Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 476
Offentligt
1133448_0001.png
1133448_0002.png
1133448_0003.png
1133448_0004.png
1133448_0005.png
1133448_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenFoder- og FødevaresikkerhedJ.nr. 2012-20-2301-00909Den 8. juni 2012FVM 039
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til:Kommissionens forordning om godkendelse af virksomheder, der producererspirer i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 852/2004 om fødevarehygiejneÆndring af Kommissionens vejledning af 16. februar 2009 i gennemførelsen afvisse bestemmelser i forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejneKommissionens forordning om gennemførelse af sporbarhedskrav for frø til spi-rer og spirerKommissionens forordning om certifikatkrav til import til Unionen af spirer ogfrø til spirerKommissionens forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets for-ordning (EF) nr. 2073/2005 om mikrobiologiske kriterier for fødevarer med hen-syn til mikrobiologiske kriterier for spirer (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat fem forslag, som supplerer og ændrer reglerne for import, spor-barhed og produktion af spirer og frø til spirer samt for mikrobiologiske kriterier for spirerog frø til spirer. Disse omfatter henholdsvis forslag til spireproduktion, forslag til sporbar-hedskrav, forslag til certifikatkrav, forslag til mikrobiologiske kriterier samt forslag til æn-dring af vejledning om hygiejneforordningen. Forslaget om spireproduktion vil medføre etkrav om, at virksomheder, der producerer spirer, skal autoriseres. Forslaget definerer samti-dig produktion af spirer som primærproduktion, og denne kategorisering er afgørende for,hvilke hygiejneregler, spireproducerende virksomheder skal overholde. I forslaget om æn-dring af vejledning om hygiejneforordningen fremhæves visse bestemmelser i hygiejneforord-ningen, der er særligt relevante for spireproducerende virksomheder. Forslaget om sporbar-hedskrav fastlægger bestemmelser, der specificerer kravene for sporbarhed af spirer samt frøtil spirer. Forslaget om certifikatkrav medfører, at spirer samt frø til spirer, der importeresfra tredjelande, skal ledsages af et særligt certifikat. Dette certifikat skal i kopi følge eventuel-le delpartier, såfremt der sker en opdeling af det oprindelige parti. Endelig indeholder forsla-get om mikrobiologiske kriterier et kriterium for sygdomsfremkaldende E. Coli for spirer,
2hvilket blandt andet medfører, at hvert parti frø skal undersøges, før markedsføring må ske.Det mikrobiologiske kriterium gælder dog ikke for spirer, der har undergået en behandling,der reducerer risikoen, eksempelvis pasteurisering. En vedtagelse af forslagene vurderessamlet set at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen støtter forslagene, menarbejder for, at spireproducerende virksomheder bliver omfattet af krav til indretning, drift ogegenkontrol, svarende til de krav, som gælder for fødevarevirksomheder i senere led.BaggrundKommissionen har fremsat fem forslag til henholdsvis godkendelse af virksomheder, der pro-ducerer spirer i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.852/2004 om fødevarehygiejne, ændring af Kommissionens vejledning af 16. februar 2009 igennemførelsen af visse bestemmelser i forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne,gennemførelse af sporbarhedskrav for frø til spirer og spirer, certifikatkrav til import til Unio-nen af spirer og frø til spirer, og mikrobiologiske kriterier for fødevarer med hensyn til mi-krobiologiske kriterier for spirer.Forslagene om henholdsvis godkendelse af virksomheder, der producerer spirer, om ændringaf Kommissionens vejledning vedrørende gennemførelsen af visse bestemmelser i forordning(EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne, samt mikrobiologiske kriterier for fødevarer medhensyn til mikrobiologiske kriterier for spirer er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne. Forslaget om gennemførelse afsporbarhedskrav for frø til spirer og spirer er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EF) nr. 178/2002 (fødevareforordningen), og forslaget om certifikatkravtil import til Unionen af spirer og frø til spirer er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 (kontrolforordningen).Forslagene behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslagene,forelægger Kommissionen forslagene for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden 3 måneder. Kommissionen vedtager forslage-ne, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslagene eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslagene, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sigforslagene eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslagene forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 18. juni 2012.
3NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til allerede vedtagne retsakter. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdSpirer har i flere tilfælde været årsag til udbrud af fødevarebåren sygdom forårsaget af blandtandet salmonella og sygdomsfremkaldende E. coli – herunder VTEC-serotypen O157, som erden VTEC-serotype, som hyppigst er beskrevet i forbindelse med sygdomsudbrud forårsagetaf spirer. I løbet af sommeren 2011 gav spirer anledning til et fødevarebåret sygdomsudbrud,der primært var lokaliseret til Tyskland og Frankrig, omfattende 3910 sygdomstilfælde og 46dødsfald.På denne baggrund og efter anmodning fra Kommissionen publicerede Den Europæiske Fø-devaresikkerhedsautoritet (EFSA) i november 2011 en videnskabelig udtalelse om risikoenved Shiga toksin-producerende Escherichia coli (STEC) og andre sygdomsfremkaldende bak-terier i frø og spirede frø.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) anbefaler i sin udtalelse, at:produktion af frø og spirer og fastsættelse af sporbarhedskrav sker i henhold til inter-nationalt anerkendte retningslinjer for God Hygiejne Praksis (GHP) og God Land-brugsmæssig Praksis (GLP),frø til spireproduktion vaskes, før produktionen af spirer påbegyndes,der anvendes vand af drikkevandskvalitet i produktionen af spirer,spirer opbevares på køl i hele markedsføringsperioden, ogud over de eksisterende mikrobiologiske kriterier indføres et nyt, supplerende mikro-biologisk kriterium for sygdomsfremkaldende E. coli.Kommissionens forslag følger Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) anbe-falinger. Kommissionen har dog ikke hjemmel til at fastsætte alle nødvendige bestemmelseruden en ændring af hygiejneforordningen (852/2004), hvorfor visse af anbefalingerne er ind-arbejdet som et supplement til vejledningen om hygiejneforordningen med henblik på atfremhæve relevante bestemmelser i hygiejneforordningen overfor producenterne.En vedtagelse af forslagene vil indebære, at:frø til spireproduktion og spirer, der importeres til EU, skal ledsages af et certifikat ud-færdiget af producenten, der godtgør, at det eller de pågældende partier er produceret ihenhold til reglerne i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne og sporbarhedskravene for spirer ogfrø til spirer.oplysninger vedrørende sporbarhed af det pågældende parti spirer eller frø til spirerskal være tilgængelige for både producenter og myndigheder.
4oplysningerne vedrørende sporbarhed skal omfatte en nøjagtig beskrivelse af de på-gældende frø eller spirer, mængden af produktet, navn og adresse på afsender, modta-ger og ejer af det pågældende parti, entydig identifikation af partiet i form af lot- ellerbatchnummer samt dato for afsendelse af partiet.virksomheder, der producerer spirer, kategoriseres som primærproducenter.virksomheder, der ønsker at producere spirer, skal autoriseres i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevare-hygiejne, før produktionen påbegyndes.producenter af spirer vejledes om at vaske frøene i vand af drikkevandskvalitet, førproduktionen påbegyndes.virksomheder, der producerer spirer, skal have vand af drikkevandskvalitet tilgænge-ligt i produktionen, til for eksempel overrislingsvand.producenter af spirer vejledes om at opbevare spirer på køl i hele markedsføringsperi-oden.virksomheder, der producerer spirer, som minimum skal udtage prøver af hvert partifrø til undersøgelse for salmonella og visse sygdomsfremkaldende E. coli, før spirernemå markedsføres.myndighederne, efter en konkret vurdering, kan dispensere fra kravene om prøvetag-ningsfrekvens og prøvetyper.
