Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 516
Offentligt
1140420_0001.png
1140420_0002.png
1140420_0003.png
1140420_0004.png
1140420_0005.png
1MILJØstyrelsenMiljøteknologi

Grundnotat

Kommissionens forslag til beslutning om opstilling af miljømærkekriterier for tildeling af EU-

miljømærket Blomsten til produktgruppen vandarmaturer (vandhaner og brusere).

Resumé

Kommissionen har fremsendt forslag til EU miljømærkekriterier for produktgruppen vandarmaturer(vandhaner og brusere).Der fastsættes kriterier for det maksimale vandforbrug og for afgivelse af metaller i henhold til drikke-vandsdirektivet.Forslaget skal til afstemning d. 29. juni 2012. Det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet positivt iEU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den bedste 10-20% bedste del af markedet i EU.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget, såfremt det klart vil fremgå af kriterierne, at stoffer, derfremgår af bilag XIV (kandidatlistestoffer) fra REACH forordningen (1907/2006), ikke må indgå i produk-tet.

1. Status

Kommissionen har den 24. maj 2012 fremsendt forslag til beslutning om nye miljømærkekriterier fortildeling af EU-miljømærket til produktgruppen vandarmaturer. Forslaget skal til afstemning d. 29. juni2012 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.Kriterieforslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 66/2009af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrolbeskrevet i art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af17. juli 2006, jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for etforslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol afforslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, ogunderretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et forslag, skalKommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtalerRådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen, Parla-mentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.

2. Formål og indhold

Det foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU-miljømærket vedansøgning om licens til virksomheder, der producerer vandarmaturer. Produktgruppen vandarmaturerdefineres ved vandhaner og brusere til husholdningsbrug med fokus på vandbesparelse. En livscy-klusvurdering af produktområdet har vist, at det især er vandforbrug, herunder forbrug af varmt vand,der udgør den største miljøbelastning. Herefter kommer produktionsprocessen og afgivelse af metal-ler til vandet.Det er første version af miljømærkekriterier for vandarmaturer. Kommissionen foreslår, at gyldighedener fire år.Kriterierne sigter især på at promovere produkter med fokus på:vandbesparelse i brug (herunder også forbrug af varmt vand)materiale og afgivelse af metaller til drikkevandetkvalitet og levetidemballage25. juni 2012sanMST-133-00002//00032
2information til brugeren/forbrugeren

Kriterier

Maksimal vandflow.

Kriterierne har især fokus på den vandbesparende effekt. Vandhaner må såledesmaksimalt have et vandflow på 6 liter/min, eller 8 liter/min, såfremt vandhanen midlertidigt kan åbnes forhøjere vandflow. I så tilfælde skal standardindstillingen maksimalt være 6 liter/min.Brusere (med og uden forskellige bruseindstillinger) må maksimalt have et vandflow på 9 liter/min.

Temperaturkontrol.

Er der tale om et armatur med både varmt og koldt vand, skal der være en termo-statfunktion.

Materiale sammensætning og Ni-Cr coatning.

Stoffer og materialer i et armatur, der kommer i kontaktmed drikkevandet, der løber igennem, må ikke afgive stoffer, materialer eller urenheder i henhold til EU'sdrikkevandsdirektiv (98/83/EF).Overflader med Nikkel-Krom (Ni-Cr) coatning skal overholde EN standarden 248:2003 i forhold til coat-ning.

Produktkvalitet, levetidsforlængelse og emballage.

Rengøring skal kunne ske med almindelige ren-gøringsmidler. Produktet skal designes så komponenter let kan udskiftes, ifølge en medfølgende informa-tion til slutbruger. Reservedele skal være til rådighed op til syv år efter produktionsophør af det pågæl-dende miljømærkede armatur. Der skal ydes en garanti for reparation eller udskiftning på minimum fireår.Der stilles krav til emballage for at sikre et minimalt forbrug af emballagemateriale og for at lette gen-anvendelse. Anvendes der pap, skal over 80% være genbrugsmateriale.

3. Nærhedsprincippet

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af miljømærkeordningen. Forslaget opfylder derforbåde nærheds- og proportionalitetsprincippet.

4. Gældende dansk ret

Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.

5. Konsekvenser for Danmark

Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelse af miljømærket (licens) indebærer udgifter for ansøgeren, men disse udgifter forventes opvejet af dekonkurrencemæssige fordele ved erhvervelse af miljømærket.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet positivt i EU, damiljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den bedste 10-20% bedste del af markedet i EU.

