Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 528
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/ Kemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2011-20-221-01088/Dep. sagsnr. 16296Den 2. juli 2012FVM 044
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for be-stemte forurenende stoffer i fødevarer, for så vidt angår aflatoksiner i tørrede figner(komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af grænseværdierne for aflatoksiner i tørredefigner som følge af en implementering af Codex Alimentarius-grænseværdier. Forslaget vur-deres ikke at ville påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kan derfor støtte for-slaget, men vil arbejde for at fastholde de nuværende grænseværdier.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenendestoffer i fødevarer (kontaminantforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
2Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresund-hed (SCoFCAH) den 11. juli 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdForslaget omfatter ændringer til den gældende kontaminantforordning for så vidt angår græn-seværdierne for aflatoksin i tørrede figner.Baggrunden for ændringerne er, at der i Codex Alimentarius, under FN, er opnået enighed omen grænseværdi på 10 mikrogram/kg (ppb) for total aflatoksin i tørrede figner til direkte kon-sum ved mødet i marts 2012. Denne ændring forventes endeligt vedtaget i Codex Alimenta-rius i juli 2012. Der er i dag ingen Codex Alimentarius-grænseværdi for aflatoksin undertypenB1. Ca. 60 % af det totale indtag af aflatoksin kommer imidlertid fra aflatoksin B1, hvorfordet vurderes at være passende samtidigt at tilpasse EU-grænseværdien tilsvarende.Forslaget medfører på den baggrund, at grænseværdien for den totale sum af aflatoksintyper-ne, B1+B2+G1+G2, i tørrede figner ændres fra 4 til 10 mikrogram/kg (ppb) og grænseværdi-en for aflatoksintypen B1 ændres fra 2 til 6 mikrogram/kg (ppb).UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af forordning (EU) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fast-sættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer. Ændringen vil være direkte gæl-dende i Danmark, og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.FNs Fødevare- og Landbrugsorganisations (FAOs) og Verdenssundhedsorganisationens(WHO’s) fælles ekspertpanel for fødevaretilsætningsstoffer (JECFA) har vurderet, at uansetom grænseværdien sættes til 4, 8, 10, 15 eller 20 mikrogram/kg for tørrede figner, vil det kunhave en ringe betydning for eksponeringen for aflatoksiner, og at andelen af afviste partier påverdensmarkedet vil variere mellem 1 og 3 % for disse niveauer af grænseværdier.
3
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har ikke udarbejdet en specifik vurde-ring af den foreslåede grænseværdiforhøjelse. Forslaget bygger i stedet på Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) tidligere vurdering af grænseværdien for aflatoksin inødder. I denne vurdering konkluderede Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-SA), at det ikke vil betyde noget væsentligt for folkesundheden, om grænseværdien fastsættespå 4, 8 eller 10 mikrogram/kg (ppb), idet en forøgelse af grænseværdien for aflatoksin for alletyper af nødder vil betyde en stigning i indtaget af aflatoksin på mindre end 2 %.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) understregede dog, at eksponeringenfor aflatoksiner bør være så lav som muligt, fordi stofferne er kræftfremkaldende og genotok-siske. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer derfor, at det er fødeva-resikkerhedsmæssigt vigtigt at have en intensiv kontrol, som fanger produkter med et højtindhold af aflatoksin. Kommissionen har vurderet, at disse konklusioner også er gældende forså vidt angår tørrede figner.DTU Fødevareinstituttet har gennemført en risikovurdering af konsekvenserne af det øgedeindtag af aflatoksin, som følge af forhøjelsen af grænseværdien fra 4 mikrogram/kg (ppb) til10 mikrogram/kg (ppb). Undersøgelsen er foretaget under hensyn til det danske ind-tagsmønster, herunder at indtaget af tørrede figner blandt børn er relativt højt i Danmark.DTU Fødevareinstituttet støtter Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) vur-dering.Fødevarestyrelsen gennemfører hvert år kontrolkampagner for aflatoksiner i risikoprodukter.EU har derudover importrestriktioner for tørrede figner fra Tyrkiet på grund af indholdet afaflatoksiner. I de nuværende restriktioner skal alle partier kontrolleres i Tyrkiet og analyseresfor indhold af aflatoksiner. Partierne skal være ledsaget af et certifikat med analyseresultatet.Herudover kontrolleres 20 % af partierne for aflatoksin ved import til EU.Konsekvenserne af den højere grænseværdi på 10 mikrogram/kg (ppb) i forhold til 4 mikro-gram/kg (ppb) vil være, at ca. halvdelen af de partier der afvises i kontrollen på grund af høje-re indhold end grænseværdien på 4 mikrogram/kg (ppb) vil kunne overholde en grænseværdipå 10 mikrogram/kg (ppb).Forslaget vurderes ikke at ville påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.
4Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter generelt forslag, som har til formål at harmonisere og fastsætte grænsevær-dier for kemiske forureninger i fødevarer i EU med henblik på at øge beskyttelsesniveauet in-denfor visse områder.I Danmark er indtaget af tørrede figner relativt højt blandt børn i forhold til indtaget i andremedlemsstater, hvilket antageligt skyldes indtag af figenpålæg og figenstænger.Regeringen ser ikke nogen grund til at hæve de nuværende grænseværdier for aflatoksiner itørrede figner.Forslaget vurderes dog ikke at ville påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget, men vil arbejde for at fastholde de nuværen-de grænseværdier.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.