Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 511
Offentligt
NOTAT
15. juni 2012
12/04685-5
/lbh-dep
Resumé af den danske regerings høringssvar vedr. Kommissionens
høring om et kvalitetsmærke for turismevirksomheder samt udfor-
dringer og muligheder for kystturismen i EU
Kommissionen har den 13. april 2012 udsendt en høring vedr. initiativetom at oprette et europæisk kvalitetsmærke for turismevirksomheder ogden 14. maj 2012 udsendt en høring vedr. initiativet om en kommendemeddelelse om udfordringer og muligheder for kystturisme i EU.Kommissionen offentliggjorde den 30. juni 2010 en meddelelse ”En nyturismepolitik for Europa – verdens førende rejsemål”. Meddelelsen har detoverordnede formål at fremme en samordnet tilgang til turismeinitiativer ogfastlægge en ny handlingsplan, der skal styrke turismens konkurrenceevneog evne til bæredygtig vækst i EU. I meddelelsen er der i alt 21 konkreteinitiativer fordelt på fire indsatsområder. Begge initiativer, som er sendt ihøring, indgår som en del heri.Begge høringer har været i høring hos Specialudvalget for Konkurrence-evne, vækst og forbrugerspørgsmål. Regeringens høringssvar er blevetformuleret på baggrund heraf.Kommissionen har ved begge høringer udarbejdet et spørgeskema, som vilblive udfyldt af regeringen. For så vidt angår initiativet vedr. et europæiskkvalitetsmærke for turismevirksomheder er der desuden udarbejdet et notatpå engelsk, som uddyber regeringens holdning til initiativet.Et europæisk kvalitetsmærke for turismevirksomheder
Regeringen kan generelt støtte, at der arbejdes på at evaluere og styrkekvaliteten af det europæiske turismeprodukt. Kommissionens initiativvedr. et nyt kvalitetsmærke for turismevirksomheder kan potentielt væreet brugbart redskab i forbindelse med målet om at styrke kvaliteten. Her-udover giver høringen anledning til følgende specifikke bemærkninger:Efterspørgsel efter et nyt kvalitetsmærke: Det er centralt, at udvik-lingen af et nyt kvalitetsmærke er efterspørgselsdrevet og sker isamarbejde med relevante aktører, da der allerede eksisterer enrække velfungerende kvalitetsmærker – også i Danmark. Ellers erder en risiko for, at et nyt mærke fra EU vil skabe forvirring hosturisten.Anvendelsesområde og test af kvalitetsmærket: Det kunne værefrugtbart at teste kvalitetsmærket på et afgrænset område, før detevt. implementeres fuldt ud. Samtidig støttes det, at kvalitetsmær-
2/2
ket primært forholder sig til turistservice og i mindre grad til fxkulturinstitutioner, miljø mv., hvor der allerede eksisterende vel-fungerende internationale mærkeordninger.Organisering af kvalitetsmærket: Det kan støttes, at et kommendeeuropæisk kvalitetsmærke styres af en bestyrelse på europæisk ni-veau frem for nationale bestyrelser. Det kan være med til at sikresammenlignelighed og en ensartet implementering.Kriterierne i kvalitetsmærket: Generelt bør kriterierne være foku-seret på resultater frem for proces. Desuden er det vigtigt, at kvali-tetsmærket ikke skaber unødige administrative byrder for virk-somhederne.
Udfordringer og muligheder for kystturismen i EU
Formålet med dette initiativ er på sigt at lave en langsigtet strategi foreuropæisk kystturisme for derved at fremme konkurrencedygtig og bære-dygtig vækst inden for området.Med høringen ønsker Kommissionen at indhente ideer og øvrige bidragtil den kommende meddelelse om kystturisme og har til det formål udar-bejdet et spørgeskema, som alle relevante aktører og medlemslandenekan besvare. Regeringen vil besvare spørgeskemaet på baggrund af deindkomne høringssvar.Generelt støtter regeringen, at udfordringerne og mulighederne inden forkystturisme i EU undersøges. Kystturisme er i EU og i Danmark en vigtigdel af turismen, som bl.a. bidrager med arbejdspladser til landdistrikterne,hvilket er afspejlet spørgeskemaet. Derudover kan det støttes, at EU’sturismepolitik tænkes sammen med EU’s øvrige politikområder. Genereltbør det samtidig sikres, at EU’s initiativer på turismeområdet er markeds-drevne, udvikles i tæt dialog med relevante aktører og er velfunderet ianalyser om initiativernes europæiske merværdi.Derudover eksisterer der en række udfordringer og potentialer, som errelevante for den fremtidige vækst i kystturismen. Det gælder fx innova-tionsniveauet, brugen af IKT, samarbejde mellem relevante aktører, fag-lig opkvalificering, forbedret videngrundlag, beskyttelse af miljøet ogkystzonerne, fremme af bæredygtighed, standardisering, adgang til fina-siering mv.