6. Høring

Forslaget har været i høring fra d. 19. juni til d. 22. juni 2012. Der er indkommet følgende hørings-kommentarer:3F kan støtte den foreslåede danske indstilling til Kommissionens forslag.
3Det Økologiske Råd (DØR) er generelt for vandbesparende armaturer, men DØR mener, at brusereuden forskellige bruseindstillinger bør leve op til et krav om 6 liter/min, da det ellers vil kunne svaresig at fremstille brusere uden denne funktion. DØR kan ikke støtte forslaget om, at stoffer og materia-ler i et armatur, der kommer i kontakt med drikkevandet, blot skal leve op til EU's drikkevandsdirektiv(98/83/EF). Især grænserne for, hvor meget cadmium og bly der højest må afgives fra armaturet tildrikkevandet, er for høje. Her bør der være krav til mindre værdier for afsmitning, hvis man ansøgerom en tildeling af EU-miljømærket Blomsten.Dansk Industri henviser til kommentarerne fra Brancheforeningen VELTEK VVS & El-tekniske leve-randører.Brancheforeningen VELTEK VVS & El-tekniske leverandører er positive overfor en miljømærkning afvandarmaturer, men er kritiske overfor forslaget som det foreligger. Der stilles spørgsmål til omkost-ninger forbundet med at få licens til produktet, og er bange for en omkostningstung ordning.VELTEK er skeptisk overfor de opstillede maksimumflowkrav, især til køkkenarmaturer og brusere.VELTEK bemærker tillige, at den danske VA ordning tillige kræver en minimumsflow for armaturer, ogat forslagets krav om termperaturkontrol begrænser markedet meget hvis, der kræves termostatsty-ring af vandtemperaturen.Miljøstyrelsen takker for bemærkningerne, og muligheden for at præciserer følgende:Fra Kommissionens side har ønsket være at opstille miljøkrav til armaturer, dvs. i forhold til de miljø-mæssige konsekvenser ved især brug af vand, koldt såvel som varmt, inkl. energiforbrug til opvarm-ning af vand..Derfor udelukker kriterierne også f.eks. badekarsarmaturer, hvor hovedformålet er at fylde et badekarså hurtigt som muligt.Miljøstyrelsen præciserer, at det ikke kun er termostatkontrollerede armaturer, der kan miljømærkes.Andre måder at styre temperaturen på kan også anvendes, om end togrebsarmaturer til brusearmaturikke kan miljømærkes, idet det er skønnet, at det er vigtigt med en hurtig temperaturindstilling vedbad, en funktion, der kan være svær at opnå med kombinationen af togrebsarmatur og flere tænd-sluk cykler (indsæbning og skyl, indsæbning). Køkken og håndvaskarmaturer kan således godt væretogrebsbetjent.Kommissionen er klar over forskellige nationale ordninger mht. drikkevandets kvalitet, og har i denneomgang alene fokuseret på de miljømæssige aspekter ved især vandforbruget, og ikke drikkevandetskvalitet. Derfor gælder minimumsreglerne på EU plan, men de nationale lovgivninger vil fortsat gælde,og i Danmark vil det være VA godkendelsen. Forslaget til miljøærkning kan således i Danmark be-tragtes som et supplement til VA godkendelsen. Et supplement, der sætter specifikke miljøkrav tilproduktet.Kommissionens forslag indeholder krav til minimumsflow (ikke beskrevet i rammenotatet), i form af"lowest maximum available water flow rate" eller lavest maksimalt tilgængelige vandmængde, der erhhv. 2 liter/min for køkken og bassinhaner, og 4,5 liter/min for brusere.Miljøstyrelsen bemærker, at der var en fejl i det rammenotat, som blev udsendt til hørings, beskrivelseaf maksimum vandflow for brusere (beskevet at være 8 liter/min). Det korrekte krav er 9 liter/min.Om miljømærkning og VELTEKs bemærkninger om omkostninger for erhvervslivet bemærker Miljø-styrelsen:EU's miljømærke, Blomsten, er en frivillig ordning, og der er ikke tale om lovgivning. I Danmark kosterdet op til 1200 Euro at få licens til produktet, og en årlig afgift på op til 1500 Euro. Der gives 50% ra-bat til små- og mellemstore virksomheder. Ordningen administreres af Miljømærkning Danmark,www.ecolabel.dk,der varetager kontrol og tilsyn med de miljømærkede produkter, og opfyldelsen afmiljømærkekravene.
4Til DØRs kommentarer om tungmetaller og VA-ordning, og til VELTEK om VA-ordning: Som beskre-vet i rammenotatet vil Miljøstyrelsen arbejde for at relevante krav fra den danske VA ordning introdu-ceres i miljømærkekritierierne, enten nu i den foreliggende version eller ved næste revision.Til slut bemærker Miljøstyrelsen, at der i opstarten af arbejdet med kriterier for armanturer, minimumtre gange er udsendt materiale til det danske miljømærkenævns medlemmer, om opstarten på krite-rieudviklingen i denne produktgruppe, og opfordring til at miljømærkenævnets medlemmer underretterderes medlemmer og organisationer, med henblik på at bidrage direkte til kriterieudviklingen, f.eks.via skriftlige input. I miljømærkenævnet sidder bl.a. repræsentanter fra Dansk Industri og Dansk Er-hverv. Miljøstyrelsen har ikke tidligere modtaget bemærkninger fra VELTEK.Kommissionen har til dette arbejdet udarbejdet en hjemmeside til arbejdsgruppen, hvor materiale,dokumenter mm. er frit tilgængelig for alle,http://susproc.jrc.ec.europa.eu/product_bureau/projects.html.Under projektarbejdet med "Sanitarytapware" er arbejdet nærmere beskrevet