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslagene som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslagene vil blive vedtaget som kommissionsforordninger, hvorved reglerne vil være umid-delbart gældende i Danmark.KonsekvenserForslagene vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige, samfunds-økonomiske konsekvenser, eller at have statsfinansielle konsekvenser. Forslagene vurderesheller ikke at have væsentlige administrative konsekvenser for fødevarevirksomhederne.En vedtagelse af forslagene medfører behov for tilpasning af dansk lovgivning, da forslagenekræver, at spireproducerende virksomheder skal autoriseres. Spireproducerende virksomhederi Danmark skal i dag registreres i henhold til bekendtgørelse nr. 1151 af 12. december 2011om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v.De danske spireproducenter udfører allerede i dag et omfattende analyseprogram – herunderfor E. coli O157 – som led i egenkontrollen, før produkterne markedsføres. Det ændrede krite-rium forventes derfor ikke at medføre øgede erhvervsøkonomiske omkostninger.
5For så vidt angår transport af spirer fra en producent til en virksomhed samt opbevaring afspirer i en anden virksomhed – herunder detailforretninger – vil forslagene i begrænset om-fang kunne medføre øgede erhvervsomkostninger, da der anbefales køleopbevaring af spirer-ne.Virksomheder, der producerer spirer, er i Danmark kategoriseret som fødevarevirksomheder isenere led end primærproduktion i overensstemmelse med kategorierne i hygiejneforordnin-gen. Med forslagene kategoriseres virksomhederne som primærproducenter. Primærproducen-ter er underlagt mindre omfattende krav til indretning, drift og egenkontrol end fødevarevirk-somheder i senere led. Kravene i hygiejneforordningen om egenkontrol baseret på principper-ne om Hazard Analysis and Critical Control Points (HACCP) omfatter ikke primærproducen-ter.Forslaget om spireproduktion indeholder visse grundlæggende krav til indretning og drift afspireproducerende virksomheder. Udover disse krav indeholder forslaget til ændring af vej-ledning om hygiejneforordningen supplerende anbefalinger til spireproducerende virksomhe-der. Med vejledningsteksten har man således sikret, at visse af Den Europæiske Fødevaresik-kerhedsautoritets (EFSAs) anbefalinger og udvalgte bestemmelser i hygiejneforordningenfremhæves særskilt over for spireproducerende virksomheder.Fødevarestyrelsen vurderer på baggrund af dette, at fastsættelsen af fælles EU-regler vil øgebeskyttelsesniveauet i EU betydeligt i forhold til den nuværende situation. Særligt indførelsenet nyt mikrobiologisk kriterium, sporbarhedskravene samt krav til vandkvaliteten vil højnebeskyttelsesniveauet. Ligeledes vil anbefalingen om køleopbevaring medføre et øget beskyt-telsesniveau.Forslagene vurderes samlet set at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.HøringForslagene har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:DI Fødevarer støtter forslagene. DI Fødevarer opfordrer dog til, at der sikres en mulighed forundtagelse fra de mikrobiologiske kriterier for spirer, som produceres med henblik på anven-delse i forarbejdede/sammensatte produkter, der varmebehandles inden salg. Alternativt me-ner DI Fødevarer, at det bør præciseres, at de mikrobiologiske kriterier kun gælder for spirer,der produceres med henblik på salg til direkte fortæring uden varmebehandling.Fødevarestyrelsen bemærker til høringssvaret fra DI Fødevarer, at en undtagelse fra de mi-krobiologiske kriterier for spirer er tilføjet i den seneste version af forslagene.
6Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter fastsættelse af fælles EU-regler, som kan reducere risikoen for, at forbru-gerne udsættes for sygdomsfremkaldende mikroorganismer i spirer, og forholder sig positivttil forslagene, hvor blandt andet fastsættelsen af det nye mikrobiologiske kriterium vil med-virke til at sikre, at der ikke omsættes frø eller spirer, som indeholder sygdomsfremkaldendeE. coli i EU.Dog bemærker regeringen, at forslagene vil øge sikkerheden ved indtag af spirer og frø til spi-rer mest muligt, såfremt der stilles krav, som supplerer kravene til primærproducenter.Regeringen støtter forslagene, men arbejder for, at spireproducerende virksomheder bliveromfattet af krav til indretning, drift og egenkontrol, svarende til de krav, som gælder for føde-varevirksomheder i senere led.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der vil være et kvalificeret flertal blandt medlemsstaterne for forslaget.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.