronisk handel, i det indre mar-ked) angiver rammerne for visse aspekter af elektronisk onlinehandel og–tjenester på tværs af landegrænserne i Europa. E-handelsdirektivet erimplementeret i e-handelsloven (LOV nr. 227 af 22/04/2002 om tjenesteri informationssamfundet, herunder visse aspekter af elektronisk handel).
2/3
E-handelsdirektivet indeholder bl.a. regler om ansvarsfritagelse for enrække handlinger, der fortages af forskellige parter på internettet (inter-netmellemmænd), og som indgår i transmission og kommunikation afindhold på internettet.E-handelsdirektivet indeholder i artikel 14 en regel om ”hostingtjenester”,hvorefter en internetmellemmand ikke er ansvarlig for oplagring af in-formation eller for indholdet af den oplagrede information, når oplagrin-gen sker på anmodning af en tjenestemodtager, der har leveret informati-onen.Med en ”hostingtjeneste” forstås typisk en internettjeneste, der opbevarerog giver adgang til indhold, som er lagt ud på tjenesten af brugerne selv.En hostingtjeneste er således typisk en platform, der benyttes af andreend tjenesteudbyderen heraf til at dele og få adgang til brugergenereretindhold. Et eksempel på en sådan tjeneste kunne værewww.youtube.com.Ansvarsfritagelsen i e-handelsdirektivets artikel 14 forudsætter blandt an-det, at en indholdsudbyder ikke er bekendt med det aktuelle ulovlige ind-hold på sine tjenester. Bliver en indholdsudbyder gjort bekendt med ulov-ligt indhold på sin tjeneste (notifikation) og ikke reagerer eller handlerherpå, bortfalder indholdsudbyderens ansvarsfrihed. Disse ansvarsprin-cipper har i visse europæiske lande udmøntet sig i egentlige såkaldte “no-tice and take action”- modeller (N&A). Proceduren i sådanne modeller ertypisk den, at den ansvarlige indholdstjenesteudbyder skal fjerne kræn-kende materiale, når de bliver gjort opmærksom på det.Regeringens svarKommissionens høring har været sendt i høring i Specialudvalget forKonkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål. Regeringens besvarel-se af Kommissionens elektroniske spørgeskema samt ledsagende supple-rende høringssvar er vedlagt.Regeringen tilkendegiver i sit høringssvar:Regeringen støtter Kommissionens initiativ til tydeliggørelse ogharmonisering af e-handelsdirektivets artikel 14 og afledte N&A-procedurer med henblik på at styrke disses effektive anvendelseog den regulatoriske forudsigelighed for virksomheder, indholds-leverandører og individer på området.Regeringen finder det centralt, at Kommissionen i den forbindelsehar fokus på at finde den svære balance mellem at fremme øko-nomisk, social og teknologisk innovation og vækst i det digitaleindre marked samtidig med, at der fremmes effektive måder tilhåndtering af ulovligt indhold på internettet.Regeringen fremhæver, at ulovligt indhold ikke kan accepteres,og at det skal undgås, at lovligt indhold berøres af procedurerne. I
3/3
den forbindelse fremhæves det, at N&A-procedurer bør respektereinternettets åbne natur og de grundlæggende friheds- og menne-skerettigheder for både virksomheder og individer i Europa.Regeringen anbefaler, at anmeldelser om ulovligt indhold bør væ-re dokumenterede og kvalificerede, og at Kommissionen børoverveje, hvordan denne bevisbyrde bedst løftes.Regeringen anbefaler, at N&A-procedurer ikke skal påføre virk-somhederne unødige byrder eller hindre nye forretningsmodeller.Regeringen fremhæver, at de forskellige parters roller og ansvarbør være rimelige, og at spørgsmålet om, hvorvidt noget indholder lovligt, ikke bør pålægges udbyderen af en ”hostingtjeneste”,men snarere være et spørgsmål mellem den anmeldende part ogden part, der har stillet indholdet til rådighed.I den forbindelse er det regeringens synspunkt, at udbydere af”hostingtjenester” ikke bør gøres juridisk ansvarlige for at handleeller undlade at handle, hvis spørgsmålet om indholds lovlighed erudokumenteret eller uafklaret. I dette tilfælde bør Kommissionenoverveje at udvide ansvarsfritagelsen for internetmellemænd til atomfatte denne situation.Endelig fremhæver regeringen, at N&A-procedurer bør tilrette-lægges fleksibelt, balanceret og proportionalt med de ulovlighe-der, som de adresserer. Indgreb bør være specifikke og bør underingen omstændigheder berøre eller hindre adgang til lovligt ind-hold.