7. Forhandlingssituationen

Arbejdet med revisionen af miljømærkekriterier for produktgruppen vandarmaturer har været ledet afKommissionens Joint Research Center i Sevilla. Miljømærkekriterierne forventes vedtaget i forskrift-udvalget. Overordnet set vurderes det, at kriterierne medfører en miljømæssig afgrænsning af marke-dets produkter i EU.Forhandlingerne har været præget af umiddelbar enighed om, at vandforbrug såvel som afgivelse afmiljø- og sundhedsfarlige stoffer til drikkevandet er vigtige faktorer, men indtil videre er der kun opnå-et enighed om, at Drikkevandsdirektivets minimumskrav skal overholdes.Der er indført relevante krav til holdbarhed og udvidet garanti (4 år), der begge er vigtige faktorer iforhold til ressourcedagsordenen.Basalt set skal miljømærkede vandarmaturer leve op til EU's drikkevandsdirektiv 98/83/EF, der er etminimumsdirektiv, der minimerer afgivelsen af de mest sundhedsskadelige stoffer til drikkevand.Kommissionen har med dette første udkast ikke ønsket at gå ind i de forskellige landes tilgange til atsikre rent vand.EU miljømærkets forordning (nr. 66/2010), artikel 6 (6) opstiller som basiskrav, at miljømærkede pro-dukterikkemå indeholde en række miljø- og sundhedsklassificerede stoffer eller blandinger, med-mindre Kommissionen argumenterer i forslaget ikke for en undtagelse af de klassificerede stoffer framiljømærkekravene.EU miljømærkets forordning, artikel 6 (7) beskriver ligeledes, at de stoffer, der optræder på REACHforordningens kandidatliste (bilag XIV) ikke undtages fra et miljømærkeforordningens basiskrav. Dettekrav fremgår ikke af Kommissionens forslag.

8. Dansk holdning

Regeringen er overordnet enig i Kommissionens krav og forventer at kunne stemme for. Regeringenønsker dog, at det klart skal fremgå af kriterierne, at der ikke i denne produktgruppe kan indgå stoffereller blandinger, der fremgår af REACH forordningens bilag XIV (Kandidatliste). Danmark har i for-handlingerne og i forbindelsen med udsendelsen af forslaget fremlagt denne problemstilling for Kom-missionen, der har tilkendegivet i nogen grad at ville imødekomme Danmark.I Danmark skal vandarmaturer godkendes via den nationale VA ordning, der bygger oven på Drikke-vandsdirektivet. Kravene til VA ordningen er dermed ikke automatisk indbygget. Krav i den danske VAordning skal fortsat overholdes for armaturprodukter, der placeres på det danske marked, miljømær-ket eller ej. Danmark vil ved næste revision arbejde for, at relevante danske krav i den danske VAordning indarbejdes i miljømærkekriterierne.Danmark vil ved næste revision arbejde for, at der stilles yderligere miljøkrav til indhold af miljøfarligestoffer og til selve produktionen af vandarmaturer.

9. Tidligere forelæggelser for Folketinget

5Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.