Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 468
Offentligt
1130947_0001.png
1130947_0002.png
1130947_0003.png
1130947_0004.png
1130947_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet/Enheden forEU og internationale forholdSagsnr.: 2012-29-221-01293 / Dep. sagsnr.: 14699Den 4. juni 2012FVM 035
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 medhensyn til maksimalgrænseværdier for spinosad (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler en ændring af maksimalgrænseværdien i bilag III til pesticidrammefor-ordningen nr. 396/2005 for spinosad i hindbær. Forslaget indebærer ændring af den eksiste-rende grænseværdi for aktivstoffet spinosad på baggrund af anvendelse af stoffet i forbindelsemed behandling af en bananflueart i hindbær. Forslaget vurderes at være sundhedsmæssigtacceptabelt og en vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at betyde uændret beskyttelses-niveau i Danmark. Regeringen kan støtte forslaget, idet man fra dansk side arbejder for, atgyldighedsperioden for den midlertidige grænseværdi begrænses mest muligt.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag III til forordning nr. 396/2005 af 23.februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animal-ske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesti-cidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artiklerne 16, stk. 1, litra a og 18, stk. 4 i pesticidramme-forordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
2tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 11.-12. juni 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, derendnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold;der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres el-ler ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektivbekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, oghvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
3Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagFrankrig har i henhold til forordning 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmid-ler, artikel 53 som en midlertidig nødforanstaltning tilladt brug af pesticidet spinosad til hind-bær med henblik på bekæmpelse af en bananflueart. Baggrunden er et uventet udbrud af ba-nanfluearten, som vurderes at udgøre en trussel mod høsten, og som af de franske myndighe-der vurderes ikke at kunne behandles på anden rimelig måde.Ifølge pesticidrammeforordningens artikel 18, stk. 4 har medlemsstaterne mulighed for, i så-danne undtagelsestilfælde, at tillade anvendelse af pesticider, der giver et højere restindholdend den gældende grænseværdi. Men henblik på mulighed for markedsføring i hele EU harFrankrig, med henvisning til denne bestemmelse, notificeret anvendelsen af spinosad på hind-bær til Kommissionen og de øvrige medlemsstater, således at der kan sættes en midlertidigEU-grænseværdi, jf. pesticidrammeforordningens artikel 16, stk. 1, litra a, i hindbær for stof-fet. Fastsættelse af maksimalgrænseværdier i henhold til artikel 16, stk. 1, litra a betyder, atprodukterne, når der er fastsat en maksimalgrænseværdi, kan markedsføres i hele EU.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har foretaget en vurdering af denne an-vendelse og vurderer, at der ikke er sundhedsmæssige betænkeligheder ved anvendelsen.På baggrund af, at den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, atgrænseværdien for spinosad er sundhedsmæssigt acceptabel, har Kommissionen forslået enmidlertidig ændring af den eksisterende maksimalgrænseværdi.Den foreslåede midlertidige grænseværdi fastsættes på 1,5 mg/kg og vil være gældende indtilden 31. december 2014, hvorefter den nedsættes til 0,3 mg/kg.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
4KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og har udtalt, at der ikke ersundhedsmæssige betænkeligheder ved den foreslåede maksimalgrænseværdi.DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke fore-ligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i DenEuropæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA), herunder med dansk deltagelse, målrettetpå at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning - foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. DTU Fødevareinstituttet vurderer på denne baggrund, at denforeslåede maksimalgrænseværdi for stoffet spinosad ikke giver anledning til sundhedsmæs-sig bekymring.Fødevarestyrelsen finder, på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at den foreslåede ændring af maksimal-grænseværdien vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-bel. En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund samlet set at betyde et uændret be-skyttelsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.
5Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) risi-kovurdering foreligger i forbindelse med Kommissionens fremsættelse af forslaget, således atDTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovurdering, herunder en foreløbig vurderingaf eventuelle kombinationseffekter, og at ændringen af grænseværdier på den baggrund ikkegiver anledning til sundhedsmæssig bekymring.Forslaget indeholder ændring af maksimalgrænseværdien for spinosad i hindbær. Fødevare-styrelsen vurderer, at den foreslåede ændring af maksimalgrænseværdien vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget, men vil arbejde for, at gyldighedsperioden for den midlertidi-ge grænseværdi begrænses mest muligt.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fast-sættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.